[Ervaringen] Vaatwaspoeders

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-01 14:38
⚠️ Let op! Dit topic gaat over vaatwaspoeder, niet blokjes of pods

Hallo mede-tweakers!

Voor wie wel eens naar Technology Connections kijkt heeft vast opgepakt dat hij erg te spreken is over vaatwaspoeder, en totaal niet over all-in-one pods.

Dit vooral omdat met poeder je je dosering (net als in een wasmachine) kan aanpassen naar hoe veel vaat je hebt, en hoe vies deze is. Daarnaast kan je zoals eigenlijk de bedoeling is een klein beetje poeder direct in de machine gooien zodat ook de pre-wash een stuk effectiever is.

Gezien ik door mijn huidige voorraad vaatwasblokjes heen ben, ben ik er erg voor in om eens poeder te gaan proberen. Iets wat ik altijd al doe voor de wasmachine, maar een stuk minder informatie over beschikbaar is voor de vaatwasser

Aan jullie de vraag: Welk vaatwaspoeder gebruiken jullie en zijn jullie hier tevreden over?

Als je linkt naar het poeder dat je gebruikt maak ik ook nog wel even een tabel in de OP met de opties en recommendations zodra er wat reviews binnen zijn

Op het moment overweeg ik het poeder van Tricel (komt in 2.5kg kartonnen doos), de paar reviews die ik vind lijken positief te zijn, maar voor ik zo'n grote doos koop is wat feedback van andere misschien wel slim.

Laat het me weten, thanks!

[ Voor 3% gewijzigd door smiba op 17-12-2025 20:12 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:27
Mja, ik denk dat we vooral voor losse poeder enzo gekozen hebben voor kostenbesparing, maar goed:
Sun Classic
AH Spoelglans
AH Vaatwaszout
Zijn we er tevreden over? Ah ja. Denk het wel, maar het zegt zo weinig wat ik er van vind. Want misschien is de vaat hier veel minder vies dan bij anderen. Of is onze vaatwasser een stuk beter. Of kiezen we een beter wasprogramma.

Je hebt pas iets aan meningen als de omstandigheden overal gelijk zijn.

• smiba
vanaalten schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:45:
Mja, ik denk dat we vooral voor losse poeder enzo gekozen hebben voor kostenbesparing, maar goed:
Sun Classic
Had deze ook gezien, las er goede dingen over! Mijn enige nadeel vond ik dat het lijkt alsof er best veel plastic gebruikt word voor de verpakking, terwijl met poeder ik groot fan ben van kartonnen verpakkingen om plastic afval te verminderen.
Word even overwegen dus :)
Zijn we er tevreden over? Ah ja. Denk het wel, maar het zegt zo weinig wat ik er van vind. Want misschien is de vaat hier veel minder vies dan bij anderen. Of is onze vaatwasser een stuk beter. Of kiezen we een beter wasprogramma.

Ik denk dat meningen nog steeds belangrijk zijn, je kan een geweldige vaatwasser hebben maar zonder de juiste middelen krijg je nog steeds een sub-par resultaat. Je hebt simpelweg wat vaatwasmiddel nodig om dingen echt schoon te krijgen.

AH spoelglans en vaatwaszout staat hier al in mijn voorraadkast, ben van die ook erg te spreken (maar het zijn ook wel simpele chemicaliën)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-01 18:04
Sun Classic
AH Spoelglans
AH Vaatwaszout

Omstandigheden gaan nooit, maar dan ook nooit helemaal gelijk zijn. En dat hoeft ook helemaal niet, want wij mensen hebben hersenen en zijn aardig in staat om te inter- en extrapoleren ;)

Je hebt wél meer aan meningen en ervaringen als de omstandigheden ervan ook verteld worden. Dus vertel, stop jij vaatwasser altijd bordenvol met aangekoekte etensresten, of draait 'ie meestal half leeg met vrijwel schone vaat om mee te beginnen?

(Mijn mening/ervaring is redelijk offtopic, want ik gebruik geen vaatwaspoeder, maar blokjes :P En mijn vaat gaat altijd best wel schoon de vaatwasser in, omdat ik het gelijk zoveel mogelijk schoon maak direct na het eten, dus bij mij werkt het goedkoopste van het goedkoopste eigenlijk altijd al prima.)

