[Ervaringen] Vaatwaspoeders

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-12 19:26
Hallo mede-tweakers!

Voor wie wel eens naar Technology Connections kijkt heeft vast opgepakt dat hij erg te spreken is over vaatwaspoeder, en totaal niet over all-in-one pods.

Dit vooral omdat met poeder je je dosering (net als in een wasmachine) kan aanpassen naar hoe veel vaat je hebt, en hoe vies deze is. Daarnaast kan je zoals eigenlijk de bedoeling is een klein beetje poeder direct in de machine gooien zodat ook de pre-wash een stuk effectiever is.

Gezien ik door mijn huidige voorraad vaatwasblokjes heen ben, ben ik er erg voor in om eens poeder te gaan proberen. Iets wat ik altijd al doe voor de wasmachine, maar een stuk minder informatie over beschikbaar is voor de vaatwasser

Aan jullie de vraag: Welk vaatwaspoeder gebruiken jullie en zijn jullie hier tevreden over?

Als je linkt naar het poeder dat je gebruikt maak ik ook nog wel even een tabel in de OP met de opties en recommendations zodra er wat reviews binnen zijn

Op het moment overweeg ik het poeder van Tricel (komt in 2.5kg kartonnen doos), de paar reviews die ik vind lijken positief te zijn, maar voor ik zo'n grote doos koop is wat feedback van andere misschien wel slim.

Laat het me weten, thanks!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:23
Mja, ik denk dat we vooral voor losse poeder enzo gekozen hebben voor kostenbesparing, maar goed:
Sun Classic
AH Spoelglans
AH Vaatwaszout
Zijn we er tevreden over? Ah ja. Denk het wel, maar het zegt zo weinig wat ik er van vind. Want misschien is de vaat hier veel minder vies dan bij anderen. Of is onze vaatwasser een stuk beter. Of kiezen we een beter wasprogramma.

Je hebt pas iets aan meningen als de omstandigheden overal gelijk zijn.

• smiba
vanaalten schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:45:
Mja, ik denk dat we vooral voor losse poeder enzo gekozen hebben voor kostenbesparing, maar goed:
Sun Classic
Had deze ook gezien, las er goede dingen over! Mijn enige nadeel vond ik dat het lijkt alsof er best veel plastic gebruikt word voor de verpakking, terwijl met poeder ik groot fan ben van kartonnen verpakkingen om plastic afval te verminderen.
Word even overwegen dus :)
Zijn we er tevreden over? Ah ja. Denk het wel, maar het zegt zo weinig wat ik er van vind. Want misschien is de vaat hier veel minder vies dan bij anderen. Of is onze vaatwasser een stuk beter. Of kiezen we een beter wasprogramma.

Ik denk dat meningen nog steeds belangrijk zijn, je kan een geweldige vaatwasser hebben maar zonder de juiste middelen krijg je nog steeds een sub-par resultaat. Je hebt simpelweg wat vaatwasmiddel nodig om dingen echt schoon te krijgen.

AH spoelglans en vaatwaszout staat hier al in mijn voorraadkast, ben van die ook erg te spreken (maar het zijn ook wel simpele chemicaliën)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:23
Sun Classic
AH Spoelglans
AH Vaatwaszout

Omstandigheden gaan nooit, maar dan ook nooit helemaal gelijk zijn. En dat hoeft ook helemaal niet, want wij mensen hebben hersenen en zijn aardig in staat om te inter- en extrapoleren ;)

Je hebt wél meer aan meningen en ervaringen als de omstandigheden ervan ook verteld worden. Dus vertel, stop jij vaatwasser altijd bordenvol met aangekoekte etensresten, of draait 'ie meestal half leeg met vrijwel schone vaat om mee te beginnen?

(Mijn mening/ervaring is redelijk offtopic, want ik gebruik geen vaatwaspoeder, maar blokjes :P En mijn vaat gaat altijd best wel schoon de vaatwasser in, omdat ik het gelijk zoveel mogelijk schoon maak direct na het eten, dus bij mij werkt het goedkoopste van het goedkoopste eigenlijk altijd al prima.)

[ Voor 10% gewijzigd door Hahn op 13-12-2025 17:56 ]

The devil is in the details.

