Game PC | 1440p | ~ €2400,-

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fortunist
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11:51
Beste lezers, ik heb geprobeerd mijn wensen en keuzes zo volledig mogelijk te beschrijven. Mocht ik iets missen, hoor ik dat graag. Onderin de post heb ik mijn concrete vragen samengevat. Dus lees eerst gerust, de vragen komen onderaan.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben geen persoon die nieuwe titels voor de komende jaren op Ultra settings hoeft te spelen. Ik vind het belangrijker en fijner als games smooth lopen en de FPS steady is. Ik speel echt van alles en ook wel eens 'competitive' shooters.

Dus mijn wens:
Gamen op 1440p met minimaal 144hz, en over 5 jaar nog op Medium Settings 144hz kunnen halen bij het spelen van nieuwe titels zoals: de nieuwe (fictieve) Arc Raiders van 2030, of ('god forbid' :D) een vette nieuwe MMORPG. Om de 144hz nog te halen bij games waarbij ik dit belangrijk vind, ben ik bereid om terug te schroeven naar 1080p gedurende de levensloop van de PC.

Ik snap dat het onmogelijk is om te weten hoe Gaming er over 5 jaar uitziet. Het bovenstaande is bedoeld als een 'stip op de horizon' en niet als discussiepunt ;)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het mag all-in rond 2400,- euro kosten. Ik heb zelf al wat onderzoek gedaan en dat lijkt me realistisch voor het doel dat ik heb. Mochten jullie hier anders over denken, ben ik bereid om richting de 2800,- te gaan. Of om mijn doel bij te stellen en te gaan voor een 1080p systeem in plaats van een 1440p systeem.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
1. Monitor: https://tweakers.net/pric...u-bk-zwart/specificaties/
Deze monitor (1080p) mag voorlopig mee naar het nieuwe systeem. De upgrade van de monitor volgt later en valt buiten het budget van 2400,- euro. De GPU keuze is bewust gemaakt met het oog op een toekomstige 1440p monitor. Advies over een monitor hoeft niet.
2. Daarnaast neem ik geen componenten mee vanuit mijn huidige PC.
3. Verder heb ik alle randapparatuur (toetsenbord, muis, headset). Hier heb ik geen advies in nodig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb een lijst gemaakt en denk dat dit is wat ik nodig heb. Toevoeging; ik wil niet bij het eventueel upgraden of overklokken van een component ook een nieuwe voeding moeten kopen. Vandaar de 850watt.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 354,99€ 354,99
1MoederbordenMSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI€ 169,99€ 169,99
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 5070 Ti WINDFORCE OC SFF 16G€ 769,-€ 769,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2€ 146,50€ 146,50
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 118,49€ 118,49
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 459,-€ 459,-
1VoedingenCorsair RM850x (2024)€ 129,-€ 129,-
1Interne SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 199,90€ 199,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.346,87
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeuren qua merk. Echter heb ik begrepen dat de CPU's van AMD het beste performen momenteel. Verder heb ik onderzoek gedaan naar de GPU en heb ik gekozen voor de deze 5070 ti. Echter zie ik bij het schrijven van deze post weer dat hier: https://tweakers.net/best...ktops/beste-1440p-game-pc juist de Radeon kaarten goed uit de verf komen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
1. Gamen op 1440p met minimaal 144hz en Medium Settings voor de komende 5 jaar.
2. Grootte maakt me niets uit
3. Geluidsniveau is niet erg belangrijk voor me. Maar wel fijn als ik mezelf nog kan horen denken ;)
4. Energieverbruik maakt me niets uit
5. Geen RGB (als het op een goedkoper of beter product wel zit, is dit geen harde eis, maar liever niet)
6. Graag de optie voor minimaal 2 monitoren (en dat het systeem dit ook aankan). De tweede monitor wordt voornamelijk gebruikt voor Youtube, Netflix, of gewoon surfen op het internet. Deze monitor zal op 60hz staan.
7. Games hoeven niet supersnel te laden.

Ga je overklokken?
Overklokken is geen vereiste, maar ik sluit het niet uit op termijn.

Wat verwacht je van ons?
Mijn verzoeken aan jullie zijn als volgt.

Allereerst overweeg ik een drietal zaken.
1.
a. Ik koop de losse componenten en bouw de PC zelf (met hulp van een vriend), alles zelf moeten uitzoeken en doen, geen garantie.
b. Ik laat de PC bouwen door Azerty, geen gedoe, goede instelling out-of-the-box, plug en play en garantie.
c. Ik koop een pre-build PC van Azerty (of andere aanbieder) die ook aan mijn wensen voldoet.

Zouden jullie een pre-build van Azerty (of andere aanbieder) overwegen? Of toch kiezen voor optie 1 of 2? Je mag deze post als basis nemen van de kennis die ik heb van PC-building.

