• PolygoonBE
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 17:04
Ik ben op zoek naar wat advies, in mijn kring heb ik enkele kenners geraadpleegd maar hier zit volgens mij alle kennis gecentraliseerd. Het is meteen ook mijn eerste post dus als ik hier iets verkeerd doe, hoor ik het graag. Ik heb voor dit specifiek onderdeel van het forum gekozen omdat het wat hangt tussen een nieuw onderdeel of een halve nieuwe PC.

In augustus (ik ben een winter gamer dus ben nu pas op zoek naar een fix :P ) kwam ik terug van een reis. Ik dacht er goed aan te doen om mijn PC uit te trekken bij het vertrekken maar door opgebouwd stof (?) en de achterste schakelaar niet uit te schakelen heb ik bij het opnieuw inschakelen mijn PC kapot gedaan. *pats* gedaan.

Het systeem is binnengebracht bij Alternate en die hebben dan gezegd dat de CPU kapot was, waardoor ik nu dus voor 3 grote verschillende keuzes sta.

Het systeem bestaat uit het volgende:
MB: MSI Z390 A-Pro
CPU: Intel Core i5-9600K
PSU: Corsair SM650x
Cooling: Gelid Solutions Tranquillo Revision 4 Version B
HD: Samsung 860 Series EVO 1TB
RAM: 32GB ( HyperX & Crucial latjes van 2666) DDR4
GPU: nVidia 2070 Super

De CPU moet dus vervangen worden maar een 9th gen i5 moet nog om en bij de 200 euro kosten, best wat voor een CPU uit 2018. Ik zie dus volgende routes:
  1. Een nieuwe i5-9600k steken
  2. Een AM4 moederbord steken, een Ryzen 5/7 kopen en DDR4 hergebruiken
  3. De BBG volgen, nieuwe moederbord, nieuwe CPU en DDR5
Die laatste sluit ik sowieso uit, ik gebruik mijn PC te weinig om dat budget momenteel te verantwoorden.
Het gaat dus over de eerste twee opties.

Ik ben een casual gamer en gebruik mijn office 27" schermen (60hz refresh) om te gamen dus heb zeker geen high end setup nodig. Ik ken er te weinig van maar als dat betrouwbaar is overweeg ik ook tweedehands.

Kortom, graag jullie advies over bovenstaande situatie. Bonuspunten om het zo cheap mogelijk te houden O+

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

categorie: Processors
Een 9th gen i5 is op zich nog wel te vinden voor tussen de 4 en 6 tientjes. Als het inderdaad alleen de CPU is (meestal sterven die niet alleen). Dat is de goedkoopste oplossing die je kunt vinden, en als het allemaal verder nog voldoet, dan zou ik niet bakken met geld uitgeven als dit het oplost.

• PolygoonBE
TERW_DAN schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:25:
categorie: Processors
Een 9th gen i5 is op zich nog wel te vinden voor tussen de 4 en 6 tientjes. Als het inderdaad alleen de CPU is (meestal sterven die niet alleen). Dat is de goedkoopste oplossing die je kunt vinden, en als het allemaal verder nog voldoet, dan zou ik niet bakken met geld uitgeven als dit het oplost.
Heb je een link? Ik vond deze als ik exact dezelfde koop: https://www.amazon.com.be...ffee-Sockel/dp/B07JHZXSQP

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ja, categorie: Processors deze link, 11 aangeboden op het moment

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:40
Inderdaad , hier even op Tweakers kijken natuurlijk.
Tweakers Vraag en Aanbod: Processors
PolygoonBE schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:14:
Ik dacht er goed aan te doen om mijn PC uit te trekken bij het vertrekken maar door opgebouwd stof (?) en de achterste schakelaar niet uit te schakelen heb ik bij het opnieuw inschakelen mijn PC kapot gedaan. *pats* gedaan.
Hopelijk weten ze/je zeker dat echt alleen CPU kapot is dan.
Misschien is het alleen de voeding als je *pats* hebt gehoord.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:00

nelizmastr

Goed wies kapot

Je moet dit soort oude processoren inderdaad tweedehands kopen want de waarde van dit platform is vrijwel 0.
AM4 is een slecht idee omdat je langzaam en mismatched geheugen en ook nog eens 4 sticks hebt, dat is allemaal het horrorscenario voor een AMD Ryzen processor. Die wil snel geheugen met maximaal 2 DIMM’s en het liefst single rank ;)

Kijk dus inderdaad voor een 9e gen i5 tweedehands of kijk of je voor weinig extra wellicht naar een i7 kan. Die twee extra cores rekken het leven nog best een stuk mocht je nog wat nieuwere games willen gaan spelen.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:39
Na lange tijd stilstand heb ik nooit een defecte cpu meegemaakt. Altijd bleek de voeding defect.

