The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis
Vraag
Alle reacties
Wat je wilt bereiken, ga je niet bereiken. Dus dan moet je je gaan afvragen hoeveel energie het je mag gaan kosten. Mijn advies: laat gaan.Red Cell schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:58:
Maybe niet helemaal het juiste topic, maar geen idee waar anders zo snel.
Ik zou jullie mening eens willen horen over het volgende.
Wij hebben dubbele laadpaal op een meter of 40 van mijn huis. Deze paal word gebruikt door een stuk of 10 electrische rijders. Echter de laatste tijd staat er praktisch elke dag een taxibusje te laden. Waarschijnlijk school vervoer want hij rijd rond 7:15 weg en is begin van de middag elke keer terug.
Waar ik in dubio over zit is dat ja enerzijds is het een publieke laadpaal, free for all.
Maar aan de andere kant kan het toch ook niet de bedoeling zijn dat een (taxi) bedrijf continue een paal bezet. Ergens zit ik van dan moet het bedrijf zelf maar ergens een laadoplossing regelen. Gebeurt overigens ook wel eens dat hij hem >24 uur laat staan.
Wat ook niet helpt is een buurtbewoner die nogal boos werd toen de laadplek van enkel naar dubbel ging en "zijn" parkeerplekje ineens bezet werd. Deze bewoner staat vaak met zijn benzine auto op de 2de laadplek. En nee, omdat het elke keer laat in de middag (rond 5 uur) gebeurt komt handhaving niet langs omdat ze zelf al naar huis zijn. Beste man wel eens aangesproken maar zoals verwacht kregen we alleen maar een grote bek terug met ontwijkende teksten.
Dus ga ik klagen bij de gemeente of het taxi bedrijf of heb ik gewoon geen poot om op te staan en ben ik aan het zeuren?
Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer
Voor wat betreft de ICE rijder die 'zijn' parkeerplek blijft claimen.Is dat niet gewoon een kwestie van politie/handhaving inschakelen? Ik neem aan dat er een bord bij de laadpaal staat dat beide plekken laadplekken zijn en geen parkeerplaatsen?Red Cell schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:58:
Ik zou jullie mening eens willen horen over het volgende.
Wij hebben dubbele laadpaal op een meter of 40 van mijn huis. Deze paal word gebruikt door een stuk of 10 electrische rijders. Echter de laatste tijd staat er praktisch elke dag een taxibusje te laden. Waarschijnlijk school vervoer want hij rijd rond 7:15 weg en is begin van de middag elke keer terug.
Waar ik in dubio over zit is dat ja enerzijds is het een publieke laadpaal, free for all.
Maar aan de andere kant kan het toch ook niet de bedoeling zijn dat een (taxi) bedrijf continue een paal bezet. Ergens zit ik van dan moet het bedrijf zelf maar ergens een laadoplossing regelen. Gebeurt overigens ook wel eens dat hij hem >24 uur laat staan.
Wat ook niet helpt is een buurtbewoner die nogal boos werd toen de laadplek van enkel naar dubbel ging en "zijn" parkeerplekje ineens bezet werd. Deze bewoner staat vaak met zijn benzine auto op de 2de laadplek. En nee, omdat het elke keer laat in de middag (rond 5 uur) gebeurt komt handhaving niet langs omdat ze zelf al naar huis zijn. Beste man wel eens aangesproken maar zoals verwacht kregen we alleen maar een grote bek terug met ontwijkende teksten.
Dus ga ik klagen bij de gemeente of het taxi bedrijf of heb ik gewoon geen poot om op te staan en ben ik aan het zeuren?
Wat betreft die ICE, hangt er een onderbord bij die laadpaal? Anders mag een ICE er gewoon staan
Vaak bu'j te bang!
Dat laatste heeft hier in de wijk geholpen, maar het eerste was eigenlijk de permanentere oplossing, nu zijn er altijd meer dan genoeg laadpalen beschikbaar.
