Ik denk als je er al 1 zou vinden je ook flink aan de prijs betaald. Prijs per GB of per TB zal vrij hoog liggen voor een 1TB.
Vanwaar wil je precies bij 1TB 7.2k rpm blijven? 1TB SSD's lijken al een beetje een vergelijkbare prijs te hebben Bol Plaza buiten gelaten.
Vanwaar wil je precies bij 1TB 7.2k rpm blijven? 1TB SSD's lijken al een beetje een vergelijkbare prijs te hebben Bol Plaza buiten gelaten.
In de Pricewatch staan nog wel wat 1TB WD 7200RPM HDD's, maar niet heel veel.
Maar waarom WD? Waarom 1TB? Waarom 7200RPM? Waarom HDD? Waarom die precieze combinatie?
Maar waarom WD? Waarom 1TB? Waarom 7200RPM? Waarom HDD? Waarom die precieze combinatie?
The devil is in the details.
Ook wel benieuwd wat je hiermee wil bereiken, niet direct een type hdd dat vandaag de dag nog erg gangbaar is.
Er is amper markt voor 1T HDD’s want SSD’s zijn op SATA amper duurder. Je kunt beter een groter HDD of een SSD kopen.
I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold
Dit zijn dus allemaal scams, of niet op voorraad, of refurbished.Hahn schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 18:47:
In de Pricewatch staan nog wel wat 1TB WD 7200RPM HDD's, maar niet heel veel.
Ah daar had ik nog nieteens over nagedacht. ik denk inderdaad dat dit het antwoord zal zijn. al is dat nu met de chiptekorten nog wel een ding gok ik. ik zie de prijzen van 2tb schijven ook al gigantisch stijgen. die kosten een paar maanden geleden nog maar 55 euro, nu alweer 100nelizmastr schreef op zondag 14 december 2025 @ 08:20:
Er is amper markt voor 1T HDD’s want SSD’s zijn op SATA amper duurder. Je kunt beter een groter HDD of een SSD kopen.
Omdat ze niet mainstream meer zijn. Een mainstream HDD heeft eigenlijk altijd rond de 130 /150 euro gezeten. Daar heb je nu de 4TB units. De rest is relatief veel duurder.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Toen de 1 TB harddisks in 2007 op de markt kwamen, waren dat disks opgebouwd uit 4 of 5 schijven. 200-250 GB per schijf dus:
nieuws: Samsung levert eerste 1TB-hardeschijven
Inmiddels is de dichtheid opgelopen tot 3.6 TB per plaat: nieuws: Seagate introduceert de eerste 36TB-hdd op basis van hamr-opslagtechniek
(Dat dit misschien niet de nieuwste is, HAMR is en waarschijnlijk SMR is maakt voor de uitleg weinig uit)
Dit betekent dat als je een schijf maakt van 1 plaat, dat die minimaal 3.6 TB is, minder dan dat betekent dat je een deel van de schijf niet gebruikt. Maar het kost wel even veel om te maken als een schijf van 3.6 TB.
Dat is commercieel natuurlijk een rare zet.
Bovendien heb je voor een schijf met 2 platen alleen maar een extra armpje, leeskop en plaat nodig. Relatief erg weinig ten opzichte van de kosten van een schijf met 1 plaat dus.
Harddisks met 1 schijf zijn per TB dus heel erg duur om te maken.
nieuws: Samsung levert eerste 1TB-hardeschijven
Inmiddels is de dichtheid opgelopen tot 3.6 TB per plaat: nieuws: Seagate introduceert de eerste 36TB-hdd op basis van hamr-opslagtechniek
(Dat dit misschien niet de nieuwste is, HAMR is en waarschijnlijk SMR is maakt voor de uitleg weinig uit)
Dit betekent dat als je een schijf maakt van 1 plaat, dat die minimaal 3.6 TB is, minder dan dat betekent dat je een deel van de schijf niet gebruikt. Maar het kost wel even veel om te maken als een schijf van 3.6 TB.
Dat is commercieel natuurlijk een rare zet.
Bovendien heb je voor een schijf met 2 platen alleen maar een extra armpje, leeskop en plaat nodig. Relatief erg weinig ten opzichte van de kosten van een schijf met 1 plaat dus.
Harddisks met 1 schijf zijn per TB dus heel erg duur om te maken.
@t link
Ik mis in je verhaal eigenlijk aan de aanleiding. Waarom heb je een nieuwe HDD nodig? Hier wordt je beter geholpen als je meer context geeft. Dus wat voor systeem heb je, wat wil je opslaan etc.
Ik mis in je verhaal eigenlijk aan de aanleiding. Waarom heb je een nieuwe HDD nodig? Hier wordt je beter geholpen als je meer context geeft. Dus wat voor systeem heb je, wat wil je opslaan etc.
Tja je kunt ook overdrijvenchrisborst schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:05:
@t link
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
@Juup hoezo? TS vraagt iets zonder context en op een redelijk aparte manier.
Niet gek om dan te vragen waarom TS specifiek deze 1tb hhd nodig heeft. En vaak is even doorvragen naar het achterliggende probleem nuttig om een beter advies/antwoord te geven.
Niet gek om dan te vragen waarom TS specifiek deze 1tb hhd nodig heeft. En vaak is even doorvragen naar het achterliggende probleem nuttig om een beter advies/antwoord te geven.
Dat kan, maar dat wordt hier niet gedaan. Als @t link aangeeft waarom 'ie precies een 1TB 7200RPM HDD van WD zoekt, zoals nu al meerdere keren gevraagd is, dan kan er meegedacht worden voor een mogelijke andere oplossing.
Wil 'ie daar geen antwoord op geven, dan is dat z'n goed recht, maar dan zullen de antwoorden die gegeven kunnen worden ook beperkt blijven.
The devil is in the details.
Ik was niet opzoek naar een oplossing, ik vroeg me meer af waarom ze niet meer lijken te bestaan, of of dat komt omdat ik niet goed zoek.
[ Voor 17% gewijzigd door t link op 15-12-2025 22:10 ]
Pagina: 1