Opvolger voor Panasonic Plasma-tv.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JeeBee7
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22-12 11:44
Ik zoek een?
55 inch oled tv

Wat is je budget?
1000 tot 1500 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Algemene tv-kanalen bekijken, Netflix series en films, Hd en 4k films via Plex-server.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik overweeg een 55 inch LG C5

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik heb nu nog een 42 inch Panasonic Plasma uit 2009. Beeld is nog steeds geweldig goed. Content kijk ik via een Nvidia media player.
Mijn probleem is echter, als ik bij de grote winkelketens de nieuwe (goed gereviewde) tv's ga bekijken, dan staan ze in een demo-stand met 4k beelden. In eerste instantie prachtig beeld, maar met een veel te hoog contrast. Wit is vaak "uitgebeten".
Als ik vervolgens een verkoper vraag of ik een gewoon tv-kanaal kan zien, dan wordt dat wel (met enige tegenzin) gedaan. Ik schrik dan wel van de slechte kwaliteit van het beeld. Echt abominabel slecht. Gezichten lijken wel wassen beelden, kleuren veel te verzadigd en te fel, kortom een drama.
Dit staat haaks op de goede reviews die ik lees. Met name de LG Oled wordt vaak genoemd door mensen die daarvoor een plasma tv hadden
Nu is mijn vraag: is de demo stand in de winkel echt zo slecht? En ik ben ook benieuwd naar de ervaringen van mensen die zijn overgestapt van een plasma-tv naar een LG Oled.

Alle reacties

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:34
Winkelmodus op tv's zorgt voor veel heldere en contrastrijkere beelden dan normaal, wat beter verkoopt, want helder en kleurrijk = goed, in de ogen van de gemiddelde consument (lees: leek).

En bij 4K hoge kwaliteit beelden ziet dat er ook spectaculair uit, maar als jij ook normale tv-uitzendingen wilt gaan kijken, dan is dat niet wat je wilt.

Dus ik zou zeggen: ga terug naar de winkel, vraag nog een keer of je een normale tv-uitzending mag bekijken, en vraag dan ook of je de instellingen / modus mag veranderen (of dat ze het voor jou doen).

Ik heb een kleine 6 jaar bij de Media Markt gewerkt als tv-verkoper (inmiddels alweer 12+ jaar geleden, maar toch :P) en een enkeling vroeg dat wel eens, en daar deden wij nooit moeilijk over. Ze hebben het vast liever niet, maar als ze het niet toelaten, dan is het duidelijk dat ze je een fabeltje proberen te verkopen.

The devil is in the details.

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:55
Ik snap je punt, en je kunt hier heel veel onderzoek naar gaan doen, maar ik zou gewoon een goede Oled kopen, en die tijd stoppen in je instellingen aanpassen. Een alternatief heb je toch niet.
Ben zelf ook van een Panasonic plasma naar een oled gegaan, en van FHD op 50 inch naar 4k op 65 inch is toch echt een stuk mooier.

• JeeBee7
Hahn schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:45:
Winkelmodus op tv's zorgt voor veel heldere en contrastrijkere beelden dan normaal, wat beter verkoopt, want helder en kleurrijk = goed, in de ogen van de gemiddelde consument (lees: leek).

En bij 4K hoge kwaliteit beelden ziet dat er ook spectaculair uit, maar als jij ook normale tv-uitzendingen wilt gaan kijken, dan is dat niet wat je wilt.

Dus ik zou zeggen: ga terug naar de winkel, vraag nog een keer of je een normale tv-uitzending mag bekijken, en vraag dan ook of je de instellingen / modus mag veranderen (of dat ze het voor jou doen).

Ik heb een kleine 6 jaar bij de Media Markt gewerkt als tv-verkoper (inmiddels alweer 12+ jaar geleden, maar toch :P) en een enkeling vroeg dat wel eens, en daar deden wij nooit moeilijk over. Ze hebben het vast liever niet, maar als ze het niet toelaten, dan is het duidelijk dat ze je een fabeltje proberen te verkopen.
Bedankt voor je tip. Ik zal zeker nog eens teruggaan en vragen of ze de instellingen wat kunnen "dimmen".

• JeeBee7
jopie schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:48:
Ik snap je punt, en je kunt hier heel veel onderzoek naar gaan doen, maar ik zou gewoon een goede Oled kopen, en die tijd stoppen in je instellingen aanpassen. Een alternatief heb je toch niet.
Ben zelf ook van een Panasonic plasma naar een oled gegaan, en van FHD op 50 inch naar 4k op 65 inch is toch echt een stuk mooier.
Goed om te horen van een ex Panasonic plasma gebruiker. Dankjewel.