Advies nieuwe cv ketel + combinatie met slimme thermostaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ducoquelicot
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 00:21
Mijn vraag

Onze huidige cv-ketel is niet door de keuring gekomen (gelukkig niet afgekeurd, omdat er geen sprake was van lekkage). We zijn op zoek naar een nieuwe ketel en een nieuwe thermostaat. Het liefst wil ik alles een beetje slim inrichten, maar we zitten met een wat ouder huis en een niet heel standaard constructie dus ik ben op zoek naar advies van derden.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Huidige ketel: Nefit Proline HRC 30/CW5 (wij dachten uit 2016, maar volgens de cv-monteur die 'm heeft gecontroleerd kwam 'ie uit 2013)
Huidige thermostaat: Nefit Moduline Easy
Rookgasafvoer is eind november dit jaar vervangen (de oude afvoer was één van de redenen dat de huidige cv niet door de keuring kwam). Ook met het oog op de aankomende dakisolatie.

Huis is een appartement in een pand uit 1933. We hebben anderhalve verdieping (3e verdieping en de voorste helft van de 4e verdieping). Zitten daarmee dus met onze bovenverdieping onder het dak, verder naast en onder ons overal buren. In totaal ongeveer 100m2. We hebben een oud energielabel D (2019). Met de VvE zijn we bezig om dakisolatie te regelen, dat zou met name ons ten goede komen. Er is geen spouwmuur, dus daar kunnen we helaas niets aan doen. We hebben grote raampartijen met oud dubbel glas, op de bovenverdieping is het zelfs een volledige glazen schuifpui. Daarnaast nog twee lichtstraten in de gang en de badkamer.

We hebben vijf convectoren hangen (twee in de woonkamer, één in de zijkamer, één in het kantoor en één in de slaapkamer). Deze hebben allemaal ouderwetse ventielen, dus geen thermostaatknoppen. De badkamer wordt verwarmd met een designradiator die door één van de vorige bewoners (dader ligt op het kerkhof) ondersteboven is aangesloten. Hierdoor verwarmt alleen de bovenste helft van het ding. Dit vervangen betekent de hele tegelmuur openbreken en staat op het lijstje voor als we de volledige badkamer gaan verbouwen, wat ik binnenkort nog niet zie gebeuren.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Mijn oorspronkelijke gedachte was als volgt: Intergas Extreme 36 met een Tado thermostaat, de ventielen op de convectoren laten vervangen door thermostaatventielen en overal slimme radiatorknoppen op zodat we per kamer kunnen verwarmen. Daarnaast wil ik de installateur vragen de hele zwik waterzijdig in te regelen.

Op termijn willen we dan na een paar extra isolatiemaatregelen (en mogelijk ook het vervangen van de convectoren), als het haalbaar is er een hybride warmtepomp bij plaatsen die ook zelfstandig zou kunnen draaien, met het oog op future-proofing en eventuele verdere verduurzaming.

Op basis van deze wensen offertes gaan opvragen. De ketelboeren hebben het natuurlijk allemaal hartstikke druk, dus weinig interesse om ons te helpen. Tot nu toe bij één partij een offerte kunnen opvragen voor de volgende prijzen:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Mijn vriend had een foto van de kranen doorgestuurd en daarbij gezegd dat het om thermostaatkranen ging, ik heb het idee dat de heren de foto niet heel goed bekeken hebben, of ze weten niet zo goed wat ze doen :+ maar dit zijn dezelfde mensen die onze rookgasafvoer hebben vervangen en ze kwamen aanbevolen door de dakdekker die onze dakisolatie gaat doen, en daar hebben we heel prettig contact mee.

