Beste Tweakers,
In 2020 heb ik een desktop-pc gebouwd (specificaties staan onderaan).
De PC functioneert nog prima, maar de GPU (Sapphire Pulse RX 5600 XT 6GB) begint sinds kort kuren te vertonen: meerdere DisplayPorts geven geen signaal meer. Daarom overweeg ik nu serieus een upgrade.
Wat wil je bereiken?
Ik wil comfortabel kunnen gamen op 1080p met 144 Hz, met stabiele framerates. Het hoeft niet per se op ultra-instellingen in de zwaarste AAA-titels, maar wel soepel en zonder merkbare dips. Betrouwbaarheid en stabiliteit vind ik belangrijker dan het maximale eruit persen.
Ik ben geen hardcore gamer, maar als er een leuke nieuwe game uitkomt die ik samen met vrienden kan spelen, wil ik daar wel de ruimte voor hebben. Daarnaast zoek ik een setup die toekomstbestendig is voor 1080p-gaming, voor in ieder geval 4-5 jaar.
Denk qua games aan:
League of Legends
Valheim
Af en toe andere lichte tot middelzware games, bijvoorbeeld Hades, Risk of Rain 2
Ik zoek een?
GPU (+ bijbehorende voeding)
Wat is je budget?
500-1000
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, maar gegeven mijn systeem lijkt een AMD videokaart het beste?
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zie hier onder mijn huidige systeem.
De monitor waar ik op game is:
AOC 24G2U/BK Rood, Zilver 23,8" • 1920x1080 (Full HD) • 144Hz • IPS • 4ms
Mijn overwegingen qua GPU upgrades zijn:
AMD Radeon RX 7600 (8GB)
AMD Radeon RX 6700 XT (12GB)
AMD Radeon RX 7800 XT (16GB)
Ik neig naar de 7800 XT, vooral omdat die het meest toekomstbestendig lijkt te zijn. Of is dit echt overkill? Is er nog een andere kaart dit voor mij geschikt zou zijn?
Qua voeding zou er ook een upgrade nodig zijn bij een nieuwe GPU. Zou bijvoorbeeld een
MSI MPG A1000GS PCIE5 (1000W) of Corsair RM1000e (2025) Zwart (1000W) geschikt zijn? Of MSI MAG A850GL PCIE5 Zwart?
Zou er een nieuwe bottleneck ontstaan met die GPU waar ik rekening mee moet houden?
Bij voorbaat dank voor de antwoorden!
In 2020 heb ik een desktop-pc gebouwd (specificaties staan onderaan).
De PC functioneert nog prima, maar de GPU (Sapphire Pulse RX 5600 XT 6GB) begint sinds kort kuren te vertonen: meerdere DisplayPorts geven geen signaal meer. Daarom overweeg ik nu serieus een upgrade.
Wat wil je bereiken?
Ik wil comfortabel kunnen gamen op 1080p met 144 Hz, met stabiele framerates. Het hoeft niet per se op ultra-instellingen in de zwaarste AAA-titels, maar wel soepel en zonder merkbare dips. Betrouwbaarheid en stabiliteit vind ik belangrijker dan het maximale eruit persen.
Ik ben geen hardcore gamer, maar als er een leuke nieuwe game uitkomt die ik samen met vrienden kan spelen, wil ik daar wel de ruimte voor hebben. Daarnaast zoek ik een setup die toekomstbestendig is voor 1080p-gaming, voor in ieder geval 4-5 jaar.
Denk qua games aan:
League of Legends
Valheim
Af en toe andere lichte tot middelzware games, bijvoorbeeld Hades, Risk of Rain 2
Ik zoek een?
GPU (+ bijbehorende voeding)
Wat is je budget?
500-1000
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, maar gegeven mijn systeem lijkt een AMD videokaart het beste?
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zie hier onder mijn huidige systeem.
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 55,- | € 55,- |
| 1 | Moederborden | MSI B450M Mortar Max | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | Sapphire Pulse RX 5600 XT 6G GDDR6 | € | € |
| 1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500 Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Toetsenborden | Corsair Gaming K55 RGB (Qwerty US) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Voedingen | Corsair TX550M | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne SSD's | Crucial P1 1TB | € 120,90 | € 120,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | |||
AOC 24G2U/BK Rood, Zilver 23,8" • 1920x1080 (Full HD) • 144Hz • IPS • 4ms
Mijn overwegingen qua GPU upgrades zijn:
AMD Radeon RX 7600 (8GB)
AMD Radeon RX 6700 XT (12GB)
AMD Radeon RX 7800 XT (16GB)
Ik neig naar de 7800 XT, vooral omdat die het meest toekomstbestendig lijkt te zijn. Of is dit echt overkill? Is er nog een andere kaart dit voor mij geschikt zou zijn?
Qua voeding zou er ook een upgrade nodig zijn bij een nieuwe GPU. Zou bijvoorbeeld een
MSI MPG A1000GS PCIE5 (1000W) of Corsair RM1000e (2025) Zwart (1000W) geschikt zijn? Of MSI MAG A850GL PCIE5 Zwart?
Zou er een nieuwe bottleneck ontstaan met die GPU waar ik rekening mee moet houden?
Bij voorbaat dank voor de antwoorden!