Email bij DM opt-out ipv opt-in?

Pagina: 1
Acties:

• JobM
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
1. Welk probleem ervaar je?
Als ik via V&A iemand een bericht stuur, gebeurt het de laatste tijd regelmatig dat diegene niet reageert. Meestal krijg ik dan weken later een bericht dat ze het niet gelezen hebben. Zelf heb ik een email bij een DM ingeschakeld, maar vroeg mij dus af waarom dit standaard uit staat? Bij het achterlaten van V&A feedback wordt er wel standaard een mail gestuurd.

2. Waarom is dat een probleem?
Lichte irritatie, als je een product ziet in de V&A wat je graag over zou nemen en de andere partij reageert niet omdat ze simpelweg niet weten dat ze bericht hebben. Daarnaast ben ik laatst opgelicht via tweakers, waarbij de oplichter zich in eerste instantie verschool achter het niet weten dat die een bericht had gehad (en daarom niet op tweakers had gekeken).

3. Hoe vaak loop je er tegenaan?
Afhankelijk van mijn activiteit in V&A, laatste tijd toch wel 75% van de berichten die ik stuur.

4. Hoe ziet de ideale oplossing er voor jou uit?
Email bij DM standaard inschakelen, en uit laten zetten wanneer niet gewenst.

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Dus omdat er een paar mensen niet reageren bij V&A (wat echt maar een klein deel van de tweakers populatie is) moet er voor iedereen maar voor opt-out gekozen worden? Liever niet ;)

• JobM
  • Niet online
Ik zie het probleem niet zo om het knopje 1x om te zetten als je dat liever niet hebt. Veel andere platformen sturen ook een email bij een bericht/DM. Tweakers.net heeft (zover ik weet) ook geen app, dus veel gebruikers die enkel een mobiel apparaat gebruiken zullen niet zien dat ze een DM hebben ontvangen.

Als average tweakers.net gebruiker, zie ik het probleem niet met een email bij het ontvangen van een DM bericht. En vind het sowieso raar dat als (volgens de tweakers V&A richtlijnen na 3 dagen geen wederhoor) je een 1 ster review achter laat er wel een email gestuurd wordt. Ook zie ik niet waar anders de DM functie voor gebruikt wordt, please enlighten me.

[ Voor 6% gewijzigd door JobM op 18-12-2025 15:40 ]

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-01 12:21

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Opt out is altijd een kut slecht idee, punt uit.
Je gebruikers iets opdringen omdat een klein deel ergens last van heeft ook.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• JobM
  • Niet online
waarom?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

JobM schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:39:
Als average tweakers.net gebruiker, zie ik het probleem niet met een email bij het ontvangen van een DM bericht.
Ik heb niet aangegeven dat ik gemaild mag worden, dus wens ik niet gemaild te worden voor dit soort dingen. Dit soort dingen moeten absoluut niet opt-out worden. Ik zit niet te wachten op meer spam.

• JobM
  • Niet online
Waarom dan standaard wel een mail bij feedback, en niet bij een DM bericht? Zet dat dan ook uit?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Goed plan, maak alles opt-in.

• JobM
  • Niet online
ik heb werkelijk nog geen een goed argument gehoord waarom het, voor nieuwe gebruikers niet aan kan staan. Er zijn op dit moment 10k V&A advertenties, dus zo klein kan die groep gebruikers niet zijn? Het gebeurt mij op dit moment meerdere keren per week dat iemand niet reageert. Nee, in plaats daarvan moet er met vleeswaren (waar diegene waarschijnlijk geeneens verstand heeft) gesmeten worden... Achja met een duif kan je niet schaken natuurlijk.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03:57
Heeft ook te maken met stukje wetgeving. Nu kan je zeggen er is sprake van een soft opt-out, omdat een tweaker account gezien kan worden als klant, en de DM dan een intrinsiek onderdeel is van het hebben van een account.
In alle andere gevallen moet de standaard op opt-in staan, al sinds een paar jaar. Ik vermoed dat dit de reden is voor DPG Media om het een opt-in te maken. Gewoon om gedoe te voorkomen.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik heb gewoon geen zin een opt-out aan te klikken.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:16

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hoort zo vaak dat men niet reageert bij Marktplaats en daar gaat zo'n beetje alles via email. Als iemand serieus wat wil doen op V&A, controleert die vast ook wat vaker of er berichten zijn. En wie via email benadert wil worden, zal dat ook als optie bij de advertentie zetten.

