Vraag

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-12 15:21
Zoals de topictitel zegt ben ik bang onze kinderopvangtoeslag kwijt te raken. Ik zie momenteel door de bomen het bos niet meer en lees online verschillende dingen. Omdat dit om heel veel geld gaat wil ik zeker weten dat ik er recht op heb, anders moet ik de kinderen van de opvang halen en het zelf gaan uitzoeken.

De situatie:
Ongeveer 3 weken geleden is mijn partner ziek geworden en opgenomen in het ziekenhuis. Zij heeft GBS (guillain barré syndroom) waarbij haar immuunsysteem haar zenuwen heeft aangevallen. Kort samengevat is ze bijna volledig verlamd momenteel en dus niet in staat te werken. De prognose is gunstig. Bij GBS zijn je zenuwen niet helemaal kapot en kan je lichaam dat herstellen. Het nadeel is dat zoiets heel lang kan duren, maanden tot een paar jaar.

Je zou zeggen: je zit in de ziektewet bij je werkgever, dus je hebt er recht op. Maar onze situatie is anders.

Mijn partner heeft enige tijd geleden besloten te wisselen van baan. Na 7 jaar in dienst was het tijd voor wat anders. Ze heeft iets leuks gevonden, heeft getekend en zou 1 december starten. Zou starten.. want twee dagen daarvoor is ze opgenomen en ze is daar dus nooit begonnen.

Het UWV heeft inmiddels toegekend dat mijn partner een ziektewetuitkering van het UWV krijgt. Ze is nooit bij haar nieuwe baan gestart (dat kon niet) en haar oude baan was opgezegd. Omdat ze wel een contract had heeft ze recht op die uitkering, maar dat kan niet verhaald worden op haar nieuwe werkgever. Ze is immers niet gestart. Het UWV regelt dat dus zelf. Los van dat een val van 30% inkomen pijnlijk is, krijgt mijn partner ook geen arbeidskorting meer. Dat is netto ongeveer 300 euro per maand. We zijn dus meer belasting gaan betalen. Bij elkaar gaat ons netto inkomen met 700 euro omlaag.

Hoe krom en kut dat ook is, zo zijn de regels. Maar effectief heeft ze geen baan nu. Wanneer je geen baan hebt, heb je in principe geen recht op kinderopvangtoeslag. Daar zijn uitzonderingen voor, bijvoorbeeld wanneer je vanuit je werkgever een ziektewet uitkering ontvang.

Maar nu komt het lastige: ze krijgt geen ziektewet uitkering via een werkgever, maar via het UWV. Hoe werkt het dan? Ik kan die situatie nergens vinden. Ik lees wel dat je er recht op hebt als je bijvoorbeeld bezig bent met re-integratie, maar dat is niet aan de orde. Ze kan niet eens zelfstandig eten, laat staan dat er ook maar iets van re-integratie plaatsvindt.

Heeft iemand enig idee of wij recht blijven behouden op kinderopvangtoeslag?

Zo niet dan ben ik helemaal de lul, want dan kunnen de kinderen niet meer naar de opvang gaan en zit ik flink in de knoei. Mijn prioriteiten zijn momenteel de kinderen (2 stuks, bijna 2 en 4), daarna heen en weer gaan om mijn partner te ondersteunen, dan het huishouden en alle overige momenten probeer ik aan werk te besteden. Dat gaat soort van net (niet / wel). Wanneer ik geen opvang heb, heb ik gelijk minder ruimte om te werken. Wat helemaal klote is, want ik ben ZZPer. Op dat vlak is er geen vangnet.

Andere opties zoals iemand inhuren is niet mogelijk. Financieel komen we door de achteruitgang van loon naar uitkering + het wegvallen van de arbeidskorting tekort. Daar deal ik nu zelf mee, maar ik benoem het om aan te geven dat ik daar geen mogelijkheden zie.

Alle input is welkom.

Alle reacties

• Zenomyscus
Toevoeging: ik heb geprobeerd een proefberekening te doen op de website van toeslagen, maar ons scenario was niet te kiezen. Ik zag nergens de mogelijkheid om in die proefberekening aan te geven dat het inkomen wat je hebt afkomstig is van het UWV als ziektewetuitkering. Je kunt wel aangeven dat ze een werkgever heeft en een ziektewetuitkering, maar dat is niet het geval.

We vallen tussen wal en schip lijkt het.

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:05
Dit soort vragen vragen om een telefoontje naar de afdeling toeslagen van de belastingdienst. Dat is de enige weg om een antwoord op deze specifieke vragen te vinden. Dat zal nergens op een verborgen pagina op de toeslagen website staan. Maatwerk.

Oh, en sterkte gewenst in deze situatie.

[ Voor 8% gewijzigd door nachtnet op 17-12-2025 11:53 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Volgens mij moet dit uit de wet langdurige zorg gaan komen, kijk of je dat traject kan gaan starten.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:16

Reinier

\o/

In sommige gevallen kan de gemeente bijspringen op basis van een sociaal-medische indicatie, dus misschien daar proberen?
Recht op toeslag loopt wel nog drie maanden door volgens mij.

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:07
Mijn advies is ook om contact op te nemen met hen. Dit is een zeer specifieke casus. Ik snap dat je op zoek bent naar algemene informatie en advies, maar ik zou dat direct bij de bron halen in plaats van een openbaar forum (met ook het risico dat je verkeerde informatie krijgt).

Iets wat ik misschien niet heb gelezen: had je vrouw een geldig contract met haar vorige werknemer toen zij ziek werd? Het komt vaak voor dat een contract eindigt op bijvoorbeeld 31 maart en een nieuw contract ingaat op 1 april. Dat maakt de situatie mogelijk weer anders.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-12 16:51

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Reinier schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:55:
In sommige gevallen kan de gemeente bijspringen op basis van een sociaal-medische indicatie, dus misschien daar proberen?
Recht op toeslag loopt wel nog drie maanden door volgens mij.
De bron hiervoor, mocht iemand het willen nazoeken:
Sociaal-medische indicatie (SMI): Spelen er psychische, sociale of lichamelijke problemen binnen uw gezin en heeft u geen recht (meer) op kinderopvangtoeslag? Dan kunt u in aanmerking komen voor een sociaal-medische indicatie van uw gemeente. Hiermee kan uw kind in de leeftijd van 0 tot 12 jaar enkele dagen per week naar de kinderopvang. Zo wordt u als ouder tijdelijk ontlast.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Zenomyscus
jeroen3 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:54:
Volgens mij moet dit uit de wet langdurige zorg gaan komen, kijk of je dat traject kan gaan starten.
Volgens mij is dat pas mogelijk nadat ze twee jaar in de ziektewet heeft gezeten. Maar dan heb ik twee jaar mogelijk wel / geen recht op kinderopvangtoeslag. Ik zal de toeslagen afdeling ook eens bellen zoals is aangeraden. Het lastige is dat het regelmatig gebeurd dat ik er niet doorheen kom omdat ze mijn partner willen spreken.

