Deco XE75 in huiskamer verbinden met ONT in meterkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mihan
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-12 12:12
Hoi allen,

Ik heb het forum een beetje doorgespit maar ben nog niet mijn exacte opstelling tegengekomen. Ik wil graag een Deco XE75 als modem/router gebruiken (in de woonkamer) in combinatie met ODF/Odido glasvezelaansluiting in de meterkast. Kan ik gewoon een twin cat6 UTP kabel doortrekken naar de woonkamer, waarbij 1 aansluiting van de media converter naar de Deco gaat, en 1 aansluiting van de deco weer terug naar de meterkast naar een switch? De aansluitingen in de woonkamer zou ik eerst nog via inbouwdoos willen laten lopen, waarna ik de Deco via patchkabel aansluit. Vervolgens wil ik bedraad vanuit de meterkast vanaf de switch naar de 1e en 2e verdieping naar 2 satelliet Deco's.

Verlies ik signaal door meerdere aansluitingspunten tussen de media converter en modem/router te zetten? Is dit omslachtig ten op zichte van de Zyxel T75 als modem/router gebruiken in de meterkast en alle Deco's alleen als accesspoint gebruiken? Ik zou de Deco in de woonkamer dan alsnog via patchkabel -> inbouwdoos -> meterkast aansluiten. Ik ben geen poweruser dus ik weet niet precies waarom het beter is de Deco als modem/router te gebruiken ipv de Zyxel (wat ik op meerdere posts als advies ben tegengekomen).

Momenteel staat de Deco in de meterkast (zonder Zyxel ertussen) en alles werkt, maar ik wil beter Wifi bereik in de woonkamer hebben.

Thanks!

Beste antwoord (via mihan op 18-12-2025 09:37)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:16

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Orion84 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 16:50:
[...]

Signaal verlies is over dit soort afstanden geen ding.
*bij gebruik van goede componenten en mits goed geinstalleerd.
We hebben het hier immers gewoon om digitale ethernet verbindingen, niet over een of ander analoog signaal op een coax of telefoonkabel. Die laatste wil je inderdaad liefst zo kort mogelijk houden tussen aansluitpunt en modem.
Ook digitale verbindingen moeten goed genoeg zijn om een een van een nul te kunnen onderscheiden. Je gaat inderdaad niet snelheid naar rato van afstand krijgen, het is alles of niets op een bepaalde standaard. Lukt dat niet, dan val je (hopelijk) terug op lagere standaard - of werkt het helemaal niet.

Genoeg topics hier waar iemand maar 100Mb link haalt omdat ergens iets niet goed aansluit - en dat is met 1Gbps. Gezien we het over glas en een XE75 hebben zou dit wel eens >1Gbps kunnen zijn en 10Gbps is een heel stuk gevoeliger.

TS, je plan is prima, maar let op de details:
- gebruik stugge Cat6 U/UTP voor installatie in de muur.
- zorg voor zuiver koperen (Cu) aders van minimaal 24AWG dikte (let op: omgekeerde schaal, 26AWG is dunner en dus niet geschikt)
- zorg voor contactdozen die voor Cat6 in de gekozen aderdikte geschikt zijn (gemaakt voor dikkere aders = losschieters, gemaakt voor dunnere aders = breuken).
- overweeg waar je meer dan 2 aansluitingen wilt (in de meterkast) een patchpanel ipv een contactdoos, en zorg ook daar voor een passende.

Mbt welke router te gebruiken: om die vraag te beantwoorden moeten wij weten waarom je specifiek de XE75 wilt gebruiken. Als modem hoeft alvast niet: 1) die functie heeft het niet en 2) bij glas heb je dat ook niet nodig...

Belangrijkste vuistregel bij WiFi binnenhuis is dat je geen verschillende systemen wilt mixen. Dus ofwel alles van TP-Link Deco, danwel alles Zyxel. Als je zo'n leek bent zoals je zegt maakt het verder geen drol uit. Zyxel AP's van je provider bijkopen/huren is zonder meer makkelijkste optie, ook omdat ze daar support op kunnen leveren. Deco kan bij benadering hetzelfde doen, maar dan ben je niet afhankelijk van je provider. Het kost hoogstwaarschijnlijk wel meer. Dit gaat alleen over de WiFi, maar de XE75 heeft per default ook routerfunctionaliteit. Die kun je uitschakelen, maar om ingewikkelde technische redenen gaat dat vaak mis als je het achter andermans router of switch aansluit gelijk een van de redenen dat ik niet zo snel dit soort mesh spul aanraad aan mensen die al netwerkkabels hebben liggen..., daarom dat mensen aanraden om de Deco aan te sluiten in plaats van de Zyxel ipv erachter.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
mihan schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 16:45:
Momenteel staat de Deco in de meterkast (zonder Zyxel ertussen) en alles werkt, maar ik wil beter Wifi bereik in de woonkamer hebben.
Dan kun je beter een acces point in je woonkamer er bij zetten. Heb je ook maar 1 ethernet kabel nodig.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Klinkt als een valide plan, hoogstens wat omslachtig omdat je een dubbele kabel moet trekken :)

In hoeverre het beter is met of zonder zyxel er tussen durf ik niet te zeggen, ik ken de genoemde apparaten niet. Maar als een en ander nu werkt en het enige wat je wil doen is de deco verplaatsen door een kabel heen en terug te trekken, dan zou dat nog steeds prima moeten werken.