Als het alleen via DM gaat en reageren duurt lang, gaat denk ik een extra email niet helpen daar bij.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-01 12:21

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

JobM schreef op donderdag 18 december 2025 @ 22:49:
ik heb werkelijk nog geen een goed argument gehoord waarom het, voor nieuwe gebruikers niet aan kan staan. Er zijn op dit moment 10k V&A advertenties, dus zo klein kan die groep gebruikers niet zijn? Het gebeurt mij op dit moment meerdere keren per week dat iemand niet reageert. Nee, in plaats daarvan moet er met vleeswaren (waar diegene waarschijnlijk geeneens verstand heeft) gesmeten worden... Achja met een duif kan je niet schaken natuurlijk.
Je praat veel maar snapt inhoudelijk nog steeds niet dat een opt out systeem inherent een slecht idee is.
Er is niet voor niets wetgeving voor om dat tegen te gaan.

Je hoort nu al een meerderheid (die de moeite nemen om te reageren) zeggen dat ze het niet willen, hoezo denk jij dan dat jouw mening zwaarder weegt? Stap eens uit je eigen bubbel en overtuiging van je eigen gelijk?

De sneer die je maakt ga ik gewoon negeren, je hebt duidelijk nog wat jaren aan volwassen worden te gaan.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-01 16:16
Nog los van de wetgeving, weet je zeker dat een opt-out het probleem gaat oplossen wat je ervaart?

Zoals een andere Tweaker al aangaf: als iemand echt serieus is op V&A gaat degene echt wel vaker zijn berichten checken.

Stel, de 10K advertenties op V&A gemaakt zijn door 4000 unieke gebruikers (aanname, zal vast niet kloppen) en daarvan reageren er 50 niet, moeten daardoor 3950 mensen lastiggevallen worden met mails? Ik zit al vele jaren op V&A en heb in die tijd letterlijk nog maar één persoon gehad waarvan ik vond dat de communicatie echt te traag was (lees: tussenpauzes van 3-4 dagen).

Nee, ik vind dit echt een heel slecht idee. Ik krijg al genoeg mails van webshops die de wet overtreden en marketingmails sturen terwijl ik dat nooit heb aangegeven, dat hoeft Tweakers ook niet te doen.

• Freek1710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-01 18:07

Freek1710

Product Owner
Goedemorgen!

@JobM, dank voor het delen van je wensen en verbeter voorstellen. Dat even voorop gezet. Ik denk niet dat we dit gaan oppakken. Ik begrijp goed dat het frustrerend is dat mensen niet reageren op berichten binnen V&A.

Allereerst ga ik er vanuit dat als iemand tijd heeft geinvesteerd om een ad te maken diegene dan ook er baat bij heeft om te reageren bij interesse.

Daarnaast denk ik inderdaad dat opt-out of opt-in (ik ben geen legal expert dus maak hier even geen keus), zoals @Sito schrijft, best een ingrijpende maatregel is voor alle gebruikers die hier helemaal geen last van hebben. Tot slot zie ik dat dit mogelijk is voor nieuwe accounts maar om bestaande gebruikers te pushen om deze opt-out of opt-in te gaan gebruiken zie ik ook niet zitten, dus zelfs als je het zou doen is de impact zeer beperkt de oplossing voor je probleem.

Build The Right Thing and Build The Thing Right

• JobM
  • Niet online
Bedankt voor zij die (volwassen) hebben kunnen reageren!

Dat er wetgeving voor is wist ik niet, en ik snap ook wel dat niet iedereen erop zit te wachten gespamt te worden. Het was enkel een idee, gezien ik zelf regelmatig van de V&A gebruik maak en het mij de laatste tijd vaak overkomt. Ik maak graag gebruik van tweakers en hoopte zo bij te dragen aan het, in mijn ogen dan, verbeteren van het platform.

@CrankyGamerOG Gezien jouw heftige reactie gok ik dat ik de vinger idd op de gevoelige plek gelegd heb :') Waar lees jij dat mijn mening zwaarder weegt dan? Ik vraag enkel waarom, zegmaar een uitleg. Moeilijk he?

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

JobM schreef op donderdag 18 december 2025 @ 22:49:
ik heb werkelijk nog geen een goed argument gehoord waarom het, voor nieuwe gebruikers niet aan kan staan.
De meeste users zijn geen V&A-ers. De meeste DM's ook niet (denk ik, ik ken geen cijfers).

