• NerdFury2020
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-12 14:03
Ik ben op dit moment erg zoekende naar een manier om vanuit mijn huidige baan in iets anders over te kunnen lopen. Huidige werkgever bied geen mogelijkheden, dus ik moet het zelf gaan waarmaken.

Nu kwam ik Novi Hogeschool op het spoor en dit leek wel de perfecte format voor mij: online les, mogelijkheid tot verkort HBO traject en software development (iets wat ik leuk vind om te doen).

Maar als ik online kijk zie ik eigenlijk voornamelijk negatieve reviews over Novi Hogeschool. De communicatie zou slecht zijn, de opdrachten onduidelijk, mensen zouden afgerekend worden op punten die niet in de opgave stonden, etc. en ze zouden vooral gefocust zijn op het verdienen van geld in plaats van het opleiden van professionals.

Nu ben ik benieuwd naar recente ervaringen van mensen: het is namelijk een dure opleiding van 600 p/m (27.000 voor de hele opleiding) die ik zelf zal moeten gaan bekostigen.

Of heb je misschien een beter alternatief voor een deeltijd opleiding waar een relevante werkplek niet direct een vereiste is in dit vakgebied?

[ Voor 7% gewijzigd door NerdFury2020 op 15-12-2025 14:52 ]

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:44
Ik heb geen ervaring met deze instelling en kan het ook niet beoordelen.

Afhankelijk van je leeftijd en niveau zou ik ook andere mogelijkheden verkennen dan alleen een studie. Je leert het meeste in de praktijk en niet van een boekje.

Ga eens in gesprek met mensen die software ontwikkelen en begrijp hoe hun werkdag is. Zijn er wellicht werkgevers die een duale functie opleiding en aanstelling aanbieden? Hoeveel concessie wil je doen qua salaris voor deze stap?

• NerdFury2020
Termi schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:55:

Afhankelijk van je leeftijd en niveau zou ik ook andere mogelijkheden verkennen dan alleen een studie. Je leert het meeste in de praktijk en niet van een boekje.

Ga eens in gesprek met mensen die software ontwikkelen en begrijp hoe hun werkdag is. Zijn er wellicht werkgevers die een duale functie opleiding en aanstelling aanbieden? Hoeveel concessie wil je doen qua salaris voor deze stap?
Ik ben inderdaad ook echt iemand die in de praktijk leert. Maar in mijn directe omgeving (een radius van 30km van mijn woonplaats) lijkt er weinig mogelijk op dit gebied. Al moet ik wel toegeven dat ik ook niet weet hoe ik dit precies aan moet pakken...

Ik werk al 5 jaar in de ICT en ben dit jaar 29 geworden. Mijn functie is vooral skilled-servicedesk werk waarbij ik veel problemen zelf oplos, maar ik wil echt graag de software development kant op. De marketing & communicatie (iets wat ik ook doe in mijn huidige functie) vindt ik ook wel leuk, maar er is echt heel veel competitie in dit werkveld en ik moet ook zeggen dat een concept maken en een product ontwikkelen mij meer aanspreekt dan de marketing er van.

Ik ben bereid om flink wat in te leveren op mijn salaris. Ik verdien nu erg goed, maar ik zou genoegen nemen met de helft zolang ik in een leerpositie zit en geen extra vaste lasten heb zoals op dit moment het geval is.

Ik heb ook de tip gekregen om contact op te nemen met het UWV. Dit vooral omdat ik vanwege mijn huidige functie veel lichamelijke klachten heb gekregen (ik ben niet ziekgemeld), maar dat laat wel zien dat mijn gezondheid er ook baat bij heeft om iets anders te vinden.

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ja, ervaring mee. Wel in coronatijd, dus wellicht dat het sindsdien ook een stuk klassikaal is. Maar in die tijd was het dus online via Teams met uitleg & werken aan opdrachten. Wat ik vooral ruk vond waren de avondlessen, je merkt dat je focus een stuk minder is dan overdag. Maar zoals ik al zei: dan hebben we het over 4-5 jaar terug. Ik heb de Bootcamp Fullstack developer gedaan in een half jaar (je kon kiezen tussen 6 of 12 maanden).

Met mijn ervaring kon ik dus wel redelijk makkelijk door de info/opdrachten heen fietsen, vooral de backend was duidelijk wat uitdagender dan de front-end (in die tijd had je ook letterlijk een groep front-end/back-end met pure front-enders die je bij de back-end lessen dus niet zag)

Ik denk dat de kennismaking met grote bedrijven (daar komen open avonden van) wel een win-win kunnen zijn om ergens langzaam in te groeien vanaf 0. Dan zit je met start salaris wellicht ergens tussen 3-3.5k, afhankelijk bij wie.

