Het leed dat '4K 240hz' dockingstation heet

Pagina: 1
Acties:

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:20
In mijn beperkte zoektocht naar dockingstations die een 4K monitor ondersteunen (in principe zo goed als alle) kom ik haast tot de conclusie dat er geen 'gangbare' dockingstations zijn die zonder problemen een dergelijke monitor met een hoge refreshrate aan kunnen sturen.

En om het feest nog wat spannender te maken ben ik zelf eigenlijk op zoek naar een setup van 2 van dergelijke monitoren.

Momenteel heb ik een HP dockingstation G5 en HP laptop met 2 1440P 180hz schermen welke ik met geen mogelijkheid werkend krijg op volle toeren. Als ik naar 120hz terugschaal krijg ik ze beide op volle resolutie aan de praat. Ga ik naar 180hz moet ik de andere monitor beperken tot 1080P60.

Dat gaat met 4K schermen dus zeker niet werken.

Nu is 4K240hz in een kantooromgeving wellicht ook wat overkill, maar het is meer om aan te geven waar het probleem ligt. Met 4K120hz zou ik ook genoegen nemen, maar mijn verwachting is dat dit ook al niet heel makkelijk gaat zijn.

Momenteel is mijn dockingstation het type: HP USC-C Dock G5

TL;DR: Zijn er dockingstations die 2x 4K120HZ ondersteunen?
Wellicht zijn er andere aandachtspunten dan alleen de Dock? Wellicht moet de monitor iets specifieks ondersteunen, of de USB-C poort van de laptop?

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:59
Dat heeft te maken met de bandbreedte van het dock. Thunderbolt 4 heeft simpelweg niet genoeg bandbreedte om al die informatie doorheen te sturen. Je zal dan dus richting Thunderbolt 5 dock moeten:
https://www.goedekabels.n...olt-4-wat-is-het-verschil

Als ik de specs goed begrijp (ik vind Dell niet zo duidelijk, met "4 vensters", bijvoorbeeld....), zou dit Dell Dock het moeten kunnen:
uitvoering: Dell Pro Thunderbolt 5 Dock - WD25TB5
https://www.dell.com/nl-n...25tb5/apd/210-brfn/dokken

Let wel, ik geloof dat Thunderbolt 5 docks niet per se deze specs hoeven te ondersteunen (dus niet elk TB5 dock hoeft te voldoen). Het is dus zaak om goed de specs te checken.

EDIT: Ik zeg iets over Dell die ik niet zo duidelijk vind met de ondersteunde resoluties, maar HP geeft niet eens aan welke Thunderbolt versie hun dok ondersteunt :+
https://www.hp.com/nl-nl/...k-g5-5tw10aa-abb#features

[ Voor 13% gewijzigd door Wild Chocolate op 15-12-2025 13:10 ]

iRacing Profiel

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:46
Als je gebruik maakt van Thunderbolt 3, dan is het mogelijk om 1 of 2 schermen op 4K@120hz te draaien, als je gebruik maakt van DSC (=compressie). Dat moet een dock dan wel ondersteunen. De ondersteuning voor het 2e videokanaal is optioneel bij TB3 en standaard bij TB4.

Maar over welke laptop hebben we het en weet je wat precies de specs zijn van de betreffende USB-C poort?

Het dock:
https://h20195.www2.hp.com/v2/GetPDF.aspx/4aa7-5464enw.pdf

Bij Displayport 1.4 met DSC:
Maximaal 3x 4K@60hz

Maar dit is dus een USB-C Alternate Mode dock en die heeft dus maar 1 Displayportkanaal ipv 2 bij TB3(+) en dus maar de helft van de bandbreedte.

[ Voor 39% gewijzigd door White Feather op 15-12-2025 20:42 ]

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:43
Wild Chocolate schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:03:
Dat heeft te maken met de bandbreedte van het dock. Thunderbolt 4 heeft simpelweg niet genoeg bandbreedte om al die informatie doorheen te sturen. Je zal dan dus richting Thunderbolt 5 dock moeten:
https://www.goedekabels.n...olt-4-wat-is-het-verschil

Als ik de specs goed begrijp (ik vind Dell niet zo duidelijk, met "4 vensters", bijvoorbeeld....), zou dit Dell Dock het moeten kunnen:
uitvoering: Dell Pro Thunderbolt 5 Dock - WD25TB5
https://www.dell.com/nl-n...25tb5/apd/210-brfn/dokken

Let wel, ik geloof dat Thunderbolt 5 docks niet per se deze specs hoeven te ondersteunen (dus niet elk TB5 dock hoeft te voldoen). Het is dus zaak om goed de specs te checken.

