Ervaringen HSB op schroefpalen vs beton

Pagina: 1
Acties:

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:09
Ik merk dat er veel kennis en ervaring is met bouwen op een betonnen fundering, maar nog maar weinig ervaring is met schoefpalen. Het idee staat mij heel erg aan om een houten constructie op schroefpalen te zetten en zo geen beton nodig te hebben.

Mijn doel is een tuinkantoor van 65m2 met houtskeletbouw en 1 stalen ligger op het dak in het midden. Een lichte constructie dus.

Ik ben alleen wel benieuwd naar een aantal zaken.
- Kosten - het zou goedkoper zijn maar ik twijfel of dit ook is voor zo'n klein gebouw
- Stijfheid - een betonnen vloer heeft nul beweging, ik ben benieuw naar de manier waarop dat op schroefpalen ook kan werken. Met staal als onderste frame snap ik dat dat gaat werken maar dan schiet je weer omhoog in kosten, met hout ben ik bang dat er toch wat beweging ik kan komen waardoor een cementdekvloer bijv al geen optie is?
- Ventilatie onderzijde en bescherming tegen ongedierte?

https://akenschroeffunderingen.nl/ deze bijvoorbeeld

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ooit, bij een schuur (ca 35m2) met een Atlas kraan (max drukkracht, een ton of 12) in veengrond houten palen van ca 6m laten drukken (die moet je in 1x er in drukken, daarna zuigt alles vast). Gewoon met z'n bak op de kraan gedaan en een beetje sturen. Niets schroefpalen dus. En daarop een betonnen vloer gestort (betonijzer in de kop van de palen en dan vlechten met de beton matten). Het is/was maar een kippenschuur (verder van hout opgebouwd, schuine kap, houten zoldervloer). De loonwerker die de palen er in drukte was ernaast bezig. Geen idee wat er toen voor betaald is. Mogelijk alleen een grote koek en een bak koffie en wellicht een keer hem geholpen. Dat weet ik niet meer.

Het ding staat er nu 20 jaar of zo. De grond om de schuur heen zakt harder (het blijft veen). Maar of alles nog op dezelfde hoogte staat, durf ik niet te zeggen. Om het in perspectief te plaatsen: het nabijgelegen woonhuis is van voor 1900 en is gewoon op staal gebouwd, niets palen oid. Als een grote vrachtwagen over de verkeersdrempel (minstens 50m verderop) rijdt, dan schudt het huis mee (gelukkig maar, anders was het al lang ingestort).

Een heistelling laten komen kost zeer waarschijnlijk meer. Het hangt er allemaal maar vanaf hoe lange palen je wilt. En in zandgrond kun je geen palen er in drukken.

Bij de buren is wel ooit gebruik gemaakt van schroefpalen (voor een compleet woonhuis, dus groter en zwaarder), want als daar echt geheid zou worden, zou in de omgeving de ongeheide huizen instoren (of op z'n minst scheuren), dankzij de schokgolf van een hei-klap.

[ Voor 10% gewijzigd door kdekker op 17-12-2025 17:36 ]

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19:02

K1p

Ik zou voor +-5000 euro palen laten draaien.

Ik zelf was 2500 kwijt voor 7 palen, voor een tuinhuis met overkapping..12 meter diep geboord tot de eerste zandlaag. Schuur gedeelte heeft nu betonvloer. Je weet dan zeker dat het overeind blijft. Zelfs als je op de gedraaide palen een houtconstructie maakt.

[ Voor 5% gewijzigd door K1p op 17-12-2025 17:18 ]