8700K of 9900K lijkt mij een betere koop dan een 9700K die geen HT heeft. Misschien is er nog iets van v&a aangeboden: Intel Core i7-8700K Boxed af te praten tot €80 ofzo.

• PolygoonBE
The_Doman schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:33:
Inderdaad , hier even op Tweakers kijken natuurlijk.
Tweakers Vraag en Aanbod: Processors

[...]

Hopelijk weten ze/je zeker dat echt alleen CPU kapot is dan.
Misschien is het alleen de voeding als je *pats* hebt gehoord.
Moederbord geeft ook CPU als debug code.

• PolygoonBE
nelizmastr schreef op zondag 14 december 2025 @ 21:52:
Je moet dit soort oude processoren inderdaad tweedehands kopen want de waarde van dit platform is vrijwel 0.
AM4 is een slecht idee omdat je langzaam en mismatched geheugen en ook nog eens 4 sticks hebt, dat is allemaal het horrorscenario voor een AMD Ryzen processor. Die wil snel geheugen met maximaal 2 DIMM’s en het liefst single rank ;)

Kijk dus inderdaad voor een 9e gen i5 tweedehands of kijk of je voor weinig extra wellicht naar een i7 kan. Die twee extra cores rekken het leven nog best een stuk mocht je nog wat nieuwere games willen gaan spelen.
2 sticks en zelfde snelheid maar ik snap wat je wil zeggen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

PolygoonBE schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:55:
[...]

Moederbord geeft ook CPU als debug code.
Dat is 90% van de tijd niet de schuld van je CPU is mijn ervaring. Vaak genoeg bordjes getest die daarmee kwamen, maar dat bleek dat het bord gewoon stuk was, en niet de CPU. Als het bord 100% dood is, dan blijft die debug code staan op iets als 00 of FF.

Dus hou er rekening mee dat met enkel je CPU vervangen je er niet bent.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:07

HugoBoss1985

Xenotech

Het blijft een hoop geld wat er voor 9700k's en 9900k's wordt gevraagd.
Dat zit je alsnog vast op een dood platform.

Nu zou ik, als ik TS was, dan eerder kijken naar een AM4 bord met iets van een 3e of 5e gen ryzen.
Een 3700x is vergelijkbaar met een 9900k, alhoewel iets langzamer wellicht.
Je betaald veel minder voor dezelfde/betere prestaties en dan kun je nog upgraden (naar 5e gen en/of X3D).

Al koop je een B350 bord + 3700x dan ben je met mazzel voor €80-100 verder.

Ik stem dus voor optie 2.

• PolygoonBE
Ik zie ook dat er "upgrade sets" te koop staan hier. Is dat prijs/kwaliteit geen goeie dan?

bv. v&a aangeboden: 11600KF+Z490+32GB (hoewel ik niet weet of ik bij Intel wil/moet blijven)

v&a aangeboden: Ryzen 5 5600/ Msi thomahawk b350/ 3200mhz cl16 ram 32GB (van een verkoper zonder recensies)
v&a aangeboden: Ryzen 7 5800x B550 xv2 32gb corsair vengeance pro ram combo (ook verkoper zonder recensies)

• PolygoonBE
TERW_DAN schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:43:
[...]

Dat is 90% van de tijd niet de schuld van je CPU is mijn ervaring. Vaak genoeg bordjes getest die daarmee kwamen, maar dat bleek dat het bord gewoon stuk was, en niet de CPU. Als het bord 100% dood is, dan blijft die debug code staan op iets als 00 of FF.

Dus hou er rekening mee dat met enkel je CPU vervangen je er niet bent.
Ik heb 90 euro betaald bij Alternate voor een "advanced analysis" dus ik mag hopen dat ze dat daar ook gecheckt hebben.
Pagina: 1