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:47
Aldi huismerk. Ik merk 0,0 verschil met de dure merken.
Geen aangekoekte etensresten op de borden, verder gewoon alles in de vaatwasser wat mag, en klaar.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Trichoglossus schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:57:
Aldi huismerk. Ik merk 0,0 verschil met de dure merken.
Geen aangekoekte etensresten op de borden, verder gewoon alles in de vaatwasser wat mag, en klaar.
Grappig, die UNA tabletten van de Aldi kwamen onlangs in November tijdens een 'buurttest' van Kassa nog als minst goede uit de bus (maar nog steeds met een ruime voldoende!!).

https://www.bnnvara.nl/ka...eze-vaat-het-beste-schoon

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Hahn
Will_M schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 18:11:
[...]

Grappig, die UNA tabletten van de Aldi kwamen onlangs in November tijdens een 'buurttest' van Kassa nog als minst goede uit de bus (maar nog steeds met een ruime voldoende!!).

https://www.bnnvara.nl/ka...eze-vaat-het-beste-schoon
Die test gaat over tabletten, dit topic gaat over poeders.

En 'slechtste' is relatief inderdaad, want de scores zitten tussen 7,3 (slechtste) en 8,0 (beste). Ergo: het maakt eigenlijk niet heel veel uit :P

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:47
Waarom klooien met een poeder in een mini bakje van de vaatwasser, ik zie daar de voordelen echt niet van in. Het is ook niet opeens heel veel goedkoper, vooral onhandig lijkt mij.

• Hahn
Trichoglossus schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 18:26:
Waarom klooien met een poeder in een mini bakje van de vaatwasser, ik zie daar de voordelen echt niet van in. Het is ook niet opeens heel veel goedkoper, vooral onhandig lijkt mij.
Omdat je kan doseren, en het dus goedkoper kan zijn én het voor minder verspilling zorgt.

Als jij het de moeite en besparing niet waard vindt, prima, maar dan is dit topic niet voor jou ;)
edit:
Wacht effe, je benoemde net dat je Aldi huismerk gebruikte, maar dat ging dus over vaatwastabletten? Dat is wel goed om erbij te zeggen dan. Onder andere omdat dit topic daar niet over gaat :P

[ Voor 17% gewijzigd door Hahn op 13-12-2025 18:32 ]

• smiba
Trichoglossus schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 18:26:
Het voordeel staat in de OP, je kan minder poeder gebruiken, effectiever wassen en bent (afhankelijk van de verpakking) milieubewuster bezig :)
smiba schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 16:26:
Dit vooral omdat met poeder je je dosering (net als in een wasmachine) kan aanpassen naar hoe veel vaat je hebt, en hoe vies deze is. Daarnaast kan je zoals eigenlijk de bedoeling is een klein beetje poeder direct in de machine gooien zodat ook de pre-wash een stuk effectiever is.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:12
Ik gebruik hier vaatwasblokjes van de lidl, de classic variant en dan met los zout en glansspoel. Wil je doseren, breek je zo'n blokje doormidden.
Nadeel van die blokjes is dat ze per stuk in plastic verpakt zitten. Als dat zou voorkomen dat ze vocht opnemen zou dat handig zijn, maar als je ze een jaar in de kast laat staan zwellen ze gewoon op.

Als je met milieu begaan bent moet je kijken naar poeder van Sonett. Zit geen vage zooi in, wordt verpakt in een plastic zak die ze in een kartonnen doos doen. Plastic zak aan het eind bij het afval, de schone kartonnen doos bij het oud papier. In verhouding ook niet heel duur, 1500 gram voor een tientje. Voor dat geld heb je geen vaatwastabletten van dat gewicht.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:47
wij hadden poeder van de aldi volgens mij, dat werd minder schoon allemaal dan de blokjes die we ervoor hadden. nu hebben we, omdat we geen riool maar een septic tank hebben een aantal natuurlijke merken blokjes gekocht om te testen of dat beter gaat. vaatwaspoeder op natuurlijke basis heb ik nog niet kunnen vinden. de blokjes die we nu hebben gaan wel door de midden, vaat is allemaal prachtig schoon met de helft van een blokje.
wij kozen ook voor poeder om eerder genoemde reden, je kan zelf doseren, er zit niet om elke unit een 'milieuvriendelijk oplosbaar' stukje plastic. niks geen geklooi aan, zit gewoon een schepje bij waar het zo in dat bakje gaat. dat is net zoveel of weinig werk al seen blokje in dat vakje leggen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1