Frezen aan de onderzijde breedplaatvloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• deafmazter
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10:41
Beste klussers en klussinnen,

Onlangs hebben wij een jaren ’80 woning gekocht die momenteel flink wordt verbouwd. Denk aan:

WC beneden

Vloerverwarming

Badkamer (waarbij we tijdens het slopen ineens 10 cm dekvloer tegenkwamen… koekoek 😅)

Nieuwe keuken

Nieuw cv

Plavuizen

Airco's plaatsen & Hr++ glas

Spouw isoleren

En nog het nodige overige werk

De nieuwe meterkast heb ik inmiddels zelf geplaatst en nu wil ik beginnen met het elektra.

Situatie
We hebben breedplaatvloeren en nergens zijn lichtpunten in het plafond aanwezig — niet beneden en niet boven. Dat brengt mij bij een keuze waar ik graag jullie ervaring bij zou willen gebruiken.

De opties die ik zie:

1. Frezen in de onderzijde van de breedplaatvloer
Mits ik de bouwtekeningen kan bemachtigen, want ik heb uiteraard geen zin om de (span)wapening te raken.
Voordeel: in mijn ogen de netste oplossing.
Nadeel: tijdrovend en spannend, zeker met beton.

2. Sleuven frezen in de dekvloer van de verdieping erboven
Van daaruit een leiding naar beneden brengen op de gewenste plek.
De schakeldraad kan dan via het kozijn naar de schakelaar.
We hebben drie etages, dus qua bereikbaarheid is dit geen probleem.
Beide dekvloeren zijn zandcement, wat aanzienlijk makkelijker te frezen is dan de keiharde onderlaag van de breedplaatvloer.

Extra info:

Het leidingwerk voor de stopcontacten loopt sowieso vanuit de meterkast via de badkamervloer naar de kamers.Zo zijn alle kabels nieuw en fris, er is 40 jaar niks aan gedaan.

Elke kamer krijgt een eigen groep i.v.m. airco’s. Misschien wat overkill, maar we hebben nu eenmaal 20 groepen beschikbaar 🤷‍♂️

Ongeveer 70% van de stopcontacten zit nu nog in die oude kantoor-railings… foei. Lelijk. Die gaan er dus uit.

Mijn vraag:
Zijn er mensen die voor een vergelijkbaar dilemma hebben gestaan?
Welke aanpak zouden jullie aanraden — technisch, praktisch én met het oog op toekomstbestendigheid?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:44
Ik heb hier een flink aantal muren verwijderd en had daarmee buizen die op onlogische plekken uit het plafond kwamen en lichtpunten op onlogische plekken. Frezen in de breedplaatvloer durfde ik niet dus ik heb het plafond verlaagd met ongeveer 3,5cm. D.w.z. latten direct tegen het plafond en daar dan gipsplaten over waarvan ik alleen de naden heb dichtgesmeerd en vervolgens alles heb afgewerkt met brander plast en gespoten met latex. Tussen de latten lopen dan de elektra buizen. Het plafond ziet er strak uit, de naden zijn niet zichtbaar.

Verschil met jouw situatie is wel dat ik boven niet bezig was en die optie dus niet had. Bovendien hoefde ik niet heel veel buis te leggen en daardoor ook nergens te kruisen. Ten slotte had ik een stalen flens van een balk die onder het plafond uit kwam die ik hiermee meteen kon verbergen.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

• Soepknook
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10:24
(Minimaal) Verlaagd plafond geen optie? Ook veel werk maar een gigantische vrijheid qua ruimte en plaatsing. tevens qua afwerking voordelen zoals inbouwspots of speakers.

• deafmazter
Soepknook schreef op woensdag 17 december 2025 @ 07:58:
(Minimaal) Verlaagd plafond geen optie? Ook veel werk maar een gigantische vrijheid qua ruimte en plaatsing. tevens qua afwerking voordelen zoals inbouwspots of speakers.
Dan moeten we bijna 115m^2 aan plafond verlagen. Das best een klusje. Plafond boven is ook niet zo hoog, maar 2.40. En om alles nou te verlagen voor in elke kamer 1 plafond is een beste klus, maar wel een optie ja!

Denk dat mijn optie 2 effectiever is, plus je hebt dan geen ruimte verlies van je plafond. We willen graag een pax-kast in elke kamer van 236 cm, dit kan dan net. de 201 cm variant vind ik weer minder sjiek.

