Youfone verhoogt prijzen vanaf 1 februari met 3,3 procent

Pagina: 1
Acties:

• fruitbakje
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-12 21:34
Waarom zijn inflatiecorrecties nieuwswaardig...? Vrijwel elk product is toch onderhevig aan inflatie? Dat is het hele idee van inflatie? Ik snap dat genoeg mensen niet weten wat inflatie (of een prijscorrectie daar op) überhaupt is, maar om dan bij elke inflatiecorrectie van elk tech-product een nieuwsbericht te maken om ze dat te leren...

Als het nieuwswaardig is omdat mensen een inflatiecorrectie stom vinden... haha ja prima, ik snap dat er genoeg commenters hier zijn die hier lekker op losgaan. Maar dat zou voor mij in ieder geval niet een reden zijn om er dan maar een nieuwsbericht van te maken.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Artikel: nieuws: Youfone verhoogt prijzen vanaf 1 februari met 3,3 procent
Auteur: @Imre Himmelbauer

Waarom je dit weggehaald hebt is me een raadsel, @fruitbakje.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Imre Himmelbauer
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:18

Imre Himmelbauer

Redacteur
Hey @fruitbakje, ik snap dat nieuwsartikelen over inflatiecorrecties niet de meest spannende berichten zijn. Het is een bepaalde service die we leveren naar onze lezers: er zijn best veel mensen die niet op de hoogte zijn van de inflatiecorrecties en op deze manier kunnen wij ze informeren daarover. Daarom vinden we het waardevol genoeg om te brengen.

Hoop dat het duidelijk is!

• fruitbakje
Euh wat heb ik weggehaald...?
edit: oh bedoel je een link naar het oorspronkelijke bericht en een @ naar de auteur, ja excuus dat heb ik denk ik per ongeluk gedaan...
Imre Himmelbauer schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:11:
Hey @fruitbakje, ik snap dat nieuwsartikelen over inflatiecorrecties niet de meest spannende berichten zijn. Het is een bepaalde service die we leveren naar onze lezers: er zijn best veel mensen die niet op de hoogte zijn van de inflatiecorrecties en op deze manier kunnen wij ze informeren daarover. Daarom vinden we het waardevol genoeg om te brengen.

Hoop dat het duidelijk is!
Ja prima, jullie keuze. Lijkt me een boel werk om voor alle tech-gerelateerde producten en diensten waar een inflatiecorrectie op wordt toegepast een nieuwsbericht te schrijven. De belanghebbenden, wat toch voornamelijk de klanten zijn, krijgen als het goed is van de leverancier toch wel bericht.

[ Voor 5% gewijzigd door fruitbakje op 16-12-2025 15:58 ]

• fruitbakje
Kleine toevoeging:
Artikel: nieuws: Delta verhoogt prijzen met 3,5 procent als inflatiecorrectie
Auteur: arnoudwokke en @Imre Himmelbauer van de vorige nog natuurlijk.

Hieronder weer een mooi epos, ik verwacht helemaal geen reactie hoor, jullie site, niet de mijne natuurlijk ;).
Simpel gezegd, ik vind die discussie van de commenters (om ze zo maar even te noemen) over de terechtheid van inflatiecorrecties nergens over gaan. Dat reduceert de waarde van de hele commentsectie van dit nieuwsbericht voor mij erg, en daarmee ook de commentsecties van alle andere berichten (want daar zitten diezelfde commenters natuurlijk). En daarmee wordt de frontpage van Tweakers alweer minder interessant voor mij. Ik hoop een beetje dat jullie hierover hebben nagedacht. Hopelijk niet over mij maar wel over de waarde die de frontpage heeft voor welke bezoekers. Over de vraag "Willen jullie dat dit soort (non-)discussies gevoerd worden op jullie website?". Want dat soort discussies hebben nadelen (maar ook voordelen hoor), zie hieronder.

Je komt dan eigenlijk bij de vraag "Wat willen we als Tweakers in het algemeen bereiken?" en "Op welke manier draagt dit bericht, en de bijbehorende discussie daaronder, waarvan we eigenlijk wel wisten dat die zou komen, aan dat doel bij?"

