Krokant uit de oven zonder bende

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• sytrusze
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-12 15:45
Hallo allemaal,

Wellicht een aparte vraag, maar ik vraag mij af hoe jullie dit aanpakken. Ik heb nu al een aantal jaar een airfryer, wat geweldig werkt voor krokante frietjes etc. dus ik gebruik mijn oven zelden tot nooit meer tenzij er visite is. Laatst wilde ik dus voor een grotere groep friet bakken, dus gebruikte ik de oven omdat daar meer in past uiteraard. Netjes verdeeld (dus niet op elkaar gestapeld) in een ovenschaal en de oven in. 2/3 keer tussendoor gehusseld (zoals ik ook met mijn airfryer doe). Nou, de frietjes waren alles behalve krokant. Wel gebakken maar super slap.

Hetzelfde heb ik in feite met pizza's. Ze bakken prima af in de oven, alleen altijd een probleem met de bodem.

Nou is dat in feite logisch, want of je nou een ovenschaal of bakpapier gebruikt, lucht kan de onderkant niet bereiken. Bij een airfryer is de luchtcirculatie wat dat betreft ideaal. De enige oplossing zou dus zijn: geen bakpapier of ovenschaal gebruiken en je eten direct op je ovenrek leggen zodat de airflow ook de onderkant kan penetreren.

Dit zorgt natuurlijk voor heel wat schoonmaakwerk van zowel je ovenrek als oven zelf. Vooral als je vettigere producten bakt die veel olie druipen.

Ben benieuwd hoe jullie dit thuis doen d:)b

Alle reacties

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-12 16:22
Pizza op een pizzasteen, goed voorverwarmen in een kneiterhete oven.
Frietjes: wellicht op het laatst nog even flink de temperatuur verhogen?
Hier gebruiken we eigenlijk altijd de airfryer voor en als het voor een echt grote groep is halen we het wel bij de snackboer....

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Om onder andere deze reden ben ik weer terug gegaan naar een normale frituurpan voor friet. Uit de oven of airfryer is het gewoon niet: droog (of te knapperig), snel koud, duurt onwijs lang en het argument dat het gezonder is is gewoon onzin: voor airfryer friet zorgen ze er gewoon voor dat de friet goed doordrenkt is met vet. Qua geur is het ook nauwelijks beter.. ja als de airfyer net nieuw is. Is ie een paar jaar oud dan zit je alsnog in de meur :+

Het gezondste is gewoon om niet te vaak te frituren :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

in het midden van de oven: rek met de pizza op
onderaan in de oven: ovenplaat met een folie op die bijna alle vetten opvangt
na gebruik even over de afgekoelde rek vegen & die is zonder moeite weer klaar voor gebruik
de folie onderaan is afwasbaar (handwas) & herbruikbaar, minimaal poetswerk aan de oven zelf

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:56

FreakNL

Well do ya punk?

Ik leg gewoon bakpapier op de bodem van de oven om eventuele rommel te voorkomen..

• sytrusze
Bedankt voor de reacties!
FreakNL schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:11:
Ik leg gewoon bakpapier op de bodem van de oven om eventuele rommel te voorkomen..
roeleboel schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:07:
in het midden van de oven: rek met de pizza op
onderaan in de oven: ovenplaat met een folie op die bijna alle vetten opvangt
na gebruik even over de afgekoelde rek vegen & die is zonder moeite weer klaar voor gebruik
de folie onderaan is afwasbaar (handwas) & herbruikbaar, minimaal poetswerk aan de oven zelf
Vliegt dit niet omhoog dan door de luchtcirculatie zonder dat er iets (zwaars) op ligt?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

sytrusze schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:13:
Bedankt voor de reacties!

[...]

[...]

Vliegt dit niet omhoog dan door de luchtcirculatie zonder dat er iets (zwaars) op ligt?
Dan plak je het vast met frituurvet, is de cirkel weer rond.

Daarnaast moet je wel heel veel geduld hebben als je patat/friet op een ovenrooster wil bakken. Het erop leggen duurt langer dan het afbakken...

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

sytrusze schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:13:
De folie die ik gebruik komt uit de aldi als ik het mij goed herinner en is zwaar genoeg om te blijven liggen.
De ventilator van de oven staat hoger dan de folie, dus er wordt geen directe lucht onderin geblazen, en wat er van lucht toch onderin komt ketst zowat alles af op de ovenplaat waar de folie bovenop ligt.

