Niet goed werkend toetsenbord, lastig aan te tonen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:53

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Anderhalf jaar geleden heb ik een toetsenbord gekocht bij winkel uit de PW. Hartstikke fijn ding, maar helaas zijn er twee dingen aan de hand:
  • Coating van de toesten is op de meergebruikte toetsen al duidelijk zichtbaar versleten (het LED licht komt er doorheen).
  • Af en toe weigeren sommige toetsen. Dan werken sommige toetsen even helemaal niet, of blijven juist plakken. Heel vervelend wanneer je een brief typt of aan het gamen bent.
Ik heb de verkoper gecontacteerd, en die maakte een RMA aan. Echter moet ik zelf verzendkosten betalen, en zeggen ze dit alleen te vergoeden als het om DOA gaat. Dat lijkt me tegen de geldende wetgeving in te gaan.

Verder gaven ze aan dat het probleem wel reproduceerbaar moet zijn, en indien ze dit niet kunnen, ze dan 30 euro onderzoekskosten in rekening brengen. Gezien het haperende toetsen probleem soms meerdere keren op een avond voorkomt, maar soms ook wekenlang niet, is dit lastig aan te tonen. De problemen staat normaal gebruik echter wel in de weg.

Ik heb de webshop al gewezen op het feit dat ik geen verzenkosten zou moeten dragen, maar de klantenservice houd voet bij stuk dat ze dit alleen vergoeden bij DOA. Jammer, ze scoren best goed op service in de PW, dus had dit niet verwacht.

Heeft de webshop gelijk dat het probleem reproduceerbaar moet zijn? In feite is het dat, maar doen moeten ze wellicht het toetsenbord aan een duurtest onderwerpen, niet iets wat realistisch is natuurlijk :+ Wat kan ik nu het beste doen?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:15
Al de winkel welwillend is, kunnen ze natuurlijk makkelijk langer testen door het toetsenbord gewoon een tijdje in gebruik te nemen aan één van hun eigen pc's.

iRacing Profiel

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:56

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Welk merk en type is het, wat kostte ie en heb je alle spulletjes nog die erbij hoorden?

ping 127.212.23.124

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Merk en type is wel handig om te weten inderdaad. En als je luncht/snackt boven te toetsenbord kan het kloppen dat het snel kapot gaat.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
@Wild Chocolate denk niet dat ze daar voor open staan, anders hadden ze zoiets wel kunnen suggereren toen ik vertelde dat het probleem zich sporadisch maar volhardend voor doet. Toen gaven ze aan dat het wel reproduceerbaar moet zijn, en er anders 30 euro onderzoekskosten in rekening gebracht worden (plus 2x verzendkosten zit ik dan al aan de aanschafprijs bijna).

@pjottum Het gaat om dit toetsenbord: uitvoering: Gembird KBS-ECLIPSE-M500, Qwerty US. De muis heb ik nooit gebruikt, maar heb ik nog wel. Verpakking niet meer (dat vereisen ze eigenlijk ook), maar dat heeft niets met conformiteit te maken lijkt me. Ik heb er destijds 55 euro voor betaald.

@franssie ik eet vrijwel nooit bij mijn computer, dus dat is niet van toepassing. Klop het toetsenbord ook regelmatig uit, daar zal het dus niet aan liggen.

[ Voor 26% gewijzigd door LankHoar op 15-12-2025 12:03 ]

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19:36
Hoop gedoe voor een goedkoop prul. Niet rottig bedoeld, maar Gembird staat niet echt bekend om zijn top kwaliteit. Beter je geld in iets anders stoppen de volgende keer.

Dat gezegd hebbende, DOA kan dit nooit zijn. DOA betekent "dead on arrival" en dat houdt in dat hij vanaf minuut 1 niet zou hebben gewerkt.

Volgens mij is dit gewoon een simpele garantieclaim. Als deze wordt toegewezen dan zijn de verzendkosten in principe voor de verkoper/fabrikant. Er zijn dan ook geen onderzoekskosten uiteraard. Maar wat je aangeeft, hoe ga je het bewijzen als ze het niet kunnen reproduceren. Wellicht een filmpje maken? De doorschijnende toetsen zouden ze wel moeten kunnen zien.