[ Voor 20% gewijzigd door deafmazter op 17-12-2025 08:45 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:50
Hier hebben ze bij één plaat een kleine fresing gedaan om een lichtpunt te verplaatsen naar een uitbouw. Dat is max 2 meter geweest. Zal niet meer dan een halve centimeter diep zijn geweest en de rest is dichtgesmeerd met stuc.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• deafmazter
Señor Sjon schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:01:
Hier hebben ze bij één plaat een kleine fresing gedaan om een lichtpunt te verplaatsen naar een uitbouw. Dat is max 2 meter geweest. Zal niet meer dan een halve centimeter diep zijn geweest en de rest is dichtgesmeerd met stuc.
Was dat in een kanaal of breedplaatvloer? Hoop nog bouwtekeningen te ontvangen van de gemeente dan kan ik zo uitpluizen hoe diep de spanningsbewapening zit.

• ivs001
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:42
Wat ligt er aan de bovenkant op de vloer? Als daar nog een dekvloer op ligt dan zou je wellicht gaten in de hele vloer kunnen boren en de leidingen in de dekvloer.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:50
Breedplaat. Wapening moet sowieso een paar cm dekking hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybPcxdgu8Bx5HsHRT0ccOcsi7nw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tYfSv6SRVNgLCVn0kzsA6u1f.png?f=fotoalbum_large

Dit was plaat 7 van de bouwtekening. Daar zit genoeg staal in om de boel op zijn plek te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8S5bRMmcc-paW7ybgzP1phCungs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TSqiA6KiHFEaALzTRqT0ikcu.png?f=user_large

Edit:
dekking is volgens stempel tekening >1,5 cm

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 17-12-2025 10:20 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• deafmazter
ivs001 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:10:
Wat ligt er aan de bovenkant op de vloer? Als daar nog een dekvloer op ligt dan zou je wellicht gaten in de hele vloer kunnen boren en de leidingen in de dekvloer.
Dat wat jij noemt is dus mijn optie 2, boven de vloeren ligt een dekvloer idd. Hier komen we zo doorheen, dan daar een centraaldoos en een 17 mm boor naar beneden voor de draden en pvc buis. Lamp aansluiten en bevestegingsplaat op de plafond en klaar is kees

• decipherer
Wat betreft de diepte van de wapening; dit is een foto die ik van de zijkant van mijn breedplaatvloer gemaakt heb waarin te zien is hoe diep de wapening ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBrOY-dMVfGPq25UjjS9T_zJgAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/km0MMrqIy5O26msHRKIm16UR.jpg?f=fotoalbum_large

• deafmazter
decipherer schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:30:
Wat betreft de diepte van de wapening; dit is een foto die ik van de zijkant van mijn breedplaatvloer gemaakt heb waarin te zien is hoe diep de wapening ligt.

[Afbeelding]
Nuttige foto, zal eens kijken of ik dit ook ergens kan vinden.

• decipherer
In feite kan het niet veel afwijken zou ik denken. Voor zover ik weet is de basis van een breedplaatvloer altijd een centimeter of 5 dik. Daar moet dan kruislings de wapening in zitten met boven en onder wat dekking van beton, dan heb je al niet veel marge meer.

• deafmazter
decipherer schreef op woensdag 17 december 2025 @ 21:54:
In feite kan het niet veel afwijken zou ik denken. Voor zover ik weet is de basis van een breedplaatvloer altijd een centimeter of 5 dik. Daar moet dan kruislings de wapening in zitten met boven en onder wat dekking van beton, dan heb je al niet veel marge meer.
Nee de onderste laag is vaan 3/4/5 cm met wapening en daarop de rest + dekvloer. Meeste platen zijn 19,5/20 cm dik. Dus ik snap niet zo goed wat je bedoelt? Zie je ook duidelijk op jou foto, dat verloopje is je dekvloer.

[ Voor 5% gewijzigd door deafmazter op 18-12-2025 14:34 ]

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:50
deafmazter schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:33:
[...]

Nee de onderste laag is vaan 3/4/5 cm met wapening en daarop de rest + dekvloer. Meeste platen zijn 19,5/20 cm dik. Dus ik snap niet zo goed wat je bedoelt? Zie je ook duidelijk op jou foto, dat verloopje is je dekvloer.
Niet helemaal waar, @decipherer heeft het juist.
De breedplaatvloer is eigenlijk altijd circa 5 cm dik, hierin zit dan de onder wapening verwerkt. Deze vloer wordt vanuit de fabriek op het werk geleverd, hier wordt dan het nodige aan installaties etc in aangebracht op de bouwplaats. Op de breedplaatvloer wordt daarna de boven wapening aangebracht en wordt die volgestort met ca 20 cm beton. Dit samen vormt de betonnen verdiepingsvloer waarop uiteindelijk je dekvloer nog wordt aangebracht.