Dan de belangrijkste vragen:

2. Is 1440p en 144hz op Medium Settings voor de fictieve Arc Raiders van 2030 (ik weet dat niemand een glazen bol heeft) realistisch voor mijn budget? 144hz vind ik belangrijker dan 1440p.

3. Kan ik de toekomst (3-5 jaar) makkelijk een bottleneck vervangen met deze build? En welke component denken jullie dat de bottleneck zal zijn?

3. Willen jullie ajb kritisch kijken naar mijn build. Passen alle componenten bij elkaar en werken ze optimaal samen? Zie ik iets over het hoofd? Hebben jullie advies over betere componenten?

4. Een vraag bij de koeler die ik heb geselecteerd; Moet ik hier nog een 'AM5 mounting kit' bij aanschaffen?

5. Zijn extra fans in deze kast nodig/wenselijk?

6. Ik hoor verschillende adviezen over aircooling versus waterkoeling en ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken bij een systeem als dit.

7. Ik twijfel over de CPU:
Is de 7800X3D voldoende toekomst vast voor mijn doel, of voegt een hoger segment CPU in de praktijk nog iets toe voor gaming?

8. Ik twijfel over de GPU:
De GeForce RTX 5070 Ti lijkt op papier goed maar is er wellicht iets anders dat beter past bij mijn build en wensen? Bijv. de Radeon RX 9070 XT

Verder nog de volgende kanttekening:
400,- euro meer maakt niet uit als het echt verschil maakt. Ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten (m.a.w. zo min mogelijk betalen en toch hoge eisen stellen). Ik ben daarnaast flexibel in het bijstellen van mijn doel van '1440p en 144hz' naar '1080p en 144hz' voor de komende 5 jaar op Medium-Settings.

Ik hoor graag wat jullie vinden en alvast hartelijk dank voor jullie hulp!

Alle reacties

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

1. Er is denk ik nog een mooie besparing te maken door te gaan voor een RX 9070 XT grafische kaart, die is +/- €100 goedkoper en levert in veel games echt prima prestaties voor jouw gebruik. Momenteel zit die gpu in de tweakers best buy guide voor 1440P en dat is toch de richting waar je op beweegt. Een 5070 Ti is beter in raytracing, dus als je dat belangrijk vindt zit je prima, maar geef je daar minder om dan betaal je relatief veel voor weinig extra performance. Je krijgt met beide normaal gesproken altijd wel 120+ FPS op 1440P ultra momenteel, nu zal dat vaak ook nog wel 144+ zijn, maar wil je dus iets toekomstbestendiger zijn ga dan voor de RTX 5080 dan zit je echt de komende jaren nog wel goed.

Dat kun je halen met wat besparingen:
6. De koeling die je hebt uitgekozen is echt behoorlijk aan de prijs, voor €35 heb je al de prima Arctic Freezer. Dat scheelt ruim €80 en daar heb je nog steeds een prima koeler voor. Een waterkoeling zou ik echt niet doen tenzij je het voor de looks wil doen. Deze komen gewoon inclusief alle benodigdheden om hem op een AM5 processor te monteren.
4. Je kast is relatief best prijzig. Voor rond de €50-70 zijn al prima kasten met ingebouwde casefans te vinden, Montech Mesh bijvoorbeeld of Apex Air.
7. De CPU is prima voor 1440P, beste bang for the buck, zeker met dit budget zou ik eerder lager dan hoger overwegen. Een systeem met een Ryzeen 7700 + RTX 5080 gaat je meer FPS opleveren dan een 5070 Ti systeem met 7800X3D. De GPU is hier namelijk simpelweg veel belangrijker voor.

Even een verhaaltje met antwoorden op je vragen in willekeurige volgorde ;) en alles opgeteld heb je dan dus ongeveer hetzelfde bedrag uitgegeven icm een 5080. Of je houdt het lekker bij een 5070 Ti en bespaart op bovenstaande manier wat.

[ Voor 11% gewijzigd door DeNachtwacht op 17-12-2025 15:40 ]

youtube.com/@hisrep

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
Keurige lijst.
Ik zou inderdaad de RX 9070 XT overwegen. Die is qua prijs/kwaliteit gewoon een topper.
Verder vind ik de NH-D15 verouderd. Neem de NH-D15 G2 (10 jaar nieuwer) of een betere prijs/kwaliteit koeler als de Phantom Spirit. Die is ook zeer capabel en kost minder dan de helft.
Ook de Meshify 2 vervangen voor de 3. Die is nieuwer en heeft betere airflow.
Extra fans zijn niet nodig.
Bottleneck zal hoogstwaarschijnlijk de GPU zijn. Die is inderdaad zelf gemakkelijk te vervangen.
De 990 EVO heeft geen cache, maar dat maakt voor gaming amper uit. Dus die besparing zou je kunnen nemen.
Behuizing kan eventueel wat goedkoper. De APEX AIR is prima geprijsd, goede airflow en lekker groot en gemakkelijk voor je eerste keer PC bouwen.