Als ik het dan zelf zou moeten verzinnen, zou ik in eerste instantie zeggen "De frontpage van Tweakers wil nieuwswaardig zijn". Niet alleen is dat een mooi doel omdat het bijdraagt aan de maatschappij, maar ook omdat het verkeer genereert voor Tweakers in het algemeen enzovoorts. Volgens mij vervult (de frontpage van) Tweakers daar een prima rol.
Als ik dan vraag aan Copilot wanneer iets nieuwswaardig is, krijg ik het volgende lijstje:
  • Onverwachtheid
  • Exclusiviteit
  • Emotie
  • Nabijheid
  • Maatschappelijk belang
  • Actualiteit
  • Bekendheid van betrokkenen
Ikzelf persoonlijk ben dan ook meer voorstander voor berichten die op een bepaalde manier een maatschappelijk belang dienen en bijvoorbeeld juist niet roddel en achterklap (pleonasme?). Maar ik kan me voorstellen dat dat ook discutabel is. Voor sommige mensen is roddel en achterklap gewoon belangrijk in het leven, en wie ben ik om daar wat van te vinden. Prima.
Als ik dat lijstje dan na ga voor de berichten over de inflatiecorrecties...
  • Onverwachtheid --> nee, het is volledig verwacht, niet alleen in tijd (het gebeurt elk jaar) maar ook bij wie (het gebeurt bij iedereen)
  • Exclusiviteit --> nee iedereen krijgt dit via mailtjes of persberichten te horen
  • Emotie --> nou ja dat wordt wel opgewekt, maar niet echt terecht (zie hieronder)
  • Nabijheid --> nvt. Althans, het is geen nieuwsbericht hier voor die paar mensen die naast het kantoor van Delta of Youfone wonen, of speciaal voor die buren van klanten van Delta/Youfone
  • Maatschappelijk belang --> nee ik denk niet dat er een grote impact op de maatschappij is bij het doorvoeren van inflatiecorrecties
  • Actualiteit --> het is zo normaal, dat dit niet iets is wat in deze tijd onwijs speelt ofzo. Of je moet de grote hoeveelheid aan reacties onder dit soort berichten zien als een bewijs voor actualiteit (en voor Emotie hierboven overigens). Wat ik best een prima reden vind hoor.
  • Bekendheid van betrokkenen --> nvt. Ik denk dat niemand erg onder de indruk is als een BN'er opeens meer moet gaan betalen voor z'n Delta-internet
Dus nee, in mijn superbeperkte ervaring en kennis en kunde in journalistiek heb ik geen idee waarom dit bericht belangrijk is. Nergens op het spectrum met maatschappelijk belang op de ene kant en roddel en achterklap aan de andere kant.
er zijn best veel mensen die niet op de hoogte zijn van de inflatiecorrecties en op deze manier kunnen wij ze informeren daarover.
Even over wat ik hierboven al zei, de klanten van Delta en van Youfone krijgen gewoon via die bedrijven gewoon te horen dat de correctie wordt doorgevoerd. Dus die klanten leren niets van dit bericht Tweakers. En die hebben die bericht op Tweakers ook niet nodig om er eventueel actie op de ondernemen (voor zover dit überhaupt mogelijk is). Tenzij tweakers meteen in hun bericht zegt "dit mag niet want bla bla bla". Dan wordt het ook opeens nieuwswaardig (volgens de criteria hierboven) want dan overtreden deze organisaties de wet en dat heeft een maatschappelijk belang. Maar dat kan in dit geval natuurlijk niet want er is niks mis met de inflatiecorrectie. Dit bericht dient voor die groep dus eigenlijk vrij weinig doel.

Dus alleen voor de NIET-klanten is dit een potentieel interessant bericht. Maar ik kan gewoon niet zo goed bedenken waarom dit een interessant bericht is. Behalve als Tweakers zou zeggen "nou Delta en Youfone zijn de enige die inflatiecorrecties toepassen (dus ga vooral naar anderen)". Maar dat zegt Tweakers ook niet, want alle concurrenten van deze bedrijven voeren immers ook inflatiecorrecties door. Dus waarom dit bericht...?

Je kan het ook omdraaien. Waarom zou je dit bericht NIET maken? Ik kan een paar dingen verzinnen
  • Er vanuitgaande dat inflatiecorrecties doodnormaal zijn, en de discussie onder het bericht door de reaguurders dus nergens over gaat, dan verliest die commentsectie nogal aan waarde denk ik. Als in, ikzelf krijg steeds minder zin om naar die ongeinformeerde Tweakerscommenters te kijken. "Wat een troep daar zeg" en voor je het weet kom ik überhaupt niet meer naar de nieuwssectie van Tweakers, want de helft (zowel de berichten als de comments eronder) gaat toch nergens over. Even gechargeerd ;)
  • Je speelt polarisatie onder de commenters een beetje in de hand, wat zeker zonde is als het een discussie betreft die dus eigenlijk nergens over gaat.
Ik kan misschien ook wel iets bedenken waarom je het wel zou doen:
  • Gezien de hoeveelheid reacties, is het onderwerp wel degelijk actueel (in ieder geval bij de commenters die dus zonder onderbouwing het concept 'inflatiecorrectie' debiel vinden)
  • het genereert toch weer verkeer!
  • Je volgt de redenatie "De Tweakersredactie zou niet per se moeten bepalen wat nieuwswaardig is en wat niet, dat zouden de lezers moeten doen." Zo verminder je eventueel een neiging van een redactie een bepaalde kant op (als redactie wordt je dan bijvoorbeeld minder 'links of rechts', wat volgens sommige politici en anderen nogal een ding is)
Ik weet het niet, het lijkt mij een lastig verhaal. Want als je om deze reden dus ALLE aangekondigde inflatiecorrecties gaat bijhouden en daar berichten over gaat schrijven... Voor mij voelt dat wel een beetje als het verwateren van de Frontpage. En veel werk voor weinig waarde. Nou ja goed, het maakt mij niet uit. Het is jullie site. Ik zit hier eigenlijk ook gewoon precies diezelfde mindset te uiten van "ik snap gewoon niet waarom andere mensen anders denken!" als van al die commenters onder de berichten haha.
Hier nog mogelijk een interessante masterscriptie over nieuwswaardigheid vs populariteit (verkeergenerende berichten zeg maar). Ik heb hem zeker niet helemaal gelezen, maar de titel en de eerste paar regels vond ik al interessant.
https://studenttheses.uni...ccess/item%3A3674721/view