Houtkachel glas is vervangen, maar er mist nu een plakrand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• cd2013
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06:23
Hi,

Het glas in mijn houtkachel was kapot, dus heb ik online opnieuw besteld.
Bij de (de)montage van het glas zag ik een soort schuimrand tussen het glas in de kacheldeur, die grotendeels door de ouderdom los is gekomen. Zie foto van een deel waar de schuimstrip nog wél zit.
Zoals ik het zie is dit geen kachelkoord of iets dergelijks, lijkt bijna een plakstrip met een soort 'padding' zodat het glas niet direct op het staal zit.

Weet iemand (1) wat dit is/wat ik moet bestellen en (2) of dit zelf goed te vervangen is (lijkt mij wel..maarja veiligheid he)

Dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-_9Z3hdlN8F5hI2JpIH41nMI8Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/m8gNnMNjfr25txDZTk1yZR00.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:01
dat zal platgedrukt kachelkoord of iets vergelijkbaars zijn. Is het niet handiger om deze vraag te stellen aan de (kachel onderdelen) webshop waar je dat gals besteld hebt?

edit-- 2 seconden op google, kachelkoord plat, https://www.bol.com/nl/nl...KDGWZUZE-9300000225976281

[ Voor 40% gewijzigd door No Hands op 16-12-2025 07:17 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Een beetje laat, maar dit is iets waar vroeger vaak asbest in zat. Weet niet hoe oud de kachel is, maar wees je er bewust van.

• Robbels
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:04
De rand is wel erg belangrijk om erin te hebben. Dit zorgt voor een goede afsluiting zodat de haard geen valse lucht zuigt (of rook en de huiskamer in blaast).
Dus bij twijfel om hem niet te vervangen foei vooral wel doen!
Ik heb enkele jaren geleden ook deze randen vervangen samen met de gehele haard opknappen en opnieuw spuiten met speciale haarden spuitbus. Daarmee zag alles er weer prachtig uit.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zou de vraag even in het houtstook topic neerzetten: robkrekel in "Ervaringen openhaardhout - Deel 2"

Daar zit ook veel kennis over kachels.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 13:45
cd2013 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 06:23:
Hi,

Het glas in mijn houtkachel was kapot, dus heb ik online opnieuw besteld.
Bij de (de)montage van het glas zag ik een soort schuimrand tussen het glas in de kacheldeur, die grotendeels door de ouderdom los is gekomen. Zie foto van een deel waar de schuimstrip nog wél zit.
Zoals ik het zie is dit geen kachelkoord of iets dergelijks, lijkt bijna een plakstrip met een soort 'padding' zodat het glas niet direct op het staal zit.

Weet iemand (1) wat dit is/wat ik moet bestellen en (2) of dit zelf goed te vervangen is (lijkt mij wel..maarja veiligheid he)

Dank!

[Afbeelding]
de hier eerder genoemde kachelcord is wel een must, mn ook voor veiligheid, tenminste als jij en je familie nog langer willen gaan leven. De kans op CO lekkage is hierbij ZEER GROOT. Kijk ook of de rest van de deur nog voorzien is van goede afdichting.
CO ontstaat dus ook nog als de kachel uit gaat, en dus hierbij niet meer volledig verbrand ( het aandeel CO is dan zeer hoog).
dat gas kun je zelf niet zien of ruiken en is extreem gevaarlijk, zelfs al bij kleine hoeveelheden..
90 ppm (delen per miljoen !!!) wordt als internationale grenswaarde gezien, kijk je echter naar een blootstelling van 1 uur is dat nog maar slechts 30 ppm. op 8 uur daalt dat naar 9 ppm en in 24 uur is dat nog slechts 6 ppm.
Bij een houtkabel dus ook altijd een CO meter in de ruimte plaatsen, op circa 1-1,5m hoogte. (dus niet in combinatie met een brandmelder in het plafond, CO is iets zwaarder dan lucht zal dus eerder laag blijven.
Pagina: 1