SMEG inductiefornuis maakt raar hard geluid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Morfang
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-01 08:59
Zojuist is ons Smeg inductiefornuis (C92IPN2) geïnstalleerd. Zodra de installateur weg was, oven aangezet voor eerste gebruik. Na een tijdje begon de oven een hard raar geluid te maken (zie filmpje). Oven uit gezet maar geluid stopte niet. Die stopte pas toen we de groep afsloten waarop de oven zit aangesloten.

Installatiebedrijf gebeld maar die wijzen naar Smeg (daar gaan ze contact mee opnemen), geen idee hoe lang dat duurt. En nu zitten wij zonder manier om te koken. Ik neem tenminste aan dat het niet de bedoeling is om de kookplaat te gebruiken als dit geluid uit de oven komt.

Mijn vermoeden is dat er ergens in de ventilatie achter iets mis is, want daar heeft de ene kant een plaatje en de andere kant niet (gewoon open), zie foto.

Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn en of ik dat eventueel zelf op kan lossen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZf-n8Eh8n5Gphc6TM6VH_soJfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4vlhNOZuNbgHoBp47MjivFOa.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:44
Niet zelf oplossen. Gevalletje garantie zou ik zeggen?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• Morfang
Het lijkt also de ventilatiemotor scheef zit (rechts zit dichter tegen de rand dan links).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3YIRaCZD1J7YtrOyTPmafewwYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FU0TkzxeW3KQDG9WnqMWULJW.jpg?f=fotoalbum_large

• nkmm
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 05-01 16:22
Goedenavond,

Wij hebben toevallig ook dit fornuis, en hebben hetzelfde probleem.
Wat was er bij jullie aan de hand en hoe is dit opgelost?

Bedankt!

• Morfang
nkmm schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 20:46:
Goedenavond,

Wij hebben toevallig ook dit fornuis, en hebben hetzelfde probleem.
Wat was er bij jullie aan de hand en hoe is dit opgelost?

Bedankt!
Dat is toevallig, dan moet het haast wel een productiefout zijn. Hopelijk betekent dat niet dat het fornuis vervangen moet worden en we lang moeten wachten op een nieuwe.

Ons verzoek ligt nu bij de servicedienst van Smeg, maar nog niks gehoord sindsdien…

[ Voor 5% gewijzigd door Morfang op 29-12-2025 15:17 ]

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als ik het geluid zo hoor zou ik een draaiend element (dus de ventilator) als schuldige aanwijzen. Ofwel aanloop ergens tegen aan, of in de constructie van de ventilator zelf (lager, scheef).

Kun je Smeg zelf niet even bellen om meer informatie te weten te komen? De leverancier is in eerste instantie je aanspreekpunt, maar het kan geen kwaad even informatie in te winnen.

• Morfang
LoneGunman schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:46:
Als ik het geluid zo hoor zou ik een draaiend element (dus de ventilator) als schuldige aanwijzen. Ofwel aanloop ergens tegen aan, of in de constructie van de ventilator zelf (lager, scheef).

Kun je Smeg zelf niet even bellen om meer informatie te weten te komen? De leverancier is in eerste instantie je aanspreekpunt, maar het kan geen kwaad even informatie in te winnen.
Ja stond een foutje in m’n vorige bericht, het staat inderdaad uit bij Smeg zelf.
Pagina: 1