Kozijn in scheve garagedeuropening

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Wij staan aan de vooravond van een grote verbouwing. In deze verbouwing wordt o.a. de bestaande garage via een verbinding bij het huis getrokken. De garagedeur wordt hierbij vervangen door een groot raam. Probleem bij het inmeten dat nu naar voren komt is dat de garage niet recht is. Dit toont zich in de opening waar nu de garagedeur inzit: Rechts is de hoogte van de opening 4,5 cm lager dan links. De garage staat inmiddels ~50 jaar, en is dus kennelijk deels verzakt. Verder zakken is niet waarschijnlijk. De rechter buitenmuur zal opnieuw opgebouwd worden, waarbij ook de fundering wordt versterkt. Probleem is nu: wat doen we met het kozijn dat in de opening van de garagedeur komt. Het is nu "scheef" ingetekend, op de bouwtekeningen. Dit omdat het in het midden een groot draaikiepraam zit dat natuurlijk recht moet zijn. Niet mooi want het kozijn heeft 3 bovenlichtjes, waarbij de raampjes rechts dus smaller zijn dan de raampjes links. Wat is nu wijsheid? Ik zie als optie "geen draaikiepraam" en dan de horizontale lijnen van het bovenlichtje wel parallel aan elkaar, om zo het scheef zijn minder te laten opvallen. Wat foto's om te verduidelijken:

Foto Garage:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTnLYc6LoXZzGdzkgpu4XYtCVHo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QQRsPvlFo0HXMQSJXoJvibPJ.jpg?f=user_large

Ingetekend "schuin" kozijn (waarbij het middelste grote raam een recht draai kiepraam is)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JwgKdis6yNOJkhHmMHqvw_of39g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/g1mMroCBLbNADy4r75ABM0ex.jpg?f=user_large

Kozijn zonder draaikiep (zodat bovenlichtjes links en rechts even groot kunnen zijn)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNfUf8L4m1slt7ujWJLq1lRsjfg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/taamWTBQeTjwHyO5OkCOIWcn.jpg?f=user_large

Alle reacties

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Nu online
Met een stelkozijn werken? Dan kun je wel een haaks kozijn plaatsen. Of dat esthetisch is weet ik niet.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:17
Ik zie zonder die hulplijnen ook al dat de garage is scheefgezakt.
Maar aangezien het altijd wel prettig is om toch een raam open te kunnen zetten zou ik voor optie 1 kiezen.
Misschien kun je met glaslatten nog een beetje 'smokkelen' zodat het scheve optisch gezien nog iets minder wordt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:22

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Volgens mij hoeft draai kiep niet persee rechthoekig te zijn en mag die kant (beperkt) scheef zijn. en anders kiezen voor een draai raam. puntje is wel glas en kozijnen zijn wel een stukje duurder als het niet rechthoekig is.

Maar de meest gemaakte oplossing is denk ik wel een stukje boven het kozijn aftimmeren wat de overgang wordt van recht naar scheef, wat ook wordt gedaan is de gevel stucen en daarmee alles recht maken.

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:03
Ik zou het kozijn recht houden en dan de bovenkant tot in de punt afwerken met rabat delen. Bv keraliet

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
gysman11 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:26:
De rechter buitenmuur zal opnieuw opgebouwd worden, waarbij ook de fundering wordt versterkt.
Kunnen ze daarbij de verzakking ook ongedaan maken en alles weer recht trekken?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:24
Ga aub voor rechte kozijnen en werk die op een andere manier af waardoor die verzakking niet meer zichtbaar is.

Anders blijft het eeuwig scheef.
Ga je nog isoleren, langs buiten?
Binnenafwerking kan je eenvoudig aanpassen aan de nieuwe rechte kozijnen, buiten met wat plooiwerk in de kleur van de raam het visueel recht maken of heel de gevel aanpakken.
Pagina: 1