Enfin, ik vond het wat aan de prijzige kant, dus ik ben zelf nog maar wat in gaan lezen. Kwam tot de volgende inzichten:
  • Tado X lijkt een achteruitgang te zijn tov de V3 systemen, zeker als het gaat om de functies die nu achter een betaalmuur zitten
  • Tado X en Xtreme 36 lijken soms ook niet helemaal lief met elkaar te spelen (ik baseer me ook op deze quote van @AzertyNL, maar weet niet of dit vooral icm vloerverwarming als probleem speelt)
  • Xtreme 36 lijkt niet aanbevolen te zijn voor het soort huis waar wij in wonen (dat lees ik dan weer hier) en het is me niet helemaal duidelijk in hoeverre hier een kern van waarheid in zit en in hoeverre het gewoon een marketingtruc is van Warmgarant
  • Onze huidige 'slimme' thermostaat werkt met twee schema's (home/away) die ik zelf heb gemaakt en handmatig aan en uit zet. Als ik het huis wil voorverwarmen moet ik eraan denken om op tijd het juiste schema in te stellen, anders heb ik pech. Ik kan ermee leven als de nieuwe thermostaat ook zo werkt. Automatisch/zelflerend is fijner natuurlijk, maar ik vind het belangrijker dat alles gewoon naar behoren functioneert.
  • M'n vriend vergeet de verwarming aan/uit te zetten en werkt 5/5 dagen buiten de deur. Aangezien ik nog wel eens een paar dagen in het buitenland ben voor werk, vind ik het belangrijk dat ik eea ook op afstand kan bedienen.
  • Ik wil me best verdiepen in CV tuning om eea te verbeteren, maar ik wil vooral starten met een systeem dat degelijk werkt voor onze situatie en goed op elkaar is aangesloten. Ik heb ook nog naar andere thermostaten gekeken zoals de Honeywell Lyric T6, maar lees ook daar wisselende dingen over hier op Tweakers.
Ik zie, kortom, door de bomen het bos niet meer. Advies is heel welkom, ook mbt of deze offerte een beetje redelijk is of dat we nog even verder moeten zoeken (en mogelijk wachten tot het voorjaar). Alles werkt namelijk wel gewoon momenteel, we hebben geen bloedspoed.

Alle reacties

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:38
@ducoquelicot Wat is je huidige gasverbruik?

Ben zelf niet zo'n fan van Tado, eigenlijk alles met cloud niet. Je betaalt een vermogen voor die knoppen en een thermostaat en van de een op de andere dag komen er abonnementskosten bij of trekt men de stekker eruit.
Collega van me had laatst op Ali een paar ME167 knoppen en een Tuya gateway gekocht. Nou is die gateway ook weer cloud (en chinees :() maar die Zigbee knoppen kan je met Zigbee2MQTT ook lokaal integreren. Knoppen passen zonder adapters op de M30 kranen van Heimeier (Eclipse of V-Exact-II).

Xtreme36 is verder prima ketel. Ja het ding is wat tammer dan een HRE en verwarmt wat minder snel, maar je zou een beetje woning gewoon warm moeten kunnen krijgen.

Edit: die collega gebruikt gewoon de thermostaat van Intergas met de meegeleverde gateway. Knoppen zijn dus niet geïntegreerd daarmee.

[ Voor 8% gewijzigd door _JGC_ op 17-12-2025 01:25 ]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik zou meer offertes vragen. Was hier voor 2800 incl btw klaar (zonder waterzijdig inregelen) en dat was denk ik al niet de goedkoopste.
Via CVtotaal zou je ook nog kunnen proberen, die werken met lokale bedrijven.

Waarom CW5 en niet CW4? Heb je een stortdouche en ligbad die je tegelijk wilt gebruiken?

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 17-12-2025 07:18 ]

• ducoquelicot
Volgens mindergas komen we dit jaar rond de 900m3 uit. Vorig jaar hadden we nog last van een pendelende ketel dus dat verbruik was een beetje atypisch.

• ducoquelicot
CyBeRSPiN schreef op woensdag 17 december 2025 @ 01:27:

Waarom CW5 en niet CW4? Heb je een stortdouche en ligbad die je tegelijk wilt gebruiken?
Ja terechte vraag hoor, heb ik ook nog naar zitten kijken. We hebben een regendouche, twee mengkranen in de badkamer en nog een mengkraan in de keuken beneden. Als iemand beneden warm water tapt terwijl je aan het douchen bent, dan merk je dat wel degelijk en we hebben nu dus ook al een CW5 hangen.

Had hierover nog advies gevraagd aan de partij die deze offerte uitbracht en die adviseerden ook CW5. Als ik de keuzehulpen op diverse websites gebruik, kom ik daar ook wel steeds op uit. M'n vriend vindt het vooral heel belangrijk dat hij gewoon warm kan blijven douchen als ik elders water gebruik. Zodoende.

• Ronald
  • Laatst online: 08:56
ducoquelicot schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:37:
[...]

