Aankoopadvies: Upgrade huidige pc of nieuw systeem voor 1440

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mbosje
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Hallo mede Tweakers,

Ik game af en toe, keer in de avond of weekend als ik tijd heb. Nu merk ik dat mijn huidige pc niet altijd meer is wat ik wil, toch wat moeite heeft met games, deze is uit 2020. Ook komt er een nieuw 1440 monitor aan en dus dacht ik een mooi moment om me weer eens te verdiepen in een nieuwe pc. Maar dat valt tegen qua prijzen, ik ben net een half jaartje te laat zie ik. Daarom zit ik na te denken, ga ik wachten, ga ik mijn huidige systeem updaten of toch een flinke uitgave doen?

Hopelijk willen en kunnen jullie mij helpen, het is voor mij toch wat lastig. Vooral mijn huidige updaten of een hybride bouwen, vraagt meer kennis dan ik heb.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Ik wil de pc vooral gebruiken voor gamen. Af en toe ook voor andere zaken, zoals vluchten boeken, vakanties, bankzaken enz. maar voornamelijk voor gaming. Ik zit een beetje in dubio: ik was aan het kijken naar een nieuw systeem om te gamen op 1440p high/ultra.

Ik merk dat mijn huidige pc Full HD medium/high aankan, afhankelijk van de game. Vanuit mijn werk mag ik een thuiswerkplek samenstellen en ik denk eraan om een 1440p 34-inch 21:9-scherm te laten installeren, zowel voor thuiswerken als gamen. Tja, een mooi excuus om dan meteen te kijken naar een pc die hier goed tot zijn recht komt.

Nu viel het mij op dat een mooie nieuwe 1440p-pc al snel uitkomt op €2100–€2300. Dat vind ik net wat te gek. Toen ik 18 was had ik het zeker gedaan (toen had ik dat geld niet 😂), maar nu ik halverwege de 30 ben heb ik andere prioriteiten en game ik vooral af en toe. En zoals jullie waarschijnlijk ook zullen weten, kun je ook leuke andere dingen doen met zulke bedragen.

Daarom dacht ik: kan ik mijn huidige pc niet upgraden? Is dat wel handig, om nu 600m- uit te geven aan een pc die wellicht dan nog 1 of 2 jaar meekan of het goed doen en meer uitgeven en nog 5/6 jaar goed kunnen gamen?

Wat mag het systeem gaan kosten?

Alleen de pc:
• Nieuw: ± tussen € 1.500,- tot max € 1.900,-. Goedkoper is beter, maar wil ook niet op € 100/€150,- besparen als het betere is naar de toekomst.
• Upgrade: geen idee, maar denk aan € 500–€ 600?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt?

Zeker, dit is mijn huidige setup:
• AMD Ryzen 5 3600 ( Upgraden naar: Ryzen 5 5600?)
• Kingston A400 SSD 480GB (vervangen voor 2TB?)
• Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB (3.5”) (Hergebruiken met grotere SSD)
• Seasonic S12III-500 (voeding) (naar 650?)
• Gigabyte GeForce GTX 1660 SUPER OC 6G (upgraden door 5060 ti?)
• Cooler Master MasterBox Q300L (minitower) (hergebruiken?)
• ASRock B450M-HDV R4.0 (Herbruiken met ryzen 5?)
• G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB (16GB DDR4) (hergebruiken?)

Zou mooi zijn als ik bovenstaande componenten zou kunnen hergebruiken, scheelt in € maar ook in weggooien er is al genoeg afval.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Als ik een nieuwe setup zou kiezen, zou ik denken aan iets in deze richting:
• AMD Ryzen 7 7700 (tray)
• ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI
• Gigabyte Radeon RX 9070 XT GAMING OC 16G
• NZXT H6 Flow
• Arctic Freezer 36 (Black)
• Patriot Viper Venom 32GB DDR5 6000 CL30
• Corsair RM850x (2024)
• Samsung 990 EVO Plus 4TB

Upgrade van huidige pc:

Bij een upgrade van mijn huidige pc vind ik het lastig. Dit is niet iets wat ik dagelijks of maandelijks doe. Een volledig nieuw systeem uitzoeken vind ik eerlijk gezegd makkelijker dan upgraden. Ik kijk in de Best buy van Tweakers kijk nog wat rond of er zaken is die beter bij mij passen en bestellen. Dat is wat makkelijker dan kijken of alles goed op elkaar past.

Ik denk dat vooral mijn CPU en GPU de bottleneck zijn in huidige games. Tegelijkertijd is upgraden ook best prijzig. Nieuw DDR5-geheugen is erg duur; kan ik nog een tijdje door met mijn huidige DDR4?

Heb je nog bepaalde eisen of wensen?
• Voorkeur voor 1440p high/ultra met goed speelbare FPS
• Huidige componenten hergebruiken? (bijv. behuizing, HDD)
• Geen of zo min mogelijk RGB (ja, ik word oud 😉)
• Games die ik speel: Fallout, ARC Raiders, Elder Scrolls, soms shooters, Hogwarts Legacy. Hopelijk straks de nieuwe Elder Scrolls, nieuwe GTA. Niets heel spectaculairs, maar wel leuk.

Ga je overklokken?

Nee.

Wat verwacht je van ons?

Advies, hulp en meedenken, alles is welkom.
Een nieuwe build samenstellen is relatief makkelijk, maar bepalen of een upgrade of een hybride build (deels nieuw, deels huidig) verstandig is, vind ik lastig.