Er is een onderbord aanwezig. Maar om een beeld te geven hoe deze meneer in de maatschappij staat, we vermoeden ten zeerste (er is geen bewijs jammer genoeg) dat hij voorheen met regelmaat de helft van het onderbord zwart spoot. Als je dan namelijk er gaat staan, en dit hebben we met wijkagent overlegd, kan je zeggen van "ja ik wist niet dat ik er niet mocht parkeren, kon dat niet zien".stylezzz schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:20:
[...]
Voor wat betreft de ICE rijder die 'zijn' parkeerplek blijft claimen.Is dat niet gewoon een kwestie van politie/handhaving inschakelen? Ik neem aan dat er een bord bij de laadpaal staat dat beide plekken laadplekken zijn en geen parkeerplaatsen?
Gemeente had het onderbord een paar keer vervangen maar ja dat kost hun 300,- + manuren en hem 30 seconden en een 4 euro busje van de action. Dus dat gaf de gemeente ook op na een tijdje.
Hij had zelfs zo'n groene "laadicoon" tegel zwart gespoten die op het plekje lag.
Zoals gezegd, politie zegt bel handhaving maar maar tegen de tijd dat deze meneer parkeert is de werkdag van de handhaving voorbij en komen die ook niet langs.
The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis
Haha... wat een figuur. Gezien de afstand naar de laadpaal is het bijna interessant om even een cameratje te installeren om zo bewijs te verzamelen dat meneer naast foutparkeren ook een vandaal is. De volhouder wintRed Cell schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:54:
[...]
Er is een onderbord aanwezig. Maar om een beeld te geven hoe deze meneer in de maatschappij staat, we vermoeden ten zeerste (er is geen bewijs jammer genoeg) dat hij voorheen met regelmaat de helft van het onderbord zwart spoot. Als je dan namelijk er gaat staan, en dit hebben we met wijkagent overlegd, kan je zeggen van "ja ik wist niet dat ik er niet mocht parkeren, kon dat niet zien".
Gemeente had het onderbord een paar keer vervangen maar ja dat kost hun 300,- + manuren en hem 30 seconden en een 4 euro busje van de action. Dus dat gaf de gemeente ook op na een tijdje.
Hij had zelfs zo'n groene "laadicoon" tegel zwart gespoten die op het plekje lag.
Zoals gezegd, politie zegt bel handhaving maar maar tegen de tijd dat deze meneer parkeert is de werkdag van de handhaving voorbij en komen die ook niet langs.
Voor de buurman, handhavingsverzoek indienen bij de gemeente.
Probeer hem/haar eens aan te spreken, misschien kan hij tussen 900 en 1430 laden en ben jij al gered. Er is ook de mogelijkheid dat als hij verder moet lopen om te laden het werktijd is en kan voor hem ook een motivatie zijn.
Zal wel een klacht indienen als hij zich niet meewerkend opstelt, taxibedrijf wil natuurlijk ook geen negatief beeld.
Die ice auto mag daar natuurlijk niet staan maar daar moet op gehandhaafd worden.
Kan je je auto er niet dubbelvoor zetten zodat je de ice blokkeert?
Succes
[ Voor 6% gewijzigd door Honesty op 17-12-2025 11:03 ]
Festina lente
Wat een gast.Red Cell schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:54:
[...]
Er is een onderbord aanwezig. Maar om een beeld te geven hoe deze meneer in de maatschappij staat, we vermoeden ten zeerste (er is geen bewijs jammer genoeg) dat hij voorheen met regelmaat de helft van het onderbord zwart spoot. Als je dan namelijk er gaat staan, en dit hebben we met wijkagent overlegd, kan je zeggen van "ja ik wist niet dat ik er niet mocht parkeren, kon dat niet zien".
Dat spuiten valt onder vandalisme, daar kun je de politie wel voor benaderen lijkt mij. Maar zal wel gedoe zijn met bewijslast.
Zou wel blijven melden bij de handhaving/gemeente, zodat duidelijk wordt dat het structureel een probleem is.
