Vraag

• skoers
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:00
Hallo allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op een thuisbatterij-opstelling en kom graag in contact met mensen die hier al praktijkervaring mee hebben om dit met Marstek te doen zonder dat hij mijn EV gaat opladen.

Ik heb een dynamisch contract en Tibber laadt de auto op de raarste momenten op, dan is stroom goedkoop - maar het EV laden moet juist niet uit de Marstek accu's komen..

Wel wil ik dat Marstek slim gestuurd worden om te laden/ontladen op dynamisch tarief (Tibber). Maar Tibber onderteund geen Marstek batterijen (geen integratie) maar wel met een veilige omweg wellicht.

Situatie:
• 3×25A netaansluiting
• Easee laadpaal (3-fase, max. 11 kW), laden wordt dynamisch aangestuurd (prijsafhankelijk)
• Overweeg 2× Marstek Venus E (5 kWh per stuk)
• Batterijen komen op eigen groepen in de meterkast (veilig / NEN-proof)
• Doel: pieken afvlakken, slim laden/ontladen, maar niet dat de Marstek de EV auto voedt.

Waarom Marstek:
• Veel “bang for buck”
• Schaalbaar (2 units)

Uitdaging / vraagstuk:
• Tibber ondersteunt Marstek niet native in de controller
• Easee laadpaal wordt wél slim aangestuurd (en auto kan willekeurig dynamisch dag/nacht laden)
• Ik wil voorkomen dat de Marstek ontlaadt zodra de auto begint te laden
• Ik kan eventueel bijsturen met Home Assistant, maar:
• ik wil niet afhankelijk zijn van HA voor primaire veiligheid
• energie-sturing moet ook blijven werken bij HA-uitval

Marstek opties:
• Marstek Smart Box (~€500) met CT-klemmen
• Marstek P1-meter (wordt tegenwoordig vaak meegeleverd)
• Eventueel externe CT-klemmen / load-detectie

Mijn vragen:

1. Is de Smart Box aan te raden of juist de Marstek P1-meter of totaal wat anders (betrouwwaar/veilig)?

2. Hoe lossen anderen dit op zodat:
• EV altijd prioriteit heeft
• batterij pas ontlaadt voor huisverbruik (koken / avondpiek)

Ik hoor graag ervaringen en best-practices, liefst zonder “alles via HA regelen” als enige antwoord — juist omdat ik het robuust en fail-safe wil houden.

Alvast dank!

happy 2023 !

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Als je tibber hebt kan je de batterij instellen dat hij oplaadt op momenten met lage tarieven. Datzelfde kan je doen bij je auto.

Gezien de batterij op dat moment aan het opladen is zal hij niet de accu van de auto opladen vanuit de accu.

Hoeveel vermogen mag je van net trekken?

• skoers
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:00
Maar als de batterij vol is zal hij niet kunnen opladen dus gaat hij de auto vol laden - dat wil ik juist niet..

De beide marstek accu’s kunnen 5kwh laden gezamenlijk.

Tibber heeft geen integratie met Marstek dus die stuurt niets aan..

Is dit op te lossen?

happy 2023 !

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:28
Via Home Assistant i.c.m. aansturing van de Marsteks via modbus is dat perfect op te lossen. Maar een kant en klaar product bestaat er niet.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Valt node red ook onder HA (is een addon dus ik zeg nee)
(maar er worden wel entities gebruikt eruit :+ )
Waar draai je HA op? Is dat betrouwbaar?

Maar wat je wilt is al verzonnen
AUijtdehaag in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"

https://github.com/gitcod...main/RELEASE_NOTES.md#310

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-12-2025 18:53 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:35

JT

VETAK y0

Je zoekt functionaliteit waarbij op elkaar wordt afgestemd, dus zoek je een soort van ecosysteem als in, apparaten praten met elkaar en houden rekening met elkaar. Wat jij aan apparatuur en provider hebt is dit niet. Je komt dan per definitie bij een third party oplossing uit. Ik ken er geen en ik gok zomaar dat voor deze redelijke specifieke case er ook geen is. Dan moet je zelf third party spelen.
skoers schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:49:
• ik wil niet afhankelijk zijn van HA voor primaire veiligheid
Die snap ik niet.
  • Je bedrading en dergelijke is beveiligd met automaten
  • Je accu laadt of ontlaadt met maximaal 2500w, die is gewoon beveiligd
  • EV idem dito
Het is mij niet helder over wat voor veiligheid je het hebt.
• energie-sturing moet ook blijven werken bij HA-uitval
Ik denk dat je nog even goed moet nadenken wat je hier nu eigenlijk zegt.
  • Wat voor kritieks gaat er fout en wat kost dat in financiele of andere termen als HA mocht uitvallen?
  • Hoe vaak gebeurt dit?
Mijn warmtepomp draait inmiddels een jaar op basis van functionaliteit in HA. Toegegeven, ik kan bij uitval terugschakelen op handmatig. Maar het is niet nodig gebleken. HA draait erg stabiel. Je kunt jezelf ook een andere vraag stellen: wat moet ik doen om HA redelijkerwijs zo betrouwbaar mogelijk te krijgen? Een van de mogelijke antwoorden hierop is HA in een VM zodat je makkelijk kunt snapshotten voor een update en dergelijke. En dan natuurlijk een goede backup.

Ik denk dat je de gevolgen en de kans op uitval van HA te groot inschat en dat je erg bang bent voor een edge case die bijna tot helemaal niet zal voorkomen. En áls die dan al voor komt, nou, dan ontlaadt je 8-9kwh uit je Marsteks de je misschien niet tijdens de volgende piek kunt gebruiken waardoor je tijdens die piek een aantal centen meer kwijt bent.
[...]

Ik hoor graag ervaringen en best-practices, liefst zonder “alles via HA regelen” als enige antwoord — juist omdat ik het robuust en fail-safe wil houden.
Ik denk juist dat je geen andere optie hebt en je je echt af moet vragen wat het risico (wat is de kans, hoe groot zijn de gevolgen nou echt) is.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Pagina: 1