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:25

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Friet voorbakken in de airfryer voor grote groepen. Daarna kan je porties afbakken binnen 10 min. Na de eerste ronde friet staat er terwijl je eet de tweede rond al te bakken. Heb je binnen 10 min tweede ronde. Werkt hier prima :)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-12 19:43

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Voor friet zou ik zeggen (als je het al in de oven wilt proberen): een zo plat mogelijke bakplaat in plaats van een ovenschaal (met naar ik aanneem relatief hoge randen). Dat zou de luchtcirculatie ten goede moeten komen. Eventueel misschien zo'n bakplaat met rooster er in, zeker een rooster met vierkant raster patroon in plaats van alleen draden in één richting zou redelijk kunnen werken, zonder dat je de friet er met een pincet op moet gaan leggen :P

Voor pizza: verse pizza met zelf gemaakte bodem inderdaad best op een pizzasteen, diepvries en andere voorgebakken pizza kan gewoon op een rooster zonder bende te geven toch? Daar zou niet echt iets vanaf moeten druipen of zo? Anders inderdaad folie op een bakplaat onder in de oven.

[ Voor 18% gewijzigd door Orion84 op 16-12-2025 14:28 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• tinytinnie
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:34
Siemens heeft 'airfry' bakplaten die ervoor zorgen dat je oven de hetelucht ook van onderen in je eten kan blazen. Kost wat, heb je ook wat. Met een gewone bakplaat op de bodem, en die schoonmaken als hij nog warm is ben je zo klaar, omdat er veel minder afdruipt dan bij een rekje. En frietjes vallen er niet doorheen. Werkt hier prima. Maar is wel altijd even schoonmaken van zowel de bakplaat op de bodem als de airfry plaat.

• gsxxer
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-12 15:15
Bij mijn oven gaat het een stuk beter als ik de hetelucht optie gebruik, in plaatst van de boven-onder warmte.
En ik zet de temperatuur 20 graden hoger als aangegeven....

• sytrusze
Super, bedankt voor de adviezen allemaal hier ben ik zeker mee geholpen! _/-\o_

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:19
pizza in de oven moet je met een pizzastaal doen, geen steen. Je oven wordt niet heet genoeg voor een steen. je er 1 hebt met pizzafunctie die boven de 250c wil

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:56

FreakNL

Well do ya punk?

We Are Borg schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:22:
Friet voorbakken in de airfryer voor grote groepen. Daarna kan je porties afbakken binnen 10 min. Na de eerste ronde friet staat er terwijl je eet de tweede rond al te bakken. Heb je binnen 10 min tweede ronde. Werkt hier prima :)
Ja, of je besteld het bij de frietboer voor die ene keer per jaar..

Ik sta graag in de keuken hoor. Maar niet voor deze rommel.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

418O2 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:37:
pizza in de oven moet je met een pizzastaal doen, geen steen. Je oven wordt niet heet genoeg voor een steen. je er 1 hebt met pizzafunctie die boven de 250c wil
Ligt er ook wel een beetje aan wat voor stijl pizzabodem je maakt. Heb in het verleden best prima pizza's gebakken op een steen, maar je moet geen perfecte Napolitaanse resultaten verwachten. Maar een pizzastaal is inderdaad een goede tip!

Even de vraag in hoeverre het @sytrusze überhaupt om zelfgemaakte pizzabodems ging, ik zou geen diepvriespizza of zo op een pizzasteel schuiven?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-12 16:15
Frietjes doe ik als volgt.
Met bakpapier op een oven plaat.
Eerst gewoon hete lucht aan en dan de aangegeven tijd bakken. Regelmatig wat husselen en ervoor zorgen dat ze "vrij" liggen. Op het einde zet ik de grill even aan. Frietjes regelmatig keren en dan zie je ze bruiner . krokant worden.

Er zijn ook soort van plastic vellen die je op de bodem van de oven kunt leggen. Die zijn zwaarder als bakpapier en blijven wel liggen.

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-12 16:22
418O2 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:37:
Ach, ik heb prima ervaringen met een pizzasteen. Kan er pizza's en Naanbrood op bakken die er heerlijk uitkomen.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Sparkiee schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:51:
Er zijn ook soort van plastic vellen die je op de bodem van de oven kunt leggen. Die zijn zwaarder als bakpapier en blijven wel liggen.
Ik zou niet direct iets op de bodem van de oven leggen (tenzij je alleen bovenwarmte gebruikt), op een bakplaat op de laagste positie lijkt me een betere optie?

