The stuff that dreams are made of
Verder is het een raar verhaal. Lenen == schuld, de rente mag je dan wel aftrekken, maar moet je gewoon betalen. Ik zie niet in hoe dit het beter maakt. Als je al een problematische financieele situatie hebt moet je vooral geen extra geld gaan lenen. Nog afgezien dat geen bank die lening gaat verstrekken.
Het geld van de hypotheek kan je alleen in de woning steken, niet om er leuke dingen mee te doen.
Waar kwam dit advies overigens vandaan? Van die adviseur/bewindvoerder? Ik zou eens goed kijken wat de situatie precies is, je oom/tante zullen niet de eerste zijn met een bewindvoerder die er met de centen vandoor gaat
Je oom en tante mogen samen maar 15k vermogen hebben, anders krijgen ze geen bijstand.
Bakstenen kan je niet eten, dus wat gemeente zegt is "eet je huis op". Door eerst een hypotheek te nemen is kans groot dat ze dood zijn voor ze moeten verhuizen. Als je nu alles verkoopt en gaat huren gaat het nog harder.
Sorry bij nader inzien was dat een erg ongevoelige zin. Bedoelde meer, hypotheek is 30 jaar. Ik hoop natuurlijk dat ze nog langer leven.
ps2: ze kunnen zich wel al inschrijven op sociale huurwoningen, over zo'n 10 jaar kunnen ze dan verhuizen en het huis verkopen.
[ Voor 22% gewijzigd door 99ruud99 op 15-12-2025 22:30 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Bij een volledig afgelost huis is de overwaarde gegarandeerd > 67,5 k.
Klopt en ben je gegarandeerd aangewezen op zo’n overwaarde opeet constructie, hoe zuur ook.igmar schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:13:
[...]
Bij een volledig afgelost huis is de overwaarde gegarandeerd > 67,5 k.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Jij "denkt" en "hebt gehoord". Als je wilt meedenken aan een oplossing zul je in gesprek moeten gaan. Eerst met je ouders, dan met oom en tante om de exacte situatie te begrijpen, om je te verdiepen in wat er al gebeurd is (al dan niet omkeerbaar) en wat je bijdrage kan zijn. Die inspanning zal dan vast voor de lange termijn moeten zijn maar en kan je over die lange termijn zowel veel frustratie als veel bevrediging opleveren. Succes!
Je kunt wel een hypotheek behouden wanneer je later makkelijker geld wil bijlenen. Afhankelijk van de voorwaarden van de bank kun je dan met minder poespas je hypotheek weer verhogen ipv het hele traject opnieuw te moeten doen. Je bent immers bekend bij de bank en hebt al een actieve hypotheek.
Officieel hebben oom en tante geen recht op bijstand nu. Daar ga je dus ook geen hypotheek op krijgen. Er is gewoon geen / amper inkomen. Zij zullen ofwel hun inkomen moeten verhogen door werk, of de woning moeten verkopen en kleiner gaan wonen. Ik ben niet bekend met de staat van de woning, maar bij het verhuizen van een 2-onder-1 kap woning naar een (klein) appartement zul je maarzo een paar ton overhouden.
Als je verstandig met dat geld omgaat en je je maandlasten laag houd kun je het vrij lang volhouden. Zodra je vermogen klein genoeg is om in aanmerking te komen voor bijstand kun je dat aanvragen. Dan heb je ansich nog genoeg vermogen om iets van vrijheid te hebben.
Bovenstaande werkt alleen als men bereid is te veranderen en anders te gaan leven. Vast blijven houden aan hoe het nu is gaat alleen werken als je de problemen kunt oplossen en dat lijkt hier niet echt mogelijk.
Het afsluiten van een hypotheek op een reeds afgelost huis lost toch niets op? Wat ga je met het opgenomen geld doen? Op vakantie?MaltheseFalcon schreef op maandag 15 december 2025 @ 22:10:
Om te reageren op de eerste vraag. Hypotheekvrij wonen en een bijstandsuitkering ontvangen levert gedoe op met de gemeente. Het kan best dat ze geen keuze hebben.
Aan de TS: ik zie voor deze situatie geen voordeel in het opnemen van een nieuwe hypotheek. Ik zou het niet kunnen bedenken.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Veel mensen geven als argument om wel een hypotheek te hebben dat ze dan rente terug krijgen. Maar dat weegt niet op tegen de maandelijkse kosten die je van een hypotheek hebt.
Een hypotheek kan in het geval van de situatie die TS beschrijft wel voordeliger zijn dan de - vermoedelijk - hoge kosten van de bestaande schulden. Daarom is er een lange termijnplan nodig onder supervisie van iemand die dat snapt en de zaken op orde kan brengen. Een eigen woning kost - meestal - minder dan continue huur betalen als je huursubsidie niet meetelt. Afhankelijk van leeftijd e.d. zou dus woning verkopen ook een optie kunnen/moeten zijn. Rekenwerk en emotie.....
Dan is zoeken op de termen: "opeet-hypotheek, verzilver-hypotheek, zorg-hypotheek, omgekeerde hypotheek" misschien wel handigMarcel a schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:21:
[...]
Het afsluiten van een hypotheek op een reeds afgelost huis lost toch niets op? Wat ga je met het opgenomen geld doen? Op vakantie?