Volgens mindergas komen we dit jaar rond de 900m3 uit. Vorig jaar hadden we nog last van een pendelende ketel dus dat verbruik was een beetje atypisch.
Tussenwoning 120m2, bj 1974, deels na geïsoleerd… warmteverlies gemodelleerd op basis van de constructie delen en actuele ruimte en buitentemperatuur…
Dit komt vrij strak overeen met daadwerkelijk gasverbruik… dus het zal indicatief zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UIiMCteO1HoND9fqmHLqNJ2WVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zl6IAa2s4kXc4mxUyDGwyRwV.jpg?f=fotoalbum_large

Letterlijk elke combi cv-ketel in dit land staat bij dit soort verlies te pendelen, low-loaded, tijd-modulatie… benoem het maar.

Dit is een woning die rond de 900 m3 per jaar verbruikt.

Sommige ketels hebben een minimaal vermogen van 8kW. (Mijne is heeeel goed, bijna gelijk aan intergas extreme met 4kW)…

Bedenk dat 4kW 24 uur lang meer dan 11m3 gas is. Hoe vaak gebruik je dat op een dag? Juist ja.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 17-12-2025 10:10 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• _JGC_
ducoquelicot schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:37:
[...]

Met dat gasverbruik kan je ook gerust een maatje kleiner nemen, de Xtreme30 dus. Of je moet specifieke eisen hebben aan tapwater die je met een CW4 toestel niet kunt invullen, dan wel voor de 36 gaan.

Overigens kan je 900 kuub ook goed invullen met een warmtepomp, maar dat is even afhankelijk van je afgiftesysteem.

• ducoquelicot
_JGC_ schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:33:
[...]

Met dat gasverbruik kan je ook gerust een maatje kleiner nemen, de Xtreme30 dus. Of je moet specifieke eisen hebben aan tapwater die je met een CW4 toestel niet kunt invullen, dan wel voor de 36 gaan.

Overigens kan je 900 kuub ook goed invullen met een warmtepomp, maar dat is even afhankelijk van je afgiftesysteem.
Ik had het idee van full electric een beetje afgeschreven omdat we dus geen geweldige isolatie hebben (en niet gek veel opties tot verbetering) en we convectoren hebben. Die schijnen niet zo goed samen te gaan met LT verwarming. Vandaar dat ik dacht: cv vernieuwen, evt als het lukt een hybride warmtepomp erbij die full electric-ready is, mochten wij (of andere bewoners) in de toekomst de stap wel kunnen zetten.

Edit: ik ben op zich voorstander voor een maatje kleiner, mits ik m'n vriend dan niet opzadel met een koude douche. Dat kan ik lastig inschatten met mijn beperkte kennis over dit onderwerp. Als onze schoonmaakster beneden een emmer warm water aan het vullen is terwijl ik sta te douchen, dan heb ik toch wel een paar minuten gewoon ijskoud water. En dat is al met een CW5 ketel. Weet niet wat dan wijsheid is.

[ Voor 19% gewijzigd door ducoquelicot op 17-12-2025 12:14 ]

• ducoquelicot
Ik vind het super interessant wat je hier zegt, maar moet eerlijk bekennen dat ik niet precies weet wat dan nu je advies aan mij is! Andere ketel kiezen dan de Xtreme 36?

• Ronald
Accepteren, CV ketels zijn te krachtig om het grootste deel van het jaar iets anders te doen dan vooral uit staan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• _JGC_
@ducoquelicot Ik heb zelf een HRE 28/24 CW4 van 2010, die heb ik voor tapwater gecapt op 85% vermogen, is gelijk aan het vermogen van een HRE 24/18 CW3. Niet tegelijk een emmer water kunnen vullen ligt eerder aan de leidingdiameters dan aan de ketel op zich. In mijn geval heb ik het vermogen gecapt omdat de ketel tijdens het douchen gaat pendelen (5 minuten douchen is 3x ketel ontsteken, blij als de warmtepomp straks ook tapwater gaat doen).

Wat warmtepomp en isolatie betreft, het gaat om afgiftevermogen op lage temperatuur. Convectoren kan je goed boosten met ventilatoren. 900m3 gas vertaalt zich naar een warmtepomp van 5KW bij -10.