Wat wel idee zou kunnen zijn: bij aanmaken van een V- of A-advertentie en misschien ook bij een bod eenmalig de open vraag stellen. Zonder default-waarde zodat men expliciet ja of nee moet kiezen. Eenmalig, over alle advertenties heen, niet elke week opnieuw want dan wordt het een administratieve last die niet nodig is.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a Teapot”

Nee, laat het alsjeblieft een keuze zijn die je aan kan zetten en niet iets dat je uit kan (lees: moet omdat het gewoon irritant is) zetten.

Het idee van @F_J_K kan ik mezelf dan weer wel vinden, dan kan je de keuze zelf maken.
offtopic:
Ik werd pas toegevoegd aan drie Google groepen en door een foute instelling kreeg ik toen ook alle emails, daar werd ik al gek van...

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

• JobM
  • Niet online
F_J_K schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:09:
[...]
Wat wel idee zou kunnen zijn: bij aanmaken van een V- of A-advertentie en misschien ook bij een bod eenmalig de open vraag stellen. Zonder default-waarde zodat men expliciet ja of nee moet kiezen. Eenmalig, over alle advertenties heen, niet elke week opnieuw want dan wordt het een administratieve last die niet nodig is.
Kijk, dat zou idd perfect zijn. Of, geen idee of het mogelijk is hoor, voor DM's die via de V&A gestuurd zijn na 24 of 48 uur geen reactie iets van een reminder sturen. Ik noem maar wat.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:16

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Email bij geen reactie vind ik een slecht idee. Dat is bijna hetzelfde als altijd mail sturen bij DM zonder opt-out. Soms kan je niet direct antwoorden en kan het wat langer dan gewenst zijn voordat je wél tijd hebt. En hoe ga je bepalen wie de mail moet krijgen? Jij stuurt een bericht naar verkoper, verkoper reageert en jij bent 2 dagen stil. Moet jij dan een mail krijgen? Nee, dat wordt te complex.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
F_J_K schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:09:
De meeste users zijn geen V&A-ers. De meeste DM's ook niet (denk ik, ik ken geen cijfers).
Het eerste is natuurlijk geen probleem. Het tweede ook niet per se. Een DM is een privébericht, het wordt volgens mij niet gebruikt voor marketing.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
TERW_DAN schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:45:
[...]

Ik heb niet aangegeven dat ik gemaild mag worden, dus wens ik niet gemaild te worden voor dit soort dingen. Dit soort dingen moeten absoluut niet opt-out worden. Ik zit niet te wachten op meer spam.
Zou het ontvangen van DMs dan ook opt-in moeten zijn?

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Olaf van der Spek schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:12:
[...]
Het eerste is natuurlijk geen probleem. Het tweede ook niet per se. Een DM is een privébericht, het wordt volgens mij niet gebruikt voor marketing.
Ja het is ws. te zien als marketing als je mensen naar de site probeert te halen. Om een hier op de site rondlopende jurist te parafraseren: een nieuwsbrief is alleen geen marketing als je het eigenlijk heel erg niet wil sturen, als je het laat schrijven door de meest chagrijnige beheerder.

Mijn punt was dat een groot deel van de users niet aan V&A doet. Dan is het (iedereen 'spammen') niet te 'verkopen' als integraal deel van de dienst (Tweakers' hele site, niet alleen V&A).

Waar ik erg niet wil zeggen dat V&A klein is, de nieuwste heeft nummer 4.058.478 tijdens schrijven van dit bericht ondertussen al 4.058.490. Wow dat zijn een boel geholpen tweakers.

Anyway, Misschien wil iemand mijn idee hierboven jatten :P om in een los topic voor te stellen als het als een goed idee wordt gezien. Dat zal ws. beter werken dan verstopt in een lang draadje waar het voorstel juridisch in een grijs gebied ligt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
F_J_K schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:41:
Mijn punt was dat een groot deel van de users niet aan V&A doet. Dan is het (iedereen 'spammen') niet te 'verkopen' als integraal deel van de dienst (Tweakers' hele site, niet alleen V&A).
Ook buiten V&A kan een email voor een DM handig zijn.
Ontvangen anderen veel / ongewenste DMs dat het versturen van een notificatie daarvoor via email als spam of ongewenst wordt gezien?

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Olaf van der Spek schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:43:
Ook buiten V&A kan een email voor een DM handig zijn.
En daarom kan iedereen voor zich het inschakelen via https://tweakers.net/instellingen/notificaties :) De discussie hier ging over opt-out.

Pagina: 1