Ik heb hier ook een eigen router in de trapkast staan die via een eind cat6 kabel (en contactdozen en patch kabeltjes) aan de ONT in de meterkast hangt. Enige voordeel dat ik heb is dat ik vanuit die trapkast verder naar boven kan en niet terug hoef naar de meterkast.

Signaal verlies is over dit soort afstanden geen ding. We hebben het hier immers gewoon om digitale ethernet verbindingen, niet over een of ander analoog signaal op een coax of telefoonkabel. Die laatste wil je inderdaad liefst zo kort mogelijk houden tussen aansluitpunt en modem. Maar dat is voor glasvezel niet relevant.

[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 16-12-2025 16:53 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • Beste antwoord

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:16

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Orion84 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 16:50:
[...]

Signaal verlies is over dit soort afstanden geen ding.
*bij gebruik van goede componenten en mits goed geinstalleerd.
We hebben het hier immers gewoon om digitale ethernet verbindingen, niet over een of ander analoog signaal op een coax of telefoonkabel. Die laatste wil je inderdaad liefst zo kort mogelijk houden tussen aansluitpunt en modem.
Ook digitale verbindingen moeten goed genoeg zijn om een een van een nul te kunnen onderscheiden. Je gaat inderdaad niet snelheid naar rato van afstand krijgen, het is alles of niets op een bepaalde standaard. Lukt dat niet, dan val je (hopelijk) terug op lagere standaard - of werkt het helemaal niet.

Genoeg topics hier waar iemand maar 100Mb link haalt omdat ergens iets niet goed aansluit - en dat is met 1Gbps. Gezien we het over glas en een XE75 hebben zou dit wel eens >1Gbps kunnen zijn en 10Gbps is een heel stuk gevoeliger.

TS, je plan is prima, maar let op de details:
- gebruik stugge Cat6 U/UTP voor installatie in de muur.
- zorg voor zuiver koperen (Cu) aders van minimaal 24AWG dikte (let op: omgekeerde schaal, 26AWG is dunner en dus niet geschikt)
- zorg voor contactdozen die voor Cat6 in de gekozen aderdikte geschikt zijn (gemaakt voor dikkere aders = losschieters, gemaakt voor dunnere aders = breuken).
- overweeg waar je meer dan 2 aansluitingen wilt (in de meterkast) een patchpanel ipv een contactdoos, en zorg ook daar voor een passende.

Mbt welke router te gebruiken: om die vraag te beantwoorden moeten wij weten waarom je specifiek de XE75 wilt gebruiken. Als modem hoeft alvast niet: 1) die functie heeft het niet en 2) bij glas heb je dat ook niet nodig...

Belangrijkste vuistregel bij WiFi binnenhuis is dat je geen verschillende systemen wilt mixen. Dus ofwel alles van TP-Link Deco, danwel alles Zyxel. Als je zo'n leek bent zoals je zegt maakt het verder geen drol uit. Zyxel AP's van je provider bijkopen/huren is zonder meer makkelijkste optie, ook omdat ze daar support op kunnen leveren. Deco kan bij benadering hetzelfde doen, maar dan ben je niet afhankelijk van je provider. Het kost hoogstwaarschijnlijk wel meer. Dit gaat alleen over de WiFi, maar de XE75 heeft per default ook routerfunctionaliteit. Die kun je uitschakelen, maar om ingewikkelde technische redenen gaat dat vaak mis als je het achter andermans router of switch aansluit gelijk een van de redenen dat ik niet zo snel dit soort mesh spul aanraad aan mensen die al netwerkkabels hebben liggen..., daarom dat mensen aanraden om de Deco aan te sluiten in plaats van de Zyxel ipv erachter.

Oslik blyat! Oslik!

• mihan
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-12 12:12
Mbt welke router te gebruiken: om die vraag te beantwoorden moeten wij weten waarom je specifiek de XE75 wilt gebruiken
Gewoonweg omdat ik al 3 in bezit heb. Achteraf was extra accesspoints huren/leasen misschien iets kosten-effectiever geweest maar i.c.m. met een goede aanbieding heb ik ze toendertijd zelf aangeschaft. Het verschil is sinds kort dat we voorheen Ziggo gebruikte, en de coax aansluiting direct bij de woonkamer binnenkwam, terwijl we nu glasvezel gebruiken vanuit de meterkast. Toendertijd gekocht omdat wij van een appartement naar een hoekhuis met 3 verdiepingen zijn verhuisd, en het wifi signaal van alleen de provider-geleverde router niet voldoende was. En er geen directe voorzieningen waren om vanaf de coax plek kabels door te trekken naar alle verdiepingen waar onze computers staan.

Nu is het wifi signaal in de woonkamer iets minder dan toen de Deco nog niet in de meterkast stond, maar nog prima bruikbaar om bijvoorbeeld 4k te streamen (+/- 250 mbps down op mijn FireTV, maar +/- 750 down op mijn smartphone). Dit is dus ook een beetje geval van min-maxen voor mijn gevoel, maar goed. Ik zou gebruik maken van bestaande leidingen waar nu telefoonkabels zitten, dus relatief low effort.

[ Voor 3% gewijzigd door mihan op 18-12-2025 09:40 ]