EDIT: Ik zeg iets over Dell die ik niet zo duidelijk vind met de ondersteunde resoluties, maar HP geeft niet eens aan welke Thunderbolt versie hun dok ondersteunt :+
https://www.hp.com/nl-nl/...k-g5-5tw10aa-abb#features
Dat komt omdat je op de verkeerde pagina kijkt. Er is een USB-C dock en een Thunderbolt Dock van HP. Dit dock ondersteunt bijvoorbeeld Thunderbolt 4 (is toevallig het dock wat ik heb):
uitvoering: HP Thunderbolt Dock 120W G4

Dat dock van HP wat jij post heeft geen Thunderbolt support, dus het is vrij logisch dat dat ook niet op de pagina staat :+

Als je op TB5 docks filtert dan kom je bijvoorbeeld deze tegen:
uitvoering: Ugreen Revodok Max 2131 Thunderbolt 5 13-in-1 Docking Station 140W

Deze kan aldus Ugreen:
Twee 6K@60Hz-schermen en één 8K@60Hz-scherm met hoge resolutie: sluit twee monitoren tegelijkertijd aan en verhoog uw efficiëntie – perfect voor multitasking, het maken van content of financiële analyses. Geniet van haarscherpe beelden met een framesnelheid tot 8K@60Hz of ultrasnelle 4K@240Hz op één extern beeldscherm.
Aansturen.. dus dan heb je 1 4K scherm op 240Hz. Moet je device natuurlijk wel TB5 ondersteunen maar dat lijkt me vrij evident voor TS }:O

[ Voor 19% gewijzigd door Korvaag op 15-12-2025 17:07 ]

UNOX: The worst operating system

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:59
@Korvaag Het HP dock wat ik linkte, is het dock wat TS aangeeft te hebben. Van die pagina:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E3w4HvsIzDFlfV883eOIAks5op8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E1HHJmkRzDn8hvnyDBQMMTl6.png?f=fotoalbum_large

Dat interpreteer ik dan als dat het dock Thunderbolt ondersteunt, maar er staat geen versie bij... Maar ik zie na het openklappen van de disclaimer, dat het inderdaad alleen "compatibiliteit met thunderbolt" is 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Wild Chocolate op 15-12-2025 22:21 ]

iRacing Profiel

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:20
White Feather schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:40:
Maar over welke laptop hebben we het en weet je wat precies de specs zijn van de betreffende USB-C poort?
Ik ben geneigd te zeggen dat ik een 'HP ZBook Power G11' (RTX 2000 ADA) heb, die zou over thunderbolt 4 poorten moeten beschikken. Kan er een modelletje naast zitten, maar hij is vrij nieuw (vorig jaar gekregen).

Maar als ik @White Feather mag geloven is de dock die ik momenteel gebruik gewoon een generieke monitor splitter om het maar simpel te zeggen.

Dat verklaard vast ook waarom mijn schermen ook niet als een merk worden herkend, maar als een 'displaylink' monitor.

Ik twijfel eigenlijk al jaren aan de effectiviteit van de dockingstations, maar beperken die (of deze specifieke versie) eigenlijk ook de prestaties van de laptop zelf? Ik werk veel met CAD software, maar voor de meest zware taken zie ik nauwelijks de prestaties van het systeem (CPU/GPU) boven de 15% uitkomen, terwijl de laptop duidelijk moeite heeft met de 3D weergave van bepaalde objecten.

Anders moet ik toch echt eens even met de afdeling ICT om tafel voor wat degelijke hardware.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
BLACKfm schreef op maandag 15 december 2025 @ 22:34:
[...]

Maar als ik @White Feather mag geloven is de dock die ik momenteel gebruik gewoon een generieke monitor splitter om het maar simpel te zeggen.

Dat verklaard vast ook waarom mijn schermen ook niet als een merk worden herkend, maar als een 'displaylink' monitor.
Nee Displaylink is weer wat anders. Daarbij zit eigenlijk de hele GPU in het dock, en stuurt de CPU van je laptop dat direct aan over de USB bus. Het voordeel is dat je veel minder USB bandbreedte nodig hebt. Het nadeel is dat je hogere CPU load hebt, en dat het helemaal prima is voor normaal office werk, maar ik zou niet een film oid ermee gaan kijken.

Als je 2x 4k @ 120Hz wil hebben, heb je gewoon om te beginnen een enorme hoeveelheid bandbreedte naar je dock nodig. Alleen Thunderbolt 5 kan dat aan, dus je zal een Thunderbolt 5 dock nodig hebben, plus een laptop die Thunderbolt 5 aan kan. Als ik jouw ICT afdeling was zou ik toch heel erg kritische vragen stellen of je een nieuwe laptop nodig hebt zodat je wel 2x 4k @ 120Hz kan draaien.
Pagina: 1