Aan de TS: ik zie voor deze situatie geen voordeel in het opnemen van een nieuwe hypotheek. Ik zou het niet kunnen bedenken.
Ey!! Macarena \o/
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 21:48
https://hypotheek.nl/hypo.../opeethypotheek/abn-amro/
Dit lijkt je een geschikte oplossing voor iemand met een bijstandsuitkering?
Even wat context:
Per 2026 zou box 3 meer belast gaan worden door een verhoging van een fictief rendement op geld naar 6% te brengen, dat stuit echter bij de achterban van politieke partijen op veel verzet. Nu is besloten dat dit niet gedaan gaat worden. Alleen de opbrengsten hiervan zijn al opgenomen in de begroting. Dus iemand moet hiervoor opdraaien, en dat zijn de huiseigenaren die volledig afgeloste woningen hebben. Dat is mogelijk door wet Hillen af te bouwen. https://fiscalert.nl/bela...zenbezitter-betaalt-meer/
Waar het op neer komt is dat mensen met volledig afgelost huis meer gaat betalen. Hoeveel dat is zal verschillend zijn per huishouden. Het artikel heeft het over 10 euro, maar volgens mij zorgt de afbouw van het eigen woning forfait juist voor meer belasting. Ik dacht 300 euro op een WOZ waarde van 500.000 euro woning.
Er zijn nu van die gesjeesde Youtubers die allemaal adviezen aan het geven zijn om zo veel mogelijk Hypotheek te nemen, want hun filosofie is: Het geld dat je vrij zou spelen met een hypotheek tegen 4% rente, kan je makelijk laten renderen tegen een veel gunstiger rendement. Ik denk dat dat ook zo is, voor mensen die weten hoe ze met geld moeten omgaan. Deze mensen zijn daar echter niet het doelpubliek voor.
Zelf zou ik dit ze alleen adviseren als ze die hypotheek gaan gebruiken om hun maandelijkse lasten verder naar beneden te krijgen: Als ze dat geld gebruiken om het huis te verduurzamen, waardoor ze van 500 euro per maand aan stookkosten gaan naar 50 dan snap ik het. Alleen het is allemaal zo specifiek dat een echte financiele expert daar wat over kan zeggen. En die kosten geld.
[ Voor 29% gewijzigd door init6 op 16-12-2025 15:15 ]
Ik kan mij niet voorstellen dat er uberhaupt sprake is van een bijstandsuitkering, want die krijg je niet als je geld hebt in stenenMarcel a schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:59:
@RaZ
https://hypotheek.nl/hypo.../opeethypotheek/abn-amro/
Dit lijkt je een geschikte oplossing voor iemand met een bijstandsuitkering?
Je geeft het huis aan de bank als onderpand, de bank geeft je netjes elke maand geld om van te leven. Dat is juist het hele idee er van
Dit zal de adviseur van de oom en tante ook als dusdanig hebben voorgesteld. Ik gok alleen dat dat via-via niet bij de TS overgekomen is dat het gaat om een opeet-hypotheek
Ey!! Macarena \o/
https://mens-en-samenlevi...ypotheek-en-bijstand.html
Zal in essentie wel op hetzelfde neerkomen, maar daarvoor ga je niet naar de bank.
[ Voor 18% gewijzigd door Marcel a op 16-12-2025 16:12 ]
Hoe een geldverstrekker het noemt en of een bank het wel of niet doet maakt voor mij geen reet uit
Zo heb ik geen luxaflex, maar wel horizontale jaloeziën van een ander merk. Dat mensen dat steevast luxaflex noemen omdat iedereen weet wat het is, net als dat een dakraam niet persee van Velux hoeft te zijn
Ey!! Macarena \o/
Het verschil is zeg maar net iets belangrijker dan die tussen luxaflex en horizontale jaloezieën.
Jazeker lost dat iets op. Het vermogen in het huis wordt te gelde gemaakt. Hierna kan het vermogen gebruikt worden om in het levensonderhoud te voorzien.Marcel a schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:21:
[...]
Het afsluiten van een hypotheek op een reeds afgelost huis lost toch niets op? Wat ga je met het opgenomen geld doen? Op vakantie?
Het niet hebben van vermogen om in het levensonderhoud te voorzien is een algemene voorwaarde om gebruik te mogen maken van de bijstand (zie: https://www.rijksoverheid...-heb-ik-recht-op-bijstand.
The stuff that dreams are made of
Mijn rente is 0,8% bruto, mijn beleggingen deden afgelopen jaar 3,6% (slecht jaarSB! schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:04:
Mijn hypotheekadviseur heeft altijd gezegd: De beste hypotheek is geen hypotheek.
Veel mensen geven als argument om wel een hypotheek te hebben dat ze dan rente terug krijgen. Maar dat weegt niet op tegen de maandelijkse kosten die je van een hypotheek hebt.
Ik krijg geen HRA vanwege de hoge woz waarde en toch is het gunstiger om zo weinig mogelijk af te lossen..
Geldt natuurlijk niet voor nieuwe leningen tegen 4% , maar wellicht heeft de eerder genoemde 'Henk' ook wel een rente onder de 1%...
Los daarvan kan ik van spaargeld een brood kopen mocht het nodig zijn, dat lukt niet met een (afgelost) huis.
[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 19-12-2025 22:53 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
[ Voor 13% gewijzigd door Marcel a op 20-12-2025 09:21 ]