Winows upgrade 10 > 11 , Uefi en marginnale specificaties?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Ratelkous
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:37
Mijn vraag
* Voldoen processor en grafische kaart aan specs voor V11? ik heb daar geen verstand van
* TPM 2.0 aanwezig en actief vlg diagnose. Ik kan waarschijnlijk wel zorgen dat ook n UEFI-BIOS dit aan staat.
* UEFI aanwezig, maar opstart moet nog in native mode. ===>> Hoe krijg ik de upgradesostware gestart als ik niet in UEFI opstarten kan?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Apparaatnaam LenoLap
Processor Intel(R) Core(TM) i5-8250U CPU @ 1.60GHz 1.80 GHz
Geïnstalleerd RAM-geheugen 12,0 GB
Opslag 119 GB SSD KBG30ZMT128G TOSHIBA, 932 GB HDD TOSHIBA MQ04ABF100
Grafische kaart NVIDIA GeForce MX150 (2 GB), Intel(R) UHD Graphics 620 (128 MB)
Apparaat-id 0C40D224-28B1-4020-A280-BF44ADA5E8D1
Product-id 00325-96504-46437-AAOEM
Type computer 64-bits besturingssysteem, x64-processor
Pen en aanraken Pen- of aanraakinvoer is niet beschikbaar voor dit beeldscherm

Editie Windows 10 Home
Versie 22H2
Installatiedatum ‎1-‎11-‎2020
Build van besturingssysteem 19045.6466

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Windows10 zegt nog steeds dat de machine niet aan de eisen voldoet, ik vermoed vanwege niet-actieve UEFI.
in BIOS rondgekeken, maar ik weet niet waarop ik moet letten en of wat daar staat overeenkomt met UEFI.
Machine staat niet tussen de tags, het is:
Lenovo 330-17IKB (Type 81DM) Laptop (ideapad) - Type 81DM

Alle reacties

• Ratelkous
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:37
Helaas, dit filmpje beschrijft een werkend UEFi voor een nog grotere leek dan ik ben...
Mijn probleem is
1) het vaststellen waar deze nog redelijk nieuwe laptop zondigt tegen de specificaties voor W11, en
2) dat k niet weet hoe ik de upgradesoftware kan laten draaien op een systeem (W10) dat niet onder UEFI schijnt te kunnen werken. Althans, dat bleef een jaar of wat geleden.
(ik weet niet meer wat ik toen precies aan het doen was. Wel weet ik nog, dat de BIOS pas geopend kon worden (en evt daarin de bootvolgorde gewijzigd) nadat ik de beschikbare tijd van 0 seconden had weten op te hogen naar 10 seconden. Ik heb toen Lenovo stijf gevloekt...

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:16
Ratelkous schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:49:
* UEFI aanwezig, maar opstart moet nog in native mode. ===>> Hoe krijg ik de upgradesoftware gestart als ik niet in UEFI opstarten kan?
Zie topics:
[Windows 11] Ervaringen & Discussie oude processor/geen TPM
The_Doman schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 22:48:
Bij andere die wat handiger zijn en als ze dat willen upgrade (dus met behoud gegevens/programma's) ik ze naar Windows 11 via de bekende methodes die ook allemaal nog lijken te werken met de laatste (preview) 25H2 ISO's.

Google: Upgrade Windows 11 Rufus
Google: Upgrade Windows 11 Flyoobe
Google: Upgrade Windows 11 "product /server"
Upgraden via de "product /server" methode is het makkelijkst om elke systeem te upgraden naar Windows 11 onder zowel UEFi als Legacy/MBR mode.
Zie "stappenplan" uit eerder topic: Windows 11 on unsupported device

Download het Windows 11 ISO bestand naar je PC en open/koppel het ISO bestand via verkenner.
De procedure uitvoeren vanaf een USB stick kan ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DdBHBmhMTJTgMLpExpXx1qQo10=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bWB4VBG1zQ8BTmXhhgH7hsaG.png?f=fotoalbum_large

Open een opdrachtprompt, navigeer naar de gekoppelde Windows ISO schijf (of USB) en voer de volgende opdracht uit:
setup /product server

Of, als dat op een of andere manier niet mocht werken:
sources\setupprep /product server

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mRxwoPNYcbhTmJd69vL7I5w-BxM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jeDtUDflkNFsu25maVi1cxAY.png?f=fotoalbum_large

Ik zet updates downloaden zelf altijd uit, maar dat is persoonlijke voorkeur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kqkf-gu8puv0CN9SGbOF9K0VoPE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SxmJ48d1xTW6a9pXpkagT52M.png?f=fotoalbum_large

Controleer of de optie bestanden, programma's en instellingen behouden zijn geselecteerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnTuEEkk07bae9uD5JcL0QUjJC4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fxI38MHJ6nnVSFkRVIZEZpJL.png?f=fotoalbum_large

Laatste controle en bevestiging:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EhdXW2KM3AmZFSaNImJFkIHX9iI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AuLMmX67rfbfSh9hflT321sW.png?f=fotoalbum_large

• The_Doman
Ratelkous schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:49:
* TPM 2.0 aanwezig en actief vlg diagnose. Ik kan waarschijnlijk wel zorgen dat ook n UEFI-BIOS dit aan staat.
* UEFI aanwezig, maar opstart moet nog in native mode. ===>> Hoe krijg ik de upgradesostware gestart als ik niet in UEFI opstarten kan?
Zie ook dit topic voor mogelijkheden/stappen om je system wel aan de Windows 11 eisen te laten voldoen:
Windows 11 niet geschikt (i7-8700)

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zo nieuw is die laptop niet meer en in de laptopwereld toch al min of meer een oudje, althans op de markt gekomen in 2019. Neemt niet weg dat de cpu compatibel zou moeten zijn plus als er een TPM 2.0 module in zit zou in principe Windows 11 moeten werken.

Alleen tja een laptop is geen pc en ze nog wel eens knoeien met biossen zeker bij oudere generaties laptops.

• The_Doman
Roel1966 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 23:09:
Zo nieuw is die laptop niet meer en in de laptopwereld toch al min of meer een oudje, althans op de markt gekomen in 2019.
Een laptop (of PC ) hoeft helemaal niet zo "nieuw" te zijn om nog prima bruikbaar te zijn voor velen.
Helemaal natuurlijk nu SSD's standaard zijn.
Pagina: 1