Ik wil graag vloerverwarming aanleggen op de 1e verdieping, maar wel op een bijzondere manier: tussen de balken van de houten verdiepingsvloer. Idee is om plafond eruit te halen (ga ik sowieso doen ivm verbouwing woonkamer) en dan een vloerverwarmingsleiding aan de onderkant van de verdiepingsvloer te maken.
Ik kan online vrij weinig mensen vinden die het ook hebben gedaan. Er bestaan wel plafondverwarmingssystemen, maar die verwarmen dus de ruimte er onder.
Dit dus:
:strip_exif()/f/image/NKN0iozSzm0QHKuaqTV6FeVk.jpg?f=fotoalbum_medium)
(voorbeeld van iemand die het ook heeft gedaan waar ik nu lastig contact mee krijg)
:strip_exif()/f/image/EDJDy7BGkj7Ekq50dZHHI5eg.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/epLepTP7a4cS7x0T2jQYk2qe.jpg?f=fotoalbum_medium)

De 1e verdieping is ongeveer 10m bij 7m. Onder 20m2 daarvan (bovenste gedeelte in plaatje), bevind zich de poort. Er zijn 2 slaapkamers, een werk/logeerkamer, een badkamer, een toilet, en een vrij grote overloop. Alle ruimtes behalve badkamer zijn met 9cm pir nageisoleerd (en triple glas).
- Hoofdslaapkamer: 18m2 waarvan 10m2 koud boven poort.
- Werklogeerkamer: 14m2 waarvan 8m2 koud boven poort
- kinderslaapkamer: 10m2
- badkamer: 5m2, koud want niet nageisoleerd, bestaande vloerverwarming gaat hier wellicht uit.
- overloop: 8m2: behoeft geen verwarming maar er zullen wel buizen doorheen lopen
- wc: 1m2, mag verwarmt worden, maar er zit afvoer, dus wel lastig.
- traject uitstippelen, met slangenboor gaten maken door balk waar nodig, buisklemmen aanbrengen
- 16mm buis van +-60 meter door hele traject trekken
- Overal isolatie onder plaatsen (~8cm houtvezel boven woonkamer, 24cm glaswol terugplaatsen boven poort)
De warmte zal door ongeveer 4cm vloer doormoeten: 21mm hout, 4mm hardboard, 4mm kurk, 2mm ondervloer, 8mm laminaat. Daarmee zou je aan een R-waarde van ongeveer 0.3 moeten zitten. Met houtvezelisolatie zit je aan Rd 2.2, en Rd 6.2. Ook al heeft de vloer veel warmteweerstand. De warmte zal zijn weg vooral vinden naar boven zou je zeggen.
- 16mm buisklemmen
- vloerverwarmingsverdeler (compact)
- de houten balken (~24 cm hoog, 75mm breed) zullen hiervoor een aantal keer moeten worden doorboord. Liefst werk je bij vloerverwarming met een slakkenpatroon, maar dan zal ik erg vaak moeten doorboren, en dat is niet alleen veel werk (gehele lengte slang moet erdoor), maar ook constructief niet handig
- er lopen nog wat (warm)waterleidingen die niet verwarmd moeten worden. Daar moet rekening gehouden worden met legionella. En er zit nog afvoer (badkamer, wc, wastafels op slaapkamers)
- de badkamer is ook erg koud. Die wordt waarschijnlijk ook gerenoveerd over een paar maanden. Nu zit daar nog een vloerverwarming in, maar zou makkelijker zijn dat ook mee te nemen. Maar dan moet die ook nog door een paar cm steen(!) Wellicht wordt dat te uitdagend(?)
- handigste plek voor verdeler is trapgat, maar dat vrij ver weg van de koudste plekken. Daar is ook vrij weinig ruimte (35cm in de hoogte, 62cm in de breedte), twijfel of dat genoeg is.
- Hoeveel groepen zouden jullie aanbevelen?
- Is er nog een handigere plek voor de verdeler te vinden? Of komt het wel goed met een compacte verdeler (tips hiervoor)
- Welke zonering: per kamer? per balklaag? Of juist bij koudere zones aparte zones (boven poort), en daar meer buis per m2 leggen(??)
- rekening houden met lucht? Dit is natuurlijk allemaal minder vlak dan dat je het bovenop een vloer legt, ik ben bang dat er luchtbellen in blijven hangen. Of komt dat goed?
- tips?
Poll: Vloerverwarming onder vloer
• Briljant
• Stupide

Ook een poll maken? Klik hier
(Nee, droogbouw vloerverwarming bovenop de vloer is geen optie: die verdieping is al gerenoveerd, plus het extra gewicht en hoogte zien we niet zitten)
Ik kan online vrij weinig mensen vinden die het ook hebben gedaan. Er bestaan wel plafondverwarmingssystemen, maar die verwarmen dus de ruimte er onder.
Dit dus:
:strip_exif()/f/image/NKN0iozSzm0QHKuaqTV6FeVk.jpg?f=fotoalbum_medium)
(voorbeeld van iemand die het ook heeft gedaan waar ik nu lastig contact mee krijg)
Situatie
het betreft een jaren dertig woning, met het bijzondere detail dat er een poort van 4 meter onder het huis en het huis van de buren loopt. Beide huizen hebben dus over 2 meter niet de begane grond maar de poort onder zich. Ik heb 2 jaar geleden vanuit de krappe ruimte in de poort geisoleerd. Ik heb 24cm glaswol aangebracht. Helaas is de temperatuur van de vloer in de winter slechts omhoog gegaan van 8 graden naar 12 graden als het flink vriest. Iets warmere voeten (en kamers) zijn dus gewenst. Ik heb momenteel geen verwarming op de verdieping behalve elektrische straalkachels, maar die staan nauwelijks aan. Momenteel is het er vaak 15 graden. Op begaande grond en souterrain wordt het met warmtepomp en ~ 30 graden aanvoer al vrij makkelijk behaaglijk warm.:strip_exif()/f/image/EDJDy7BGkj7Ekq50dZHHI5eg.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/epLepTP7a4cS7x0T2jQYk2qe.jpg?f=fotoalbum_medium)
Plattegrond