[ Voor 10% gewijzigd door Hahn op 13-12-2025 17:56 ]

The devil is in the details.

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-01 11:23
Aldi huismerk. Ik merk 0,0 verschil met de dure merken.
Geen aangekoekte etensresten op de borden, verder gewoon alles in de vaatwasser wat mag, en klaar.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Trichoglossus schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:57:
Aldi huismerk. Ik merk 0,0 verschil met de dure merken.
Geen aangekoekte etensresten op de borden, verder gewoon alles in de vaatwasser wat mag, en klaar.
Grappig, die UNA tabletten van de Aldi kwamen onlangs in November tijdens een 'buurttest' van Kassa nog als minst goede uit de bus (maar nog steeds met een ruime voldoende!!).

https://www.bnnvara.nl/ka...eze-vaat-het-beste-schoon

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Hahn
Will_M schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 18:11:
[...]

Grappig, die UNA tabletten van de Aldi kwamen onlangs in November tijdens een 'buurttest' van Kassa nog als minst goede uit de bus (maar nog steeds met een ruime voldoende!!).

https://www.bnnvara.nl/ka...eze-vaat-het-beste-schoon
Die test gaat over tabletten, dit topic gaat over poeders.

En 'slechtste' is relatief inderdaad, want de scores zitten tussen 7,3 (slechtste) en 8,0 (beste). Ergo: het maakt eigenlijk niet heel veel uit :P

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-01 11:23
Waarom klooien met een poeder in een mini bakje van de vaatwasser, ik zie daar de voordelen echt niet van in. Het is ook niet opeens heel veel goedkoper, vooral onhandig lijkt mij.

• Hahn
Trichoglossus schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 18:26:
Waarom klooien met een poeder in een mini bakje van de vaatwasser, ik zie daar de voordelen echt niet van in. Het is ook niet opeens heel veel goedkoper, vooral onhandig lijkt mij.
Omdat je kan doseren, en het dus goedkoper kan zijn én het voor minder verspilling zorgt.

Als jij het de moeite en besparing niet waard vindt, prima, maar dan is dit topic niet voor jou ;)
edit:
Wacht effe, je benoemde net dat je Aldi huismerk gebruikte, maar dat ging dus over vaatwastabletten? Dat is wel goed om erbij te zeggen dan. Onder andere omdat dit topic daar niet over gaat :P

[ Voor 17% gewijzigd door Hahn op 13-12-2025 18:32 ]

• smiba
Trichoglossus schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 18:26:
Het voordeel staat in de OP, je kan minder poeder gebruiken, effectiever wassen en bent (afhankelijk van de verpakking) milieubewuster bezig :)
smiba schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 16:26:
Dit vooral omdat met poeder je je dosering (net als in een wasmachine) kan aanpassen naar hoe veel vaat je hebt, en hoe vies deze is. Daarnaast kan je zoals eigenlijk de bedoeling is een klein beetje poeder direct in de machine gooien zodat ook de pre-wash een stuk effectiever is.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik gebruik hier vaatwasblokjes van de lidl, de classic variant en dan met los zout en glansspoel. Wil je doseren, breek je zo'n blokje doormidden.
Nadeel van die blokjes is dat ze per stuk in plastic verpakt zitten. Als dat zou voorkomen dat ze vocht opnemen zou dat handig zijn, maar als je ze een jaar in de kast laat staan zwellen ze gewoon op.

