Afvoer plat dak, wat is verstandig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wimpox
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18:06
Beste tweakers,

De vorige eigenaar van het huis heeft ooit de afvoer links boven van onderstaand platte dak (blauwe rondje) achterlangs aangesloten op de regenpijp van het platte dak van de buren. De buren hebben vanwege lekkage hun dak vernieuwd en daar bij de afvoer los gekoppeld. Zij wilde dit niet in stand houden vanwege problemen met de doorvoering van het water.

Ik heb nu als noodoplossing een gat in de grond gegraven in de hoek bij het schuurtje en de schutting, daar grind in gegooid en de regenpijp daar naar toe geleid.

Op het platte dak is ook een tweede afvoer (groene rondje), dit is verbonden met een pijp in de bijkeuken die is aangesloten op het riool aan de voorkant van het huis. Dezelfde pijp waar ook de WC op is aangesloten. Zie ook onderstaande foto.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik heb al wat rondgveraagd maar hoor verschillende dingen:

1. Het dak laten aanpassen waardoor al het water richting de bestaande afvoer (groene rondje) loopt. De afvoer bij het blauwe rondje is dan niet meer nodig. Het dakraam gaat dan weg. Tegengeluid was echter dat je liever niet wilt dat hemelwater binnen je huis wordt afgevoerd.

2. Hetzelfde als optie 1 maar dan ik combinatie met sebum. Dus een groendak. Dit zorgt er dan voor dat de afvoer bij het groene rondje niet wordt overbelast.

3. De noodoplossing gewoon laten. Dus een gat in de grond met grind erin. Achter de schutting ligt een grasveld en loopt riool. Dus veel kwaad kan het misschien niet.

4. Aan de gemeente vragen of ik de afvoer mag aansluiten op het gemengd riool in de steeg. Alle afvoer loopt echter aan de voorkant van de huizen. Waarschijnlijk zullen ze dit dus niet goedkeuren.

5. Een regenton onder de pijp. Bij een flinke buis is de regenton zo vol en moet ik het water toch nog ergens kwijt.

6. Water gewoon de tuin in laten lopen. Tuin is bijna volledig bestraat. Gaat waarschijnlijk plassen opleveren.

Optie 1 is voor mij het simpelst. Ik laat een dakdekker komen en klaar. Al het water stroom naar de afvoer bij het blauwe rondje. Eventueel kan ik dan af en toe inspectie laten doen om te kijken of alles nog goed doorstroomt. Kan dit kwaad?

Wat is verstandig om te doen? Of zijn er misschien andere opties die beter zijn? Wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pcD1IgzMvZOKB66PnQE0Tm5R930=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EiCP0nximsfcU9zHJkR6Hpcb.jpg?f=fotoalbum_large

Afvoer groene rondje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LxtjpXEfP6h1B52skZsN9z7vaYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OaaORofS1ohoOogyAWSIaRYj.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:03
Mag je in Nederland nog hemelwater via riool weg laten lopen überhaupt?
Kan je niet gewoon de toilet doorspoelen met regenwater?

Ik zou het in regenton met overloop laten lopen. Overloop laten leeglopen in grindbak onder regenton.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
99ruud99 schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:47:

Ik zou het in regenton met overloop laten lopen. Overloop laten leeglopen in grindbak onder regenton.
je hoor in bestaande bouw is dat geen enkel probleem.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zie geen plat dak van je buren?

Maar opti1 zal een dure oplossing zijn, kan je het water niet wegleiden zodat het een meter (of meer) van je schuur de grond inwatert? Ik zou het in ieder geval niet rechtstreeks naast je fundering de grond in laten lopen.

Van wie is die steeg? Dikke kans dat het riool van jou/jullie is en niet van de gemeente.

[ Voor 15% gewijzigd door Wolly op 14-12-2025 14:14 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:09
In het kader van 'Bereid je voor op een noodsituatie' zou ik 2 regentonnen plaatsen, 2 jerryans (20 liter) kopen (een voor vuil en een voor schoon)en een Sawyer (SP129) waterfilter. Dan heb je (uitzonderingen daargelaten) altijd de mogelijkheid om schoon (drink)water te maken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Wimpox
99ruud99 schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:47:

Het riool wat voor en achter ons huis loopt is een gemengd riool waar afvalwater en hemelwater door heen loopt. En het gaat hier om een bestaande situatie. Bij de diverse buren loopt het hemelwater ook dit riool in. Bij nieuwbouw hebben ze het misschien liever niet.

De eerste dagen had ik even een regenton neergezet. Deze was echter snel vol en ik moet het water toch ergens kwijt. Heb niet echt een goede plek waar ik zo'n volle ton kan legen.