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-12 15:09
Hier helaas geen oplossing voor je, maar wil jullie wel heel veel sterkte en wijsheid toewensen in deze kmende periode.

• TheInsomniac
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Allereerst, wanneer je ziek wordt binnen 4 weken na einde dienstverband, moet je je alsnog bij je vorige werkgeven ziekmelden en die zal nog steeds de begeleiding incl. eventuele reintegratie moeten oppakken.

Qua kinderopvangtoeslag:
recht op kinderopvangtoeslag
Kortom bij ziekte loopt dat gewoon door, zolang je vrouw in de ziektewet zit danwel in een traject richting werk doorloopt.

Make it fool proof and someone will make a better fool.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:44

m-vw

Dus?

Het enige juiste advies is dat van @nachtnet .

• Zenomyscus
Orangelights23 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:55:
Iets wat ik misschien niet heb gelezen: had je vrouw een geldig contract met haar vorige werknemer toen zij ziek werd? Het komt vaak voor dat een contract eindigt op bijvoorbeeld 31 maart en een nieuw contract ingaat op 1 april. Dat maakt de situatie mogelijk weer anders.
Ze had een vast contract bij haar vorige werkgever tot 31 november. En getekend voor een jaarcontract bij haar nieuwe werkgever vanaf 1 december. Daar is ze niet gestart, dus in de ogen van het UWV heeft ze geen baan nu.

Ik moet nu mijn dochter ophalen, eventuele andere vragen zal ik straks beantwoorden.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:22
Sterkte en probeer zelf ook rust te pakken, want het laatste wat je kinderen nodig hebben is dat jij in een burn-out belandt.

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:25
TheInsomniac schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:58:
Allereerst, wanneer je ziek wordt binnen 4 weken na einde dienstverband, moet je je alsnog bij je vorige werkgeven ziekmelden en die zal nog steeds de begeleiding incl. eventuele reintegratie moeten oppakken.

Qua kinderopvangtoeslag:
recht op kinderopvangtoeslag
Kortom bij ziekte loopt dat gewoon door, zolang je vrouw in de ziektewet zit danwel in een traject richting werk doorloopt.
Ik zou zeker even hier in duiken als ik jou was en als het klopt dan zsm de vorige werkgever contacten (en als ik het goed gelezen heb is ze zelfs ziek geworden nog voordat haar contract eindigde?).

Sterkte met deze heftige situatie!

[ Voor 5% gewijzigd door Road-runner83 op 17-12-2025 12:05 ]

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-12 13:11
Zenomyscus schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:58:
[...]

Ze had een vast contract bij haar vorige werkgever tot 31 november. En getekend voor een jaarcontract bij haar nieuwe werkgever vanaf 1 december. Daar is ze niet gestart, dus in de ogen van het UWV heeft ze geen baan nu.

Ik moet nu mijn dochter ophalen, eventuele andere vragen zal ik straks beantwoorden.
Strikt genomen, ook ziek melden bij nieuwe werkgever.
In goed overleg zou deze kunnen opzeggen in proeftijd. (is deze er?).

Formaliteit, maar dit versterkt je positie dat je niet verwijtbaar werkeloos bent.

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:11
Zenomyscus schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:45:
[..] heeft getekend en zou 1 december starten. Zou starten.. want twee dagen daarvoor is ze opgenomen en ze is daar dus nooit begonnen. [..]
Dus 30 november ziek.
Zenomyscus schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:58:
[...]

Ze had een vast contract bij haar vorige werkgever tot 31 november.
Dus ze was in dienst op het moment dat ze zich ziek meldde, kortom de oude werkgever zal haar ziek uit dienst moeten melden.

Het lastige is alleen of haar nieuwe dienstverband daadwerkelijk in is gegaan. De kans is klein dat dit niet zo is, maar als er een proeftijd is kan ze wel ontslagen worden. Dus is de nieuwe arbeidsovereenkomst nog niet opgezegd dan heb je uiteraard recht op kinderopvangtoeslag. Is er geen arbeidsovereenkomst meer dan heb je 3 maanden recht en daarna kan de gemeente hulp bieden.

[ Voor 10% gewijzigd door I_IBlackI_I op 17-12-2025 12:09 ]

• TheInsomniac
  • Niet online
Zelfs tot 4 weken na einde dienstverband, dus zeker ook in dit geval.
[...]

Dus ze was in dienst op het moment dat ze zich ziek meldde, kortom de oude werkgever zal haar ziek uit dienst moeten melden.

Het lastige is alleen of haar nieuwe dienstverband daadwerkelijk in is gegaan. De kans is klein dat dit niet zo is, maar als er een proeftijd is kan ze wel ontslagen worden. Dus is de nieuwe arbeidsovereenkomst nog niet opgezegd dan heb je uiteraard recht op kinderopvangtoeslag. Is er geen arbeidsovereenkomst meer dan heb je 3 maanden recht en daarna kan de gemeente hulp bieden.
Die drie maanden gelden bij regulier werkloos worden. Dit valt echter onder de uitzonderingssituaties waarbij er door ziekte alsnog opvang nodig is zodat in dit geval vader kan werken.

Blijft ook in de praktijk nog een pittige puzzel gezien er nu ook een stuk meer bij vader komt te liggen (halen brengen, zorg voor partner, zorg voor huishouden, zorg voor kinderen etc.)

Tips hierbij zijn in mijn optiek altijd om zo vroeg en snel mogelijk ondersteuning te regelen waar mogelijk, vanuit netwerk, of inkopen.
- Iemand anders die wellicht kan halen en brengen, vrienden/kennissen/familie/buren
- Wellicht iemand inhuren om wat in huis schoon te maken
- Wellicht vrienden/kennissen/familie/buren die een keer per week het avondeten komen brengen

Bovenstaande om voornamelijk te zorgen dat vader inderdaad niet in een burn-out beland. Want op je tandvlees kun je een berg, maar duurzaam (zeker in geval 1-2 jaar) is het goed om snel mogelijk jezelf te ontlasten waar mogelijk, zodat je ook voor je kids nog energie over hebt op een bepaald moment.