Zelf bouwen is het goedkoopst, leuk en leerzaam en je hebt gewoon garantie. Vaak per component nog veel langer dan bij een pre-built. Ik zou het gewoon doen.

Zo verlies je amper tot geen performance en kom je toch best wat goedkoper uit:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 354,99€ 354,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 155,-€ 155,-
1VideokaartenAcer Predator BiFrost Radeon RX 9070 XT OC 16GB€ 609,99€ 609,99
1BehuizingenChieftec APEX AIR€ 67,25€ 67,25
1ProcessorkoelingThermalright Phantom Spirit 120 SE€ 43,90€ 43,90
1Interne SSD'sSamsung 990 EVO Plus 2TB€ 169,28€ 169,28
Totaal€ 1.988,41

[ Voor 114% gewijzigd door Dekar op 17-12-2025 16:59 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:27
uitvoering: Goodram IRDM RGB IRG-68D5L34/64GDC is 331 - nog leukere prijs :D
Ik zou zelf net andere voeding pakken, maar dat is persoonlijke voorkeur.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@99ruud99 dat geheugen is helaas nergens meer te koop ;)

youtube.com/@hisrep

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:27
DeNachtwacht schreef op woensdag 17 december 2025 @ 19:01:
@99ruud99 dat geheugen is helaas nergens meer te koop ;)
Ah, in Nederland niet nee zie ik nu - ik heb hem op belgie staan :) (die leveren ook in NL, dan wel pas na kerst (28 dec).

• Fortunist
Dank jullie wel allemaal! Ik ga morgen eens aan het lijstje sleutelen met behulp van de door jullie gegeven feedback.

• Fortunist
Ik heb wat geld bespaard op de case, de koeling en de GPU. Thanks @DeNachtwacht!
De koeling heb ik nog aangepast naar de normale versie in plaats van de Black versie. Dat scheelde ook nog.

1. Ik kies nu voor de 9070 XT, in plaats van extra geld uitgeven aan de 5080. Te weinig winst voor te veel euro's na wat onderzoek ;)
Het onderstaande systeem lijkt me klaar voor een upgrade in de toekomst. En mocht ik over een paar jaar een nieuwe kaart willen, kan die 9070 XT in de PC van mijn vriendin (mijn huidige PC).

2. Ik twijfelde nog tussen https://tweakers.net/pric...md-radeon-rx-9070-xt.html en de https://tweakers.net/pric...se-radeon-rx-9070-xt.html Echter omdat stilte niet hoog op mijn prio-lijst staat en ik een actieve fan prima vind, heb ik voor de Sapphire Pulse gekozen.

3. En ik twijfelde nog tussen https://tweakers.net/pric...md-ryzen-7-7700-tray.html en de https://tweakers.net/pric...yzen-7-7800x3d-boxed.html maar aangezien ik alleen maar ga gamen met mijn systeem (en deze CPU dan wel echt 'de shit' is) en ik in de toekomst wellicht mijn kaart wil upgraden, kies ik voor de 7800X3D.

4. Verder twijfel ik nog om qua toekomstbestendigheid te gaan voor de https://tweakers.net/pric...ming-b650e-plus-wifi.html. Of is de niet 'E' versie prima voor mijn build en voor als ik over ~3jaar mijn GPU zou willen upgraden?

5. Daarnaast is de EVO SSD niet makkelijk voor die laagste prijst te krijgen bij een gerenommeerde aanbieder. Daarom kies ik voor de iets duurdere PRO variant voor een paar tientjes meer.

6. De onderstaande lijst is het nu geworden. Zien jullie nog haken of ogen? Zo niet, dan ga ik lekker bestellen en bouwen. @Dekar Bedankt voor je advies om dat toch zelf te doen (en natuurlijk je advies over de componenten). Dat heeft me over de streep getrokken ;)
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 363,-€ 363,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 155,-€ 155,-
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 9070 XT€ 671,82€ 671,82
1BehuizingenChieftec APEX AIR€ 72,-€ 72,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 29,21€ 29,21
1Interne SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 205,99€ 205,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.085,02

• Saya_
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11:03
De B650 zónder E ondersteunt geen PCIe 5.0 x16, dus dat is wel iets om te overwegen. Maar volgens mij komen de recente videokaarten niet eens aan de maximale throughput van PCIe 4.0 x16. Maar wie weet is dat in de toekomst wel anders. Voor een meerwaarde van 30 euro zou ik toch liever gaan voor de B650E, echter. :)
Pagina: 1