Alvast bedankt voor jullie tijd, moeite en het meedenken! Dat waardeer ik zeer. _/-\o_

Alle reacties

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15-12 23:20

Bouwer21000

Bigger number better

Je speelt veel GPU-heavy games, ik zou er een nieuwe videokaart en voeding in steken en kijken hoe ver je daarmee komt. Ik denk een heel eind, en met de huidige RAM-prijzen is een CPU upgrade toch minder interessant, want met een AM5 CPU moet je naar DDR5. Mocht het niet genoeg zijn, kun je die altijd later nog meenemen naar een nieuwe build waar je wel een nieuwe CPU in steekt.

Helaas heb je de productieperiode voor de 5700X3D en 5800X3D gemist, dat had nog een leuke CPU upgrade kunnen zijn, maar is helaas niet meer in de verkoop (voor prijzen die het waard zijn). Een 5600 kost ook al redelijk wat voor hoe klein het prestatieverschil is.

Qua onderdelen die ik zou aanraden:
Die gigabyte is prima: uitvoering: Gigabyte Radeon RX 9070 XT GAMING OC 16G
Voeding kan goedkoper: uitvoering: XPG Core Reactor II VE 850W

Je zou ook nog iets goedkoper kunnen gaan qua budget. Een 1660 Super is inmiddels best verouderd en ook voor wat minder geld heb je al 3-4x zo veel FPS:
uitvoering: ASUS Prime Radeon RX 9070 OC Edition 16GB GDDR6 (gemiddeld 4.5x zo snel)
uitvoering: INNO3D GeForce RTX 5060 Ti 16GB TWIN X2 OC (gemiddeld 3x zo snel)
(schattingen gebaseerd op relatieve gemiddelde FPS in de reviews van TechPowerUp)

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

• P-Nut
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:04
ASRock B450M-HDV R4.0 motherboard supports the Ryzen 7 5000 series only after a BIOS update to version P4.90 or newer**

5700x3d kan je via ali voor relatief goede prijs kopen, wellicht mooie kortingen rond de kerst ali kennende.

9070xt die kan je relatief eenvoudig meenemen naar je toekomstige systeem mocht je op een later moment afscheid nemen van AM4.

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:59
Met 500W voeding zou ik ook kijken naar een 9060 XT 16GB. Die kan je er zo in prikken en dan heb je voor vrij weinig een veel snellere PC.

RX 9070 XT is nog een stuk sneller, maar dat betekent ook de voeding upgraden. Dus dat betaal je het dubbele voor een ~60% boost in FPS.

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:48
5700X3D is al lang niet meer voor een redelijke prijs bij Ali te koop helaas. Ik zou eerder bij V&A zoeken naar een 5700X of 5800X. Beide zijn vrijwel gelijk in games op 1080p, dus voor 1440p (UW) gaat het verschil nog kleiner zijn.

16GB geheugen is ook een beetje magertjes, ik zou dus ook bij V&A kijken voor een setje van 32GB. Prijs van nieuw DDR4 geheugen is namelijk niet echt heel leuk meer

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:08
Als je voldoende geheugen had in je huidige systeem zou ik idd een upgrade overwegen maar er moet teveel geupgrade worden en dan is investeren in vooral 16GB DDR4 geheugen in deze slechte tijden wel zonde. Ik zou een goede voeding en 9070XT doen en de rest van het systeem uitstellen tot betere tijden. Die GPU gaat al een wereld van verschil zijn.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Dekar schreef op maandag 15 december 2025 @ 19:08:
RX 9070 XT is nog een stuk sneller, maar dat betekent ook de voeding upgraden. Dus dat betaal je het dubbele voor een ~60% boost in FPS.
Als je naar 1440P arc raiders wil zou ik bovenstaand gewoon simpelweg doen. En dan inderdaad een 750W voeding en 16GB DDR4 ram erbij prikken, dit moet precies hetzelfde zijn als wat je al hebt. Helemaal eens met @Therazor dat het nu duurder is, maar DDR4 is nog altijd relatief goedkoop en 16GB DDR4 bijprikken scheelt je dat een upgrade moet doen naar 32GB DDR5 + AM5 moederbord + AM5 CPU. Met de huidige prijzen ben je daarmee zo €700 verder, terwijl je met 16 GB DDR4 klaar bent voor €103 voor 32GB ram+cpu+mobo uitvoering: G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB omdat je het meeste al hebt. Dat is €700 besparen waarmee je dus letterlijk de gpu voor kan kopen.

Dan zijn een RX 9070 XT en goede 750W voeding de volgende stappen, en kun je in totaal voor €800 dus klaar zijn, Eventueel is dan nog een Ryzen 5 5700/5800 CPU slim om erbij te kopen tegen een goede prijs als je ziet dat je bij bepaalde games tegen een CPU limiet aanloopt (CPU 100% in de windows task manager tijdens gamen en rest lager = cpu limiet)

youtube.com/@hisrep

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:48
@DeNachtwacht Moederbord heeft alleen twee ram slots, dus huidige geheugen moet geheel vervangen worden. Op V&A staan 32GB setjes voor rond de 130 euro dus dat lijkt mij dan het meest interessant.

• mbosje
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Thanks voor het meedenken!

Ik lees op hoofdlijnen wel hetzelfde advies, neem een nieuwe GPU en wacht nog even af tot betere tijden. Met dat advies ga ik denk ik liever voor een goede GPU met een nieuwe voeding. Kijken hoe dat gaat, als dat prima is voor nu dan laat ik het daarbij en dan kan ik deze met een jaar of twee blijven gebruiken in een nieuwe build.

Mocht het toch niet afdoende zijn, tja dan wat aanbiedingen V&A in de gaten houden de komende maanden.

Dus ik ga kijken naar een 9070XT en een nieuwe voeding. Dan kan ik later dit overzetten naar een nieuwe build als de prijzen wat gedaald zijn.

Thanks voor het meedenken! _/-\o_
Pagina: 1