• missTweakers
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Ik vind het erg vreemd. Waarom zou een getekend contract niet ingaan bij ziekte? Je kan best ziek zijn op je 1e (en in dit geval ook volgende) werkdagen.
Kleine google (ben zelf geen expert!)
https://esj.nl/nl/dienste...-ziek-bij-indiensttreding

Is er een proeftijd opgenomen in het contract? Zo ja, dan zullen ze officieel je moeten ontslaan tijdens je proeftijd. Als dit niet officieel gebeurt, dan zitten ze eraan vast.

• Zenomyscus
missTweakers schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:38:
Ik vind het erg vreemd. Waarom zou een getekend contract niet ingaan bij ziekte?
Is er een proeftijd opgenomen in het contract? Zo ja, dan zullen ze officieel je moeten ontslaan tijdens je proeftijd. Als dit niet officieel gebeurt, dan zitten ze eraan vast.
Wat betreft het opvangen van salaris werkt dat zo. Je kunt een nieuwe werkgever niet verantwoordelijk houden voor medische kosten als zij kunnen aantonen dat de werknemer al ziek was voordat het dienstverband zou ingaan. Ze moeten haar contract wel opzeggen inderdaad binnen een maand. Als ze dat niet doet krijgt ze een jaarcontract en zijn ze wel verplicht de kosten te dragen. Ik kan me niet voorstellen dat ze dat gaan doen. Ik verwacht daar voor het einde van het jaar een telefoontje van.

Inmiddels ben ik een aantal telefoontjes en flink wat hoofdpijn verder en is mij het volgende duidelijk geworden:
- Volgens de belastingdienst heeft ze nu geen werk. Wel inkomen via de ziektewetuitkering, maar geen werk ('ziek uit dienst').
- Wij hebben daarom geen recht op kinderopvangtoeslag vanaf maart 2026.
- Dit kunnen wij wel krijgen als mijn partner in een 'erkend re-integratie traject' terecht komt.
- Revalidatie telt niet als re-integratie. Het moet een traject naar werk zijn, medisch herstel staat daar los van.
- Voor langdurige zorg gelden andere regels, maar dat volgt na de ziektewetuitkering. Hier kunnen we nu niks mee en is hopelijk ook nooit nodig.
- Eventueel zouden wij in aanmerking kunnen komen voor een Sociaal Medische Indicatie. Hoe groot die kans van slagen is weet ik niet, daar had ik nog geen energie voor.

Momenteel ben ik een beetje lam geslagen. Er is een grote kans dat wij vanaf maart de kinderen niet meer naar de opvang kunnen brengen. Ik kan gelukkig nog savonds werken nu ik als ZZPer aan de slag ben. Echter is daar weinig zekerheid, er is immers een grote kans dat ik terug moet gaan in loondienst. Daar loopt een ander topic over en maakt voor nu ook niet uit. Dat was een bewuste keuze een leuk avontuur waar ik enorm van geniet. Maar er is een kans dat ik vanaf juli opzoek moet naar iets anders. Ansich geen probleem, behalve dat ik geen opvang heb voor de kinderen en ik momenteel niet zie hoe ik kan werken en voor de kinderen kan zorgen. Nu compenseer ik dat savonds, maar in loondienst liggen de verwachtingen wat betreft werktijden toch echt anders.

Mocht mijn partner wel weer aan het werk kunnen dan betekent het niet dat de kinderen gelijk weer terug kunnen bij de opvang. Daar zijn immers wachttijden. Het lijkt erop dat het nog vrij lang gaat duren voordat we hier beide weer uit zijn en alles is zoals het was.

Hoe dan ook wil ik jullie bedanken voor alle antwoorden. De meeste antwoorden zaten absoluut in de juiste richting, ik zou ze het liefst allemaal aanmerken als beste antwoord. Wat dat betreft was het fijn om mijn verwachtingen duidelijk te hebben. Helaas is er nog veel onzeker en dat zal de komende maanden zo blijven. Ik zal af en toe een update plaatsen, mocht iemand in de toekomst dit topic tegenkomen dan is het fijn als er meer informatie is (dat heeft mij al regelmatig geholpen).

• Zenomyscus
TheInsomniac schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:17:
[...]

Zelfs tot 4 weken na einde dienstverband, dus zeker ook in dit geval.

[...]

Die drie maanden gelden bij regulier werkloos worden. Dit valt echter onder de uitzonderingssituaties waarbij er door ziekte alsnog opvang nodig is zodat in dit geval vader kan werken.

Blijft ook in de praktijk nog een pittige puzzel gezien er nu ook een stuk meer bij vader komt te liggen (halen brengen, zorg voor partner, zorg voor huishouden, zorg voor kinderen etc.)

Tips hierbij zijn in mijn optiek altijd om zo vroeg en snel mogelijk ondersteuning te regelen waar mogelijk, vanuit netwerk, of inkopen.
- Iemand anders die wellicht kan halen en brengen, vrienden/kennissen/familie/buren
- Wellicht iemand inhuren om wat in huis schoon te maken
- Wellicht vrienden/kennissen/familie/buren die een keer per week het avondeten komen brengen

Bovenstaande om voornamelijk te zorgen dat vader inderdaad niet in een burn-out beland. Want op je tandvlees kun je een berg, maar duurzaam (zeker in geval 1-2 jaar) is het goed om snel mogelijk jezelf te ontlasten waar mogelijk, zodat je ook voor je kids nog energie over hebt op een bepaald moment.
Gelukkig ben ik altijd een betrokken ouder geweest, dus het zorgen voor de kinderen en het huishouden red ik. Alleen de combinatie met heen en weer rijden naar mijn partner en werken is soms pittig. Het gebeurd regelmatig dat ik savonds tot middernacht doorwerk omdat de rest van de dag vol zit. Ik heb echter mazzel, ik vind mijn werk zo leuk dat ik verder geen hobbies nodig heb. Dus een paar uurtjes aan de slag gaan, zijn ook echt een paar uur lekker werken en leuke dingen ontwikkelen. Maar ook dan voel ik wel dat ik tegen grenzen aan loop. Denk aan vaker hoofdpijn. Slecht slapen. Uberhaupt minder uren kunnen slapen.

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-12 18:15
Kunnen jouw ouders, of die van je partner helpen door tijdelijk dienst te doen als kinderopvang?
Je krijgt dan geen toeslag, maar de kosten kunnen veel lager zijn.

