Vraag

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-12 10:55
De aannemer die bij ons bezig is geweest had wat moeite om een geschikte nieuwe plek te vinden voor een schakelaar die in een muur zat welke verwijdert is. De hele muur is dus weg, inclusief schakelaar uiteraard.
Hij heeft er voor gekozen om een enkelvoudige schakelaar, die we eerst enkel voor de lamp boven de trap gebruikte, te vervangen met een dubbele schakelaar waar nu dus een schakelaar voor de hal bij gekomen is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LospAZlcdLX-fi--6rUQ53jpeoM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MhFTffrkLkMvNSCuGxWzs3rw.jpg?f=fotoalbum_large

tot zover niks schokkends (pun intended). Nu merkte ik dat de nieuwe schakelaar het net niet helemaal lekker deed. Ik ben geen elektro monteur, maar een schakelaar opendraaien en de draadjes even opnieuw vast zetten durf ik wel aan. Dus: hal-lamp aan, even de juiste groep in de stoppenkast uitzetten en lekker aan de gang gegaan. Toen ik alles weer in elkaar had zitten kwam ik er achter dat de schakelaar voor de lamp in het trappengat het nog deed! Nog voordat ik de groep weer aan had gezet. Hier zat nog spanning op. Blijkbaar komen er nu dus 2 groepen samen in deze enkele muurdoos. Nu weet ChatGPT mij wel te vertellen dat dit niet helemaal volgens de NEN1010 norm is, maar hoe belangrijk is het om dit te herstellen?

Technische installatie=> DEI

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 15-12-2025 19:05 ]

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:22
Doorgaans lopen door alle buizen maar 1 paar electriciteitsdraden.
Dus 1 nul, 1 aarde en 1 fase.
Meer mag ook niet.
Hierdoor hebben alle WCDs automatisch beschikking over maximaal 1 fase / 1 groep.
2 groepen met elkaar verbinden is echt een onwijze no-go om een heleboel redenen, maar vooral om veiligheid.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:11
Als de tweede groep niet door de zelfde buis gaat zou ik het nog wel ok vinden (geen idee of NEN1010 het ook zo vindt). Met een dubbele schakelaar verbind je ze ook niet als je de neutraal ook maar gescheiden houdt.
Helemaal correct, nee ik denk het niet, een pragmatische oplossing, ja dat wel...

Maar twee groepen door de zelfde buis is zeker een no-go.
PS. het is geen WCD maar een schakelaar of een muurdoos.

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:36
Wat belangrijkste is, is dat de dubbele wip (serie)schakelaar dus 2 losse voedingen (bruine draden) heeft die beide uit een losse buis komen. Is dit helemaal conform ? nee.
Maar het alternatief is een losse doos ernaast boren, daar de draden naartoe brengen die, waarschijnlijk, alsnog door die doos heen gaan, een heleboel werk om het maar conform(er) te krijgen

het kan geen kwaad, (zie post alphaRomeo) praktisch opgelost. Evt kun je nog in je groepenverklaring even een notitie plaatsen: Let op, schakelaar Q bevat groep X en Y

Gwindorian's Diablo Profiel

• scrappy.doo
hfolkers schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:08:
Als de tweede groep niet door de zelfde buis gaat zou ik het nog wel ok vinden (geen idee of NEN1010 het ook zo vindt). Met een dubbele schakelaar verbind je ze ook niet als je de neutraal ook maar gescheiden houdt.
Helemaal correct, nee ik denk het niet, een pragmatische oplossing, ja dat wel...

Maar twee groepen door de zelfde buis is zeker een no-go.
PS. het is geen WCD maar een schakelaar of een muurdoos.
ze gaan niet door dezelfde buis. Er komt een groep van boven via een buis, die zat er al. De tweede, nieuwe groep, wordt via de achterkant gevoed. Ik zal vanavond nog even een foto van de achterkant maken om dat duidelijk te maken.

