Ik heb 6cm tussen de runners. Daar past die Curtain 3 van Switchbot net tussen. Als het werkt, werkt het geweldig.
Wel moet je echt de batterij goed vol houden, anders gaat ie soms net niet helemaal open (of zelfs net niet helemaal dicht). Ook hogere luchtvochtigheid vinden ze niet leuk ben ik achter, dan gaat het wieltje slippen en heb je ook weer dat ie net niet helemaal opent, of net niet helemaal sluit.
Hij meet op basis van omwentelingen van het wiel hoe ver het is om open te gaan. Door dat slippen lijkt hij de tel kwijt te raken. Hij gaat dan niet helemaal open, maar weet tegelijkertijd vreemd genoeg ook dat ie niet helemaal open is. Dus in de app kan je dan nogmaals de opdracht geven om open te gaan, en dan gaat hij weer verder. Alsof hij denkt dat hij weerstand krijgt, maar het eigenlijk komt doordat ie van zichzelf te zwak is.
Ik heb er 4 gekocht (voor 2 dubbele gordijnen). Met name het gordijn van 6m (2x 3) geeft wel eens issues. Zo zend ik in de ochtend inmiddels standaard 3x (elke 5 minuten 1x) het signaal gordijn open om zeker te zijn dat ie uiteindelijk (zo goed als) helemaal open gaat.
Ik vermoed dat het deels ook komt door slijtage aan het binnenwerk. Switchbot is ook wel gul in vervanging, alsof ze zelf ook weten dat er iets mis mee is. Ik heb er 4 gekocht, maar inmiddels 9 binnen gehad.
Het product werkt an sich goed, maar een paar verbeteringen zijn welkom:
- Metalen binnenwerk ipv plastic (wat kan slijten)
- Sensor aan begin én eind van de rails; en dat je dan kan instellen dat hij altijd moet doorgaan tot ie bij de sensor is
- Krachtigere batterij en motor
Blij met wat ik heb, maar hoop dat ze met een v4 gaan komen. Want er is eigenlijk geen vergelijkbaar alternatief. Je komt dan uit bij een elektronische gordijnrails.