Als je van vloer tot plafond wil, dan is Hemnes geen goede optie.
Jah! Die lijken best ok te zijn, event. met wat kasten inkorten! Thnx! Want met bovenstuk idd van vloer tot plafond.
Alternatief is Platsa, die kun je zelfs zonder schroeven in elkaar zetten, maar is er meen ik alleen in wit

Dan valt die dus af

Nee, het is 'n zij-kamertje van m'n huiskamer, de vorige bewoner had er 'n kleine eettafel in staan, ik een bureau met pc (naja, laptop). De kamer loopt een beetje schuin uit, dus waar m'n bureau staat, is hij 'n 30 cm breder.
Als je in de muur kunt en mag boren zijn rails en losse planken op dragers nog een optie.
Ja, betaalbaar, maar lelijk

Heb het wel 'ns gedaan, maar blijf me ergeren aan rails. Daarnaast heb je dan 't probleem dat je boekensteunen nodig hebt.
RonnieKo schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:24:
[...]
Goed hout kost gewoon geld. Een goede boekenkast kost ook geld. Ikea is niet meer zo goedkoop. Zeker niet als je bepaalde specifieke wensen hebt. Dan mag je nog zelf aan de gang om het te krijgen zoals je wilt. Dan kan "zelfbouw" opeens interessanter worden. Kijk eens bij
Lundia voor boekenkasten. Zal wel buiten het budget liggen als "zelfbouw" al te kostbaar is.
Ik weet het, en het mag ook best 'n paar duizend euro kosten. Maar ik heb geen werkplaats, ik heb 'n 2,5-kamer-appartement, zonder berging, met mini-balkon. Ik kan dus geen grote klusprojecten doen hier in huis. Een plankje inkorten gaat wel, maar een hele boekenkast bouwen is geen optie.
Ik zal eens kijken naar Lundia.
Nou. Het is maar welk effect je wil bereiken. Daar ligt het helemaal aan. Zelf zou ik het een en ander niet uitsluiten.
Ik wil 'n hout-effect bereiken. Staat ook in de startpost

Omdat ik 50 planken vol boeken ga krijgen (ok, misschien iets minder). Die blijven niet uit zichzelf rechtop staan.
Je hebt opzetstukken voor Billy waardoor 'ie wel tot aan het plafond komen.
Denk dat je ergens concessies moet doen. Of meer geld uitgeven aan maatwerk, of 28cm diep accepteren, of de lelijke kleur accepteren.
Bij 28cm diep passen mijn spellen (die er ook bij moeten) niet in: die zijn dieper. Bordspellendozen zijn vaak onhandig groot. Daarnaast wil ik ook dingen vóór m'n boeken kunnen zetten, anders heb ik daar geen ruimte voor.
Maar volgens mij geeft Besta idd de beste opties.
Ik heb net gezien dat er wel ophogingen voor zijn, daarmee kom je op 230 cm uit. Dat is acceptabel voor mij, zeker als ik kleine pootjes gebruik, en een sierlijst aan de bovenkant.
silencedkill schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:02:
De ikea billy kan ik zeker aanraden, zeker omdat er extra bovenstukken te koop zijn alsook onderaan de kast heb je die 'cut' voor een plint, tevens verkrijgbaar in (vals) eikenkleur. Maar die ga je vrees ik niet/moeilijk vinden met 40cm diep. Positieve aan die billie's is dat je ze ook in een hoek kan plaatsen.
Dit is geen kritiek, maar is 40cm diep een vereiste? Wij hebben die als boekenkast (de standaard, 28cm) en zetten voor de boeken soms nog een fotoframe of iets dergelijk. Het is krap dan maar geen klagen over, werkt gewoon.
Ja, zowel kleur als diepte is een vereiste, anders was ik al snel klaar geweest. Ik ga een smalle Besta gebruiken als hoekkast, door 'm gewoon schuin neer te zetten.
Ik kan er mogelijks overgekeken hebben maar wat is hoogte van de muur?[/]
Hooge is ongeveer 235, ik heb ook 'n Pax kast staan, die paste nét (maar moest wel staand opgebouwd worden, want kantelen was geen optie).
Een alternatief zou mogelijks zijn om tweedehands wat te zoeken. De kwaliteit is over het algemeen beter, plafonds waren ook hoger in het verleden, zal het perfect, wss niet. Maar dan heb je wel iets dat lang zal meegaan.
Zoveel meters boekenkast tweedehands, heb al aardig wat rondgekeken, maar dat wordt 'm niet.
Wij hebben een gelijkaardig idee/dilemma gehad -meer dan eens - en je wilt het perfect, er is altijd iets en het kan altijd beter. Maar geloof mij vrij, eens je iets vind dat je graag ziet, als er wat cm tussen de plafond zit, who cares, het is geen museum. Ga voor iets wat je graag ziet, dat is mijn advies. En die gap kun je nog altijd wegwerken.
Succes!
Thnx! En ja, een gap van 5-10 cm is wel weg te werken, met 'n sierlat, of pootjes. Dus dat gaat me wel lukken.
Denman schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:12:
Lijkt me dat je het ook wel kan spuiten? Althans, dat heb ik wel gedaan bij LACK wandplankjes die ik in de keuken heb hangen voor koffiekopjes boven het koffiezet apparaat. Die wilden wij ook zwart hebben en niet bruin eiken of wit.
Is wel even een werkje met schuren, grondlaag en daarna afspuiten, maar het resultaat is retestrak en zit er ondanks veelvuldig neerzetten van koffiekopjes na een jaar of 3-4 nog steeds prima op. Het lijkt me dat je boeken minder vaak pakt en weer terug zet
Bovendien, mocht de Action de gewenste kleur hebben dan kom je met 25 Euro aan spuitbussen, wat schuurpapier en een paar uurtjes werk een heel eind. Je moet er wat voor over hebben

Als je meters en meters aan planken moet spuiten, ben je niet zo 1-2-3 klaar, en wordt het een duur geintje. Daarnaast wil ik houtkleur (met nerf enzo), en die heb ik nog niet uit 'n spuitbus zien komen. Daarnaast: ik heb nergens ruimte om te spuiten en om nou 50+ planken buiten te gaan spuiten... nee, dank je.
Iedereen dank voor de reacties, ik ga kijken naar de Besta! Die lijkt de beste opties te bieden!
Als het staat, zal ik een foto plaatsen.