Of Novi beter is dan andere kan ik niet zeggen, gezien ik niet bekend ben met andere opleiders. De communicatie was niet altijd geweldig, zeker w/b de eindopdracht. Die mocht je verlengen (ik had 2 weken extra nodig), maar voor de uitslag moest je lang wachten, kreeg je geen reactie, etc.

TL;DR: ik heb voldoende geleerd, het is in het algemeen niet slecht, maar dat kan ook puur n=1 zijn omdat ik veel zelfstandig werkte en niet vaak met vragen zat. Persoonlijk zou ik nu als ik weinig van het onderwerp zou weten juist klassikaal willen werken.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• Arnette
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-12 06:34
Heb je geen hogeschool in de omgeving die hbo-ict in deeltijd aanbied? Duurt misschien langer, maar wordt wel herkent door bedrijven. Qua kosten zit je waarschijnlijk op minder dan de helft van wat deze particuliere instelling vraagt

• artjan
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-12 14:13
Ik weet niet welke opleiding je voor ogen hebt, maar bij kleine aanbieders kan ik jou en iedereen aanraden goed te checken of de opleiding ook tot bachelor (HBO) diploma leidt. Dat is vaak de verwachting bij een opleiding van een zogeheten hogeschool, maar dat is NIET altijd zo:

https://www.rijksoverheid...nd-en-kwalitatief-goed-is

Novi lijkt als instelling 2 geaccrediteerde opleidingen te hebben:
https://www.nvao.net/nl/b...ting-hoger-onderwijs-novi

• NerdFury2020
Arnette schreef op maandag 15 december 2025 @ 22:40:
Heb je geen hogeschool in de omgeving die hbo-ict in deeltijd aanbied? Duurt misschien langer, maar wordt wel herkent door bedrijven. Qua kosten zit je waarschijnlijk op minder dan de helft van wat deze particuliere instelling vraagt
Helaas niet in de buurt. Ze zijn allemaal 30km van mij vandaan, wat avond onderwijs met files best een uitdaging kan maken, maar zeker wel mogelijk.
artjan schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 07:37:
Ik weet niet welke opleiding je voor ogen hebt, maar bij kleine aanbieders kan ik jou en iedereen aanraden goed te checken of de opleiding ook tot bachelor (HBO) diploma leidt. Dat is vaak de verwachting bij een opleiding van een zogeheten hogeschool, maar dat is NIET altijd zo:

https://www.rijksoverheid...nd-en-kwalitatief-goed-is

Novi lijkt als instelling 2 geaccrediteerde opleidingen te hebben:
https://www.nvao.net/nl/b...ting-hoger-onderwijs-novi
Dit maakt het wel erg makkelijk. Thanks! Op de site van Novi Hogeschool staat bij Software Development dat het een HBO is, ze hebben zelfs het logo van de NVAO er bij staan, maar die hele opleiding is nergens op de website van NVAO te vinden als geaccrediteerd.
Ik wil niet direct van het slechtste uit gaan, maar dit is wel een beetje raar. Dus dat maakt de keuze al een stuk makkelijker: ik ga voor een opleiding bij een andere instelling.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:13
een deeltijdstudie is investeren. Hoe dan ook. en met name in tijd. Ik geloof dat NOVI een heel mooi business model heeft gevonden voor studenten die niet in reistijd willen/kunnen investeren, en daarom alles online afdoen. Tegen een forse betaling. Ikzelf ben in deeltijd vier jaar lang, twee keer per week vanuit Twente naar Utrecht gereden voor de HIO opleiding. Koste me enorm veel reistijd, naast lesuren en huiswerk. Ga in totaal van 20 uur per week uit, naast je werk. Zorg voor een degelijke opleiding, dat maakt het de totale investering dubbel en dwars waard.

• NerdFury2020
107mb schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:47:
een deeltijdstudie is investeren. Hoe dan ook. en met name in tijd. Ik geloof dat NOVI een heel mooi business model heeft gevonden voor studenten die niet in reistijd willen/kunnen investeren, en daarom alles online afdoen. Tegen een forse betaling. Ikzelf ben in deeltijd vier jaar lang, twee keer per week vanuit Twente naar Utrecht gereden voor de HIO opleiding. Koste me enorm veel reistijd, naast lesuren en huiswerk. Ga in totaal van 20 uur per week uit, naast je werk. Zorg voor een degelijke opleiding, dat maakt het de totale investering dubbel en dwars waard.
Wow. Dat is een lange rit voor 2x per week. Ik snap best dat het investeren is. Ik weet zelf een beetje hoe ik ben, dus ik probeer inderdaad een degelijke opleiding op te zoeken die goed aansluit bij mij als persoon.

