Router/PoE switch met DHCP voor on the go

Pagina: 1
Acties:

• mayhem
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-12 21:19

mayhem

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een oplossing waarbij ik mijn laptop en drie PoE camera's aan elkaar kan knopen zodat ik centraal kan opnemen op de laptop. Ik dacht aan een PoE switch, maar dan moet ik handmatig IP adressen gaan invoeren op de apparaten. Een router is dan een logische volgende optie, maar ik heb geen wifi nodig en geen WAN.

Wie kan me helpen met het vaststellen van wat ik precies zoek? 😉

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:00

• lodu
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-12 12:42
Je hebt routers zonder WiFi (zie reactie jeroen3).
"Zelfbouw" met OPNSense kan ook.

Zonder extra apparaat:
Je kan van je laptop ook een DHCP server maken en camera's + laptop aan een PoE switch hangen.

Vergeet niet PoE te disablen op de port die naar je laptop gaat.

[ Voor 19% gewijzigd door lodu op 15-12-2025 10:21 ]

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:58
Een PoE switch en lokaal op je laptop een DHCP server draaien?
Moet alles door blijven draaien als je je laptop afsluit of blijft je laptop aan staan?
Als je een DHCP server op je laptop gaat draaien, is het wel makkelijker dat deze aan blijft staan in geval van een DHCP renew.
Als de server niet bereikbaar is word je IP niet vernieuwd en raak je de camera kwijt.

Blijft over toch een (kleine) router of de IP adressen statisch instellen en met een PoE switch werken.
Die PoE switch heb je toch nodig, tenzij je PoE injectors gaat gebruiken, dan volstaat een gewone switch.
lodu schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:18:
Vergeet niet PoE te disablen op de port die naar je laptop gaat.
Een beetje PoE switch gaat geen PoE leveren als het apparaat daar niet om vraagt...

[ Voor 18% gewijzigd door Rensjuh op 15-12-2025 10:21 ]

• lodu
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-12 12:42
Rensjuh schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:20:
[...]

Een beetje PoE switch gaat geen PoE leveren als het apparaat daar niet om vraagt...
Als ze de PoE standaard goed implementeren ja, maar netwerkapparaten en standaarden implementeren gaat niet altijd goed in mijn ervaring.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
lodu schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:28:
[...]

Als ze de PoE standaard goed implementeren ja, maar netwerkapparaten en standaarden implementeren gaat niet altijd goed in mijn ervaring.
Kwestie van de juiste apparatuur kopen die gewoon voldoet aan de 802.3af/at/bt standaard. Genoeg degelijke merken te krijgen die dat doen.

https://discord.com/invite/tweakers

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:10

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• mayhem
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-12 21:19

mayhem

Topicstarter
Dank voor de suggesties allemaal!
DHCP op mijn laptop is uiteraard mogelijk, maar ik heb het liever in de router.

Pagina: 1