• ducoquelicot
_JGC_ schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:13:
@ducoquelicot Ik heb zelf een HRE 28/24 CW4 van 2010, die heb ik voor tapwater gecapt op 85% vermogen, is gelijk aan het vermogen van een HRE 24/18 CW3. Niet tegelijk een emmer water kunnen vullen ligt eerder aan de leidingdiameters dan aan de ketel op zich. In mijn geval heb ik het vermogen gecapt omdat de ketel tijdens het douchen gaat pendelen (5 minuten douchen is 3x ketel ontsteken, blij als de warmtepomp straks ook tapwater gaat doen).

Wat warmtepomp en isolatie betreft, het gaat om afgiftevermogen op lage temperatuur. Convectoren kan je goed boosten met ventilatoren. 900m3 gas vertaalt zich naar een warmtepomp van 5KW bij -10.
Als ik je goed begrijp zouden we de ketel eigenlijk lager moeten zetten om te testen of we het warm kunnen krijgen bij een lage temperatuur.

• _JGC_
ducoquelicot schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:07:
[...]

Als ik je goed begrijp zouden we de ketel eigenlijk lager moeten zetten om te testen of we het warm kunnen krijgen bij een lage temperatuur.
Ik ken je ketel niet, maar als je het vermogen begrenst op het laagste wat de ketel kan en de temperatuur op 50 graden zet kan je simuleren wat een 7KW warmtepomp zou doen in jouw huis. De echte test kan je dan pas doen als het -10 wordt...

Ik heb mijn HRE 28/24 voor verwarming 1 jaar lang laten moduleren tussen 25% en 30%, daarna vastgezet op 25% en zo 2 jaar mijn huis kunnen verwarmen. Inmiddels staat er buiten een warmtepomp 24/7 op laag vermogen het huis te verwarmen met koude radiatoren (28-32 graden) waar een zuchtje lucht langs geblazen wordt.

• ducoquelicot
Heb nog even contact gezocht met een paar andere installateurs uit de buurt.

Eén zei: 900m3 verwarmen is best veel voor een appartement, betekent waarschijnlijk dat je niet efficiënt verwarmt (we hebben maar twee convectoren in de woonkamer, daar weet 'ie het aan). Hij raadde slimme thermostaten af, vanwege de vele storingen. Hetzelfde met de Xtreme, vond 'ie te groot voor wat we nodig hadden. (Wel in lijn met jouw opmerking @_JGC_) Per kamer verwarmen leek hem niet nodig, gewone thermostaatkranen erop zetten zou goed genoeg moeten zijn. Maar of 'ie de ventielen kon vervangen moest 'ie eerst foto's voor zien omdat het soms te veel werk is. Plaatste het liefst Vaillant of Remeha, liefst niet het allernieuwste model omdat daar nog veel kinderziektes in zitten. Hij gaat me een offerte toesturen met twee opties.

De ander gaf aan dat convectoren vaak al thermostaatkranen hebben, maar dan zit er een blijkbaar een oude knop op. Moest 'ie ook wat foto's voor zien. Hij adviseerde een Remeha Avanta CW5. Eventueel met een Honeywell T6 thermostaat. Inregelen was afhankelijk van de convectoren en kranen mogelijk.

Zo veel mensen zo veel meningen!

• Ronald
Je treft het... weer een pijpenbuiger die zijn eigen product niet snapt...

Het minimum vermogen van de Intergas extreme serie (24, 30 en 36) is 3,6kW
De Remeha Aventa CW5, dat is de krachtigste versie van de serie, is het minimum 7,5kW.

De Aventa CW5 en Extreme 36 hebben een vrijwel identieke bovenwaarde.

Dus als hij zijn eigen argument volgt, dan moet hij een Extreme 24 aanraden.

Ik verbaas me niet heel erg over 900m³ voor de woning zoals je omschrijft.

• ducoquelicot
Ronald schreef op woensdag 17 december 2025 @ 18:41:
Je treft het... weer een pijpenbuiger die zijn eigen product niet snapt...

Het minimum vermogen van de Intergas extreme serie (24, 30 en 36) is 3,6kW
De Remeha Aventa CW5, dat is de krachtigste versie van de serie, is het minimum 7,5kW.

De Aventa CW5 en Extreme 36 hebben een vrijwel identieke bovenwaarde.

Dus als hij zijn eigen argument volgt, dan moet hij een Extreme 24 aanraden.

