Pi als bridge wil niet werken

Pagina: 1
Acties:

• Edje1103
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-12 14:30
Ik probeer met een pi4 een bridge te maken tussen een wifi netwerk en een wired netwerk.
Zou toch niet zo moeilijk moeten zijn, genoeg tutorials te vinden, maar helaas krijg ik het niet werkend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqtWf7wZS7CRm1i17nF9SJkURHQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FiolDOhRuwPmA1tc5TidfnJX.png?f=user_large

Zo zou het moeten worden, vanaf de laptop moeten beide apparaten in het bedraad netwerk bereikbaar zijn.
Ik loop nu vast op het pingen. De pi is wel aan te pingen op 10.254.1.25, maar de andere devices niet. Ik krijg dan een error "TTL expired in transit".
Volgens Google komt dit doorat het wired netwerk in een ander subnet zit dan het wifi netwerk. Ik zou een route moeten toevoegen om dit dan wel mogelijk te maken route add 10.254.1.0 mask 255.0.0.0 231.134.12.1 Helaas krijg ik dan de volgende error "de parameter is onjuist".

Hier loop ik helaas op vast, iemand een suggestie?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:10
Wijzig de gateway in de laptop naar de router van je netwerk, of hang die laptop gewoon in je eigen netwerk zodat hij een ipadres uit je eigen lan krijgt.

Maar als je bezig bent om bijvoorbeeld je werklaptop aan je eigen lan te koppelen zou ik je afraden dat te doen.
Je haalt de hele security van je werk om zeep daardoor en kunt dan aansprakelijk worden gehouden als er op je werk iets gehacked wordt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-12 16:36
Het route command is niet juist, je ip adres is specifiek en je netmask niet.
Probeer eens: route add 10.0.0.0 mask 255.0.0.0 231.134.12.1

Kan de pi op beide netwerken devices pingen? Zo ja, dan is het noodzakelijk dat de pi de data goed route (ls je de tutorial volgt zit dat goed).

Als laatste stap moet je alle devices vertellen hoe ze elkaar bereiken, dus niet enkel de laptop maar ook de bedrade devices moet verteld worden wat er achter de gateway (pi) te vinden is aan netwerken.

[ Voor 56% gewijzigd door hjtuinenburg op 15-12-2025 16:32 ]

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:49

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Ik snap je commando's niet en je terminologie is ook een beetje vaag, je hebt het over een bridge maar deze functioneert op het layer 2 (MAC) in een netwerk.
Je link doet vanalles met forwarding/NAT dus wat je eigenlijk zoekt is een router tussen de twee netwerken? Nou deze heb je, op de end-devices hoef je niks in te stellen want de SRC nat (masquerade) rule zou ervoor moeten zorgen dat alle packets op de devices als source 10.254.1.25 hebben. So far so good.

Jou laptop kan niet "direct" bij de devices komen omdat deze niet in hetzelfde subnet zittten. Dit moet je dus routeren en dit kan want je hebt een PI in beide netwerk zitten.
Je hebt twee netwerken:
1: 231.134.12.48/23
2: 10.254.1.25/8

Wat je dus mist is een route op je laptop die snapt wat hij moet doen met het
10.254.1.25/8 verkeer, dus zoiets (in Windows dan):
route -p add 10.254.1.0 mask 255.0.0.0 231.134.12.61

Subnet 1 is duidelijk geen private IP-range.. Waarom zit dit op de wifi?
Om eerlijk te zijn lijkt het meer op een PI bij een klant in zijn netwerk neer te zetten met een SIM kaartje erin en zo het netwerk in te komen als wat anders.
Hou er wel rekening mee dat als bovenstaande het geval is ondanks dat je in hetzelfde subnet zit deze setup misschien niet werkt als er (tunnel) protocollen worden gebruikt zoals PPP(OE). Dus kun je iets meer toelichten over de exacte setup?