KPN glasvezel: alarm knippert rood

Pagina: 1
Acties:

• RobbieN
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-12 06:31
Hoi mede-Tweakers,

Hopelijk kunnen jullie mij geruststellen.

A.s. dinsdag wordt mijn glasvezel geactiveerd. Ik dacht er slim aan te doen om nu al zoveel mogelijk aan te sluiten, zodat het dinsdag soepeltjes verloopt.

Nu heb ik het aansluitpunt geïnstalleerd (vermoedelijk Nokia XS-010X-Q)De lampjes zijn als volgt:

Power - groen
Connection - uit
Alarm - rood knipperend
Data - groen

Is dit een gebruikelijke situatie voor de aansluit datum of is er meer aan de hand?

Alvast bedankt voor de reacties,

Robbie

[ Voor 3% gewijzigd door RobbieN op 14-12-2025 16:09 ]

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-12 20:09
Je hebt gpon, je internet werkt dan pas zodra het serienummer van je ftu geactiveerd is bij kpn, dat is de reden dat alarm rood knippert. Kwestie van geduld hebben dus.

• RobbieN
Ah, fijn. Ik ben gerustgesteld. Dank je wel Jan-man

Ik kon nergens anders het antwoord vinden. Wellicht hebben anderen hier later ook wat aan.

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10:15
Jan-man schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:09:
Je hebt gpon, je internet werkt dan pas zodra het serienummer van je ftu geactiveerd is bij kpn, dat is de reden dat alarm rood knippert. Kwestie van geduld hebben dus.
Meerdere onwaarheden in je post. Hij heeft XGSPON, en als ALARM rood brandt betekend dat simpelweg geen licht. Dus er zal hoogstwaarschijnlijk gepatched moeten worden. Als het serienummer nog niet geconfigureerd was dan zou connection moeten gaan blijven knipperen (opzoek naar de configuratie op de OLt) de eerste paar minuten. Daarnaast is het activeren van de ONT en niet van de de FTU

[ Voor 8% gewijzigd door Economics op 14-12-2025 18:07 ]

• RobbieN
Ik ga morgen toch maar KPN bellen. Ik zal de uitkomst hier plaatsen.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
RobbieN schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:43:
Ik ga morgen toch maar KPN bellen. Ik zal de uitkomst hier plaatsen.
Waarom ga je morgen KPN bellen, als je dinsdag pas aangesloten gaat worden?

The devil is in the details.

• RobbieN
Dan heb ik waarschijnlijk de reactie van Economics verkeerd begrepen.

Dus tijdens het activeren wordt ook gepatched dus?

• Economics
RobbieN schreef op zondag 14 december 2025 @ 21:05:
Dan heb ik waarschijnlijk de reactie van Economics verkeerd begrepen.

Dus tijdens het activeren wordt ook gepatched dus?
Kan, maar er is niks voor niks een datum...

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-12 21:31
Waarschijnlijk wordt hij morgen al gepatched in de kast.

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-12 22:16
@RobbieN ben je compleet nieuw op glasvezel of verhuis je van een andere glasvezel provider naar KPN?

• Economics
roches schreef op zondag 14 december 2025 @ 21:24:
Waarschijnlijk wordt hij morgen al gepatched in de kast.
Stuur je postcode huisnummer in DM, check ik het voor je.

• RobbieN
Soundwork schreef op zondag 14 december 2025 @ 21:25:
@RobbieN ben je compleet nieuw op glasvezel of verhuis je van een andere glasvezel provider naar KPN?
Helemaal nieuw. Glasvezel is afgelopen zomer door ons appartementencomplex getrokken. Ik ben waarschijnlijk de eerste bewoner hier die overstapt.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:39
Hier onlangs ook KPN glasvezel gekregen, de kabel zat er al een paar jaar. Bij mij knipperde ook het rode lampje voordat de verbinding geactiveerd werd. Gewoon even geduld hebben totdat je abonnement is ingegaan.

iRacing Profiel

• Soundwork
RobbieN schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:08:
[...]

Helemaal nieuw. Glasvezel is afgelopen zomer door ons appartementencomplex getrokken. Ik ben waarschijnlijk de eerste bewoner hier die overstapt.
Ok, dan zal waarschijnlijk je patch op 16 december gezet worden.
Maar zoals gezegd door @Economics : als je hem je postcode+huisnr DM't dan kan hij meer inzien ;)

• Economics
Soundwork schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:16:
[...]

Ok, dan zal waarschijnlijk je patch op 16 december gezet worden.
Maar zoals gezegd door @Economics : als je hem je postcode+huisnr DM't dan kan hij meer inzien ;)
Je bent aangesloten op het P2MP dus dat is pre-patcht. Dat betekent dat er ALTIJD licht op de vezel is. Op basis van je postcode heb ik je order gevonden en ik zie je ONT zich niet aanmelden. Dat betekent dat er iets nog niet helemaal goed is tussen jou en de straatkast buiten. Ik denk ook niet dat een KPN-monteur dit gaat kunnen oplossen, gezien zij daar niet in kunnen.

• Soundwork
Economics schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:33:
[...]