Jammer genoeg zijn de laadplekken aan de kopkant van ons blokje huizen dus heb geen zichtveld op de borden zodat een camera een optie is.stylezzz schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:57:
[...]
Haha... wat een figuur. Gezien de afstand naar de laadpaal is het bijna interessant om even een cameratje te installeren om zo bewijs te verzamelen dat meneer naast foutparkeren ook een vandaal is. De volhouder wint
Dit is iets wat een andere buurtbewoner die electrisch rijd (en daar laad) ook voorstelde, maar wees haar er al gelijk op dat je dan gek genoeg zelf in overtreding bent. In een woonerf moet je namelijk parkeren in de parkeervakken, doe je het niet ben je strafbaar. Dus als je hem inblokt belt hij de politie en heb jij een leuk bonnetje erbij. Plus het is een drukkere weg pal na een soort S bocht wat kans groot geeft dat iemand tegen je auto aan zit.Honesty schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:01:
Kan je je auto er niet dubbelvoor zetten zodat je de ice blokkeert?
Moet ook zeggen dat ik ook niet te hard wil pushen bij die vent. Want als hij al de houding heeft van borden zwart spuiten en verkeersregels negeren, vermoed ik dat hij weinig morele hinder zal ondervinden als hij het idee krijg om die spuitbus op een auto te legen.
Er zijn zo ver ik weet geen uitzonderingen. Hetzelfde geldt voor een auto met een aanhanger of een vrachtwagen dat aan het laden is bij een snellaadpunt en meerdere laadpalen in beslag neemt...
Er kunnen volgens mij "kleef"kosten in rekening gebracht worden, maar dat is heel afhankelijk per aanbieder is mijn ervaring.
Ik zal je topic met belangstelling volgen :-)
[ Voor 9% gewijzigd door turkeyhakan op 17-12-2025 11:46 ]
Ja, en als je pech hebt heeft het taxibusje een 1-fase lader, dan duurt het gewoon zeker 12 uur of langer voordat de accu enigzins vol isdebom schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:34:
De palen in mijn gemeente doen helaas aan loadbalacing. Het kan dus bij mij zomaar zijn dat mijn auto "maar" voor 50% gevuld is na 4 uur. Ik heb inmiddels in mijn home assisistant de shell hcas app geinstalleerd. Deze laat precies zien van de toegevoegde palen hoe lang deze bezet is.
Vaak bu'j te bang!
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Bij alleen schoolvervoer zou hij ook nooit zo lang hoeven te laden.
Dat 24 uur laten staan kan natuurlijk echt niet en ik zou s met die chauffeur gaan praten.
Ik ben zelf taxichauffeur en laadde in t begin ook aan een openbare laadpaal en ik moest gewoon altijd beginnen met een volle accu, want ik rij 9 uur per dag.
Dus dan moet je iedere dag aan de lader en ook...toen had ik nog een 1 fase auto en die laadde met 2,7-3.0kw pffff.
Op mn vrije dag haalde ik m ls die vol was natuurlijk van de lader, maar in mn werkweek lukte dat nooit.
De kans is echter groot dat hij niet anders kan.
Ook ik zat wel s met irritante parkeerders.Ga je leven niet vergallen door in discussie te gaan met dit soort 1 celligen die anti EV zijn.
Het beste is als je thuis kunt laden.....kan dat niet bij jou?
Ikzelf heb destijds een mobiele lader gekocht, want toen was een wallbox nog ontzettend duur.
Als dat niet kan, vraag bij je gemeente een extra laadpaal aan. Die staat er dan in 3 mnd.
Binnen 40 meter is natuurlijk ideaal maar is er geen enkele andere in je wijk?
Kijk ff in een app waar laadpalen staan
[ Voor 4% gewijzigd door Ferry34 op 17-12-2025 13:02 ]
Als je wilt trollen zou ik er een wielklem op zetten. Kost je veel minder energie.SPee schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:40:
Met een krik en (wiel)dolly's de auto verplaatsen.