Mijn 2e keus is HBO Academy, die bieden ook gedeeltelijke online studies aan en hebben een locatie in Dordrecht wat dichterbij huis is. Dus ik ga daar eens kijken.

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15:16
Is het niet mogelijk om een master aan de OU te proberen? Ik heb dat zelf in deeltijd gedaan naast het werken.
Geen verplichting om op locatie te zijn. En als je nog geen master hebt denk ik een stuk goedkoper (ik was geloof ik rond de 5k kwijt in totaal).
Je zal zonder passende bachelor wel wat moeten inhalen qua stof.

Wel is het zo dat er veel discipline wordt verwacht van jou. Je hebt af en toe een online college van anderhalf uur, maar voor de rest wordt verwacht dat je veel zelf doet.

• NerdFury2020
Jobjl schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:07:
Is het niet mogelijk om een master aan de OU te proberen? Ik heb dat zelf in deeltijd gedaan naast het werken.
Geen verplichting om op locatie te zijn. En als je nog geen master hebt denk ik een stuk goedkoper (ik was geloof ik rond de 5k kwijt in totaal).
Je zal zonder passende bachelor wel wat moeten inhalen qua stof.

Wel is het zo dat er veel discipline wordt verwacht van jou. Je hebt af en toe een online college van anderhalf uur, maar voor de rest wordt verwacht dat je veel zelf doet.
Ik dacht altijd dat je voor een master eerst een bachelor moest halen. Ik heb zelf als hoogst genoten opleiding MBO3, ik mag wel aan het HBO beginnen want ik heb een 21+ toets gedaan. Ik weet niet hoe dat bij de OU zit. Hoe dan ook een goede tip, thanks!

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 18:05
Termi schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:55:

TOch is het handig om kennis geformaliseerd te hebben middels een diploma of certificaat. Zonder dat kan iemand inderdaad heel goed zijn, maar als je relatief snel een kandidaat moet selecteren dan geeft een diploma toch een bepaalde garantie dat iemand iets kan. Als je eenmaal ergens binnen bent is het minder relevant, dan wordt het CV weer belangrijker.

• NerdFury2020
R_Zwart schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:55:
[...]

TOch is het handig om kennis geformaliseerd te hebben middels een diploma of certificaat. Zonder dat kan iemand inderdaad heel goed zijn, maar als je relatief snel een kandidaat moet selecteren dan geeft een diploma toch een bepaalde garantie dat iemand iets kan. Als je eenmaal ergens binnen bent is het minder relevant, dan wordt het CV weer belangrijker.
Klopt. Ik ben nu echt aan het solliciteren naar creatieve functies (zoals dus software development maar ook marketing, etc.) en dat valt echt vies tegen.

Mijn opleiding is ICT. Maar ik doe namens de ICT afdeling vooral de communicatie en ook een klein stukje 'marketing' voor allerlei kennis en innovaties rondom ICT naar een organisatie van over de 5000 medewerkers. Daarnaast heb ik ook een stukje community management en promoties gedaan via een online platform waar ik op een hoogtepunt 577,000 subscribers had en ik fotografeer in mijn vrije tijd waar ik ook cursussen voor heb gedaan. Ook heb ik verschillende kleine projecten in C# en Low-code gemaakt. Allemaal ervaring.

Maar toch word ik overal de deur gewezen met het argument dat mijn profiel niet bij de functie past, als ik hier dieper op in ga krijg ik eigenlijk vrijwel altijd te horen dat ze toch graag iemand hebben met een HBO papiertje.

Dus als je net afgestudeerd bent aan het HBO heb je meer kans op een baan in vergelijking met iemand die al jaren (informele) ervaring heeft. En dat is ook wel logisch, want een opleiding vraagt veel van je en vraagt om discipline. Het is daarnaast schriftelijk en aantoonbaar bewijs, iets wat ik mensen nu niet kan geven.

