Zolderkamer stinkt muf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fienn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:48
Enige tijd geleden hebben wij een dakkapel geplaatst. Hierdoor zijn de originele groen/grijze platen onderaan verwijderd.

Om de schotten makkelijk te kunnen openen, heb ik MDF platen gekocht met magneten. Het valt me op dat sindsdien de kamer erg stinkt. Het stinkt droog en muf. De geur komt achter het schot vandaan.

Komt dit door de MDF platen? Manier van bevestigen? Of iets anders?

Gek genoeg, aan de andere zijde van de zolder, ruik je niks. Hier zitten de originele groen/grijze platen nog voor.

Nu heb ik even chatGPT gevraagd en daar wordt aangegeven dat de MDF platen zorgen voor een dooseffect waar droge, warme lucht geen kant op kan.

Het betreft een zuidkant waar dus veel hitte op schijnt in de zomermaanden. Nu het kouder wordt valt het mee. Echter kunnen we nooit slapen met ramen dicht wegens die muffe geur.

Wat kan ik anders doen om dit probleem te verhelpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndUONH7zUs0Oq5W-x-CTMnA4wXY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y7fTYa9z7SFcqtbozZuuBkAt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AmDMmtqCxUOR6tvBpNJ1gqA4sDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/faLYzT9U8pVugW1ZfDsXfLvF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ion_JbFm8yjVOpkq03MeG3AmSnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fss0cO1QpHD0S24eEgJvhHCW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Fienn op 15-12-2025 11:56 ]

Alle reacties

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:31
Je hebt geen mdf, maar spaanplaat panelen.
Niks mis mee, alleen deze willen in het begin nog wel eens behoorlijk uitgassen.
Betreft dan formaldehyde, en ja dat ruikt niet lekker.

Oplossing zou kunnen zijn om de randen van je platen af te werken met kantenband.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:03
Hoe is je ventilatie geregeld? Zonder ventilatie wordt een slaapkamer altijd muf.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Fienn
Ventilatie is goed. Dag en nacht ramen open, ook de Velux op een kierstand, roosters open. Verder savonds wel rolluiken dicht. Optimale ventilatie als je het mij vraagt.

Het lijkt, door de originele platen weg te halen en te kiezen voor meubelpanelen, dat de luchtcirculatie achter de schotten onvoldoende is en de warme, muffe lucht blijft hangen. Ook bij t openen komt een walm op je af.

• N0EPie0910
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Idee om enkele van deze in de MDF / spaanplaat panelen te plaatsen, zodat het continu kan luchten? Minimaal twee, zodat het in theorie de ene in kan, en de ander uit.
Je kan op proef starten met overdag de panelen even open laten staan zodat het kan luchten, en 's nachts dicht doen (dan hoopt het wel weer op achter het schot, maar heb je er in bed minder last van). Als dat werkt, dan lijkt het mij toch inderdaad van onvoldoende beluchting te komen met het schot dicht.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
na een paar maanden zijn plaatmaterialen wel een keer uitgegast. daarnaast gassen ze niet een pecifieke kant op muf is bijna altijd vocht.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-12 19:29

Barrycade

Through the...

Niet ergens een rioolontluchtingspijpje dat door de dakkapel op een andere plek is gekomen en die niet goed luchtdicht is aangesloten en achter je schot staat te walmen?

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:54
Fienn schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:53:
Om de schotten makkelijk te kunnen openen, heb ik MDF platen gekocht met magneten. Het valt me op dat sindsdien de kamer erg stinkt. Het stinkt droog en muf. De geur komt achter het schot vandaan. Komt dit door de MDF platen? Manier van bevestigen? Of iets anders?
Ik zie op de foto ongeisoleerde verwarmingsbuizen. Deze worden in de winter warm. Dus verwarmen daar de boel achter de schotten. Dat kan blijkbaar niet goed weg. Mogelijk zijn de spaanplaten die je nu hebt beter in het afschermen van de boel waardoor je daar geen ventilatie / luchtstroom hebt. Daardoor krijg je een muffe geur / lucht achter het schot.
Gek genoeg, aan de andere zijde van de zolder, ruik je niks. Hier zitten de originele groen/grijze platen nog voor.
Daar zullen nu net niet de verwarmingsleidingen lopen. Dan wordt het daar niet verwarmd. Dus minder opsluiting van warme lucht.
Nu heb ik even chatGPT gevraagd en daar wordt aangegeven dat de MDF platen zorgen voor een dooseffect waar droge, warme lucht geen kant op kan.
Niet ChatGPT voor vragen. Die geeft niet altijd het juiste antwoord. Vraag een echte persoon.
Wat kan ik anders doen om dit probleem te verhelpen?
Isoleer de verwarmingsbuizen en zorg eventueel voor ventilatie / luchtstroom achter het schot.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

