Inmiddels na veel te lang klussen aan mijn huis is het inmiddels de beurt aan mijn werktplaats.
Context
Ik heb een 50m2 (6mx8m) vrijstaande schuur op mijn perceel. Deze zou k graag in de koude maanden van het jaar een klein beetje warm willen houden (een 5 a 10C zou al voldoende moeten zijn) en welicht ook qua luchtvochtigheid in toom willen houden.
Reden hiervoor:
- om de vorst eruit te houden (zodat mijn waterleidingen niet bervriezen.
- om all het hour wat er opgeslagen licht niet krom te laten trekken
- om roest te voorkomen op al mijn geliefde machines
Nu is de werkplaats huidig alleen spouwmuur isolatie (niet heel dik voor zover ik kan zien), maar verder enkel glas (flink wat ramen) en geen dak isolatie.
Oplossing?
Mijn primaire wens gaat dus over verwarming, maar een stukje koeling in de hete maanden van het jaar is natuurlijk ook welkom.
Zodoende kom ik uit op de meest logische keuze: De airco.
Nou ben ik dus op zoek gegaan naar aircos die aan mijn wensen voldoen, maar de documentatie laat vaak te wensen over.
Ik kreeg al ergens de hint dat veel aircos namelijk niet kouder dan ~16C ingesteld kunnen worden, doen moet ik dus een 2e sensor ophangen en de airco gaan pendelen op een hysteresis van die sensors...
Zie hier mijn dilemma, een middagje door allerlei handleidingen van aircos maakt mij nog niet veel wijzer.
Waar zit ik momenteel naar te kijken? eigenlijk allereerst naar airco met Home Assistant integratie.
1. Samsung SmartThings Wifi Air Conditioner -> kan ik ook weinig details vinden + ik heb liever geen Samsung in huis
2. LG ThinQ Air Conditioner -> staat verdacht weinig in de handleidingen over instelmogelijkheden
3. Mitsubishi Electric Wi-Fi Control -> kan volgens mij ook niet lager dan 16C
4. Daikin Online Controller -> kan ik nog minder over vinden
5. of als alternatief Tado Smart AC Control -> moet ik nog even induiken
Mensen hier met wat meer ervaring die even mee willen denken naar een oplssing?
resume:
- verwarmen tot 10C in winter
- koelen (moet geen probleem zijn) in zomer
- drogen (tesamen met verwarmen wat lastig? Ik heb een losse ontvochtiger.)
Ik heb eigenlijk ook nog geen flauw idee hoeveel mij dit op jaarbasis gaat kosten aan verbruik, maar dat is een zorg voor later.
Context
Ik heb een 50m2 (6mx8m) vrijstaande schuur op mijn perceel. Deze zou k graag in de koude maanden van het jaar een klein beetje warm willen houden (een 5 a 10C zou al voldoende moeten zijn) en welicht ook qua luchtvochtigheid in toom willen houden.
Reden hiervoor:
- om de vorst eruit te houden (zodat mijn waterleidingen niet bervriezen.
- om all het hour wat er opgeslagen licht niet krom te laten trekken
- om roest te voorkomen op al mijn geliefde machines
Nu is de werkplaats huidig alleen spouwmuur isolatie (niet heel dik voor zover ik kan zien), maar verder enkel glas (flink wat ramen) en geen dak isolatie.
Oplossing?
Mijn primaire wens gaat dus over verwarming, maar een stukje koeling in de hete maanden van het jaar is natuurlijk ook welkom.
Zodoende kom ik uit op de meest logische keuze: De airco.
Nou ben ik dus op zoek gegaan naar aircos die aan mijn wensen voldoen, maar de documentatie laat vaak te wensen over.
Ik kreeg al ergens de hint dat veel aircos namelijk niet kouder dan ~16C ingesteld kunnen worden, doen moet ik dus een 2e sensor ophangen en de airco gaan pendelen op een hysteresis van die sensors...
Zie hier mijn dilemma, een middagje door allerlei handleidingen van aircos maakt mij nog niet veel wijzer.
Waar zit ik momenteel naar te kijken? eigenlijk allereerst naar airco met Home Assistant integratie.
1. Samsung SmartThings Wifi Air Conditioner -> kan ik ook weinig details vinden + ik heb liever geen Samsung in huis
2. LG ThinQ Air Conditioner -> staat verdacht weinig in de handleidingen over instelmogelijkheden
3. Mitsubishi Electric Wi-Fi Control -> kan volgens mij ook niet lager dan 16C
4. Daikin Online Controller -> kan ik nog minder over vinden
5. of als alternatief Tado Smart AC Control -> moet ik nog even induiken
Mensen hier met wat meer ervaring die even mee willen denken naar een oplssing?
resume:
- verwarmen tot 10C in winter
- koelen (moet geen probleem zijn) in zomer
- drogen (tesamen met verwarmen wat lastig? Ik heb een losse ontvochtiger.)
Ik heb eigenlijk ook nog geen flauw idee hoeveel mij dit op jaarbasis gaat kosten aan verbruik, maar dat is een zorg voor later.
tijd voor wat klusjes!