• Hambjorger
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18-12 02:45
Hi,

Ten eerste excuus als dit topic mogelijk in de verkeerde sectie staat of in het algemeen niet is toegestaan.
Ik heb dit topic geopend omdat ik op zoek ben naar aanraders, tips en suggesties rondom alles wat komt kijken bij het solliciteren voor een afstudeerstage.
Schetsing van de situatie:
Momenteel ben ik op zoek naar een afstudeerplek vanaf februari. Ik studeer HBO-ICT aan De Haagse Hogeschool. Als differentiatie heb ik gekozen voor Software Engineering en als afstudeerrichting voor Internet of Things. Ik ben inmiddels al een paar maanden op zoek naar een geschikte afstudeerplek, maar tot op heden zonder succes.
De redenen die ik vaak terugkrijg zijn:
  • gebrek aan begeleiding
  • geen passende opdrachten
  • al gevulde stageplekken
Daarnaast merk ik dat ik het lastig vind om bedrijven te vinden in de regio Den Haag / Westland die goed aansluiten bij mijn profiel en afstudeerrichting. Vacatures voor afstudeerstages in IoT lijken beperkt, en bij open sollicitaties krijg ik vaak geen reactie of een afwijzing. Ook staan er regelmatig weinig tot geen specifieke IoT-afstudeervacatures open.

Aangezien ik opensta voor alle feedback, hieronder alvast wat vragen:
  • Waar letten bedrijven volgens jullie het meest op bij afstudeerders?
  • Hoe belangrijk is een concreet afstudeeridee vooraf, versus samen iets vormgeven met een bedrijf?
  • Zijn er specifieke sectoren of type bedrijven die zich goed lenen voor IoT-afstudeeropdrachten?
  • Hebben jullie nog suggesties of ervaringen met bedrijven die mogelijk nog afstudeerplekken aanbieden?
Alvast super bedankt!!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-12 15:57
Goed dat je hulp vraagt. Heeft de Hogeschool geen begeleiding in het vinden van een plek? Verder zou ik wat breder zoeken dan alleen Den Haag, 90% van de coole bedrijven zitten niet daar. Maak eens een lijstje van gave bedrijven en benader ze gewoon actief.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Niets bij bedrijfjes rond de TU Delft? Afhankelijk van wat je als IoT beschouwd (bv. consument- / medisch- /industrie-gericht, en maatwerk of massaproductie).

Maar inderdaad, kijk niet alleen in de nabije regio. Eindhoven is misschien wat ver maar je bent met een halfuurtje treinen in Utrecht of Rotterdam en met 50 minuten in Amsterdam.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-12 21:27
Wel eens bij het Rijks I-Stage gekeken?

https://www.rijksorganisatieodi.nl/rijks-i-stage

Zitten erg veel Rijksorganisaties in Den Haag, wellicht zit er wat tussen :)

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-12 12:53
Is er geen IT-Hub of Tech-Hub in de buurt die je kan ondersteunen en misschien zelfs wel een opdracht heeft?

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:03
Probeer Stedin (netbeheerder) eens. Ik weet dat die bezig zijn met IOT testen en hebben misschien een mooie case voor je :?

• Weirdoojp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-12 16:46

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Helaas zit de industrie een beetje in het slop op het moment maar eMobility gerelateerd: ABB zit in Delft/Rijswijk en wat meer Home Energy gerelateerd zit er ook wel in die omgeving. Verder is de energie hoek mogelijk niet de droom richting maar met wat geluk kom je nog in iets gerelateerd bij bijvoorbeeld Siemens in Den-Haag of Zoetermeer uit. Anders, buiten al genoemde netbeheerders; energiemaatschappijen of ontwikkelaars/uitbaters van grootschalige zon & batterijprojecten.

Over het algemeen zijn bedrijven vaak niet zo erg opzoek naar nieuwe ideeën, dat vind men vaak lastiger in te passen en aan ideeën is vaak niet zo zeer het grote gebrek, meer er wat (goeds) mee doen.

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:17
Festo in Delft?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:49
Ik zou kijken bij bedrijven die een groot sensornetwerk hebben. Denk aan organisaties zoals netbeheerders zoals eerder genoemd, of Rijkswaterstaat en ProRail. Alles wat landelijke of regionale infrastructuur doet kan interessant zijn.

Andere mogelijk interessante bedrijven zijn productiebedrijven. Denk bijvoorbeeld aan Heineken in Zoeterwoude. Die zullen ook veel sensoren hebben.

Wat ook helpt is dat je in je brief een aantal voorbeelden geeft van wat je zou kunnen doen, zodat je het verzinnen van de opdracht zelf niet overlaat aan het bedrijf, maar zelf al met suggesties komt.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

• insante
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:18
Lely in Maassluis heeft best wat stageplekken open, misschien een goede kanshebber gezien hun werk met robotica en sensoren.
Pagina: 1