Dus vandaar mijn intentie om een opleiding te volgen. Ik wil alleen op mijn 29ste niet 4 jaar zonder salaris zitten. :-(

[ Voor 4% gewijzigd door NerdFury2020 op 16-12-2025 12:03 ]

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Zou je overwegen om dat papiertje dan naast je huidige baan te halen? Als je snel door de stof heen gaat omdat je de kennis grotendeels al meent te hebben kun je flink sneller. Je hoeft dan ook je huidige baan niet vaarwel te zeggen en zodoende niet terug te vallen in salaris. Zo ben ik ook met een derde studie bezig, om mijn vakkennis wat te verdiepen (en leuk om er weer een diploma bij te hebben als ik stappen wil maken naar andere organisaties), heb altijd naast mijn werk gestudeerd. Eerst 40u per week werken en er wat bij studeren, nu werk ik 36 uur. Daardoor ga ik wel een stuk sneller, ik volg nu een studie die aansluit bij mijn werkveld en heb in anderhalf jaar nu 125 van de benodigde 180 punten voor de bachelor (Open Universiteit). Alles kan online, tentamens ook (met proctoring) dus ik kan studeren wanneer ik wil.

• NerdFury2020
Kurkentrekker schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:13:
Zou je overwegen om dat papiertje dan naast je huidige baan te halen? Als je snel door de stof heen gaat omdat je de kennis grotendeels al meent te hebben kun je flink sneller. Je hoeft dan ook je huidige baan niet vaarwel te zeggen en zodoende niet terug te vallen in salaris. Zo ben ik ook met een derde studie bezig, om mijn vakkennis wat te verdiepen (en leuk om er weer een diploma bij te hebben als ik stappen wil maken naar andere organisaties), heb altijd naast mijn werk gestudeerd. Eerst 40u per week werken en er wat bij studeren, nu werk ik 36 uur. Daardoor ga ik wel een stuk sneller, ik volg nu een studie die aansluit bij mijn werkveld en heb in anderhalf jaar nu 125 van de benodigde 180 punten voor de bachelor (Open Universiteit). Alles kan online, tentamens ook (met proctoring) dus ik kan studeren wanneer ik wil.
Dat heb ik geprobeerd. Het is zeker haalbaar, maar ik had van mijn huidige baan veel lichamelijke klachten vanwege stress. We zitten in een groot innovatie traject wat al 3 jaar duurt en ons takenpakket is groter en groter geworden, maar er zijn geen extra mensen aangenomen dus de werkdruk is heel erg hoog. Dus dat maakt het lastig.. ik zou bijvoorbeeld wel 16 uur per week willen werken in mijn huidige functie en de rest willen spenderen aan een opleiding. Dat is misschien wel een optie.

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als je iets gaat studeren wat je leuk vindt dan hoeft het geen stress op te leveren. Ik leer allemaal nieuwe dingen en daar kan ik van genieten. Dat scheelt enorm in de mentale belasting die het kost!

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-12 09:41

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Geen directe ervaring met NOVI, maar ik weet wel (hoor in de wandelgangen) dat door de meest recente overname/fusie deze school veel commerciëler is geworden en er minder persoonlijke aandacht is. Dit heb ik van bronnen die bij Novi gewerkt hebben.

Zelf geef ik IT trainingen van Microsoft, CompTia, Exin, EC-Council en Offensive Security. Zoiets zou je ook kunnen doen: jouw CV verbeteren m.b.v. het halen van certificaten. Mocht je die richting uit willen, dan kan ik eventueel wel wat tips geven.

Make music, not war

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:04
Heb je al naar de mogelijkheden voor een apprenticeship gekeken? Wellicht lastiger om te krijgen, maar een stuk effectiever om je doel te bereiken.

• NerdFury2020
musiman schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:09:
Geen directe ervaring met NOVI, maar ik weet wel (hoor in de wandelgangen) dat door de meest recente overname/fusie deze school veel commerciëler is geworden en er minder persoonlijke aandacht is. Dit heb ik van bronnen die bij Novi gewerkt hebben.

Zelf geef ik IT trainingen van Microsoft, CompTia, Exin, EC-Council en Offensive Security. Zoiets zou je ook kunnen doen: jouw CV verbeteren m.b.v. het halen van certificaten. Mocht je die richting uit willen, dan kan ik eventueel wel wat tips geven.
Heb je ervaring met de C# certificering van Microsoft? Ik ben daar ooit aan begonnen maar toen werd mijn leven ineens heel rommelig. Ik denk er over om dit verder op te pakken omdat het gratis is en omdat het misschien een goede test is om te zien of ik een hele software developer opleiding wel zie zitten.
SCIxX schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:23:
Heb je al naar de mogelijkheden voor een apprenticeship gekeken? Wellicht lastiger om te krijgen, maar een stuk effectiever om je doel te bereiken.
Ik heb er wel naar gekeken. Maar de meeste zijn mbo4, dat voelt meer als een stap achteruit voor mij omdat ik al 4 jaar op mbo4 niveau werk en 1 jaar op hbo niveau.

[ Voor 18% gewijzigd door NerdFury2020 op 17-12-2025 10:41 ]

Pagina: 1