• Wimpox
Wolly schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:13:
Ik zie geen plat dak van je buren?

Maar opti1 zal een dure oplossing zijn, kan je het water niet wegleiden zodat het een meter (of meer) van je schuur de grond inwatert? Ik zou het in ieder geval niet rechtstreeks naast je fundering de grond in laten lopen.

Van wie is die steeg? Dikke kans dat het riool van jou/jullie is en niet van de gemeente.
Op de foto inderdaad niet heel goed te zien maar het platte dak van de buren zit er aan de rechterkant recht tegen aan.

Voor optie 1 is een dakdekker waarschijnlijk twee dagen bezig dus dat gaat inderdaad wat kosten. Maar als de situatie daarmee goed opgelost is en het geen kwaad kan dat dit water door het huis wordt afgevoerd vind ik dit niet zo'n probleem.

Hmm ja, misschien is naast het schuurtje niet zo handig. Ik kan het een meter naar rechts verplaatsen. Mijn idee was hoe verder van het huis hoe beter. De pijp loopt wel een stukje onder grond dus er zit wel wat ruimte tussen het oppervlak en het ount waar het water de grond in komt.

Kan een riool van ons zijn? Ik dacht dat dit altijd van de gemeente was. De steeg is gemeentegrond. Ik weet in ieder geval dat de gemeente een paar jaar terug het riool in de steeg heeft vernieuwd. Dan moet dat van hun zijn lijkt me.

[ Voor 18% gewijzigd door Wimpox op 14-12-2025 14:44 ]

• Wimpox
Yaksa schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:19:
In het kader van 'Bereid je voor op een noodsituatie' zou ik 2 regentonnen plaatsen, 2 jerryans (20 liter) kopen (een voor vuil en een voor schoon)en een Sawyer (SP129) waterfilter. Dan heb je (uitzonderingen daargelaten) altijd de mogelijkheid om schoon (drink)water te maken.
Ik ben niet zo bang voor zo'n soort noodsituatie. :-) Een regenton zit erg snel vol. De eerste dagen had ik er een staan en die stroomde na een paar buien over. (zo'n 15 mm regen over twee dagen) En toen zat ik met dat water wat ik niet goed kwijt kon.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Wimpox schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:38:
[...]

Ik ben niet zo bang voor zo'n soort noodsituatie. :-) Een regenton zit erg snel vol. De eerste dagen had ik er een staan en die stroomde na een paar buien over. (zo'n 15 mm regen over twee dagen) En toen zat ik met dat water wat ik niet goed kwijt kon.
en als je die pijp nou gewoon laat afwateren op de tegels van de steeg, net naast je schuur? ik neem aan dat daar een aantal putten inzit? dan komt dat water in de steeg, zal voor niemand overlast veroorzaken en je hoeft geen aanspraak te doen op diensten van de gemeente.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Wimpox
No Hands schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:51:
[...]

en als je die pijp nou gewoon laat afwateren op de tegels van de steeg, net naast je schuur? ik neem aan dat daar een aantal putten inzit? dan komt dat water in de steeg, zal voor niemand overlast veroorzaken en je hoeft geen aanspraak te doen op diensten van de gemeente.
Is ook een optie inderdaad. De putten zitten wel een aardig stukje verder Ik denk zo'n 8 meter. Misschien dat je wel wat plassen / stroom water gaat zien bij veel regen. Ook loopt de pijp dan recht over grond en heeft geen afschot. Is misschien nog een nadeel.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wimpox schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:43:
3. De noodoplossing gewoon laten. Dus een gat in de grond met grind erin. Achter de schutting ligt een grasveld en loopt riool. Dus veel kwaad kan het misschien niet.
Dit zou mijn advies zijn.

Ik zie namelijk allemaal dingen die er moe/verweerd/half af uitzien:
Die CV pijp mag daar waarschijnlijk niet zitten in de nieuwe regelgeving (te dicht bij ramen), nog los van warmtepomp ideeën.
Je lichtkoepel mist een hoekje en ziet er niet super fris meer uit en de daktrim heeft ook betere tijden gekend.
Binnen hangen kabels los, buizen lijken wat lukraak te lopen en de kunststof schroten met tegels geven het geheel wat extra cachet.

Dus mijn tip is om gewoon nog een tijdje te sparen en na te denken over wat je wilt. En misschien is het dan wel logischer om het hele dakbeschot aan te passen, nieuwe lichtkoepels erop en dan je hemelwaterafvoer meteen mee te pakken.
En de CV op een andere plek door het dak (of zelfs de achtermuur), al de bekabeling wegwerken, de WC buis verleggen richting de muur en de schrootjes/tegels vervangen voor iets moderns/netjes/af....
Pagina: 1