Hoewel het onrechtvaardig voelt zou ik deze strijd niet aangaan. Kieper het ding weg en koop iets goeds. Jammer van die 50 euro. Misschien kan je de winkel zover krijgen dat je een soort tussenweg krijgt, bijvoorbeeld 2 tientjes terug. Dan ben je spekkoper. Maar laten we ook eerlijk zijn, voor 50 tientjes heb je 1,5 jaar getypt toch. Dat is voor goedkope toetsenborden niet eens een hele slechte score.

[ Voor 7% gewijzigd door Drardollan op 15-12-2025 12:08 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Drardollan schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:07:
[...]

Hoewel het onrechtvaardig voelt zou ik deze strijd niet aangaan. Kieper het ding weg en koop iets goeds. Jammer van die 50 euro. [...]
Dit advies zou ik juist aan de klantenservice willen geven. Een blije klant is veel meer waard dan die paar tientjes inkoopkosten en verzendkosten. 8)7 En als klant zijnde zou ik zeker voet bij stuk houden. Het ding moet gewoon werken en minimaal 2 jaar meegaan. En de webwinkel heeft zich gewoon aan de regels te houden.

Het grootste risico voor jou, @LankHoar, is inderdaad dat ze 3x tikken en zeggen: Kan niks vinden. Retour, en 30 euro graag. Dus probeer het goed reproduceerbaar te maken.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:31
Ik heb iets vergelijkbaars gehad met een goedkope SSD die naar 1,5 jaar (nog binnen de 2 jaar garantie) al raar ging doen.
Gelukkig was de winkel bereid hier een upgrade te doen naar een beter merk SSD, waarbij ik alleen de meerprijs heb betaald.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
@Drardollan nee precies, het is geen DOA, maar ze zeggen dus dat ze alleen bij DOA verzendkosten vergoeden bij reparatie/vervanging. Niet echt logisch/wettig maar goed.

Ik zocht een draadloos toetsenbord met LED verlichting (liefst rood, vind ik mooi, maar was geen harde eis), numpad gedeelte, en scissor switch of mechanische toetsen. Dit was toen de enige optie die ik kon vinden. 50 euro vind ik ook niet per se goedkoop, je hebt al een toetsenbord voor 3,57 in de PW staan (ook Gembird zie ik trouwens :P). Dat het geen high-end apparaat is snap ik ook wel, maar moet lijkt mij toch zeker kunnen verwachten dat zoiets in ieder geval 2 jaar mee gaat? Sowieso, indien het zulke belabberde kwaliteit is, dan zouden ze het niet moeten verkopen. Je kunt niet prut verkopen en dan niet thuis geven als mensen verwachten dat het product in ieder geval een redelijke periode functioneert.

@Room42 ja precies. Je weet natuurlijk niet hoe moeilijk ze gaan doen. Zelfs als ik een filmpje maak kunnen ze nog zeggen "joh we vinden niets (na 3x klikken)", terwijl het probleem toch heus bestaat en aangetoond is. En dan zit ik met 37 euro kosten en heb nog geen werkend toetsenbord.

Deze webshop krijgt overigens 4,5 sterren score in de PW, op alle punten. Ik probeer daar sinds enige jaren ook beter op te letten sinds ik met MaxICT een stroeve ervaring heb gehad. Maar nu blijkt dus dat als puntje bij paaltje komt de klantenservice niet echt meewerkend is. Baal ik van.

• Drardollan
LankHoar schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:28:
@Drardollan nee precies, het is geen DOA, maar ze zeggen dus dat ze alleen bij DOA verzendkosten vergoeden bij reparatie/vervanging. Niet echt logisch/wettig maar goed.

Ik zocht een draadloos toetsenbord met LED verlichting (liefst rood, vind ik mooi, maar was geen harde eis), numpad gedeelte, en scissor switch of mechanische toetsen. Dit was toen de enige optie die ik kon vinden. 50 euro vind ik ook niet per se goedkoop, je hebt al een toetsenbord voor 3,57 in de PW staan (ook Gembird zie ik trouwens :P). Dat het geen high-end apparaat is snap ik ook wel, maar moet lijkt mij toch zeker kunnen verwachten dat zoiets in ieder geval 2 jaar mee gaat? Sowieso, indien het zulke belabberde kwaliteit is, dan zouden ze het niet moeten verkopen. Je kunt niet prut verkopen en dan niet thuis geven als mensen verwachten dat het product in ieder geval een redelijke periode functioneert.
Ik snap je beweegredenen en ben het ook helemaal met je eens. Maar de klacht is dusdanig vaag dat het gewoon heel lastig wordt om het aan te tonen. Als je daar een uur mee bezig bent dan moet je je afvragen of dat het je waard is.