Ik verbaas me niet heel erg over 900m³ voor de woning zoals je omschrijft.
Ik heb nog even zitten kijken naar het cv-vermogen van de Nefit die we nu hebben hangen en volgens een oude installatiehandleiding gaat die maximaal tot 27,5. Volgens het menu van de ketel staat het vermogen nu ingesteld op 46%, vergelijkbaar met zo'n 13.6 kW.

Ik zie in dat de Xtreme 36 bij 75% op 19,3 staat en bij 100% op 25,7. De Xtreme 30 gaat bij 100% tot 19,4. Misschien dat dat betekent dat we de 36 inderdaad niet nodig hebben en dat we met de 30 prima toe kunnen.

• Ronald
Je hebt zelfs wat de 24 kan niet nodig. Je kunt naar alle waarschijnlijkheid geen 14kW wegzetten met de convectoren die je hebt... En als het lukt, dan zal dat met echt hoge temperaturen zijn en stook je niet "HR" (Daarvoor moet de retour onder de 55 graden zijn zodat de rookgassen kunnen condenseren, maar je blijft rendement winnen met lagere temperatuur)

De enige echte reden voor een zwaardere CV is een zware regen of stort douche.

• ducoquelicot
@Ronald heb even een paar andere topics doorgesnuisterd en zag dat je al een paar keer op andere plekken ook gereageerd had dat een regendouche met een waterbesparende douchekop in de categorie 9 l/m of minder geen CW5 nodig heeft. Ik heb onze hoofddouche even opgezocht (de Grohe Vitalio Start 210) en die heeft maximaal 8l/m bij een druk van 3 bar.

Klinkt alsof we dus inderdaad niet echt een goede reden hebben om CW5 te kiezen.

• Ronald
Extreme 24 maakt al 13l/m @40C, de 30 16l/m
De benodigde vermogens worden echt zo erg overschat in de CV wereld.

Ik had vanochtend maar 310l gas in 15 minuten.... komt neer op een goede 12kW?
Moet ik de kraan toch eens verder open draaien... dat is maar 5l/m... maar ik heb de inkomende water temperatuur niet gemeten 8)7 (Zou rond de 10 moeten zitten nu)

• ducoquelicot
Nou, ik ben een paar stapjes verder inmiddels.

Na alles nog eens onder elkaar gezet te hebben, kom ik tot de conclusie om de volgende combinatie te nemen:
  • Intergas Xtreme 30
  • Honeywell Lyric T6 thermostaat
  • 'domme' thermostaatkranen op alle convectoren en de badkamerradiator
Eea omdat ik met m'n vriend heb afgesproken dat hij gewoon netjes z'n thermostaatkraan dichtdraait op het kantoor als hij daar weggaat (dan is zoneregeling minder nodig) en omdat de Lyric goed past met de Quatt hybride warmtepomp die we dan op termijn willen aanschaffen.

Ik heb één nieuwe offerte ontvangen. Daar staat het volgende in:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Als ik alles zo onder elkaar zet, kom ik uit op een bedrag van 4730 totaal, als we het vuilfilter erbij nemen (lijkt me wel handig, maar dat zeg ik als leek).

Er is ook iemand langs geweest hier om eea te bekijken en advies te voorzien. Die merkte het volgende op:
  • Convectoren zijn LT, maar aangesloten met de verkeerde kranen (?) waardoor rendement niet optimaal is.
  • Convectoren zijn al heel oud
  • Omdat de huidige ketel zo compact is, zullen leidingen naar beneden verlegd moeten worden om ruimte te maken voor bv een Intergas ketel.
Ik voeg ook even wat foto's bij van de huidige setup (inclusief die convectoren en de aansluitingen). Dat verleggen van die leidingen lijkt me logisch, de huidige ketel is héél klein. Ik heb een sticker gevonden op één van de convectoren waar volgens mij een datum op staat: 3 juli 1998. Dus dat ze oud zijn, geloof ik ook nog wel. Volgens mij zijn het oude Jaga's. Maar mbt die kranen kan ik verder online niets vinden, dus dat durf ik niet te zeggen in hoeverre dat waar is.

