Vraag

• mnsrp88
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 18-12-2025
Ik wil binnenkort een home cinema set-up nemen bij mij thuis. Het zal zijn in mijn woonkamer waar ook lichtinval is. Ik ben aan het twijfelen over 2 projectors en had ook een speaker set erbij bedacht, alleen weet ik niet genoeg van het onderwerp af of dit wel een goede keuze zal zijn. Kan hier iemand helpen??

Projector: Valerion VisionMaster Pro 2 of Xgimi Horizon 20 Max
Speakers: Sony Bravia HT-A9M2 (Theater Quad) met subwoofer

Alvast bedankt <3

Alle reacties

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-01 01:30

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Nee, we kunnen niet je helpen omdat je ons te weinig achtergrondinformatie hebt gegeven. Wat een goede keus is, of niet is heel afhankelijk van de situatie en hoe je de apparatuur gaat gebruiken. Zonder die informatie zullen eventuele antwoorden niet zinnig gaan zijn.

Derhalve graag aanvullen met meer informatie over jouw situatie en hoe je het gaat gebruiken, anders zie ik mij genoodzaakt om een hangslot op deze discussie aan te brengen.

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-01 17:05
Beamers zijn beide top, al kan ik alleen zeggen vd Horizon dat ie goed is want heb eerder het jaar de S Max geprobeerd en ben nu ook aan het overwegen een Horizon in huis te halen. De speakers zijn ook top want eerder het jaar in de zomer bij een tweaker thuis geweest die het had. Het is per situatie idd verschillend.

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik vind het welletjes.. de doos met ijzerwaren even erbij pakken... Hop, een mooi hangslotje erop.

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Na contact met de themastarter haal ik het hangslotje er weer af.

• mnsrp88
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 18-12-2025
Ter extra info:

Beamer zal gebruikt worden voor gamen en series/films kijken. Ik heb een ps5 en Switch 2 en zal een google tv streamer toevoegen mocht het de Xgimi worden. Ik heb in mijn slaapkamer al een Halo+ en die toevoeging daarbij was wel echt nodig.
Het projectiescherm zal voor een grote raampartij komen te hangen op 3,5 meter afstand van de beamer. Ik heb inbetween gordijnen maar denk er aan extra rolgordijnen te plaatsen om de ruimte meer donker te krijgen. Ik twijfel nog een beetje over de grootte van het scherm, gezien de kamer vrij klein is en de zitafstand niet erg groot, maar lijkt me wel tof om wat meer bioscoopgevoel te hebben en dus wat grootser uit te pakken :)
De reden dat ik deze setup wil is omdat ik de optie wil hebben het scherm te verbergen en daardoor een meer ruimtelijk gevoel te hebben in de woonkamer wanneer niet in gebruik.

[ Voor 9% gewijzigd door mnsrp88 op 18-12-2025 09:40 ]

• Cnet
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:07
mnsrp88 schreef op zondag 14 december 2025 @ 02:43:
Projector: Valerion VisionMaster Pro 2 of Xgimi Horizon 20 Max
Speakers: Sony Bravia HT-A9M2 (Theater Quad) met subwoofer

Alvast bedankt <3
Kijk even naar de test resultaten van dit YouTube filmpje. Beide projectoren komen hier aan bod.
https://youtu.be/F6mFV7XQC3o?si=sJcUtqsYmYUlg26n

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:56

Jag

mnsrp88 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:37:
Ter extra info:

Beamer zal gebruikt worden voor gamen en series/films kijken. Ik heb een ps5 en Switch 2 en zal een google tv streamer toevoegen mocht het de Xgimi worden. Ik heb in mijn slaapkamer al een Halo+ en die toevoeging daarbij was wel echt nodig.
Het projectiescherm zal voor een grote raampartij komen te hangen op 3,5 meter afstand van de beamer. Ik heb inbetween gordijnen maar denk er aan extra rolgordijnen te plaatsen om de ruimte meer donker te krijgen. Ik twijfel nog een beetje over de grootte van het scherm, gezien de kamer vrij klein is en de zitafstand niet erg groot, maar lijkt me wel tof om wat meer bioscoopgevoel te hebben en dus wat grootser uit te pakken :)
De reden dat ik deze setup wil is omdat ik de optie wil hebben het scherm te verbergen en daardoor een meer ruimtelijk gevoel te hebben in de woonkamer wanneer niet in gebruik.
Wat is de afstand van zitplek tot het scherm? En welke maat heb je op het oog. Zelf zit ik op 310cm kijkafstand en scherm 260cm breed (16:9). Vind ik zelf een mooie maat. Groter kan evt ook nog wel, kleiner zou ik niet aanraden. Verduisteren wel, dat geeft een verschil van dag en nacht, letterlijk, in beeldkwaliteit. Voor nog meer contrast moet de ruimte zelf ook donker gemaakt worden (donkere wanden om reflecties te verminderen). Dat gaat dan over contrast van beelden met zowel lichte als donkere delen.
Pagina: 1