• spamsmurf
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-12 16:04
tinytinnie schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:29:
Siemens heeft 'airfry' bakplaten die ervoor zorgen dat je oven de hetelucht ook van onderen in je eten kan blazen. Kost wat, heb je ook wat. Met een gewone bakplaat op de bodem, en die schoonmaken als hij nog warm is ben je zo klaar, omdat er veel minder afdruipt dan bij een rekje. En frietjes vallen er niet doorheen. Werkt hier prima. Maar is wel altijd even schoonmaken van zowel de bakplaat op de bodem als de airfry plaat.
Ik heb deze plaat ook maar krijg het niet voor elkaar om er nette frietjes uit te krijgen. Welke friet doe jij en met welke tijd/tempratuur? Mijn voorkeur zijn verse friet uit de koeling. Maar de geadviseerde 200 graden en 25 minuten geven slappe nog lang niet gare frietjes.

[ Voor 8% gewijzigd door spamsmurf op 16-12-2025 15:10 ]

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
Met de hetelucht oven doe ik m'n frieten op rooster met bakpapier midden (ja dat blijft netjes liggen door de friet erop) tussendoor even husselen en komt er prima uit. (wél de airfryer/oven friet nemen)
Vroeger in gewone oven bakplaat met aluminiumfolie, ook ok resultaat maar wel duidelijk minder krokant.
Denk dat het bij jou is misgegaan door de ovenschaal te gebruiken.

Pizza's ook op rooster.

Mijn combi (whirpool) heeft ook een "crispplaat" +bij passende modus, das bedoeld voor bakken/braden, kan de friet en pizza maar ook wings e.d. op, wordt loeiheet en neemt dan ook de onderkant mee, maar naar mijn mening gewoon de hetelucht en op rooster of plaat toch nog wat fijner.

• tinytinnie
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:34
spamsmurf schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:10:
Welke friet doe jij en met welke tijd/tempratuur?
Ik gebruik diepvries ovenfriet van een b-merk, meestal die van de Lidl. Na enig zoeken vinden we dat het het beste resultaat geeft op de pizzastand van de oven (via de oven-assistent, 200 graden). Dan duurt het 30 minuten zonder voor te verwarmen, en zijn ze lekker knapperig. Ik schud ze 1 keer om.

De oven assistent heeft ook snellere varianten met een air-fry stand en magnetron en weet ik wat al niet maar dat wordt idd gewoon minder goed knapperig.

Ik zie dat die pizzastand de onderwarmte iets hoger zet ('voor een knapperige bodem') maar dat werkt dus prima bij friet.

[ Voor 23% gewijzigd door tinytinnie op 16-12-2025 15:26 . Reden: toevoeging ]

• remielowik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:02
Voor knapperige patat uit oven/airfryer:
Patat in bakje doen en bak vullen met warm water en 10s later weer uit laten lopen, even laten uitlekken, dan 5 mins in de magnetron, flink schudden en daarna uitspreiden op de bakplaat en 15/20 mins in de oven.

[ Voor 8% gewijzigd door remielowik op 16-12-2025 15:34 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
TheOmen schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:55:
[...]

Ach, ik heb prima ervaringen met een pizzasteen. Kan er pizza's en Naanbrood op bakken die er heerlijk uitkomen.
Wat al niet kan ...

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:58
Patat gebruiken ipv friet.

https://wren.co/join/Devian

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Glashelder schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:04:
Om onder andere deze reden ben ik weer terug gegaan naar een normale frituurpan voor friet. Uit de oven of airfryer is het gewoon niet: droog (of te knapperig), snel koud, duurt onwijs lang en het argument dat het gezonder is is gewoon onzin: voor airfryer friet zorgen ze er gewoon voor dat de friet goed doordrenkt is met vet. Qua geur is het ook nauwelijks beter.. ja als de airfyer net nieuw is. Is ie een paar jaar oud dan zit je alsnog in de meur :+

Het gezondste is gewoon om niet te vaak te frituren :p
Hoewel oven/airfryer friet er wel een beetje op vooruit gegaan is, gaat er echt niks boven verse frieten bakken in de frituurpan. Zelf de piepers snijden, voorbakken en afbakken in ossenwit. Even laten uitlekken en dan gelijk zout erover. Betere friet ga je niet krijgen. Zeker als het niet alleen voor jezelf is maar je het aan gasten gaat serveren. Goeie mayo erbij en het kan niet meer stuk.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:41
Ik heb ook een tijd zo'n soort ovenmandje gebruikt. Maar ik had ook altijd problemen dat het óf niet knapperig óf te droog was. Dus nu heb ik ook een friteuse aangeschaft.

let the past be the past.

Pagina: 1