De 1e verdieping is ongeveer 10m bij 7m. Onder 20m2 daarvan (bovenste gedeelte in plaatje), bevind zich de poort. Er zijn 2 slaapkamers, een werk/logeerkamer, een badkamer, een toilet, en een vrij grote overloop. Alle ruimtes behalve badkamer zijn met 9cm pir nageisoleerd (en triple glas).
- Hoofdslaapkamer: 18m2 waarvan 10m2 koud boven poort.
- Werklogeerkamer: 14m2 waarvan 8m2 koud boven poort
- kinderslaapkamer: 10m2
- badkamer: 5m2, koud want niet nageisoleerd, bestaande vloerverwarming gaat hier wellicht uit.
- overloop: 8m2: behoeft geen verwarming maar er zullen wel buizen doorheen lopen
- wc: 1m2, mag verwarmt worden, maar er zit afvoer, dus wel lastig.
Plan van Aanpak
- plafond vrij maken: gipsplaten, rachels eruit, isolatie er uit verwijderen- traject uitstippelen, met slangenboor gaten maken door balk waar nodig, buisklemmen aanbrengen
- 16mm buis van +-60 meter door hele traject trekken
- Overal isolatie onder plaatsen (~8cm houtvezel boven woonkamer, 24cm glaswol terugplaatsen boven poort)
De warmte zal door ongeveer 4cm vloer doormoeten: 21mm hout, 4mm hardboard, 4mm kurk, 2mm ondervloer, 8mm laminaat. Daarmee zou je aan een R-waarde van ongeveer 0.3 moeten zitten. Met houtvezelisolatie zit je aan Rd 2.2, en Rd 6.2. Ook al heeft de vloer veel warmteweerstand. De warmte zal zijn weg vooral vinden naar boven zou je zeggen.
Benodigdheden
- enkele 100 meters 16mm vloerverwarmingsbuis. Lastig inschatten hoeveel meter ik nodig heb- 16mm buisklemmen
- vloerverwarmingsverdeler (compact)
Moeilijkheden
- aangezien de poort al is geisoleerd zal ik het er weer tijdelijk uit moeten halen terwijl het al een extreem krappe ruimte is- de houten balken (~24 cm hoog, 75mm breed) zullen hiervoor een aantal keer moeten worden doorboord. Liefst werk je bij vloerverwarming met een slakkenpatroon, maar dan zal ik erg vaak moeten doorboren, en dat is niet alleen veel werk (gehele lengte slang moet erdoor), maar ook constructief niet handig
- er lopen nog wat (warm)waterleidingen die niet verwarmd moeten worden. Daar moet rekening gehouden worden met legionella. En er zit nog afvoer (badkamer, wc, wastafels op slaapkamers)
- de badkamer is ook erg koud. Die wordt waarschijnlijk ook gerenoveerd over een paar maanden. Nu zit daar nog een vloerverwarming in, maar zou makkelijker zijn dat ook mee te nemen. Maar dan moet die ook nog door een paar cm steen(!) Wellicht wordt dat te uitdagend(?)
- handigste plek voor verdeler is trapgat, maar dat vrij ver weg van de koudste plekken. Daar is ook vrij weinig ruimte (35cm in de hoogte, 62cm in de breedte), twijfel of dat genoeg is.
Patroon / Gaten door Balken
Er liggen zo'n 14 balken. 1 groep per balk is te veel. De ruimte tussen de balken varieert tussen de 57-75 cm, en de overspanning is 7m, maar aangezien er plekken zijn die niet verwarmd hoeven worden (trapgat, balkon, overloop, toilet met leidingen en afvoer), kom je op zon 50m2 uit. Je zou dus zeggen ongeveer 3-4 balken per groep. Als ik het bekende slakkenhuispatroon volg zal ik vaak door de balken moeten. Handiger lijkt me dat ik per balk ga slakkenhuizen? Of ga je dit erg merken?vragen
- wat zijn de algemene gedachte hierover? Het lijkt gewoon to good to be true?- Hoeveel groepen zouden jullie aanbevelen?
- Is er nog een handigere plek voor de verdeler te vinden? Of komt het wel goed met een compacte verdeler (tips hiervoor)
- Welke zonering: per kamer? per balklaag? Of juist bij koudere zones aparte zones (boven poort), en daar meer buis per m2 leggen(??)
- rekening houden met lucht? Dit is natuurlijk allemaal minder vlak dan dat je het bovenop een vloer legt, ik ben bang dat er luchtbellen in blijven hangen. Of komt dat goed?
- tips?
Poll: Vloerverwarming onder vloer
• Briljant
• Stupide
Ook een poll maken? Klik hier
(Nee, droogbouw vloerverwarming bovenop de vloer is geen optie: die verdieping is al gerenoveerd, plus het extra gewicht en hoogte zien we niet zitten)
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
/f/image/2ejJLhkTPs2DCKzqZ1MD1eTM.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/A1Eos4GsVAgm11cGGvxawWHo.webp?f=fotoalbum_tile)