Vraag

• rubbels
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:23
Volgende week ga ik mijn nieuwe pc bouwen.

Het moederbord is de MSI X670E Gaming Plus, hierin komt een Ryzen 7 9800X3D.

Nu kwam ik tegen dat er (mogelijk) een BIOS update moet worden gedaan voor deze CPU in dit moederbord. Ik weet alleen niet zo goed hoe dit in zijn werk gaat voorafgaand aan een build. Tot nu toe heb ik alleen BIOS updates gedaan op een al draaiende pc.

Zo kan ik bijvoorbeeld niet echt vinden of ik eerst gewoon CPU + koeler + al het andere in elkaar kan zetten en daarna de BIOS kan updaten. Of dat dit op een of andere manier als allereerste moet gebeuren. In de handleiding vind ik wel "Connect the power supply CPU cables and 24 pin (No need to install CPU and memory)", maar hieruit wordt voor mij niet duidelijk of dit wel gewoon zou kunnen.

Hopelijk is er iemand die mij hiermee kan helpen, zodat ik volgende week de juiste dingen doe.

Beste antwoord (via rubbels op 16-12-2025 13:16)

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:24
De Flash Bios kán gedaan worden zonder CPU of ram geinstalleerd.
Maar kan ook prima mét de hele boel geinstalleerd, dus eigenlijk wat je zelf het prettigst vind werken.
De PC moet natuurlijk wel uit staan (voeding zelf wél aan voor de spanning op het mobo)

Persoonlijk zou ik het mobo zover klaar maken (eventueel 3rd party cooler brackets indien nodig) in de kast bouwen, voeding erin en op mobo aansluiten, flashen indien nodig en dan de rest inbouwen.

NB. Je kunt ook naar het mobo serie nummer kijken (als het nieuw gekocht mobo is, anders kun je natuurlijk de vorige eigenaar vragen welke versie er eventueel is opgezet na aankoop)
Daarin is de build datum verwerkt, voor dit bord waarschijnlijk 601-7E16-xxxBxxxx de 4 cijfers na de B is de jaar/maand
Dan even op de msi bios download kijken welke de laatste was vóór die maand en dan kun je er vanuit gaan dat je die versie erop hebt, je hebt minimaal de 7E16v19 nodig op dit bord voor de 9800x3d die was van januari 2025 alles erna zit je dus goed, dan kun je zelf beslissen of je na de build wilt updaten naar de nieuwste of deze vast vooraf erop te zetten.

Alle reacties

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:12

HugoBoss1985

Xenotech

Even iets verder kijken in de handleiding.

Als er daar iets in staat over een bios update zonder CPU en/of memory dan zal er vast nog wel meer info gegeven worden.

Pagina 56 and bob's your uncle.

Updating BIOS with Flash BIOS Button
1. Please download the latest BIOS file that matches your motherboard model from
the MSI® website.
2. Rename the BIOS file to MSI.ROM, and save it to the root of the USB storage device.
3. Connect the power supply to CPU_PWR1 and ATX_PWR1. (No need to install CPU
and memory.)

4. Plug the USB storage device that contains the MSI.ROM file into the Flash BIOS
Port on the rear I/O panel.
5. Press the Flash BIOS Button to flash BIOS, and the LED starts flashing.
6. The LED will be turned off when the process is completed.

[ Voor 65% gewijzigd door HugoBoss1985 op 16-12-2025 12:20 ]

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:48
Je kunt zelf toch ook even zoeken? Handleiding is al gegeven, wat gaf google aan? Copilot?

Acties:
  • Beste antwoord

• Dieks77
De Flash Bios kán gedaan worden zonder CPU of ram geinstalleerd.
Maar kan ook prima mét de hele boel geinstalleerd, dus eigenlijk wat je zelf het prettigst vind werken.
De PC moet natuurlijk wel uit staan (voeding zelf wél aan voor de spanning op het mobo)

Persoonlijk zou ik het mobo zover klaar maken (eventueel 3rd party cooler brackets indien nodig) in de kast bouwen, voeding erin en op mobo aansluiten, flashen indien nodig en dan de rest inbouwen.

NB. Je kunt ook naar het mobo serie nummer kijken (als het nieuw gekocht mobo is, anders kun je natuurlijk de vorige eigenaar vragen welke versie er eventueel is opgezet na aankoop)
Daarin is de build datum verwerkt, voor dit bord waarschijnlijk 601-7E16-xxxBxxxx de 4 cijfers na de B is de jaar/maand
Dan even op de msi bios download kijken welke de laatste was vóór die maand en dan kun je er vanuit gaan dat je die versie erop hebt, je hebt minimaal de 7E16v19 nodig op dit bord voor de 9800x3d die was van januari 2025 alles erna zit je dus goed, dan kun je zelf beslissen of je na de build wilt updaten naar de nieuwste of deze vast vooraf erop te zetten.

• rubbels
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:23
Dank!
Blijkbaar dacht ik er veel te moeilijk over. Goed om te weten dat het zowel voor het assembleren simpel te doen is, maar ook gewoon kan als er een cpu in zit die eventueel nog niet wordt ondersteund.

• Dieks77
Wel even een toevoevoeging nog, als je inderdaad gaat flashen vooraf zorg dan wel dat de spanning er weer helemaal af is voor je de rest inbouwd! Best even de voedings kabels weer los maken tot je zover bent of minimaal de voeding UIT en van de netspanning af.

[ Voor 11% gewijzigd door Dieks77 op 16-12-2025 13:27 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:58

nelizmastr

Goed wies kapot

AMD heeft bij AM5 afgedwongen dat alle moederbordbouwers een functie voor updaten zonder cpu en ram moeten inbouwen, dus jij zit sowieso veilig.

Kwestie van goed de handleiding lezen en veilig werken.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Pagina: 1