• TheInsomniac
  • Niet online
Zenomyscus schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:22:
[...]

Wat betreft het opvangen van salaris werkt dat zo. Je kunt een nieuwe werkgever niet verantwoordelijk houden voor medische kosten als zij kunnen aantonen dat de werknemer al ziek was voordat het dienstverband zou ingaan. Ze moeten haar contract wel opzeggen inderdaad binnen een maand. Als ze dat niet doet krijgt ze een jaarcontract en zijn ze wel verplicht de kosten te dragen. Ik kan me niet voorstellen dat ze dat gaan doen. Ik verwacht daar voor het einde van het jaar een telefoontje van.
Ook ambtenaren maken fouten en dit zijn dingen waar ook snel in de communicatie wat mis kan gaan. Nu pretendeer ik hier niet de expert te zijn, (in de link hieronder zit ook een link om contact met UWV te hebben.
UWV ziek uit dienst

Stel je vrouw zou geen nieuwe baan hebben, dan moest ze gewoon aankloppen bij haar oude werkgever en dan ga je via die route de ziektewet in. Nu heeft je vrouw wel werk en lijkt het UWV te zeggen dat je dus wel bij je nieuwe werkgever moet aankloppen en gaat die je loon betalen en is die verantwoordelijk voor re-integratie.

Jouw interpretatie en wat het UWV aangeeft is gebaseerd op werkloos zijn, waar hier feitelijk geen sprake van is, zowel <4 weken uit dienst, als sprake van een nieuwe baan. En in beide gevallen ben je niet werkloos. Ik zou dit 100% dubbelchecken met UWV en mogelijk zelfs extern je laten adviseren, want er hangt nogal wat vanaf.

Daarnaast is het volgens mij zie ook mijn eerdere link, wanneer je in de ziektewet zit gewoon sprake van dat je in aanmerking komt voor kinderopvangtoeslag. (Alleen wanneer je werkeloos bent geworden, wat je wel steeds lijkt te zeggen, maar formeel onjuist is geldt de termijn van 3 maanden).

Even los van het juridisch kader, voelt iedereen(ok wellicht niet iedereen) op z'n klompen aan dat de ziektewet en re-integratie een heel logische stap zou zijn voor iemand die werkt en ziek wordt. Het zou gevoelsmatig voor iedereen onredelijk zijn wanneer iemand die gewoon werkt maar toevallig op een ongelukkig moment ziek wordt in alle richtingen tussen wal en schip gaat vallen.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-12 20:17
Ze is immers niet gestart.
Begin bij het begin. Het contract is gewoon ingegaan? Heeft de nieuwe werkgever officieel het contract beëindigd tijdens/voor de proeftijd?

En zelfs dan geldt dat de (nieuwe) werkgever zich als goed werkgever moet gedragen (ook voorafgaand aan indiensttreding), wat invloed kan hebben op eventuele schadeloosstellingen. Dus...ik moet je toch adviseren om bij een arbeidsjurist aan te kloppen voor advies hierin...al is het maar om te kijken of alles volgens de regels is verlopen. Ziekte en werknemersrechten zijn nu eenmaal relatief goed afgeschermde concepten in NL.

[ Voor 5% gewijzigd door eric.1 op 17-12-2025 15:46 ]

• Zenomyscus
TheInsomniac schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:18:
[...]

Ook ambtenaren maken fouten en dit zijn dingen waar ook snel in de communicatie wat mis kan gaan. Nu pretendeer ik hier niet de expert te zijn, (in de link hieronder zit ook een link om contact met UWV te hebben.
UWV ziek uit dienst

Stel je vrouw zou geen nieuwe baan hebben, dan moest ze gewoon aankloppen bij haar oude werkgever en dan ga je via die route de ziektewet in. Nu heeft je vrouw wel werk en lijkt het UWV te zeggen dat je dus wel bij je nieuwe werkgever moet aankloppen en gaat die je loon betalen en is die verantwoordelijk voor re-integratie.

Jouw interpretatie en wat het UWV aangeeft is gebaseerd op werkloos zijn, waar hier feitelijk geen sprake van is, zowel <4 weken uit dienst, als sprake van een nieuwe baan. En in beide gevallen ben je niet werkloos. Ik zou dit 100% dubbelchecken met UWV en mogelijk zelfs extern je laten adviseren, want er hangt nogal wat vanaf.

Daarnaast is het volgens mij zie ook mijn eerdere link, wanneer je in de ziektewet zit gewoon sprake van dat je in aanmerking komt voor kinderopvangtoeslag. (Alleen wanneer je werkeloos bent geworden, wat je wel steeds lijkt te zeggen, maar formeel onjuist is geldt de termijn van 3 maanden).

Even los van het juridisch kader, voelt iedereen(ok wellicht niet iedereen) op z'n klompen aan dat de ziektewet en re-integratie een heel logische stap zou zijn voor iemand die werkt en ziek wordt. Het zou gevoelsmatig voor iedereen onredelijk zijn wanneer iemand die gewoon werkt maar toevallig op een ongelukkig moment ziek wordt in alle richtingen tussen wal en schip gaat vallen.
Inmiddels heeft mijn moeder op eigen initiatief contact gehad met een arbeidsrecht advocaat en die bevestigt wat wij vanmiddag eerder hadden gehoord. Kort gezegd is het verschil tussen waar jij naar verwijst het 'ziek zijn' en 'nooit gestart zijn'. Het is moeilijk te vinden, maar dat onderscheid is er. Het antwoord dat wij kregen:
In principe neemt de nieuwe werkgever de re integratieverplichtingen en loondoorbetalingsplicht over zodra het nieuwe contract daadwerkelijk ingaat, ook als de werknemer op de eerste werkdag nog ziek is. De ziekteperiode bij de vorige werkgever telt mee voor de 104 weken waarin loon moet worden doorbetaald.
De nieuwe werkgever kan tijdens de proeftijd wél beëindigen; doet hij dit, dan blijft uw schoondochter onder de Ziektewet vallen en krijgt zij geen loon van de nieuwe werkgever.
Uitzondering: wanneer aantoonbaar is dat de werknemer al vóór de eerste werkdag arbeidsongeschikt was, kan de werkgever onder omstandigheden betogen dat er geen loondoorbetalingsplicht bestaat. Een bedrijfsgeneeskundige moet dan vaststellen dat de klachten al vóór indiensttreding bestonden. In de praktijk is dit lastig te bewijzen, en rechtbanken zien de risico’s van ziekte doorgaans als voor rekening van de werkgever; in een zaak waar de arbeidsovereenkomst zonder proeftijd was gesloten en de werknemer al vóór de eerste werkdag ziek was, oordeelde de rechter dat de werkgever toch loon moest blijven betalen en dat dit volledig tot zijn risicosfeer behoort.
Met andere woorden: doordat uw schoondochter vóór 1 december al ziek was en de nieuwe werkgever haar (nog) niet in dienst heeft laten treden, valt zij nu onder de Ziektewet en krijgt zij een uitkering via het UWV.
Wij vallen dus onder de uitzondering.