• decipherer
Misschien dat we ook wat langs elkaar heen praten, op https://www.joostdevree.nl/b/breedplaatvloer vond ik dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74M2-MhfUGG8THmQX4PTjga0W54=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZGUpzdOdbXp4PE0qWGrP36AM.jpg?f=user_large

Wat daar aangeduid staat als schildikte is hetgeen initieel geplaatst wordt en waar dus de onderwapening in zit. Daarbovenop wordt dan in het werk beton gestort.
Ik dacht dat die schildikte altijd een centimeter of 5 was. Op die pagina staat dat die ca. 5 tot 8cm dik is. De wapening zou dan mogelijk wat dieper kunnen liggen.

Het verloopje op mijn foto is van schildikte naar ‘beschikbare ruimte voor installaties’.

[ Voor 6% gewijzigd door decipherer op 18-12-2025 20:47 ]

• deafmazter
decipherer schreef op donderdag 18 december 2025 @ 20:42:
Misschien dat we ook wat langs elkaar heen praten, op https://www.joostdevree.nl/b/breedplaatvloer vond ik dit plaatje:

[Afbeelding]

Wat daar aangeduid staat als schildikte is hetgeen initieel geplaatst wordt en waar dus de onderwapening in zit. Daarbovenop wordt dan in het werk beton gestort.
Ik dacht dat die schildikte altijd een centimeter of 5 was. Op die pagina staat dat die ca. 5 tot 8cm dik is. De wapening zou dan mogelijk wat dieper kunnen liggen.

Het verloopje op mijn foto is van schildikte naar ‘beschikbare ruimte voor installaties’.
Ah zo! Ik heb ruim 300 bouwtekeningen ontvangen voor mijn huis, echter moet ik nog uitpluizen welke het zijn aangezien de 300 tekeningen betreft beton van de hele woonwijk is met 8 varianten qua woningen. _/-\o_

Maar dat doe ik voor de fun. Samen met een collega bouwkundige besproken dat het beter is om lekker een gat te boren en dan sleuven in de dekvloer daarboven. Hij zegt dat we niet eens moeten beginnen aan sleuven frezen in beton in het plafond. Kost enorm veel tijd en volgens hem is het risco gewoon hoger dan als we het via boven benaderen.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Optie 2, stuk makkelijker uit te voeren en geen risico voor de constructie.

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 19-12-2025 08:26 ]

• decipherer
deafmazter schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 07:49:
[...]

Ah zo! Ik heb ruim 300 bouwtekeningen ontvangen voor mijn huis, echter moet ik nog uitpluizen welke het zijn aangezien de 300 tekeningen betreft beton van de hele woonwijk is met 8 varianten qua woningen. _/-\o_

Maar dat doe ik voor de fun. Samen met een collega bouwkundige besproken dat het beter is om lekker een gat te boren en dan sleuven in de dekvloer daarboven. Hij zegt dat we niet eens moeten beginnen aan sleuven frezen in beton in het plafond. Kost enorm veel tijd en volgens hem is het risco gewoon hoger dan als we het via boven benaderen.
Lijkt me een goede keus 👍 Constructief een stuk verstandiger idd, en boven je hoofd sleuven is natuurlijk gewoon echt een rotklus. Nog los van dat dat beton sowieso een stuk harder is dan de dekvloer erboven.
Je had het zelf vast al bedacht, maar er lopen dus mogelijk wel leidingen door die vloer, probeer om ze niet te raken zou ik zeggen :+ De onderwapening kan je i.i.g. goed opzoeken met een leidingzoeker zodat je die kan vermijden. Succes met je verbouwing!

• deafmazter
decipherer schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:47:
[...]

Lijkt me een goede keus 👍 Constructief een stuk verstandiger idd, en boven je hoofd sleuven is natuurlijk gewoon echt een rotklus. Nog los van dat dat beton sowieso een stuk harder is dan de dekvloer erboven.
Je had het zelf vast al bedacht, maar er lopen dus mogelijk wel leidingen door die vloer, probeer om ze niet te raken zou ik zeggen :+ De onderwapening kan je i.i.g. goed opzoeken met een leidingzoeker zodat je die kan vermijden. Succes met je verbouwing!
Leidingen zijn al in kaart gebracht, dat is het eerste wat we hebben gedaan i.v.m locatie nieuw cv, keuken, badkamer en elektra. We gooien het hele huis om :P, in de jaren 80 wisten ze bij deze huizen niet wat logisch was... Dat wapening opsporen is een goeie thanks!
Fijne dagen gewenst en een goed uiteinde!

Toppic is bij deze gesloten 8)
Pagina: 1