Samsung kondigt 55"- tot 115"-tv's met…

Pagina: 1
Acties:

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Artikel: nieuws: Samsung kondigt 55"- tot 115"-tv's met rgb-miniled aan voor het 'prem...
Auteur: @YannickSpinner
Het is jammer dat Samsung op deze manier verwarring zaait onder klanten, maar het merk heeft daar helaas nogal een handje van. Toen Samsung nog geen oledtelevisies kon leveren, verzon het de sterk op 'oled' gelijkende term 'QLED' voor zijn lcd-televisies, terwijl het werkingsprincipe sterk verschillend is."
Het oogt vreemd om de ene term met hoofdletters te schrijven en de andere niet. Zeker omdat de verwarring volgens mij berust op het kleine visuele verschil tussen de 'O' en de 'Q'.

Zelf was ik altijd onder de veronderstelling dat LED altijd met hoofdletters hoorde (en daarmee OLED en QLED ook), blijkbaar is dat in het Nederlands niet zo: https://onzetaal.nl/taalloket/led-lamp-led-lamp-ledlamp

Verder impliceert de verwoording toch enigszins dat OLED beter is dan QLED, waar die vergelijking toch niet zo zwart-wit is. Hoewel het mij inderdaad niet zou verbazen dat Samsung gewoon mee wilde liften op de populariteit van OLED.

• YannickSpinner
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19:02

YannickSpinner

Redacteur
Dat is een schrijfregel die @Marger of @MoniqueVdB denk ik beter kan toelichten. TL;DR is dat als het als één woord uitspreekt (bijv. led, pin, oled) we het met kleine letters schrijven en aaneenschrijven als er nog iets achter komt (oledtelevisie). QLED is echter een merknaam.

Over de duiding; die interpretatie lees ik niet in de tekst terug. Welke verwoording bedoel je precies?

• Marger
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
'Led', 'oled' en 'qled' doelend op de technologie schrijven we met kleine letters, omdat we het beschouwen als ingeburgerde afkortingen.

In bovenstaande zin verwijst Yannick specifiek naar de naam die Samsung in eerste instantie zelf bedacht voor hun toen nieuwe technologie. Op dat moment was dat woord te beschouwen als een merknaam en daarin volgen we de schrijfwijze van de fabrikant.

• skimine
  • Nu online
@YannickSpinner
"Toen Samsung nog geen oledtelevisies kon leveren, verzon het de sterk op 'oled' gelijkende term 'QLED' voor zijn lcd-televisies, terwijl het werkingsprincipe sterk verschillend is."

De gedachtegang gaat een beetje zo:
Samsung kon nog geen oledtelevisies leveren, dus ze gingen hun eigen QD-televisies marketen met een term die er nogal op leek.
Omdat hier zowel oled als QD-led langskomen, kan redelijk simpel de (foute) conclusie worden getrokken dat QD-led achterloopt op oled. Waar het natuurlijk puur Samsung zelf was die achterliep op oled-gebied.

@Marger
Ik snap het onderscheid. In dit geval gaat het echter naar mijn idee wel over de manier waarop de merknaam QLED meeliftte op de populariteit van de merknaam OLED. Volgens mij komt de meeste bekendheid van oleds toch voornamelijk door de televisies van LG (en in mindere mate de merknaam AMOLED van de telefoonschermen).

• YannickSpinner
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19:02

YannickSpinner

Redacteur
Ik ben bang dat ik de gedachte sprong niet kan volgen. Friso maakt geen vergelijking tussen de technologieën, maar de manier waarop Samsung zijn technieken presenteert. Het gaat puur om de naam vorming.

Heb je een verbeterde alinea, dan kan ik kijken of dat eventueel beter werkt.

• skimine
  • Nu online
Het is misschien ook wel ietwat vergezocht. Zelf kan ik ook zo snel geen betere tekst verzinnen.

Wel heb ik de historie van Samsungs 'QLED' even uitgeplozen, mocht je dat nog interessant vinden ;)

Al in 2015/2016 had Samsung televisies met quantum dots, de SUHD-lijn:
nieuws: Samsung toont nieuwe uhd-televisies met quantum dots
nieuws: Samsung introduceert 2016 SUHD-lijn van televisies

Vevolgens werd die productlijn in 2017 omgedoopt tot QLED: Major_ton in 'Samsung wil dit jaar tv's uitbrengen met 'qleds''
Pagina: 1