[Afbeelding]
On topic : ik ken het probleem. Bij mij in de buurt 3 paaltjes. Er staat geregeld een taxi busje, we hebben een paar laadpaalklevers, afgelopen weekend was 1 paal stroomloos en een paal doet moeilijk. Eerder stond bij 1 van de palen geen bord waardoor iedereen daar de ICE parkeerde.
Je doet er niks aan. Die bus moet ook ergens laden en het is fijn dat ze electrisch zijn. Post NL heeft ook een electrische bus. Staat er ook geregeld. DHL rijdt ook electrisch maar die hebben een eigen laadplein. De enige oplossing die ik vond was een notificatie in de app instellen dat er een aansluiting vrij kwam.
Anyway, moet je aan een EV en rijdt je veel dan is er eigenlijk maar 1 oplossing : je eigen oprit met je eigen paal. Alle andere oplossingen kosten je meer tijd en frustratie.
Succes!
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ik ben heel onhandig en zou zomaar wel eens, ook een paar keer achter elkaar, een doosje spijkers uit mijn handen kunnen laten vallen net op die parkeerplek.asing schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:12:
[...]
Als je wilt trollen zou ik er een wielklem op zetten. Kost je veel minder energie.
Vraag een bandenbedrijf wat er het meest in banden terecht komt.chaoscontrol schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:14:
[...]
Ik ben heel onhandig en zou zomaar wel eens, ook een paar keer achter elkaar, een doosje spijkers uit mijn handen kunnen laten vallen net op die parkeerplek.
Dat zijn geen spijkers, die blijven meestal netjes vlak liggen, in tegenstelling tot schroeven.
Maar met dat soort acties, doorgaans is er altijd iemand de klos die er niks mee te maken heeft en niet degene die je wat duidelijk wil maken.
Het vervelende daarvan is dat de bestuurder niet meteen doorheeft dat de band lek is en 1+1 bij elkaar optellen niet vanzelfsprekend is.chaoscontrol schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:14:
[...]
Ik ben heel onhandig en zou zomaar wel eens, ook een paar keer achter elkaar, een doosje spijkers uit mijn handen kunnen laten vallen net op die parkeerplek.
Nadeel 2 is dat iemand die daar gaat laden ook per ongeluk in een schroef kan rijden
Een wielklem maakt het meteen heel erg duidelijk dat iemand het niet met je eens is.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Koekje van eigen deeg: witte spuitbus van de action, vierkant vak ervoor tekenen van 4,5mx2m en een kleine P erin. Tadaa, je staat in een parkeervak. Geen idee wie dat vak er heeft gemaakt...Red Cell schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:20:
[...]
Dit is iets wat een andere buurtbewoner die electrisch rijd (en daar laad) ook voorstelde, maar wees haar er al gelijk op dat je dan gek genoeg zelf in overtreding bent. In een woonerf moet je namelijk parkeren in de parkeervakken, doe je het niet ben je strafbaar.
Voor- en nadelig, de betreffende laadpaal heeft geen kleeftarief.turkeyhakan schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:45:
[...]
Er kunnen volgens mij "kleef"kosten in rekening gebracht worden, maar dat is heel afhankelijk per aanbieder is mijn ervaring.
Ik zal je topic met belangstelling volgen :-)
Zoals ik aangaf ik heb geen zichtlijn op de paal en ben afhankelijk van wanneer ik zelf thuiskom of ik kan zien dat hij er staat. Zover ik heb kunnen constateren is hij begin van de middag (daarmee bedoel ik rond 16:00) er al. Meeste scholen hebben continue rooster hier en zijn dus rond 2 uur al klaar.Ferry34 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:58:
[...]
Als hij zo vroeg wegrijdt, maar vervolgens zo laat pas terug is, zal hij niet alleen schoolvervoer rijden..
Bij alleen schoolvervoer zou hij ook nooit zo lang hoeven te laden.
Ook ik zat wel s met irritante parkeerders.Ga je leven niet vergallen door in discussie te gaan met dit soort 1 celligen die anti EV zijn.
Het beste is als je thuis kunt laden.....kan dat niet bij jou?