Je bent aangesloten op het P2MP dus dat is pre-patcht. Dat betekent dat er ALTIJD licht op de vezel is. Op basis van je postcode heb ik je order gevonden en ik zie je ONT zich niet aanmelden. Dat betekent dat er iets nog niet helemaal goed is tussen jou en de straatkast buiten. Ik denk ook niet dat een KPN-monteur dit gaat kunnen oplossen, gezien zij daar niet in kunnen.
Issue tussen klant FTU en OAP dus.

• RobbieN
Economics schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:33:
[...]

Bedankt voor het controleren Economics!
Maar oh je... dat klinkt niet best.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-12 21:58

nelizmastr

Goed wies kapot

RobbieN schreef op maandag 15 december 2025 @ 00:07:
[...]

Bedankt voor het controleren Economics!
Maar oh je... dat klinkt niet best.
Dit is niet zo vreemd met een verse aansluiting. Daar is de kans op een probleem altijd ‘t grootst ;)

Hier hadden ze de FTU gesloopt bij het afwerken, kabelbreuk.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• RobbieN
Zoals verwacht was er gisteren geen verandering. Vandaag gebeld met KPN en vrijdag komt de monteur langs.

• RobbieN
De KPN monteur is nu bezig. Hij was in de veronderstelling dat hij langs moest komen om het pakket aan te sluiten en was niet op de hoogte van een storing.

Gelukkig kon hij een breuk zien in de kabel in de FTU. Hij mag zelf weinig doen, dus er gaat maandag een "lasser" langskomen.

• Economics
RobbieN schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:10:
De KPN monteur is nu bezig. Hij was in de veronderstelling dat hij langs moest komen om het pakket aan te sluiten en was niet op de hoogte van een storing.

Gelukkig kon hij een breuk zien in de kabel in de FTU. Hij mag zelf weinig doen, dus er gaat maandag een "lasser" langskomen.
Dat gaat niet vanzelf, hoe is dat gekomen?

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:49

Aganim

I have a cunning plan..

Economics schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:56:
[...]

Dat gaat niet vanzelf, hoe is dat gekomen?
Kan bij de aanleg al zijn gebeurd, een maandagmorgenkabel, noem maar op. Hier is de glasvezel (oude AON aansluiting) nooit in gebruik geweest door de vorige bewoners, toen wij een abonnement afsloten bleek de kabel op een willekeurige plek onder de stoep kapot zonder een aanwijsbare oorzaak. 5 monteurs versleten voordat het 'lek' gevonden en opgelost was. :X

• Economics
Aganim schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 17:11:
[...]

Kan bij de aanleg al zijn gebeurd, een maandagmorgenkabel, noem maar op. Hier is de glasvezel (oude AON aansluiting) nooit in gebruik geweest door de vorige bewoners, toen wij een abonnement afsloten bleek de kabel op een willekeurige plek onder de stoep kapot zonder een aanwijsbare oorzaak. 5 monteurs versleten voordat het 'lek' gevonden en opgelost was. :X
Ah ok. Dacht dat je al verbinding had. Dan is het de aannemer die waarschijnlijk je vezel opnieuw gaat lassen, of dan wellicht ook meteen een TK01 afmonteren als je nog een oude FTU hebt. Hopelijk komen ze snel voor je!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:49

Aganim

I have a cunning plan..

@Economics ik ben de TS niet, mijn verbinding werkt inmiddels alweer een jaar prima. :) Maar als ik het zo lees gaat het bij de TS om een nieuwe verbinding, dus kan het ook goed zijn dat de kabel nooit gewerkt heeft.

• RobbieN
Het lijkt mij dat het bij het aanleggen is gebeurd (een paar maanden geleden). De breuk zit ook in de FTU, die ik niet heb opengemaakt.

Maandag komen ze langs, hopelijk gaat alles goed met het lassen.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nelizmastr schreef op maandag 15 december 2025 @ 07:43:
[...]

Dit is niet zo vreemd met een verse aansluiting. Daar is de kans op een probleem altijd ‘t grootst ;)
offtopic:
Hier bleek de wijkcentrale maar half af opgeleverd te zijn en dat wat wel was aangesloten, was verkeerd aangesloten, mijn 1e glas-abo was met een ander adres gekoppeld en dat bleek in deze straat niet een uniek issue.

Wel apart hoe ik erachter kwam waarom het niet werkte:
Helpdesk ISP: Volgens de ONT is er verbinding
* Raven Nope
* Raven trekt stekker ONT eruit
* Raven vraagt helpdeskmedewerker te F5'en
Helpdesk ISP: Volgens de ONT is er verbinding

Knap werk zonder stroom :+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• RobbieN
Eind goed, al goed. De kabel is gelast en daarmee is alles opgelost.

Alhoewel mijn aansluiting niet vlekkeloos is verlopen, heb ik weinig te klagen over hoe KPN het heeft opgepakt. De beschikbaarheid van de monteurs was minder problematisch dan mijn eigen agenda. Ook was iedereen vriendelijk en zeer behulpzaam.

Daarnaast ben ik ook heel tevreden hoe de overstap van provider is verlopen. Mijn Ziggo aansluiting werd pas afgesloten toen mijn glasvezel aansluiting daadwerkelijk actief was. Hierdoor heb ik nooit zonder internet gezeten.

Wellicht is dit berichtje een geruststelling voor andere mensen die in het zelfde schuitje verkeren.
Pagina: 1