Vloerverwarming en leidingen in de cementdekvloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:54
-

[ Voor 101% gewijzigd door Belecthor op 17-12-2025 19:53 ]

Alle reacties

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Normaliter loopt vloerverwarming niet door in een toilet. De hal zou ik niet overslaan, anders kan het er wel erg koud worden, maar dit kan eventueel wel als het een klein afgesloten halletje is. Een en ander is ook afhankeloijk van de isolatiegraad van de woning. Onze toiletten zijn niet vloerverwarmd, maar het is er gewoon 20 graden, net als in de rest van het huis (massa)

• Belecthor
@pagani

Ja, de hal is relatief klein (5m2), alleen niet geheel afgesloten, omdat er een trapgat zit naar de 1e en 2e verdieping. Ik weet alleen niet of de warmte in de hal sowieso vooral naar boven vloeit.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Vloerverwarming in de toilet, heerlijk. Lekker op de pot, warme voetje, en maar scrollen.
hoe doe je dat dan in een huis waar je een kleine toilet hebt, geen HT verwarming meer hebt en toch wel enige vorm van verwarming in de toilet wil hebben.

@Belecthor wij hebben een kleine hal, en een klein toilet en een (initieel) open verbinding naar zolder, beide ruimtes juist voorzien van een paar lusjes vvw. Later ook een schuifdeur voor de trap opening gemaakt, maar dat staat dan weer los van dit hele vraagstuk.

Als je de leidingen kunt vinden in de vloer (bijvoorbeeld met een warmtebeeldcamera) kan je deze aftekenen en eventueel zelf op"graven" dan kan je er waarschijnlijk omheen. Of je kunt ze dan bij de muren loshalen en later herstellen.

• Belecthor
@tcw82 er hangt nu ook geen verwarming in het toilet (huis uit 2010). Er hangt wel een klein T11-radiatortje in de hal, maar die stond uit.

Goed om te weten dat we er nog niet wonen.

• pagani
  • Niet online
Hou er ook rekening mee dat de koudwaterleiding niet te dicht bij de vloerverwarming moet zitten. (wij hebben uiteindelijk helemaal via zolder een nieuwe hoofdleiding gelegd van de ene kant van het huis naar de andere, maar dat was niet goedkoop)

• tcw82
  • Nu online
pagani schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:54:
Hou er ook rekening mee dat de koudwaterleiding niet te dicht bij de vloerverwarming moet zitten. (wij hebben uiteindelijk helemaal via zolder een nieuwe hoofdleiding gelegd van de ene kant van het huis naar de andere, maar dat was niet goedkoop)
Legionella gevaar aanhalen maar niet de legionella zelf noemen. Zeg dan dat de koudwaterleiding een kleine kans op legionella heeft omdat het een veel en vaak doorstromende leiding is (tenzij dit een doodlopend stukje is).
Dit is geen legionella komt wellus / nietus / misschienus voor in warme dan wel koude s-w systemen dan wel lage temperatuur verwarmingssystemen.

• pagani
  • Niet online
tcw82 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:02:
[...]

Legionella gevaar aanhalen maar niet de legionella zelf noemen. Zeg dan dat de koudwaterleiding een kleine kans op legionella heeft omdat het een veel en vaak doorstromende leiding is (tenzij dit een doodlopend stukje is).
Dit is geen legionella komt wellus / nietus / misschienus voor in warme dan wel koude s-w systemen dan wel lage temperatuur verwarmingssystemen.
Tot je op vakantie gaat en je verwarming wel zachtjes blijft doorverwarmen. Maar ik had legionella kunnen benoemen ja, naast dat het een bouwvoorschrift is (die weer alleen geldt bij grote renovaties of nieuwbouw). Maar een beetje installateur houdt zich altijd aan die normen.

[ Voor 4% gewijzigd door pagani op 16-12-2025 12:09 ]

• Belecthor
Misschien juist goed bij ons dat ze dan omgelegd moeten worden.

[ Voor 64% gewijzigd door Belecthor op 17-12-2025 19:53 ]

• tcw82
  • Nu online
pagani schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:05:
[...]

Tot je op vakantie gaat en je verwarming wel zachtjes blijft doorverwarmen. Maar ik had legionella kunnen benoemen ja, naast dat het een bouwvoorschrift is (die weer alleen geldt bij grote renovaties of nieuwbouw). Maar een beetje installateur houdt zich altijd aan die normen.
Of je op vakantie gaat en je airco niet doorkoelt en het een kleine warme periode is in het Hollandse... je hebt de materie goed onder de knie, dat is wel duidelijk (y) (om misverstanden te voorkomen, dit is oprecht en positief !)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Belecthor schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:05:
Wat denken jullie? Gewoon in de hal doorfrezen en dan repareren of de hal overslaan?
Gewoon overal laten leggen... Ik heb ook vloerverwarming laten leggen in een achteraf wat te dunne dekvloer. Ik denk dat de gasleiding op twee plekken geraakt is, en mijn waterleiding een stuk of vier keer. Alles laten herstellen door de installateur, en ik heb nu overal een heerlijk warme vloer (inclusief toilet).

Waarom zou je het niet doen? Je hebt nu de kans om het goed aan te pakken.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:21

aap

tcw82 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:29:
Vloerverwarming in de toilet, heerlijk. Lekker op de pot, warme voetje, en maar scrollen.
Bij onze verbouwing wilde ik ook de wc overslaan qua vloeverwarming, maar onze aannemer heeft ons overtuigd het toch te doen ("zo doen we het overal").
Absoluut geen spijt van gehad! Zo lekker om met warme voeten op je gemak je "zaken" te doen.

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Is wel een argument wat vaak gebruikt wordt: "Zo doe ik het altijd".
Pagina: 1