Ervaringen gevraagd: Glasvezel verleggen bij gevelrenovatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Natpak
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 17-12 14:14
Allen,

Ik sta op het punt mijn woonkamer aan de voorzijde uit te bouwen. De huidige glasvezelaansluiting (FTU) zit op de voorgevel die gesloopt gaat worden. De kabel moet dus verlengd/verlegd worden naar de nieuwe buitenmuur.

Mijn provider (Odido) stelt nu dat dit valt onder een "cosmetische verplaatsing" en wil de kosten/verantwoordelijkheid bij mij leggen. Dit voelt krom, aangezien de huidige plek fysiek verdwijnt. Het is geen kwestie van "het kastje staat niet mooi in de hoek", maar "de muur is straks weg".
Ik heb als alternatief nog een KPN-sprietje in de tuin dat nog niet naar binnen is gebracht.

• Is het logischer/goedkoper om gewoon over te stappen naar KPN en hen een nieuwe aansluiting te laten maken in de nieuwe gevel van de aanbouw.

• Of heb ik bij mijn huidige provider een poot om op te staan dat dit 'infrastructuurbeheer' is en geen cosmetische klus?

Hoor graag jullie ervaringen.

Alle reacties

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tja, KPN gaat hem 'sowieso' kosteloos voor je monteren waar jij wilt, dus lijkt me een makkelijke oplossing? En zonder downtime als je het handig doet.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Jij bent degene die beslist te verbouwen en dus de muur weg te halen. Daarmee veroorzaak jij de kosten en ben je verantwoordelijk.

Ik zou overigens ook niet zomaar de Odido aansluiting slopen. Tot aan het overname punt is het hun eigendom en zul je schade die je veroorzaakt moeten betalen. Nu zal dat niet snel een probleem vormen als je toch overstapt maar mogelijk geeft het een keer problemen als je de boel hebt verkocht. De nieuwe koper verwacht dan dat die Odido vezel ergens aanwezig is.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Ik zou dit gewoon zelf verleggen/verplaatsen, vrijwel altijd heb je buiten genoeg overlengte.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:02
Natpak schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:31:
Dit voelt krom, aangezien de huidige plek fysiek verdwijnt.
Jij gaat verbouwen... Dan is het toch niet zo vreemd dat jij de kosten draagt?

Spel en typfouten voorbehouden

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:33

Bezulba

Formerly known as Eendje

Dit zijn gewoon kosten die horen bij je verbouwing. Waarom zou je in hemelsnaam denken dat een bedrijf dit wel ff gratis wil doen?

blup

Pagina: 1