Het advies was om de convectoren ook te vervangen. Nu vind ik dat op zich geen slecht idee, maar dat zal weer een aardige kostenpost erbij worden vermoed ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFV-hfCpfcCeYP_EUxUCislRJQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VzYryTHoPUakqIgjGX8LVcOB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kmh71QQD4LEfhmKXTc8RUy3HeNI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zdBqMKiXJTnIUrttz1qaXZFY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VBPPBaJ0nbQsZG62q63APQF4khk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kSYcMaVPsevct84vHXnN33iC.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald
Mooie Jaga’s, is wat ik kan zien letterlijk niets aan veranderd…
Heb ze ook, met ventilatoren, gaan als een malle…

Wat is er mis met de kraan? Buiten dat het domweg een… kraan is… beetje harder, beetje zachter… poor mans inregelen…

Ik zie wel een oprecht issue: hij lijkt niet conform installatie voorschrift opgehangen. Hij hoort ongeveer 10cm ruimte onder te hebben. Ze geven alleen goed warmte af door dat er lucht als een schoorsteen doorgetrokken wordt, nu kan het amper “aangezogen “ worden.

• ducoquelicot
Ronald schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:29:
Mooie Jaga’s, is wat ik kan zien letterlijk niets aan veranderd…
Heb ze ook, met ventilatoren, gaan als een malle…

Wat is er mis met de kraan? Buiten dat het domweg een… kraan is… beetje harder, beetje zachter… poor mans inregelen…

Ik zie wel een oprecht issue: hij lijkt niet conform installatie voorschrift opgehangen. Hij hoort ongeveer 10cm ruimte onder te hebben. Ze geven alleen goed warmte af door dat er lucht als een schoorsteen doorgetrokken wordt, nu kan het amper “aangezogen “ worden.
Geen idee! Het verhaal dat ik kreeg was dat de convectoren met 'de verkeerde kranen' waren geïnstalleerd. Dat er speciale convectorkranen op moesten. Ik kan daar online ook niets over vinden, misschien dat er speciaal aansluitmateriaal is voor convectoren? Geen idee :+

Hm, dat is inderdaad wel een probleem. En ook niet iets waar ik zo 1-2-3 iets aan kan doen.

Terzijde: ik had een andere partij gevraagd wat zij vonden van het voorstel om de convectoren te vervangen, die gaven als antwoord: "als echt goede warmte wilt zou ik geen convector nemen...zijn erg duur die met ventilatoren..maar neem dan radiatoren... mooi met een vlakke voorkant.. ziet er erg mooi uit... maar als jullie dat zouden willen moet ik echt het een keer moeten opnemen.. "

Ligt het aan mij of is dit niet per se waar? :9 Ik ben alles behalve expert, maar ik krijg juist het idee dat LT-convectoren veel meer future-proof zijn dan alles laten vervangen voor radiatoren.

• Ronald
Allemamaggies Adriaan, wat is er toch met professionele kennis… of ethiek, of beide.. of nog erger…

Nee ze hoeven absoluut niet met “convector kranen” aangesloten worden. Warm water weet absoluut niet door welke kraan het stroomt.
“Moet je zelf online maar uitvinden”
Nou bij deze: je mag hem van mij voor leugenaar uitmaken…. Hij had jou zelf van de informatie moeten voorzien, correcte danwel.

Ventilatoren zijn zeker voor gebruik met CV ketel niet nodig, dit zijn vrij grote, diepe units, die hebben echt veel afgifte… enige is dat ze nu wat geremd worden in de natuurlijke ventilatie omdat ze door meneer 3 destijds niet correct opgehangen zijn.

Nu zou je andere kranen willen bij nieuwe plaatsing, maar ik heb óók niet de kranen van Jaga… ik heb goedkopere met betere functie dan Jaga toen had (nu hebben ze functioneel vergelijkbaar, zou vanwege prijs nog steeds dezelfde keuze maken)

Die Jaga’s die je hebt zijn op alles behalve systeem inhoud superieur aan een “ouderwetse” plaat radiator. Ventilatoren kopen we op dit forum niet van Jaga, maar van de Computer winkel met een regeling van een mede forum lid. (Werkt nog beter ook)

Bedank je deze lui voor de onzin die ze verkondigen om jouw geld uit de zak te kloppen?

• ducoquelicot
Ronald schreef op maandag 22 december 2025 @ 23:51:
Allemamaggies Adriaan, wat is er toch met professionele kennis… of ethiek, of beide.. of nog erger…

Nee ze hoeven absoluut niet met “convector kranen” aangesloten worden. Warm water weet absoluut niet door welke kraan het stroomt.
“Moet je zelf online maar uitvinden”
Nou bij deze: je mag hem van mij voor leugenaar uitmaken…. Hij had jou zelf van de informatie moeten voorzien, correcte danwel.

