Speaker lijkt kapot, is het niet; wat is het wel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Drooler
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-12 15:22
Ik heb sinds een tijdje last van krakend hoog vanuit mijn stereosetje. Het klink als een kapotte tweeter van 1 van mijn speakers, dus heb ik die naar m'n reparatiemannetje gebracht. Was niks mis mee. Met het mannetje niet, maar met de tweeter ook niet. Hele speaker doet het prima.

Waar zou het dan vandaan kunnen komen?

Geprobeerd:
-Andere ingang versterker
-Speakeroutputs omwisselen
-Van speakersysteem 1 naar 2
-Platenspeler vs. aux kabeltje

Niets helpt. Het blijft ratelen in die ene speaker. Zou het de speakerkabel kunnen zijn? Lijkt me gek, maar je weet het niet...

M'n setup:
-Technics SL-D2
-Harman Kardon PM640
-Bowers & Wilkins DM100 speakers
-Geen a-merk speakerkabels, van die algemene rood-zwarte

Alle reacties

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:40

Esumontere

Floep, banaan.

Drooler schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:51:
Zou het de speakerkabel kunnen zijn?
Ja.

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als je de speaker omwisselt, dus kabels enzo niet, gaat het probleem dan mee naar de andere kant? Zo ja, ligt het waarschijnlijk toch aan het mannetje.

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12 21:09

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Dit kan ook veroorzaakt worden door een slecht relais of vuil contact in je versterker. Breng die ook even langs je mannetje.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

^^^ dat zou ook mijn eerste ingeving zijn. Even wat contecten reinigen en dan met name van draairegelaars en input selectors.

Scheelt het als je loudness aan of uitzet?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Drooler
mentalmadnizz schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:23:
Dit kan ook veroorzaakt worden door een slecht relais of vuil contact in je versterker. Breng die ook even langs je mannetje.
Ahja dat kan natuurlijk ook nog. Maar als ik van speakeroutput wissel zou dat op zich uit moeten maken toch?

• Drooler
The Eagle schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:04:
^^^ dat zou ook mijn eerste ingeving zijn. Even wat contecten reinigen en dan met name van draairegelaars en input selectors.

Scheelt het als je loudness aan of uitzet?
Nee dat maakt niet uit. Heb ik al geprobeerd :) Er zit ook een tone defeat op, die maakt het ook niet beter of slechter.

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12 21:09

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Drooler schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:15:
[...]

Ahja dat kan natuurlijk ook nog. Maar als ik van speakeroutput wissel zou dat op zich uit moeten maken toch?
Nee, die zitten achter datzelfde relais en staan waarschijnlijk parallel geschakeld.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• Repsa
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-12 11:51
Vroeger zou iedere bruingoed elektricien gewoon zeggen: “stof in de potmeter van de volume regelaar, wat contactspay en het kan er weer voorlopig tegen”
Pagina: 1