Toon posts:

Linux en Software RAID

Pagina: 1
Acties:
  • 254 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer met Linux Mandrake 8.0 een mooi RAID 1 systeempje op te zetten.

Op zich lukt dat aardig. Ik heb twee harde schijven, identiek. Het gaat eigenlijk fout als ik een van de schijven formatteer.

Ik start dan het systeem op met een goede en een lege schijf. Met dd if=/dev/hdb of=/dev/hdc probeer ik de goede schijf te kopieren. Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit precies moet doen?

Thanks

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-08 17:51
je moet de hd's pas formatteren nadat je er een raid array van gemaakt hebt, dan moet je de drives "synchronizeren"

oh ja: vergeet niet de partitie-types te veranderen van 82 (linux native) naar ?? (linux raid-autodetect)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij heb ik het niet helemaal goed uitgelegd. Ik heb dus een werkend RAID1 systeem. Op een schijf staat /boot en de andere twee vormen samen mijn root partitie.

Alles draait dus. Wat ik wil is simuleren wat er gebeurt/moet gebeuren als een van de RAID schijven kapot gaat. Dan moet ik er dus een nieuwe lege schijf aan hangen. Zonder partities en niet geformatteerd dus.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

• igmar
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Volgens mij heb ik het niet helemaal goed uitgelegd. Ik heb dus een werkend RAID1 systeem. Op een schijf staat /boot en de andere twee vormen samen mijn root partitie.

Alles draait dus. Wat ik wil is simuleren wat er gebeurt/moet gebeuren als een van de RAID schijven kapot gaat. Dan moet ik er dus een nieuwe lege schijf aan hangen. Zonder partities en niet geformatteerd dus.
Dat ding gaat zelf lopen synchen. Ik hoefde in ieder geval niks te doen. Alleen heb ik het idee dat RAID 1 (mirroring) geen waterdichte oplossing is. Alleen RAID 5 garandeerd dat 1 schijf kan overlijden zonder dat er data verloren gaat.

• it0
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Op donderdag 20 september 2001 10:23 schreef igmar het volgende:

[..]

Dat ding gaat zelf lopen synchen. Ik hoefde in ieder geval niks te doen. Alleen heb ik het idee dat RAID 1 (mirroring) geen waterdichte oplossing is. Alleen RAID 5 garandeerd dat 1 schijf kan overlijden zonder dat er data verloren gaat.
Ik zou niet weten waarom raid 5 betere bescherming geeft tegen verlies van data dan raid1.

Hij gaat zelf inderdaad synchen, maar dan moet de partitie op de nieuwe lege schijf wel dezelfde /dev/hdxy zijn als de schijf die je vervangt, ik neem aan dat het type ook hetzelfde moet zijn.
En in je raid conf moet je ook aangeven dat die nieuwe partitie kan worden gebruikt (als deze is veranderd)

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is inderdaad die partities. Het moet toch mogelijk zijn dat de partities van /dev/hdb automatisch gebruikt worden bij het syncen van hdc. Voor de duidelijkheid: ik heb twee RAID partities: / en swap.

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

dat doe je toch dmv van je raid1.conf?

Verder hoeft de swap niet op raid te staan, zeker niet op raid1. Dus je hebt die waarschijnlijk op een raid0 partitie staan. Dat kan je ook direct mbv swap doen..

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik het begin te begrijpen. Alleen moet ik wel zelf de partities aanmaken. Het liefst wil ik een hele schijf in een keer synchroniseren.

Wat ik nu doe is de nieuwe schijf inpluggen, partitie(s) aanmaken, en aan de hand van /etc/raidtab het volgende commando uitvoeren:

raidhotadd /dev/md0 /dev/hdc5

Verwijderd

Topicstarter
En dat brengt me automatisch bij het volgende probleem: /boot.

Volgens mij kun je /boot niet op een RAID systeem zetten. Heeft iemand een idee hoe ik het beste op kan starten. Floppy? CDROM?

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

als je je kernel in /boot neerzet en /boot is een ext2fs dan is er geen probleem...

Verwijderd

Topicstarter
OK, maar stel dat de schijf met die boot partitie kapot gaat?

Verwijderd

ik heb een bootable raid array gehad ooit een keer, dus het kan wel :) heb nu thuis geen goede config om het nog eens te testen...

wat betreft garanties bij een fail van een schijf heb ik nog nooit kunnen testen...misschien heeft een hardware RAID array toch de voorkeur voor belangrijke servers? dat je partities moet aanmaken is natuurlijk niet erg voor thuis, maar voor productie zou ik maar eens goed kijken of hardware RAID (3ware controller?) geen betere oplossing is...