Als je met milieu begaan bent moet je kijken naar poeder van Sonett. Zit geen vage zooi in, wordt verpakt in een plastic zak die ze in een kartonnen doos doen. Plastic zak aan het eind bij het afval, de schone kartonnen doos bij het oud papier. In verhouding ook niet heel duur, 1500 gram voor een tientje. Voor dat geld heb je geen vaatwastabletten van dat gewicht.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
wij hadden poeder van de aldi volgens mij, dat werd minder schoon allemaal dan de blokjes die we ervoor hadden. nu hebben we, omdat we geen riool maar een septic tank hebben een aantal natuurlijke merken blokjes gekocht om te testen of dat beter gaat. vaatwaspoeder op natuurlijke basis heb ik nog niet kunnen vinden. de blokjes die we nu hebben gaan wel door de midden, vaat is allemaal prachtig schoon met de helft van een blokje.
wij kozen ook voor poeder om eerder genoemde reden, je kan zelf doseren, er zit niet om elke unit een 'milieuvriendelijk oplosbaar' stukje plastic. niks geen geklooi aan, zit gewoon een schepje bij waar het zo in dat bakje gaat. dat is net zoveel of weinig werk al seen blokje in dat vakje leggen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-01 09:52
Doseren bij een vaatwasser is nagenoeg niet nodig, gewoon wassen als de vaatwasser vol zit. Dat is beter voor het milieu dan een halve vaat draaien namelijk.

Er zijn blokjes te koop die individueel verpakt zijn maar dan zit je inderdaad met een bult plastic. poeder gebruiken en dan gewoon 1 schepje op een volle vaatwasser, dat is het meest voordelig voor het milieu.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

• _JGC_
  • Nu online
No Hands schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:57:
wij hadden poeder van de aldi volgens mij, dat werd minder schoon allemaal dan de blokjes die we ervoor hadden. nu hebben we, omdat we geen riool maar een septic tank hebben een aantal natuurlijke merken blokjes gekocht om te testen of dat beter gaat. vaatwaspoeder op natuurlijke basis heb ik nog niet kunnen vinden. de blokjes die we nu hebben gaan wel door de midden, vaat is allemaal prachtig schoon met de helft van een blokje.
wij kozen ook voor poeder om eerder genoemde reden, je kan zelf doseren, er zit niet om elke unit een 'milieuvriendelijk oplosbaar' stukje plastic. niks geen geklooi aan, zit gewoon een schepje bij waar het zo in dat bakje gaat. dat is net zoveel of weinig werk al seen blokje in dat vakje leggen.
Vriendin heeft ook een tijdje dat spul gekocht, vaatwasblokjes zonder chemische troep erin, zonder microplastics. Geen idee meer welk merk het was, maar die dingen breken het vet veel minder goed af. Hele machine vol met vette rommel, moest veel vaker soda in de machine scheppen en machinereiniging starten.
Vaat werd overigens prima schoon met die blokjes.

• smiba
nodri2000 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 22:26:
Doseren bij een vaatwasser is nagenoeg niet nodig, gewoon wassen als de vaatwasser vol zit. Dat is beter voor het milieu dan een halve vaat draaien namelijk.
Ik woon alleen dus de vaatwasser volkrijgen duurt vaak wel even, en op dat punt begin ik bepaalde dingen toch echt nodig te hebben. Ik run de vaatwasser vaak half-vol, en heel soms zelfs krap 1/3e vol puur omdat na een paar dagen het wel moet.

Het liefste doe ik dan nog een beetje mijn best door niet te veel middel te gebruiken, maar even efficient als een volle lading zou het vast nooit worden nee

Heb vandaag het poeder van Tricel ontvangen, ik ben benieuwd. Hoor trouwens van kennissen dat het over de grens een heel stuk goedkoper is, omdat vaatwaspoeder daar wel nog enige aanhang heeft.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

_JGC_ schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 22:34:
[...]

Vriendin heeft ook een tijdje dat spul gekocht, vaatwasblokjes zonder chemische troep erin, zonder microplastics. Geen idee meer welk merk het was, maar die dingen breken het vet veel minder goed af. Hele machine vol met vette rommel, moest veel vaker soda in de machine scheppen en machinereiniging starten.
ik gok dat het warme water helpt, dat landt dan op de vaat en trekt het vet mee. Klapt tegen de wand van de vaatwasser aan en koelt dan toch wel af. Dan slaat het vet neer.
Met meer/agressievere ontvetter heb je dat natuurlijk veel minder.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
_JGC_ schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 22:34:
[...]

