Hallo allemaal,
Ik ben me aan het oriënteren op een thuisbatterij-opstelling en kom graag in contact met mensen die hier al praktijkervaring mee hebben om dit met Marstek te doen zonder dat hij mijn EV gaat opladen.
Ik heb een dynamisch contract en Tibber laadt de auto op de raarste momenten op, dan is stroom goedkoop - maar het EV laden moet juist niet uit de Marstek accu's komen..
Wel wil ik dat Marstek slim gestuurd worden om te laden/ontladen op dynamisch tarief (Tibber). Maar Tibber onderteund geen Marstek batterijen (geen integratie) maar wel met een veilige omweg wellicht.
Situatie:
• 3×25A netaansluiting
• Easee laadpaal (3-fase, max. 11 kW), laden wordt dynamisch aangestuurd (prijsafhankelijk)
• Overweeg 2× Marstek Venus E (5 kWh per stuk)
• Batterijen komen op eigen groepen in de meterkast (veilig / NEN-proof)
• Doel: pieken afvlakken, slim laden/ontladen, maar niet dat de Marstek de EV auto voedt.
Waarom Marstek:
• Veel “bang for buck”
• Schaalbaar (2 units)
Uitdaging / vraagstuk:
• Tibber ondersteunt Marstek niet native in de controller
• Easee laadpaal wordt wél slim aangestuurd (en auto kan willekeurig dynamisch dag/nacht laden)
• Ik wil voorkomen dat de Marstek ontlaadt zodra de auto begint te laden
• Ik kan eventueel bijsturen met Home Assistant, maar:
• ik wil niet afhankelijk zijn van HA voor primaire veiligheid
• energie-sturing moet ook blijven werken bij HA-uitval
Marstek opties:
• Marstek Smart Box (~€500) met CT-klemmen
• Marstek P1-meter (wordt tegenwoordig vaak meegeleverd)
• Eventueel externe CT-klemmen / load-detectie
Mijn vragen:
1. Is de Smart Box aan te raden of juist de Marstek P1-meter of totaal wat anders (betrouwwaar/veilig)?
2. Hoe lossen anderen dit op zodat:
• EV altijd prioriteit heeft
• batterij pas ontlaadt voor huisverbruik (koken / avondpiek)
Ik hoor graag ervaringen en best-practices, liefst zonder “alles via HA regelen” als enige antwoord — juist omdat ik het robuust en fail-safe wil houden.
Alvast dank!
Ik ben me aan het oriënteren op een thuisbatterij-opstelling en kom graag in contact met mensen die hier al praktijkervaring mee hebben om dit met Marstek te doen zonder dat hij mijn EV gaat opladen.
Ik heb een dynamisch contract en Tibber laadt de auto op de raarste momenten op, dan is stroom goedkoop - maar het EV laden moet juist niet uit de Marstek accu's komen..
Wel wil ik dat Marstek slim gestuurd worden om te laden/ontladen op dynamisch tarief (Tibber). Maar Tibber onderteund geen Marstek batterijen (geen integratie) maar wel met een veilige omweg wellicht.
Situatie:
• 3×25A netaansluiting
• Easee laadpaal (3-fase, max. 11 kW), laden wordt dynamisch aangestuurd (prijsafhankelijk)
• Overweeg 2× Marstek Venus E (5 kWh per stuk)
• Batterijen komen op eigen groepen in de meterkast (veilig / NEN-proof)
• Doel: pieken afvlakken, slim laden/ontladen, maar niet dat de Marstek de EV auto voedt.
Waarom Marstek:
• Veel “bang for buck”
• Schaalbaar (2 units)
Uitdaging / vraagstuk:
• Tibber ondersteunt Marstek niet native in de controller
• Easee laadpaal wordt wél slim aangestuurd (en auto kan willekeurig dynamisch dag/nacht laden)
• Ik wil voorkomen dat de Marstek ontlaadt zodra de auto begint te laden
• Ik kan eventueel bijsturen met Home Assistant, maar:
• ik wil niet afhankelijk zijn van HA voor primaire veiligheid
• energie-sturing moet ook blijven werken bij HA-uitval
Marstek opties:
• Marstek Smart Box (~€500) met CT-klemmen
• Marstek P1-meter (wordt tegenwoordig vaak meegeleverd)
• Eventueel externe CT-klemmen / load-detectie
Mijn vragen:
1. Is de Smart Box aan te raden of juist de Marstek P1-meter of totaal wat anders (betrouwwaar/veilig)?
2. Hoe lossen anderen dit op zodat:
• EV altijd prioriteit heeft
• batterij pas ontlaadt voor huisverbruik (koken / avondpiek)
Ik hoor graag ervaringen en best-practices, liefst zonder “alles via HA regelen” als enige antwoord — juist omdat ik het robuust en fail-safe wil houden.
Alvast dank!
happy 2023 !