Velux rolluik zonne-energie verliest verbinding met remote

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• supershoe
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb 3 Velux dakramen met rolluiken op zonne-energie (SSL). Deze zijn nu 8,5 jaar oud.

Vorige maand ging opeens 1 rolluik niet meer naar beneden, hij reageerde niet op de afstandsbediening.
Bij het rolluik op het dak het klepje losgehaald en daar op het knopje gedrukt. Dan doet hij het weer (even).
Voor een paar dagen ging het goed, toen hetzelfde probleem. Weer niet reageren, niet naar beneden willen. Zelfs geen poging, je hoort de motor niet lopen. Niet dat hij vastloopt ofzo, gewoon niks.
Dit is alleen op te lossen door weer het knopje boven in te drukken. Dan loopt ie weer naar beneden.

Dat is niet een hele makkelijke procedure, raam open, ladder etc. Zeker niet bij koud of slecht weer, dus dat rolluik laten we nu dicht.
Nu binnen een maand heeft een 2e rolluik precies hetzelfde probleem.

Wat kan dit zijn? 2x hetzelfde probleem binnen een maand?
Het ligt niet aan de batterijen van remote, die zijn nog goed.

Ik heb al allemaal YouTube videos bekeken. Resetten, 2e afstandsbediening koppelen, opnieuw calibreren etc.
Maar het wil niet lukken. Zodra hij in de boven stand komt, geen reactie meer.

Kan ik dit zelf oplossen?
Of moet ik een nieuwe SSL motor kopen?
Of een heel nieuw rolluik?

Als er iemand verstand van heeft en mij van advies kan voorzien zou dat super zijn.

Sigs van meer dan 1 regel sucken.

Alle reacties

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:04
Wat is de status van de accu van de motor zelf? laadt die nog wel goed op want zonder stroom werkt het natuurlijk niet.

• supershoe
  • Niet online
Is er een manier waarop ik dat kan zien?
Vandaag heb ik een poging gedaan opnieuw te calibreren, dat ging als volgt:
  1. Stekker zonnepaneel er uit
  2. Schakelaar op uit stand
  3. 1 minuut wachten
  4. Schakelaar op aan stand
  5. Op de afstandsbediening middelste knop en daarna omlaag.
  6. Rolluik ging helemaal naar beneden en weer naar boven
  7. Zonnepaneel stekker er weer in
Het bewegen zonder aangesloten te zijn op het zonnepaneel werkte dus wel.

Zou het nog helpen de motor er uit te halen? Kan ik daar iets aan zien?

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:04
Dan lijkt me de accu nog goed. Ik zou eens navragen bij de dealer wat het zou kunnen zijn als hier geen andere suggesties komen.

• Matthijs1984
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 01-07 14:55
Inmiddels een oud topic maar wel interessant voor mij.

Wij hebben slechts één rolluik voor de dakramen op zonne-energie (de gewone rolluiken en screens op netstroom) maar lopen nu tegen hetzelfde probleem aan..... Ook na ongeveer 8 a 8,5 jaar.

Je komt er nu ook achter wat een wegwerpmaatschappij we zijn geworden. Er is bijna geen monteur voor te vinden. En als je ze vindt is het rond de 100 euro aan voorrijkosten en monteurs (we sturen er twee meneer) 100+ per uur.... Met andere woorden je bent al 300 Euro kwijt voordat ze bij je rolluik staan....

het irriteert me al een tijdje dat Velux een soort monopoly positie heeft, maar nu wordt dat pijnlijk duidelijk. Die 8 jaar is geen toeval nu ik dit lees en we wilden de andere 6 dakramen ook laten voorzien.... Nu mijn twijfels over. 8 jaar geleden kosten dit rolluik 1000 Euro. Zal nu zeker 1200+ zijn... x6, elke 8 jaar blijkbaar... Dan is airco aanschaffen een stuk voordeliger....

Hoe dan ook OP: is het bij jullie opgelost? Bij ons lijkt de tweede reset niet succesvol te worden. Deze keer wordt er door het luik niet op gereageerd.......

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 10:27
Geen ervaring, maar het is prima mogelijk om de motor, accu en zonnepaneel te vervangen.
200 euro. Geen 1200. Rolluik zelf zal prima nog jaren mee gaan.
@supershoe hoe is het bij jou afgelopen?

• supershoe
  • Niet online
Ik heb eerst nog lang zitten prutsen met de motor, proberen opnieuw het start/eindpunt in te stellen, in een poging de motor weer goed te laten werken. Maar niets hielp, het bleef onbetrouwbaar. Op een gegeven moment zat het rolluik dicht en ging hij niet meer omhoog, dat was een lastige situatie om er toch weer van binnenuit bij te kunnen komen.

Uiteindelijk twee nieuwe motoren besteld bij Velux. 200 euro per stuk inderdaad en zelf inbouwen is goed te doen. Nu geen problemen meer. Nog een voordeel: de nieuwe motoren zjin een stuk stiller dan de oude.

Deze video heeft mij goed geholpen bij het inbouwen en welke knopjes je daarna moet indrukken op je remote. Wel in het Frans, maar met YouTube auto translate prima te volgen.
YouTube: [Version 2022 - Après BN05] - Réparer un volet roulant solaire Velux kit SSL V22 | ZOZ 221 S22

• Matthijs1984
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 01-07 14:55
Ziet er zeker uit als een goede oplossing, moet je wel zeker weten dat het dat is en niet iets anders.....

Bij het loshalen van de kap voor de reset bleek er een groot gat te zitten in het rubber wat ervoor zit. Vocht zou mij dus ook niet verbazen. Dan gaat een nieuwe motor het ook niet oplossen...

Hoe zeker is het dat het gaat om de motor en niet iets anders.....

Edit: helemaal bekeken, idd zeker niet moeilijk. Weet iemand wat dat witte draadje is wat hij los laat? kan me die niet herinneren.

Edit edit: Kan bij Velux die motor niet vinden. Zal wel verkeerd zoeken, maar als iemand hier een link van heeft hou ik me aanbevolen.

[ Voor 26% gewijzigd door Matthijs1984 op 01-07-2026 14:55 ]

• supershoe
  • Niet online
Matthijs1984 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:48:
...

Edit: helemaal bekeken, idd zeker niet moeilijk. Weet iemand wat dat witte draadje is wat hij los laat? kan me die niet herinneren.

Edit edit: Kan bij Velux die motor niet vinden. Zal wel verkeerd zoeken, maar als iemand hier een link van heeft hou ik me aanbevolen.
Dat witte draadje dat los hangt is denk ik de antenne.

Je hebt de Velux onderdelen shop: https://onderdelen.veluxshop.nl/
En dan bij "Elektrische accessoires"
Ik had deze nodig: ZOZ 221 S22 https://onderdelen.veluxshop.nl/detailpage?sparepart=ZOZ+221+S22&producttype=electric2&vci=&productioncode=

Pagina: 1