Beste klussers en klussinnen,
Onlangs hebben wij een jaren ’80 woning gekocht die momenteel flink wordt verbouwd. Denk aan:
WC beneden
Vloerverwarming
Badkamer (waarbij we tijdens het slopen ineens 10 cm dekvloer tegenkwamen… koekoek 😅)
Nieuwe keuken
Nieuw cv
Plavuizen
Airco's plaatsen & Hr++ glas
Spouw isoleren
En nog het nodige overige werk
De nieuwe meterkast heb ik inmiddels zelf geplaatst en nu wil ik beginnen met het elektra.
Situatie
We hebben breedplaatvloeren en nergens zijn lichtpunten in het plafond aanwezig — niet beneden en niet boven. Dat brengt mij bij een keuze waar ik graag jullie ervaring bij zou willen gebruiken.
De opties die ik zie:
1. Frezen in de onderzijde van de breedplaatvloer
Mits ik de bouwtekeningen kan bemachtigen, want ik heb uiteraard geen zin om de (span)wapening te raken.
Voordeel: in mijn ogen de netste oplossing.
Nadeel: tijdrovend en spannend, zeker met beton.
2. Sleuven frezen in de dekvloer van de verdieping erboven
Van daaruit een leiding naar beneden brengen op de gewenste plek.
De schakeldraad kan dan via het kozijn naar de schakelaar.
We hebben drie etages, dus qua bereikbaarheid is dit geen probleem.
Beide dekvloeren zijn zandcement, wat aanzienlijk makkelijker te frezen is dan de keiharde onderlaag van de breedplaatvloer.
Extra info:
Het leidingwerk voor de stopcontacten loopt sowieso vanuit de meterkast via de badkamervloer naar de kamers.Zo zijn alle kabels nieuw en fris, er is 40 jaar niks aan gedaan.
Elke kamer krijgt een eigen groep i.v.m. airco’s. Misschien wat overkill, maar we hebben nu eenmaal 20 groepen beschikbaar 🤷♂️
Ongeveer 70% van de stopcontacten zit nu nog in die oude kantoor-railings… foei. Lelijk. Die gaan er dus uit.
Mijn vraag:
Zijn er mensen die voor een vergelijkbaar dilemma hebben gestaan?
Welke aanpak zouden jullie aanraden — technisch, praktisch én met het oog op toekomstbestendigheid?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Onlangs hebben wij een jaren ’80 woning gekocht die momenteel flink wordt verbouwd. Denk aan:
WC beneden
Vloerverwarming
Badkamer (waarbij we tijdens het slopen ineens 10 cm dekvloer tegenkwamen… koekoek 😅)
Nieuwe keuken
Nieuw cv
Plavuizen
Airco's plaatsen & Hr++ glas
Spouw isoleren
En nog het nodige overige werk
De nieuwe meterkast heb ik inmiddels zelf geplaatst en nu wil ik beginnen met het elektra.
Situatie
We hebben breedplaatvloeren en nergens zijn lichtpunten in het plafond aanwezig — niet beneden en niet boven. Dat brengt mij bij een keuze waar ik graag jullie ervaring bij zou willen gebruiken.
De opties die ik zie:
1. Frezen in de onderzijde van de breedplaatvloer
Mits ik de bouwtekeningen kan bemachtigen, want ik heb uiteraard geen zin om de (span)wapening te raken.
Voordeel: in mijn ogen de netste oplossing.
Nadeel: tijdrovend en spannend, zeker met beton.
2. Sleuven frezen in de dekvloer van de verdieping erboven
Van daaruit een leiding naar beneden brengen op de gewenste plek.
De schakeldraad kan dan via het kozijn naar de schakelaar.
We hebben drie etages, dus qua bereikbaarheid is dit geen probleem.
Beide dekvloeren zijn zandcement, wat aanzienlijk makkelijker te frezen is dan de keiharde onderlaag van de breedplaatvloer.
Extra info:
Het leidingwerk voor de stopcontacten loopt sowieso vanuit de meterkast via de badkamervloer naar de kamers.Zo zijn alle kabels nieuw en fris, er is 40 jaar niks aan gedaan.
Elke kamer krijgt een eigen groep i.v.m. airco’s. Misschien wat overkill, maar we hebben nu eenmaal 20 groepen beschikbaar 🤷♂️
Ongeveer 70% van de stopcontacten zit nu nog in die oude kantoor-railings… foei. Lelijk. Die gaan er dus uit.
Mijn vraag:
Zijn er mensen die voor een vergelijkbaar dilemma hebben gestaan?
Welke aanpak zouden jullie aanraden — technisch, praktisch én met het oog op toekomstbestendigheid?
Alvast bedankt voor het meedenken!
/f/image/tYfSv6SRVNgLCVn0kzsA6u1f.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TSqiA6KiHFEaALzTRqT0ikcu.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/km0MMrqIy5O26msHRKIm16UR.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZGUpzdOdbXp4PE0qWGrP36AM.jpg?f=user_large)