Verwijderd

Topicstarter
Dan ga ik iig proberen om te booten vanaf RAID. Als het lukt horen jullie het wel...

• igmar
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Ik zou niet weten waarom raid 5 betere bescherming geeft tegen verlies van data dan raid1.
Niet ? Doe dan eens je huiswerk zou ik zeggen. Bij RAID 5 kun je gegerandeerd een schijf er uit trekken. Bij RAID 1 heb je gewoon geluk als het werkt.

RAID1 is mirroring, RAID5 is een redudante array. Nogal een verschil zou ik zeggen.
Hij gaat zelf inderdaad synchen, maar dan moet de partitie op de nieuwe lege schijf wel dezelfde /dev/hdxy zijn als de schijf die je vervangt, ik neem aan dat het type ook hetzelfde moet zijn.
Dat moet met elke RAID. Hetzelfde type schijf word ook aangeraden.

Verwijderd

Niet ? Doe dan eens je huiswerk zou ik zeggen. Bij RAID 5 kun je gegerandeerd een schijf er uit trekken. Bij RAID 1 heb je gewoon geluk als het werkt.

RAID1 is mirroring, RAID5 is een redudante array. Nogal een verschil zou ik zeggen.
eh.. wat is er 'niet' redunant aan een mirror? zowel raid1 als raid5 kunnen meerdere redunante schijven hebben dus kunnen allebei tegen het verlies van minimaal 1 schijf.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat dit de oplossing voor mij is:

Mandrake 8.0, twee schijven (RAID1).
/boot en / op RAID partities.
LILO op beide schijven.

Als er een schijf kapot gaat, nieuwe plaatsen. Booten van andere schijf. Partities aanmaken op nieuwe. Met raidhotadd nieuwe schijf toevoegen aan array.

--
Dat dacht ik dus...
Iets gaat er niet goed, ben er alleen nog niet achter wat precies.

Verwijderd

LILO op beide schijven.

Als er een schijf kapot gaat, nieuwe plaatsen. Booten van andere schijf. Partities aanmaken op nieuwe. Met raidhotadd nieuwe schijf toevoegen aan array.
ik ben toevallig precies het zelfde aan het doen, ook bij mij gaat het echter niet helemaal 100%. wat ik gedaan heb ik eerst een normale install op de 1e disk, dan alles de raid instellen maar de huidige schijf als 'bad' instellen, dus raid1 met maar 1 disk. lilo van md0 laten booten, en dan met raidhotadd de 1e schijf weer toevoegen. ergens in dit traject is er bij mij iets misgegaan, dinsdag kan ik het allemaal over gaan doen, maarja.. dat is werk :)

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-08 14:18

Papillon

Spring 's in the Air...

Op donderdag 20 september 2001 09:50 schreef VetteHap het volgende:

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Je kunt een drive failure simuleren door de powerconnector uit een van de schijven te trekken. (Wel je machine uitzeten als je dat doet). Daarna kun je waarschijnlijk de reserver schijf inzetten. Ik weet echter niet of RAID 1 dan een sync. gaat maken. Misschien met je het vertellen dat dat moet gebeuren. RAID 5 kan in elk geval automatisch iets op de spare disk (reserve) syncen als een van de schijven het begeeft.

Enne.. BTW.. het is met linux mogelijk van software RAID1 te starten. Andere RAID vormen zijn niet te booten. M.a.w. de /boot kan op RAID 1 staan.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 21 september 2001 11:49 schreef VetteHap het volgende:

LILO op beide schijven.

--
Dat dacht ik dus...
Alles opnieuw geinstalleerd, en nog een keer geprobeerd. Het lijkt er toch op dat dit de oplossing is. Wel een bootdisk bij de hand natuurlijk...

Verwijderd

Topicstarter

LILO op beide schijven.

--
Dat dacht ik dus...
Alles opnieuw geinstalleerd, en nog een keer geprobeerd. Het lijkt er toch op dat dit de oplossing is. Wel een bootdisk bij de hand natuurlijk...

Verwijderd

Topicstarter

LILO op beide schijven.

--
Dat dacht ik dus...

Verwijderd

Anders post je ff 3x :P
Pagina: 1