HDMI 4k 120 Hz 7,5 meter kabel vraag

Pagina: 1
Acties:

• Sandermvdb
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:34

Sandermvdb

Regret is a wasted emotion...

Topicstarter
Tussen mijn LG tv en PC met AMD 9070 GPU heb ik een HDMI kabel van 7,5 meter die 8k 60 Hz aan zou moeten kunnen en 35 euro kostte. Ik game op 1440p, 120 Hz met VRR en 10 bit kleurdiepte. Dit ligt ruim binnen de maximale bandbreedte en werkt meestal ook prima.
Toch heb ik gemerkt dat het nauw luistert hoe de kabel in de PC of tv zit. Laatst viel het beeld 2x per uur even weg waarna ik een beetje met de connector rommelde en sindsdien is het probleem verholpen. Ik heb hier een paar vragen over:
  • is de connector bij HDMI een zwakke schakel of speelt er bij mij iets anders (slechte kabel misschien?)
  • wat is de maximale betrouwbare lengte die een betaalbare passieve HDMI kabel kan hebben voor 4k 120 Hz?
  • zijn er betere alternatieven zoals HDMI over glas of een actieve HDMI kabel? en krijg je dan geen extra lag?
  • andere tips-n-tricks? :)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:08

nelizmastr

Goed wies kapot

Ja er bestaat beeld over glasvezel, ook voor HDMI. De normale koperen kabels hebben over afstanden langer dan 3 meter al signaalverlies.

Zoiets is bijv. prima voor wat je wil:

https://www.bol.com/nl/nl...&utm_medium=free_shopping

https://www.amazon.nl/MMO...&smid=A2DFN3CBLPVJC9&th=1

Nee je krijgt geen lag van glasvezel, licht gaat sneller dan een signaal over koper dus dat zit wel snor.
Een reguliere HDMI kabel is gewoon een beetje een loterij boven de 3 meter als je hoge resolutie of refresh over lange afstanden wil. Er zijn ook versterkers te koop maar dan zijn bovenstaande kabels netto goedkoper.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Sandermvdb schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:29:
Toch heb ik gemerkt dat het nauw luistert hoe de kabel in de PC of tv zit. Laatst viel het beeld 2x per uur even weg waarna ik een beetje met de connector rommelde en sindsdien is het probleem verholpen.

is de connector bij HDMI een zwakke schakel of speelt er bij mij iets anders (slechte kabel misschien?)

andere tips-n-tricks?
Bij langere lengtes en/of hogere frequenties/data rates komt zijn natuurlijk zowel goede kabels en een goede zittende connector/verbinding van belang.
Vooral dat laatste kan wel eens een probleem zijn/worden bij veelvuldig inpluggen en/of zware/stugge kabels.
De HDMI verbindingen eens schoonmaken kan misschien ook al verbetering brengen?
Google: cleaning HDMI ports connectors

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:59
nelizmastr schreef op woensdag 17 december 2025 @ 17:08:
Nee je krijgt geen lag van glasvezel, licht gaat sneller dan een signaal over koper dus dat zit wel snor.
Heb je daar een bron voor? Van wat ik kan vinden geldt voor beide ca 2/3c.