RX 9070 (XT) - past die met de huidige voeding?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Omabeatle
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:32
Ik ben van plan om mijn PC een flinke GPU upgrade te geven. Nu twijfel ik tussen een 9070 en 9070 XT, waarbij ik het liefst de rest van de PC voorlopig helemaal intact laat. Grootste punt is of mijn voeding de boel wel overeind kan houden. Het lijkt mij te kunnen maar ik doe graag even een check. Wat denken jullie dat verstandig is? Non-XT, XT of voeding upgraden + XT?

Systeem
Seasonic Focus plus Gold 550W
AMD Ryzen 5600
32 GB DDR 4 3200MHz
NVMe 1 TB drive
Sata 500 GB SSD
RX 480 4 GB

PC Part Picker komt met een 9070XT uit op 488 Watt benodigd vermogen. Daar zitten ook de fans bij in.

Beste antwoord (via Omabeatle op 16-12-2025 12:36)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:59
Focus Plus Gold heeft problemen met videokaarten met een flink verbruik en zeker de 550w versie. In die tijd, en dan praat ik over 2017/2018 ging die over zijn nek van een GTX 970, R9 290x, R9 390x Vega 56/64 en al helemaal niet te hebben over de videokaarten die later kwamen. Van de Focus Plus Gold 650w en hoger kwam een fix door het verhogen van de OCP maar daarmee bleek de ripple buiten de ATX specs te gaan. Met dit probleem werd de Focus Plus Gold de slechtste Seasonic voeding in jaren. Mijn advies: koop een goede ATX3.1 voeding. Dat hoeft zeker niet meer dan €100 te kosten.

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-12 16:56
Ja, dat moet wel kunnen.
Tuurlijk ligt het advies vermogen wat hoger...
Ik denk dat ie een 9070XT nog wel kan trekken ..

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-12 13:20
Ik zou het niet proberen.

Jouw PSU is al wat ouder, plus een 9070XT kan onder volle belasting wel wat stroom trekken. Tevens zie ik op de PSU tierlist dat bepaalde Seasonic Plus Gold-modellen kunnen uitvallen wanneer een GPU even wat meer stroom verbruikt.

Ik zou persoonlijk toch ook echt naar een nieuwe voeding gaan kijken. Hij is ook al wat jaartjes oud.

Acties:
  • Beste antwoord

• Uszka
Focus Plus Gold heeft problemen met videokaarten met een flink verbruik en zeker de 550w versie. In die tijd, en dan praat ik over 2017/2018 ging die over zijn nek van een GTX 970, R9 290x, R9 390x Vega 56/64 en al helemaal niet te hebben over de videokaarten die later kwamen. Van de Focus Plus Gold 650w en hoger kwam een fix door het verhogen van de OCP maar daarmee bleek de ripple buiten de ATX specs te gaan. Met dit probleem werd de Focus Plus Gold de slechtste Seasonic voeding in jaren. Mijn advies: koop een goede ATX3.1 voeding. Dat hoeft zeker niet meer dan €100 te kosten.

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:56
Zoals hier boven mij al werd verteld is de Focus Plus icm een moderne videokaart helaas geen geweldig idee. Ook vooral door powerspikes die moderne videokaarten hebben wilt de Focus Plus nogal snel uitvallen.

Degelijke ATX 3.x voeding hoeft idd ook niet duur te zijn. uitvoering: Sharkoon Rebel P15 750 Watt Bijvoorbeeld is al goed en komt met 7 jaar garantie. Hij is wel luidruchtig, dus als geluid belangrijk is dan zou ik uitvoering: NZXT C750 Gold Core nemen :)

• Sakke3
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:27
Ik heb deze voeding tot voor kort in mijn systeem met r5 3600 en een rtx2070s, dus vergelijkbare load met jou systeem als er een rx9070 bijkomt, dat zou geen probleem mogen geven als je psu na 2019 is geleverd (rond die periode zijn deze met andere kabels geleverd). Als je voor de xt kiest zou ik zeker naar een krachtigere psu kijken

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Een RX 9070 XT gebruikt standaard onder load zo rond de 375W maar heeft een als advies een voeding van minimaal 750W doordat er af en toe piekbelastingen zijn richitng 500W voor de GPU alleen, dus dit is echt te krap. Realiseer je dat alleen deze GPU vaak al met 3 kabels waarover per stuk max 200W kan wordt aangesloten op de voeding, niet dat hij dat ooit echt maximaal gebruikt, maar dan weet je wel genoeg met een 550W voeding ;).

Helemaal eens met de suggesties van @Miyazono

[ Voor 11% gewijzigd door DeNachtwacht op 16-12-2025 15:22 ]

youtube.com/@hisrep

• Omabeatle
Dankjulliewel voor de tips! Het was niet in mij opgekomen dat de PSU van een gerenommeerd merk dusdanig tekort zou schieten.

Het wordt dus ofwel een duurdere upgrade inclusief voeding en gehannes om dat weer netjes gekabelmanaged te krijgen, ofwel nog een tijdje doorzingen op de RX 480... Een ding lijkt wel zeker, die GPU's gaan volgend jaar vast ook niet goedkoper worden.

• Omabeatle
Miyazono schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:42:
Zoals hier boven mij al werd verteld is de Focus Plus icm een moderne videokaart helaas geen geweldig idee. Ook vooral door powerspikes die moderne videokaarten hebben wilt de Focus Plus nogal snel uitvallen.

Degelijke ATX 3.x voeding hoeft idd ook niet duur te zijn. uitvoering: Sharkoon Rebel P15 750 Watt Bijvoorbeeld is al goed en komt met 7 jaar garantie. Hij is wel luidruchtig, dus als geluid belangrijk is dan zou ik uitvoering: NZXT C750 Gold Core nemen :)
Ik zit nu te kijken naar de C750 gold. Die heeft echter maar 2 x pci-e 8 pins kabels. De rx 9070 xt's die ik zie hebben er echter allemaal 3 nodig. Gaat er dan nog steeds iets mis? Moet ik richting een 850 Watt? Of werkt het met twee kabels ook?

• Uszka
Beperkt aantal PCIe connectors is idd een nadeel van de NZXT. Was mij niet eerder opgevallen. Je zou dan naar de 850w kunnen gaan of een goede voeding van een ander merk. uitvoering: Chieftec Vega M 750 watt Zwart en uitvoering: Chieftec Vega M 850 watt Zwart bijvoorbeeld.

• Omabeatle
https://tweakers.net/i/pb...2NYos8=/i/2007349772.jpeg

Ben ik nu gek of zie ik achterop de Chieftec ook maar twee aansluitingen voor pcie connectors? Dank voor de hulp overigens, waardeer ik :)

• Uszka
De Chieftec heeft 2 PCIe kabels met in totaal 4 connectors.
Pagina: 1