Kan je het niet enkel op de coating gooien? Dat is goed vast te stellen en zou ook niet mogen gebeuren. Minste moeite en misschien meeste succes. En dan zou ik die 6 euro verzendkosten lekker slikken verder, als je in dat geval een nieuw toetsenbord krijgt wat weer 1,5 jaar meegaat dan heb je het toch prima voor elkaar?

• Drardollan
Room42 schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:16:
[...]

Dit advies zou ik juist aan de klantenservice willen geven. Een blije klant is veel meer waard dan die paar tientjes inkoopkosten en verzendkosten. 8)7 En als klant zijnde zou ik zeker voet bij stuk houden. Het ding moet gewoon werken en minimaal 2 jaar meegaan. En de webwinkel heeft zich gewoon aan de regels te houden.
Er is een verschil tussen in je recht staan en je recht krijgen. Hoewel het totaal onrechtvaardig is moet je je altijd afvragen of het de moeite waard is. Ik zou persoonlijk mijn verlies pakken en daar nooit meer bestellen en het iedereen afraden. Een slechte review, op waarheid gebaseerd, is ook altijd een optie.

De webshop heeft overigens natuurlijk ook rechten. Een probleem moet wel reproduceerbaar zijn. Ze kunnen moeilijk voor elke melding zonder te kijken het product vervangen, dan kan je ook snel de deur op slot draaien als webshop.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:43

ResuCigam

BOFH

Het gaat hier om een draadloos toetsenbord en deze klachten kunnen ook duiden op een hikje in de verbinding. Als dit toetsenbord een dongel heeft dan zou je die eens kunnen verplaatsen (dichterbij).

We do what we must because we can.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
@Drardollan goed punt wat betreft de coating, wellicht dat dit voldoende is! Hoewel ze het op normale slijtage kunnen gooien, maar m.i. moet bij normaal gebruik de coating niet binnen 1,5 jaar al loslaten.

@ResuCigam toetsenbord en dongel zijn 50-70 centimeter van elkaar verwijderd, dus dat zal niet het probleem zijn. Toetsenbord op het bureau, dongel in de PC die op de grond direct naast het bureau staat.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
LankHoar schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:34:
[...]

@ResuCigam toetsenbord en dongel zijn 50-70 centimeter van elkaar verwijderd, dus dat zal niet het probleem zijn. Toetsenbord op het bureau, dongel in de PC die op de grond direct naast het bureau staat.
Verkijk je hierop niet. Het bureaublad kan aardig dempen, zeker als er ook stalen elementen onder zitten. Ik had met een USB-verlengkabel de ontvanger direct onder de muis geplakt en zelfs toen had ik soms nog issues. Nu heb ik hem net op het bureau geplakt, bij de monitorstandaard en dat werkt goed.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:43

ResuCigam

BOFH

Room42 schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:36:
[...]

Verkijk je hierop niet. Het bureaublad kan aardig dempen, zeker als er ook stalen elementen onder zitten. Ik had met een USB-verlengkabel de ontvanger direct onder de muis geplakt en zelfs toen had ik soms nog issues. Nu heb ik hem net op het bureau geplakt, bij de monitorstandaard en dat werkt goed.
Mee eens, ik had soortgelijke problemen. Ik zou het toch eens testen..

We do what we must because we can.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Room42 schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:36:
[...]

Hmm ik kan hier eens naar kijken. Maar anderzijds is het wel gek dat dit eerst een jaar ofzo prima werkt, en dan zonder dat er in de omgeving iets veranderd wordt, het ineens niet meer (altijd) goed werkt. Dan zou je denken dat dit vanaf het begin al sporadisch voor problemen had moeten zorgen? Het is overigens geen bijster dik bureaublad, vrij standaard.

Ik heb nog wel een extra USB 2 hubje liggen, dan knal ik hem daarin en leg ik die op het bureau. Dat eens een tijdje gebruiken en kijken of het iets veranderd. Voorheen zat het altijd in een USB 3 hub, welke in de hoek onder het bureau geplakt zat, en daar ging het altijd prima mee eerst dus.

Pagina: 1