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-12 19:27
Geen inhoudelijk advies maar: sterkte met de hele toestand.
Lijkt me echt volkomen kassieklapkat dit :-(

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

• TheInsomniac
  • Niet online
Zenomyscus schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:40:

Wij vallen dus onder de uitzondering.
Ik trek even een vergelijking:
- Je hebt twee verzekeringen die ongeveer hetzelfde dekken.
- Dan is het niet de vraag of je verzekert bent, maar welke verzekering aan de beurt is.

Dat speelt hier ook:
- Wanneer je vrouw was gestopt met werken, dan viel dit sowieso onder de oude werkgever (wat ook mijn eerste reactie was). Feitelijk is je vrouw ook ziek geworden tijdens het dienstverband met de oude werkgever en zou dan daar de bal liggen.
- De website van UWV, ziek uit dienst zei (tegen mijn verwachting in) dat in dit geval de bal bij de nieuwe werkgever ligt.
- In jouw tekst (in geval van geen proeftijd) lag uiteindelijk ook de bal bij de nieuwe werkgever. Maar daar las ik niets over een oude werkgever.

In mijn visie ligt de bal bij de oude of de nieuwe werkgever, maar niet bij jullie. En normaliter zou UWV moeten bepalen wie, in dit geval had ik verwacht oude werkgever tijdens wiens contract de ziekte begon, maar gezien de toekomstplannen kan ik me ook voorstellen nieuwe werkgever (waar je immers je arbeidstoekomst wilde gaan opbouwen) logischer is. Zie lijn website UWV.

Ander vergelijk. Wanneer je hoogzwanger solliciteert en je kan gelijk x-maanden met verlof aan begin dienstverband. Is dat ook risico nieuwe werkgever en mogen ze niet eens meewegen bij sollicitatie. In dit geval speelt er uitval niet tijdens sollicitatie maar rond start werk. Waarom zou je dan ineens compleet tussen wal en schip 'horen' te vallen?

Arbeidsrechtelijke bescherming bij ziekte in nederland is behoorlijk degelijk, je zult niet de eerste zijn, maar zal ook niet dagelijks voorkomen. Dus misverstanden kan ik me goed voorstellen. Het kan alleen natuurlijk niet de bedoeling zijn dat jullie nu ineens het zelf maar moeten rooien zonder enig vangnet.

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-12 17:12
nachtnet schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:52:
Dit soort vragen vragen om een telefoontje naar de afdeling toeslagen van de belastingdienst. Dat is de enige weg om een antwoord op deze specifieke vragen te vinden. Dat zal nergens op een verborgen pagina op de toeslagen website staan. Maatwerk.

Oh, en sterkte gewenst in deze situatie.
Dit, en als je daar niet voldoende wijzer van wordt, een informatief gesprek van een advocaat. Die legt dat zo uit in een halfuurtje voor 100 euro. Gezien het belang dat je hebt lijkt me dat een soort verzekeringspremie.

• Annie1980
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-12 23:27
Sterkte met de situatie.

Wet langdurige zorg is pas na 2 jaar maar dan is het ook nog erg moeilijk om erin te komen. Je komt er niet automatisch in je wordt beoordeeld en of je nou ziek ben of niet het lijkt niks uit te maken

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:58

G83

Heel veel sterkte! Iemand in mijn omgeving heeft GBS gehad en bij hem was vrijwel alles uitgevallen na een tijdje, totdat uiteindelijk volledig herstel kwam na lange tijd. Hopelijk valt het bij je vrouw mee en komt er ook volledig herstel.

Hoewel ik in lijn met eerdere adviezen verwacht dat er wel iets van verantwoordelijkheid ligt bij oude of nieuwe werkgever, heb ik nog een alternatieve tip.

Als je staat ingeschreven bij een erkende mbo/hbo/wo opleiding heb je ook recht op kinderopvangtoeslag. Kan je vrouw zich (laten) inschrijven voor een studie (met veel zelfstudie)? Als ze het niet daadwerkelijk aankan heb je al snel weer een heel jaar aan opvang toeslag georganiseerd. Neigt misschien naar onrechtmatig, maar lijkt me een pragmatische oplossing voor een situatie waar de KOT voor de opvang van de kinderen natuurlijk volledig rechtmatig is...

• Drag0nizer
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 24-12 22:10
-knip- inderdaad off-topic

[ Voor 86% gewijzigd door ZieMaar! op 17-12-2025 19:51 ]

• UnMercable
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-12 00:32
G83 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 18:11:
Als je staat ingeschreven bij een erkende mbo/hbo/wo opleiding heb je ook recht op kinderopvangtoeslag. Kan je vrouw zich (laten) inschrijven voor een studie (met veel zelfstudie)? Als ze het niet daadwerkelijk aankan heb je al snel weer een heel jaar aan opvang toeslag georganiseerd.
Alleen betaal je dan weer collegegeld, afhankelijk van de situatie (reeds behaalde diploma's) kan dat het volledige bedrag zijn.

Aan TS heel veel sterkte! Ik hoop dat de bahndeling vroegtijdig is gestart en aanslaat, zelfs dan is herstel een lang traject.

Ik wil je met klem aanraden om alles voor de toekomst goed te regelen en niet voor de komende tijd. GBS is helaas een ziekte waarvan je wel herstelt, maar een zeer groot deel van de patiënten behoudt helaas wel restverschijnselen. Dus (hopelijk alleen voor de zekerheid) is het belangrijk om alles ook voor een lange periode goed te regelen.