Ventilatoren zijn zeker voor gebruik met CV ketel niet nodig, dit zijn vrij grote, diepe units, die hebben echt veel afgifte… enige is dat ze nu wat geremd worden in de natuurlijke ventilatie omdat ze door meneer 3 destijds niet correct opgehangen zijn.

Nu zou je andere kranen willen bij nieuwe plaatsing, maar ik heb óók niet de kranen van Jaga… ik heb goedkopere met betere functie dan Jaga toen had (nu hebben ze functioneel vergelijkbaar, zou vanwege prijs nog steeds dezelfde keuze maken)

Die Jaga’s die je hebt zijn op alles behalve systeem inhoud superieur aan een “ouderwetse” plaat radiator. Ventilatoren kopen we op dit forum niet van Jaga, maar van de Computer winkel met een regeling van een mede forum lid. (Werkt nog beter ook)

Bedank je deze lui voor de onzin die ze verkondigen om jouw geld uit de zak te kloppen?
Absoluut haha, daarom kom ik hier ook steeds weer langs om even een gut check te doen. Ik probeer me zo goed mogelijk in te lezen en begrijp al een stuk meer dan een tijdje terug, maar onafhankelijk advies is van harte welkom! Dank voor het steeds reageren :)

Als ik je zo hoor, hoeven we ze helemaal niet te vervangen. Ik vraag me af of ventilatoren erop leggen (ik had het zelfbouw topic ook al gespot) in ons geval nog iets positiefs kan betekenen. Of anders iemand vragen om ze hoger op te hangen (kan dat nog?). Er is zeker nog wel genoeg ruimte overal.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:59
Normaal zitten deze dingen aan achterkant met rails aan muur. Daarmee kan je het geheel omhoog zetten... Alleen komt de aansluiting dan niet goed uit op je buizenstelsel :( .
Mocht het nu zo zijn dat je sowieso al met de buizen in de weer gaat om de kraan te vervangen, ja, dan zou ik hem meteen stukje omhoog gooien, en de buizen opnieuw passend maken. (Met beleid, zonder hamer.)

Ventilatoren zijn met name belangrijk als je lage temperatuur wilt verwarmen - oftewel het vermogen wilt verhogen. Als je bijvoorbeeld merkt dat je ruimte niet warm genoeg wordt. In andere gevallen kan het, maar zonder werkt deze bunker ook prima.

• Ronald
Ventilatoren verhogen hoeveel vermogen bij gelijke CV water temperatuur afgeven wordt.

Of als het voldoende is, kun je bij lagere temperatuur werken. En hoe lager de retour, hoe meer warmte de CV uit gas haalt (meer en meer warmte uit de rookgassen). Die curve is niet heel stijl bij CV, bij warmtepomp wel (dus voor warmtepomp hebben fans nut)

Maar zonder meer zou ik ze nu niet toepassen, het brengt de afgifte in je woning mogelijk uit balans (wordt huis gelijkmatig warm: “waterzijdig inregelen “ besproken in topic gas besparing met CV tuning )

• ducoquelicot
Dank beiden, dan laat ik dat voor even zitten. Op dit moment staat de cv-temperatuur ingesteld op 50 graden bij wijze van experiment, dat gaat op zich nog prima. Waterzijdig inregelen is denk ik niet (juist) gedaan hier, vandaar dat ik daar nog iemand voor zou willen laten komen als we ook de ketel laten vervangen.

Wbt het vervangen van de kranen: ik ging ervanuit dat dit geen thermostatische ventielen waren omdat er van die ouderwetse knoppen op zitten, maar dat schijnen ze wel te zijn. Dat verlaagt de noodzaak enigszins om ze te vervangen, tenzij dus om het geheel wat hoger op de poten te zetten.

Samenvattend moet ik nog maar even verder zoeken naar een betrouwbare installatiepartij die me correct kan adviseren :)

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 04:40
Ik zou een andere installateur zoeken, deze praat iets te veel onzin.
Tevens vind ik die ketel en installatie etc echt duur.
Voor 2000 a 2500 moet er ook een nieuwe ketel hangen incl alles, hebben ze nog genoeg winst.
Een keteltje kost rond de 1000 Euro en dan 750 aan materiaal en manuren.
De rest is winst voor de installateur.
Pagina: 1