Ik zal er eens op letten, goeie tip.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
los van de pods/poeder discussie, wat mij opvalt is dat bij goedkopere varianten er een hele nare geur op de schone vaat achterblijft. met name bij glazen vind ik (en de rest van de fam) dit verschrikkelijk smerig. Dit komt omdat er geen fosfaten meer in de pods/poeder zitten, waardoor microscopisch kleine deeltjes (o.a. kalk) achterblijft. Hierdoor krijgen bacterien vrij spel en laten een nare geur achter. Welke poedergebruikers ervaren dit ook en hebben een oplossing? Op dit moment gebruik ik de duurste pods die geen nare geur achterlaten. Ik zou liever een alternatief in de vorm van een poeder.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
smiba schreef op woensdag 17 december 2025 @ 01:07:
[...]

Ik woon alleen dus de vaatwasser volkrijgen duurt vaak wel even, en op dat punt begin ik bepaalde dingen toch echt nodig te hebben. Ik run de vaatwasser vaak half-vol, en heel soms zelfs krap 1/3e vol puur omdat na een paar dagen het wel moet.
Ik woon ook alleen, dus gemiddeld ~1x per week draait er een prima volle vaatwasser. Dus @nodri2000 zijn opmerking was ook mijn idee: Ik draai gemiddeld 2x per jaar ofzo een halfvolle vaatwasser: Als ik op vakantie ga erna. Oké en het zal vast nog een derde of een vierde keer gebeuren, maar het is wel echt de uitzondering.

• anboni
  • Laatst online: 02:22
Ik ga toch voor het gemak van alles in 1 blokjes. Dosering maakt niet uit, machine is altijd vol. Naar aanleiding van een video van technology connections strooi Ik wel altijd een klein beetje poeder in het voorspoel compartiment, dus ik lees hier toch even mee ;)

• timenator
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:19
Voor personen die dicht bij Duitsland wonen: https://www.dm.de/denkmit...assic-p4066447789355.html. Werkt zeer goed en kost bijna niks (1,5kg voor 2,95 euro).

• _JGC_
  • Nu online
107mb schreef op woensdag 17 december 2025 @ 07:34:
los van de pods/poeder discussie, wat mij opvalt is dat bij goedkopere varianten er een hele nare geur op de schone vaat achterblijft. met name bij glazen vind ik (en de rest van de fam) dit verschrikkelijk smerig. Dit komt omdat er geen fosfaten meer in de pods/poeder zitten, waardoor microscopisch kleine deeltjes (o.a. kalk) achterblijft. Hierdoor krijgen bacterien vrij spel en laten een nare geur achter. Welke poedergebruikers ervaren dit ook en hebben een oplossing? Op dit moment gebruik ik de duurste pods die geen nare geur achterlaten. Ik zou liever een alternatief in de vorm van een poeder.
Al eens geprobeerd om los glansspoel en zout te gebruiken ipv all-in-1 blokjes? Ik vind die all-in-1 blokjes van de goedkope supermarkten ook maar matig werken. Als glansspoel gebruiken we die van Sonett, voldoet ons erg goed. Zout gewoon goedkope zooi, zout is zout. En dan de classic blokjes van Lidl.

Ik vraag me ook af hoe die goedkope all-in-1 blokjes fatsoenlijk kunnen werken... je start een eco programma van ruim 3 uur en gooit er een blokje in. Tegen de tijd dat je vaat aan het naspoelen en drogen toe is zijn die all-in-1 blokjes allang opgelost en weggespoeld.

[ Voor 3% gewijzigd door _JGC_ op 17-12-2025 10:42 ]

• smiba
107mb schreef op woensdag 17 december 2025 @ 07:34:
Welke poedergebruikers ervaren dit ook en hebben een oplossing? Op dit moment gebruik ik de duurste pods die geen nare geur achterlaten. Ik zou liever een alternatief in de vorm van een poeder.
Volgens mij is het enige verschil met duurdere pods is dat ze vaak dingen zoals het glansspoelmiddel ook bevatten.

Heeft je vaatwasser genoeg glansspoelmiddel, en is het zout reservoir voldoende aangevuld met vaatwaszout? Dit zou moeten voorkomen dat er aanslag op de glazen achterblijft

Volgens mij zit er in deze middelen eigenlijk geen verschil in kwaliteit omdat het simpele chemicaliën zijn. Heb zelf altijd gewoon huismerk of whatever goedkoop is op dat moment er voor

Kan ook zijn dat je vaatwasser een probleem heeft waardoor dit niet meer goed gedoseerd word, maar ik ben geen monteur.