[ Voor 5% gewijzigd door UnMercable op 18-12-2025 02:54 ]

• rustigemeid
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-12 04:36
Als je partner haar contract eind november eindigde dan is er voor de kinderopvangtoeslag recht op 3 maanden vanwege werkloosheid. Daarnaast kan je de kinderopvanguren die je maandelijks overhoudt in hetzelfde jaar ook nog opgebruiken ook in een periode waarin je niet aan de voorwaarden zou voldoen. En het belangrijkste voor de langere termijn ga na of je Wlz indicatie kunt krijgen voor je partner. Deze vraag je aan bij het CIZ. Ik las in de reacties iets over pas na 2 jaar ziekte, dat klopt niet. Je kunt op hun site verdere informatie vinden of even bellen. Als jij aan de voorwaarden voldoet voor de kinderopvangtoeslag en je partner heeft een Wlz indicatie dan is er wel recht .

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06:56

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Allereerst: heel veel sterkte, wat een nare toestand.
Zenomyscus schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:28:
[...]

Maar ook dan voel ik wel dat ik tegen grenzen aan loop. Denk aan vaker hoofdpijn. Slecht slapen. Uberhaupt minder uren kunnen slapen.
Is Buurtgezinnen actief in jouw gemeente? Zeker geen langdurige oplossing, maar als iemand in de buurt bijvoorbeeld af en toe het halen en brengen naar de opvang kan overnemen of met de kinderen naar de speeltuin gaat, kan dat net een beetje meer lucht voor jou geven.

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:58

G83

UnMercable schreef op donderdag 18 december 2025 @ 02:52:
[...]

Alleen betaal je dan weer collegegeld, afhankelijk van de situatie (reeds behaalde diploma's) kan dat het volledige bedrag zijn.

Aan TS heel veel sterkte! Ik hoop dat de behandeling vroegtijdig is gestart en aanslaat, zelfs dan is herstel een lang traject.

Ik wil je met klem aanraden om alles voor de toekomst goed te regelen en niet voor de komende tijd. GBS is helaas een ziekte waarvan je wel herstelt, maar een zeer groot deel van de patiënten behoudt helaas wel restverschijnselen. Dus (hopelijk alleen voor de zekerheid) is het belangrijk om alles ook voor een lange periode goed te regelen.
Klopt allemaal hoor, maar als je 600 euro collegegeld betaald voor een mbo opleiding fierljeppen kan je een jaar vooruit zonder zorgen over de onzekerheid over werkgevers verantwoordelijkheid of niet. KOT gaat potentieel over vele honderden tot duizenden euros per maand.
Vooruitlopend op de wens om kinderopvang semi-gratis te maken heeft de overheid de normen extreem verlaagd, een uur per maand werken of ingeschreven staan bij een opleiding is al voldoende. Maar daar moet je wel aan voldoen, anders krijg je ineens niks...

Dit is zeker niet de beste oplossing, maar als het erg onzeker is of de normale afwikkeling met werkgevers iets oplevert dan kan dit als plan B rust geven.

[ Voor 5% gewijzigd door G83 op 18-12-2025 08:44 ]

• Zenomyscus
VeertienKaVier schreef op donderdag 18 december 2025 @ 06:49:
Allereerst: heel veel sterkte, wat een nare toestand.

Is Buurtgezinnen actief in jouw gemeente? Zeker geen langdurige oplossing, maar als iemand in de buurt bijvoorbeeld af en toe het halen en brengen naar de opvang kan overnemen of met de kinderen naar de speeltuin gaat, kan dat net een beetje meer lucht voor jou geven.
Buurtgezinnen is hier niet actief zo te zien, bedankt voor de suggestie.

Inmiddels hebben drie partijen bevestigd dat wij geen recht hebben op kinderopvangtoeslag. Dit zijn het UWV, de belastingdienst (toeslagen) en de ingeschakelde arbeidsrecht advocaat. Waarbij die laatste zich er ook over verbaasde dat het zo kon lopen. Om dat op te lossen ga ik twee opties proberen:
- Sociaal Medische Indicatie via de gemeente, waardoor opvang wel mogelijk is. Een van de twee opvanglocaties gaat daar bij ondersteunen.
- Mijn partner heeft inmiddels een case begeleider bij het UWV. Re-integratie wordt nog niet gestart en vanaf maar 2026 kijken zij verder. Ik ga contact opnemen met deze begeleider om te kijken of mijn partner eventueel sneller in een re-integratie traject kan komen zodat kinderopvang mogelijk blijft. En wellicht is deze persoon nog bekend met andere opties.

Vooralsnog lijken dat de enige twee opties te zijn, los van omwegen als inschrijven bij een opleiding. Maar zowel voor mij als mijn partner voelt dat niet goed. Neemt niet weg dat we het in ons achterhoofd houden.
TheInsomniac schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:57:
- De website van UWV, ziek uit dienst zei (tegen mijn verwachting in) dat in dit geval de bal bij de nieuwe werkgever ligt.
- In jouw tekst (in geval van geen proeftijd) lag uiteindelijk ook de bal bij de nieuwe werkgever. Maar daar las ik niets over een oude werkgever.

In mijn visie ligt de bal bij de oude of de nieuwe werkgever, maar niet bij jullie. En normaliter zou UWV moeten bepalen wie, in dit geval had ik verwacht oude werkgever tijdens wiens contract de ziekte begon, maar gezien de toekomstplannen kan ik me ook voorstellen nieuwe werkgever (waar je immers je arbeidstoekomst wilde gaan opbouwen) logischer is.
Je hebt gelijk dat 'in principe' haar nieuwe werkgever verantwoordelijk zou zijn. Echter is er een uitzondering op die regel, waardoor het dienstverband niet ingaat. Simpel gezegd kan de nieuwe werkgever er onderuit omdat mijn partner volledig ziek was een nooit is begonnen. Het dienstverband is daarmee niet ingegaan en zij zijn daarmee ook niet verantwoordelijk voor de kosten. Dit moeten zij wel op tijd doorgeven, anders krijgt zij na een maand automatisch een jaarcontact en is de nieuwe werkgever wel verantwoordelijk. Het UWV kon mij vertellen dat de nieuwe werkgever die verantwoordelijk niet wilde nemen. Daarom kan het UWV de kosten niet verhalen op de nieuwe werkgever en heeft het UWV de ziektewetuitkering overgenomen.

Tot zover prima, zou je zeggen. In principe werken de regels zoals ze moeten werken en werkt het vangnet. Dat ansich is ons probleem ook niet. Het nadeel is dat hiermee een aantal andere deuren dichtgaan. De belastingdienst is behoorlijk strikt en ook zeer duidelijk, al is dat online niet altijd gemakkelijk te vinden. Zowel zij als de arbeidsrecht advocaat bevestigen dat mijn partner officieel geen werk heeft. Daarmee vervalt dus bijvoorbeeld de arbeidskorting (dus hogere belasting), maar ook de kinderopvangtoeslag na 3 maanden. Alle partijen die ik nu gesproken heb bevestigen dit uiteindelijk.