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:35

AlphaRomeo

FP PowerMod
Gwindorian schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:27:
het kan geen kwaad, goed praktisch opgelost. Evt kun je nog in je groepenverklaring even een notitie plaatsen: Let op, schakelaar Q bevat groep X en Y
Tot je naar een 3 fasen aansluiting gaat en er ineens 400V delta tussen de beide bruine draden staat. Als je niet met de draden aan de gang wilt gaan, is het makkelijkst (en toch veilig) om beide groepen achter dezelfde automaat te zetten zodat het dus één groep wordt, dat kan uiteraard alleen als de verbruikers daarop berekend zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door AlphaRomeo op 15-12-2025 15:47 ]

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:36
AlphaRomeo schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:38:
[...]

Tot je naar een 3 fasen aansluiting gaat en er ineens 400V delta tussen de beide bruine draden staat. Als je niet met de draden aan de gang wilt gaan, is het makkelijkst (en toch veilig) om beide groepen achter dezelfde automaat te zetten zodat het dus één groep wordt, dat kan uiteraard alleen als de verbruikers daarop berekend zijn.
ehm ja. daar heb je wel een punt ja.
Op zijn minst zorgen dat die groepen op dezelfde fase terecht komen, maar zo scherp moet je dan maar weer zijn tegen die tijd.

Gwindorian's Diablo Profiel

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

AlphaRomeo schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:38:
[...]

Exact. Dit soort "praktische oplossingen" heeft mij hier een paar apparaten gekost en de elektriciën een hele middag troubleshooten na het vervangen van de oude groepenkast door een nieuwe, alvast op 3-fase voorbereide groepenkast. Bij het inschakelen van de nieuwe kast klapte de hele boel er weer uit omdat, zo bleek uiteindelijk, er bedrading vanuit twee groepen bij elkaar in een dubbele schakelaar waren gestoken (in mijn geval een dubbele dimmer). Op een of andere manier (zelfs zonder dat er daadwerkelijk 3-fase was aangesloten), zorgde dat ook voor het doorbranden van de oude inbouwkoelkast en garagedeur opener. Als ik me goed herinner hingen in mijn geval beide lampen aan dezelfde helft van de dubbele dimmer, waardoor er dus een verbinding was tussen de twee groepen die in de nieuwe situatie verdeeld zaten over verschillende fasen en ik geloof ik twee verschillende aardlekschakelaars.

Een nettere oplossing zou dus zijn om er een extra doos naast te zetten. Zodat het echt gescheiden is en niemand ooit zomaar in de toekomst bedenkt "kleur bij kleur, moet kunnen" en zo die twee groepen die nu nog min of meer los van elkaar in die dubbele schakelaar zitten toch aan elkaar knoopt.

En dan nog is het verstandig om inderdaad ook nog wat labels aan te brengen (bij die buis aan de achterkant bijvoorbeeld, of in de doos zelf) en een notitie in je groepenoverzicht.

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 15-12-2025 17:07 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• scrappy.doo
Die dubbele schakelaar hangt aan de muur van de kast waar CV en nog wat zaken zitten. Hier is een foto van de achterkant van die dubbele schakelaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2oJ70Z89Bw5fRYHavzA3Ka1bR8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HnWc7QHpIkaCKcGUiAJLfUUH.jpg?f=fotoalbum_large

Hij heeft dus bruin en zwart afgetapt van het licht in deze kast en die gebruikt voor de lamp in de hal.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Is het stiekem niet gewoon een 'hotel-schekeling' waarbij je van twee kanten een 'fase' (op zwart) kunt meten?

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 15-12-2025 17:56 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• scrappy.doo
Will_M schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:55:
Is het stiekem niet gewoon een 'hotel-schekeling' waarbij je van twee kanten een 'fase' (op zwart) kunt meten?
Nee de schakelaar in de kast is echt voor die lamp daar, de linkerkant van de dubbele schakelaar is voor de hal en de rechterkant is wel een hotel schakeling, maar de andere kant daar zit bovenaan de trap.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:49

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Tja, dat is not done. En ook niet netjes, zou ik geen genoegen mee nemen van een aannemer. Ook niet met het zo halfbakken door een gootje en waarschijnlijk niet in een pijp door de muur. Daar had hij even de moeite moeten nemen om een extra doos in de muur te boren en een pijpje te trekken.
Pagina: 1