Probleem met de Netwerkdetectie op Lenovo T530 - Linux Mint

Pagina: 1
Acties:

• mtsberk
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16:09
Ik heb een Lenovo laptop T530 waarop ik Linux Mint heb geïnstalleerd. De afgelopen dagen heb ik een probleem: wanneer ik de laptop net heb opgestart, detecteert deze de netwerk/UTP-kabel niet. Het geeft aan dat er geen kabel is aangesloten.

Na een tijdje de router en UTP-kabel de schuld te hebben gegeven, heb ik me gerealiseerd dat het misschien aan de laptop zelf ligt. Ik ontdekte dat de laptop de netwerkkabel soms pas na meerdere herstarts detecteert.

Meestal krijg ik in de ochtend bij het opstarten de melding dat er geen netwerkkabel is aangesloten. Soms, na herstarten (tweede, derde of zelfs vierde keer), detecteert de laptop de kabel ineens wel.

Wat kan hier aan de hand zijn?

Ik ben een man van 76+ dat amper verstand heeft van deze technologie. Ik vind het ook allemaal moeilijk te begrijpen maar helaas word ik er wel steeds meer afhankelijk van. Dus heb wat geduld met me.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je zal het vast hebben getest, maar dat noem je niet en dat is: wat als je na het opstarten en inloggen pas de kabel erin doet? En wat zie je als je de daadwerkelijke link status op vraagt met het 'ip link' commando?

Commandline FTW | Tweakt met mate

• mtsberk
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16:09
Hero of Time schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:33:
Je zal het vast hebben getest, maar dat noem je niet en dat is: wat als je na het opstarten en inloggen pas de kabel erin doet? En wat zie je als je de daadwerkelijke link status op vraagt met het 'ip link' commando?
ja ik heb de kabels in/uit de router, pc gestoken etc, router herstart, modem herstart, maar niks hielp echt. Ik heb zelfs uiteindelijk een ook utp connector vervangen waarvan ik dacht deze stuk was maar helaas zonder succes.

wat is de ip link commando? dat probeer ik dat gelijk

Ik ben een man van 76+ dat amper verstand heeft van deze technologie. Ik vind het ook allemaal moeilijk te begrijpen maar helaas word ik er wel steeds meer afhankelijk van. Dus heb wat geduld met me.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het commando is letterlijk wat ik opgeef. Terminal openen en dan 'ip link' intypen. Je krijgt dan een regel als dit:
2: enp15s0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc fq_codel state UP mode DEFAULT group default qlen 1000
Het gaat dan voornamelijk wat er direct na de interfacenaam staat en iets verder de 'state'. Want het kan 'DOWN' zijn, maar toch link hebben.

Als je ook opstart zonder netwerkkabel en deze later aansluit, zou je dit ook in je log moeten zien.

Commandline FTW | Tweakt met mate