Ik probeer nu via andere opties ervoor te zorgen dat wij recht blijven hebben op kinderopvangtoeslag. Wij zijn namelijk bang dat we anders in een neerwaartse spiraal terechtkomen waar we moeilijk uitkomen. Zonder opvang is het moeilijk om te werken. Mochten wij langdurig op een wachtlijst staan bij de opvang, dan hebben we voor die tijd geen oplossing behalve niet kunnen werken. Dat terwijl werk en inkomen juist zo belangrijk is nu.

Los van alles is mijn ZZP toekomst inmiddels ook op losse schroeven komen te staan. Er was een mooi plan voor het komende jaar, maar de andere eigenaren van ons bedrijf vragen zich af of we niet beter een andere richting in kunnen gaan die mij meer zekerheid geeft. Die zekerheid is dus in loondienst. Hoewel ze een punt hebben zou deze discussie eigenlijk pas over een halfjaar plaatsvinden. Gevoelsmatig moet ik vroegtijdig de handdoek in de ring gooien, terwijl het werk wat ik heb geleverd het afgelopen jaar gewoon goed was en er groen licht was om door te gaan. Mijn geleverde werk staat ook niet ter discussie, maar het voelt wel heel dubbel. Mijn eigen avontuur was wat dat betreft altijd al onzeker, dat was bekend bij mij, de mede-eigenaren, mijn partner en familie. Maar gelukkig had ik een partner om op terug te vallen, zodat ik rustig naar werk kon zoeken als dat nodig was :F ;(
offtopic:
Ondertussen heeft ons zoontje een dubbele middenoorontsteking. Dat moest er ook nog bij.

• Zenomyscus
UnMercable schreef op donderdag 18 december 2025 @ 02:52:
We doen ons best om met allerlei scenario's rekening te houden, maar helaas hebben we geen idee welke kant het op gaat. Hoe langer het nu duurt (drie weken in het ziekenhuis inmiddels), hoe meer ik besef hoe naar GBS is en hoe lang het nog kan duren. Onbewust probeer / wil ik er misschien ook niet aan te denken.

Een week geleden had ik nog hoop dat het allemaal snel zou gaan, ze kreeg weer wat beweging in haar handen en een voet. Deze week is een tweede behandeling gestart omdat het toch weer erger werd. Eigenlijk is er in deze drie weken nog amper verbetering te zien. Ze is nog op geen enkel vlak zelfstandig. Eten lukt niet. Haar handen kan ze amper gebruiken. Draaien in bed is absoluut geen optie. Haar benen doen niks. En ze heeft veel pijn, wat met zware medicatie onderdrukt wordt. De IC stond klaar, maar zover is het gelukkig niet gekomen. Nadat wij alles te horen gehad over het aan de beademing liggen en het in coma brengen, zijn haar longen gelukkig niet verder achteruit gegaan. Dat ging net goed. Ik hoop dat zij bij het deel van de patiënten hoort dat geen restverschijnselen heeft.

Voor de lange termijn hebben we nog geen oplossingen, maar ik hoop dat het niet zover hoeft te komen en zij in 2026 weer (grotendeels) aan het werk kan.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:09
Zenomyscus schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:45: Zij heeft GBS (guillain barré syndroom)
Beterschap! Ik heb dit bijna 25 jaar geleden als 14-jarige jochie van dichtbij mogen meemaken (vader). Mocht je willen praten, DM staat open.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
gorgi_19 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:56:
[...]

De bron hiervoor, mocht iemand het willen nazoeken:

[...]
Wij hebben ook via SMI een uitkering van de gemeente gekregen. Maar pas nadat mijn ex officieel afgekeurd was (IVA). In de tijd dat ze in de ziektewet zat, hadden we wel recht op kinderopvangtoeslag.

@Zenomyscus mijn ex was uitgevallen na een reanimatie als gevolg van een hartritmestoornis. Onze kinderen waren destijds 3 en 5z Als ik alles van te voren had geweten had ik speciaal verlof opgenomen. Achteraf waren het teveel ballen om hoog te houden.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:29
Ook wij hebben een SMI uitkering gekregen. Die kregen we best makkelijk moet ik zeggen. Mijn vriendin zat in ziektewet na geboorte van ons 2e kind. Iets andere situatie want wel in ziektewet terwijl ze nog in contract zat in loondienst. Haar contract is uiteindelijk niet verlengd (3jaar in dienst dus geen werk meer) Het consultatiebureau heeft een advies voor SMI uitgeschreven en de gemeente nam dit simpelweg over zonder discussie.

De SMI had ik in een dag.

Heeft de belastingdienst iets gezegd over resturen van de kinderopvang?

https://www.belastingdien...t-werk/opvanguren-opmaken

Dit maakte bij ons ook al een paar maanden goed.

Met een SMI heb je trouwens, net als bij kinderopvangtoeslag, alsnog een gedeelte wat je zelf moet betalen. Zij werken wel met andere inkomensschalen die een héél stuk breder zijn. Bij ons hoefden we daardoor minder zelf te betalen dan dat we kinderopvangtoeslag kregen.

Lees de SMI-info die jouw gemeente heeft goed door, zitten nog wel wat andere voorwaarden aan

[ Voor 19% gewijzigd door Aschtra op 18-12-2025 22:10 ]

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Zenomyscus schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:45:
Zoals de topictitel zegt ben ik bang onze kinderopvangtoeslag kwijt te raken. Ik zie momenteel door de bomen het bos niet meer en lees online verschillende dingen. Omdat dit om heel veel geld gaat wil ik zeker weten dat ik er recht op heb, anders moet ik de kinderen van de opvang halen en het zelf gaan uitzoeken.

De situatie:
Ongeveer 3 weken geleden is mijn partner ziek geworden en opgenomen in het ziekenhuis. Zij heeft GBS (guillain barré syndroom) waarbij haar immuunsysteem haar zenuwen heeft aangevallen. Kort samengevat is ze bijna volledig verlamd momenteel en dus niet in staat te werken. De prognose is gunstig. Bij GBS zijn je zenuwen niet helemaal kapot en kan je lichaam dat herstellen. Het nadeel is dat zoiets heel lang kan duren, maanden tot een paar jaar.

