Patio gerenoveerd vanwege vochtprobleem, maar niet goed?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• tei2308
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-12 09:13
Hoi allemaal,

Er is jarenlang vocht binnengekomen in de muren/vloer van onze recent aangekochte woning, veroorzaakt door de open binnenpatio. De oude situatie was niet best: meerdere lagen tegels in cement gegoten op een betonnen ondergrond. Het werkte eigenlijk als een soort badkuip - regenwater kon nergens heen en is daardoor het huis ingekomen. Er was geen goed functionerende waterafvoer.

Wat er nu gedaan is:
De patio is recent helemaal gerenoveerd. Alle oude lagen zijn eruit gesloopt tot op de ondergrond, er is een zandlaag aangebracht en daar zijn nieuwe tegels op gelegd. Er zit nu afschot naar een lijngoot die is aangesloten op het riool. Dat deel lijkt goed te werken.

Waar ik me zorgen over maak:
Nu alles klaar is, valt me op dat de tegels direct tegen onze gevel en tegen de houten dorpel van de deur aanliggen. Ik zie ook nergens een waterkerende laag of iets dergelijks. Daarnaast ligt de patio ongeveer 10 cm hoger dan de vloer binnen.
Er is sinds de renovatie nog geen regen gevallen, dus nieuwe schade is er nog niet. Maar ik vraag me af of dit zo goed is, of dat we alsnog problemen gaan krijgen op de lange termijn.

Mijn vragen:
Klopt mijn gevoel dat hier iets mist, of is dit een normale manier van aanleggen?
Als er inderdaad iets moet gebeuren, wat zou dat dan zijn en kan dat nog zonder alles weer open te breken?

Foto's bijgevoegd. Let op: het rode bakstenen metselwerk dat je ziet is van de buren. Ons huis is de witgeschilderde gevel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zATwm1I1erky2PKcvzO3ZE3Qbpw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/di8RCyYjnZfdXaxsYnnfCdHb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKEtPvoqWxcCWKzimcus4hL4onM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/di6ybdbI0YNozTz9CFKOwVFk.jpg?f=fotoalbum_large
Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:31
Wanneer ik op de foto al kan zien dat er best veel afschot richting de lijngoot is dan zou ik mij niet zoveel zorgen maken. Als er water uit de lucht komt vallen dan zal het onmiddellijk de goot inlopen en niet richting de muur. Je kunt dit zelf even testen met een gieter en/of tuinslang.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17-12 21:21
het enige is dus dat als de lijngoot verstopt zit en je tegels 10cm boven vloerniveau van je woning liggen je woning kan volstromen met water, maar dan moet je wel echt heel veel pech hebben. lijngoot verstopt, wolkbreuk, etc.
je houten dorpel van je deur kan normaal ook ventileren aan de buitenlucht. als die ingegraven zit in zand en tegels dan is er kans dat die heel hard rotten gaat.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• TankiEEE
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Het enige wat mij tegen zou staan is het feit dat je lijngoot en stootvoeg op hetzelfde niveau liggen. Dus wanneer je lijngoot het water niet weg kwijt en je plassen krijgt, dan kan het water zo je spouwmuur inlopen.

Als dit begane grond is dan is het minder relevant maar nog steeds niet wenselijk. Dan zou ik voorstellen dat je deze open stootvoeg dicht maakt en een nieuwe stootvoeg maakt 2 rijen hoger.

Mini-ITX || Gigabyte H55N-USB3 | Core i7 870 | GTX460 | 4GB OCZ DDR3| Lian Li PC-Q11

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online
Zo te zien op de foto zit er nog een afdak boven de patio. Probeer hier ook een waterafvoer te maken (als die er nog niet zit). Al met al lijkt echte wateroverlast dan mee te vallen.
Om rot van de drempel tegen te gaan was het beter geweest om de tegels 10cm van de drempel af te houden en de sleuf met fijn grind dicht te maken maar waarschijnlijk zal het allemaal wel meevallen. In de oude situatie zal het zeker niet beter zijn geweest.