ChatGPT is nou niet echt betrouwbaar als het om geur gaan, want die heeft geen neus.

Spaanplaat laten uitwaaien kan een paar maanden duren, dat is het grote nadeel daarvan. Kun je niet versnellen en ook bijv. het plaatsen van roostertjes zorgt hooguit voor minder sterke lucht in dat hoekje maar de lucht blijf je houden tot alles eruit is.

• Fienn
Dank voor de reacties.

De muffe lucht ontstaat voornamelijk in de lente en zomermaanden. Die zijde zit op het zuiden en wordt dus enorm warm. In de winter heb ik er minder last van.

Toen de spaanplaten er zaten rook ik nooit wat. Dit is begonnen na het plaatsen van het dakkapel en de schotten afwerken met meubelpanelen.

Er is geen vocht te zien. Alles is droog. Het huis is van 1994.

• FredvZ
  • Laatst online: 17:23
Fienn schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:45:
Ventilatie is goed. Dag en nacht ramen open, ook de Velux op een kierstand, roosters open. Verder savonds wel rolluiken dicht. Optimale ventilatie als je het mij vraagt.
De lucht kan er van buiten wel de kamer in, maar hoe gaat de lucht de kamer weer uit?
Heb je ook afzuiging op de zolderverdieping?

Spel en typfouten voorbehouden

• FredvZ
  • Laatst online: 17:23
Fienn schreef op woensdag 17 december 2025 @ 07:54:
Toen de spaanplaten er zaten rook ik nooit wat. Dit is begonnen na het plaatsen van het dakkapel en de schotten afwerken met meubelpanelen.
Staar je niet blind op het gebruikte materiaal, de hele situatie is veranderd door het plaatsen van een dakkapel ;)

Spel en typfouten voorbehouden

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:05

AMDFreak

Intel is zo..

Wat GeertH zegt, klopt, ik heb zelf MDF platen gebruikt, en ook deze ruiken wat muffig.
Mijn deurpanelen zijn ook van MDF, deze heb ik onlangs aan de achterkant 2x in de grondverf gezet (voorheen was dit gewoon nog blank MDF), sindsdien is het wel iets minder.
Ook heb ik tijdens de verbouwing 4cm steenwol tussen de balken geplaatst van het knieschot, ik had er nog wat van over, en dacht prop het er lekker tussen.. de binnenzijde van het knieschot is afgewerkt met gipsplaat, ook dit was een restant. Ja, noem me maar een idioot :P

Maargoed, afdichten die randjes, helpt wel iets ;-)

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:54
Fienn schreef op woensdag 17 december 2025 @ 07:54:
De muffe lucht ontstaat voornamelijk in de lente en zomermaanden. Die zijde zit op het zuiden en wordt dus enorm warm. In de winter heb ik er minder last van.
Dat gaf je eerst aan. Hier de boel ook op het zuiden. Ook een dakkapel en een afgesloten knieschot. Die is eigenlijk nooit "muf" geweest. Kan ook komen dat er wel lucht langs kon stromen. Dan is de boel wel aan het ventileren. Ventileren van dat soort ruimtes is altijd nodig.

• Fienn
FredvZ schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:32:
[...]

De lucht kan er van buiten wel de kamer in, maar hoe gaat de lucht de kamer weer uit?
Heb je ook afzuiging op de zolderverdieping?
We hebben een zolderkamer gemaakt. De cv en wasmachine staan op de overloop. Verder ook geen verwarming aanwezig. Dus alleen raampartijen. Geen afzuiging.

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:43
Meten is soms ook weten, zet er eens een poosje een temp en R LuchtVocht meter in.

Gwindorian's Diablo Profiel

Pagina: 1