Ikzelf heb destijds een mobiele lader gekocht, want toen was een wallbox nog ontzettend duur.
Als dat niet kan, vraag bij je gemeente een extra laadpaal aan. Die staat er dan in 3 mnd.
Binnen 40 meter is natuurlijk ideaal maar is er geen enkele andere in je wijk?
Kijk ff in een app waar laadpalen staan
Thuisladen gaat jammer genoeg niet, los van gebrek aan laadpaal heb ik geen eigen oprit en meesten hier weten al hoe de gemiddelde gemeente omgaat met laadkabel over/op/onder de stoep.
Daarnaast, ja er zijn meer laadpalen dus ik heb uitwijk. Maar dit ging mij er meer om dat 1 persoon/bedrijf het in praktische zin als persoonlijke laadpaal gebruikt. Vooral het zakelijke aspect doet mij nadenken of het conceptueel wel de bedoeling is dat bedrijven gebruik maken van infra die voor inwoners bedoeld is.
Ja ik snap die man rijd einde dag ook gewoon in dat busje naar huis, maar ergens "jeukt" het.
Overigens staan de meeste andere palen op nogal maffe plekken.
Humor maar denk niet dat oom agent daar in traptJoost075 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:17:
[...]
Koekje van eigen deeg: witte spuitbus van de action, vierkant vak ervoor tekenen van 4,5mx2m en een kleine P erin. Tadaa, je staat in een parkeervak. Geen idee wie dat vak er heeft gemaakt...
Vertrok tegen zeven uur in ochtend, kwam thuis met de lunch en dan ging de taxibus aan de laadpaal. Na de lunch vertrok hij weer om rond een uur of vier weer terug te komen en dan ging de taxibus weer aan de lader. Rond een uur of negen a tien in de avond was de taxibus vol maar die bleef gewoon staan tot hij de volgende ochtend weer vertrok.
Dat gebeurde maandag t/m vrijdag en op zaterdag haalde hij de taxibus van de lader af rond het middaguur om deze elders in de wijk neer te zetten.
Hij werd in de buurt al de bewoner van de laadpaal genoemd.
Was van plan om contact op te nemen met het taxibedrijf om op een nette manier te vragen of ze het normaal vonden dat een werknemer op die manier misbruik maakte van een publieke laadpaal maar van de ene op de andere dag was er geen taxibusje meer. De chauffeur woont nog steeds in de buurt maar kennelijk werkt hij er niet meer of is er een andere reden waarom hij al een tijdje niet meer op de taxibus rijdt.
Wat ik zou doen is kijken of het vooral laden of kleven is van die taxibus. Bij laden zou ik niks doen, daar is die laadpaal voor. Bij kleven zou ik de chauffeur vriendelijk vragen of hij rekening wil houden met andere EV bestuurders in de buurt en als dat weinig tot niks oplevert contact opnemen met het taxibedrijf.
Het eerste begin is gewoon gedoe, naarmate het aandeel elektrische auto's groter wordt verschuift dit gebruik, komen er meer laadpalen en is de druk hierop ook minder. Uitval leid dan niet meteen tot een probleem.bouwfraude schreef op woensdag 17 december 2025 @ 18:40:
Een elektrische auto zonder eigen oprit is gewoon niet handig. Hier staan 200 auto's in de wijk en 4 laadplekken. Iedereen elektrisch gaat gewoon niet lukken.
Dus, in het begin voor "die enkele auto" voelt het als onzin, en afpak van parkeerplek. Als er voor 10% laadvoorzieningen is is dit voor een deel gewoon een parkeerplek, waar je toevallig ook kan laden.
Voor de beeldvorming, op dit moment is 7% van het totale wagenpark elektrisch of plugin. De nieuw registratie is dit jaar 37% elektrisch met 20% plugins. Dat is respectievelijk 135k en 73k die erbij komen.
We gaan niet meer terug naar wat het was, die gedachte moeten we laten varen. In plaats daarvan moeten we het inrichten zoals het werkt.