Je zou zeggen: je zit in de ziektewet bij je werkgever, dus je hebt er recht op. Maar onze situatie is anders.

Mijn partner heeft enige tijd geleden besloten te wisselen van baan. Na 7 jaar in dienst was het tijd voor wat anders. Ze heeft iets leuks gevonden, heeft getekend en zou 1 december starten. Zou starten.. want twee dagen daarvoor is ze opgenomen en ze is daar dus nooit begonnen.

Het UWV heeft inmiddels toegekend dat mijn partner een ziektewetuitkering van het UWV krijgt. Ze is nooit bij haar nieuwe baan gestart (dat kon niet) en haar oude baan was opgezegd. Omdat ze wel een contract had heeft ze recht op die uitkering, maar dat kan niet verhaald worden op haar nieuwe werkgever. Ze is immers niet gestart. Het UWV regelt dat dus zelf. Los van dat een val van 30% inkomen pijnlijk is, krijgt mijn partner ook geen arbeidskorting meer. Dat is netto ongeveer 300 euro per maand. We zijn dus meer belasting gaan betalen. Bij elkaar gaat ons netto inkomen met 700 euro omlaag.

Hoe krom en kut dat ook is, zo zijn de regels. Maar effectief heeft ze geen baan nu. Wanneer je geen baan hebt, heb je in principe geen recht op kinderopvangtoeslag. Daar zijn uitzonderingen voor, bijvoorbeeld wanneer je vanuit je werkgever een ziektewet uitkering ontvang.

Maar nu komt het lastige: ze krijgt geen ziektewet uitkering via een werkgever, maar via het UWV. Hoe werkt het dan? Ik kan die situatie nergens vinden. Ik lees wel dat je er recht op hebt als je bijvoorbeeld bezig bent met re-integratie, maar dat is niet aan de orde. Ze kan niet eens zelfstandig eten, laat staan dat er ook maar iets van re-integratie plaatsvindt.

Heeft iemand enig idee of wij recht blijven behouden op kinderopvangtoeslag?

Zo niet dan ben ik helemaal de lul, want dan kunnen de kinderen niet meer naar de opvang gaan en zit ik flink in de knoei. Mijn prioriteiten zijn momenteel de kinderen (2 stuks, bijna 2 en 4), daarna heen en weer gaan om mijn partner te ondersteunen, dan het huishouden en alle overige momenten probeer ik aan werk te besteden. Dat gaat soort van net (niet / wel). Wanneer ik geen opvang heb, heb ik gelijk minder ruimte om te werken. Wat helemaal klote is, want ik ben ZZPer. Op dat vlak is er geen vangnet.

Andere opties zoals iemand inhuren is niet mogelijk. Financieel komen we door de achteruitgang van loon naar uitkering + het wegvallen van de arbeidskorting tekort. Daar deal ik nu zelf mee, maar ik benoem het om aan te geven dat ik daar geen mogelijkheden zie.

Alle input is welkom.
Wij hebben exact die situatie gehad. Mijn vrouw werd ziek en proeftijd niet doorgekomen. Wel nog netjes ziekgemeld bij de oude werkgever. Dat moet als je ziek wordt binnen 4 weken einde dienstverband.
Via UWV Ziektewet uitkering ontvangen.
Wel recht gehouden op kinderopvangtoeslag.

Mocht ze na de 104 weken ziekte volledig worden afgekeurd en een WIA krijgen (IVA of WGA) vervalt het wel en moet je het aanvragen bij de gemeente. Die betalen dan een vergelijkbaar bedrag. Omdat meestal de zieke partner niet fulltime kan zorgen voor de kinderen. Eerste 104 weken zit je veilig.

En kan ze overigens wel via UWV ook reïntegratie traject uitvoeren en kijken naar passend werk als dat straks aan bod komt.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Ballys
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09:45
wat een raar systeem blijven die toeslagen toch. Zelf heb ik 6 jaar geleden in een vergelijkbare situatie gezeten, partner had kanker en zijn contract werd niet verlengd. Wat ik heb gedaan
- SMI aangevraagd maar dat werd afgewezen en was in mijn gemeente er alleen voor minima,
- mijn probleem aan veel mensen uitgelegd, KDv, vrienden, familie iedereen dacht mee, zo heb ik heel veel oppas mogelijkheden gekregen ook structureel
- kind heb ik uiteindelijk van het kdv afgehaald en op de peuterspeelzaal gedaan, dat was maar €5 per maand per dag als je partner niet werkte, zo was kind de halve dag onder de pannen en werd hij smiddags door mn ouders of man (indien mogelijk) opgehaald
- situatie besproken met mijn werkgever, die dacht ook echt goed met mij mee en was heel flexibel
- uiteindelijk ben ik gaan zzpen, een bak meer geld gaan verdienen en het maar gewoon geslikt dat ik de volle mep moest gaan betalen

wat ik niet heb gedaan maar wel heb overwogen
- man ergens anders inschrijven, dan was ik opeens alleenstaand en kreeg ik wel weer toeslagen
- man inschrijven voor een studie

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-12 14:16
Ziektewet = inkomen uit tegenwoordige arbeid.
Na verloop van tijd WIA = inkomen uit vroegere arbeid.

Voor de kinderopvangtoeslag maar dat verschil.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 24-12 23:20
Als ZZP heb je vast een rechtsbijstandverzekering. Ik zou zo snel mogelijk een gespecialiseerd jurist raadplegen en zoveel mogelijk uit handen geven. Eventueel met al je informatie een persoonlijke afspraak proberen te maken met iemand van het "Stella team". Mogelijk kunnen die je probleem niet oplossen maar je hopelijk wel op het juiste pad brengen.

Voor je gevoel val je tussen wal en schip - misschien is dat ook wel zo - maar gezien je omstandigheden: Partner in het ziekenhuis, zorg voor kinderen en zorg voor inkomen moet je zoveel mogelijk uit handen proberen te geven en je concentreren op je inkomen en vooral (!!) je gezinsleven. Dit soort juridische kwesties kunnen er voor zorgen dat je er ook zelf heel snel aan onderdoor gaat en daar heeft niemand iets aan.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Wat me ook nog even te binnen schiet. Neem contact op met een zorgmakelaar, dat is een onafhankelijk persoon die de weg kent in het 'zorglandschap'. Een goede kent de mensen bij de gemeente en is op de hoogte van de mogelijkheden (bijvoorbeeld voor huishoudelijke hulp). Je kunt contactgegevens vinden op de site van je gemeente.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Pagina: 1