[ Voor 20% gewijzigd door smiba op 17-12-2025 11:07 ]

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:23
Ik heb zelf, n.a.v. Technology Connections, ook gedacht over poeder, maar qua kosten zou het alleen maar duurder zijn dan de huismerk vaatwastabletten die we nu gebruiken. Wij zijn nu 6 cent per wasbeurt kwijt en de vaat wordt prima schoon, hier in de buurt ben je voor poeder bijna het dubbele kwijt.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:39

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Sun poeder gebruiken wij ook. Gebruik denk ik de helft van de aanbevolen dosering per beurt. De vaat is altijs schoon. Het is regelmatig in de aanbieding 2+2 bij Plein.

Ik heb een keer verstopping gehad waarbij de hele afvoer vol zat met een combi van vet en vaatwasblokjes. Te koud water (eco stand) en teveel dosering (blokjes) was de voornaamste oorzaak.

Vanwege waterontharder gebruiken we geen zout en glasspoelmiddel.

[ Voor 8% gewijzigd door Beekforel op 17-12-2025 12:00 ]

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:27

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik haal mijn poeder eigenlijk altijd in duitsland. Iets van 4 euro voor een kilo, rond de twee voor budget spul.

En ben tevreden met de resultaten.

[ Voor 11% gewijzigd door mrc4nl op 17-12-2025 11:35 ]

ora et labora

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:54

Wimmel

Hello

Ik maak ook al jaren naar volle tevredenheid gebruik van het poeder van DM. Een collega van mij wilt het nog wel eens uit Duitsland meenemen maar het is ook verkrijgbaar via de Duitse voordeeldrogist. Helaas dan wel een stuk duurder dan in Duitsland zelf maar wel goedkoper dan SUN.

Voor glansspoelmiddel neem ik gewoon het huismerk van de supermarkt waar ik op dat moment ben. Ik gebruik voor het zout wel altijd Broxo.

Resultaat is zeer goed, ook volgens mijn altijd kritische echtgenote. Geen last van achterblijvende geurtjes, de vaat gaat direct de vaatwasser in, deze wordt niet eerst afgespoeld. Sinds ik het filmpje van Technology Connections heb gezien gooi ik altijd een klein beetje poeder in de machine voor de voorwas wat bij mij ook de incidenteel achterblijvend vlek oploste.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

• DinoBe
  • Laatst online: 17-12-2025
Ik vond het een interessante video van Technology Connections, voor zover ik het begrepen had is de meeste winst te maken door poeder te voorzien in een apart vakje voor de 'voorwas' naast het vakje voor de hoofdwas.
Iets wat waarschijnlijk veel mensen niet doen of niet weten.

Even gekeken naar mijn vaatwas en die heeft helemaal geen apart vakje voor de voorwas. Het apparaat is echt gemaakt voor van die 3 in 1 blokjes.

Los daar van, met die Dreft Platinum pakjes, want blokjes zijn het niet echt, haal ik op eco stand zeer goede resultaten, beduidend beter dan Finish of andere merken.
Ik had met goedkoop los poeder en voorwas wel eens willen proberen voor het plezier....

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:39

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

DinoBe schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:38:
Ik vond het een interessante video van Technology Connections, voor zover ik het begrepen had is de meeste winst te maken door poeder te voorzien in een apart vakje voor de 'voorwas' naast het vakje voor de hoofdwas.
Iets wat waarschijnlijk veel mensen niet doen of niet weten.

Even gekeken naar mijn vaatwas en die heeft helemaal geen apart vakje voor de voorwas. Het apparaat is echt gemaakt voor van die 3 in 1 blokjes.

Los daar van, met die Dreft Platinum pakjes, want blokjes zijn het niet echt, haal ik op eco stand zeer goede resultaten, beduidend beter dan Finish of andere merken.
Ik had met goedkoop los poeder en voorwas wel eens willen proberen voor het plezier....
Je kunt voor voorwas wat poeder los in de machine strooien.

Maar dat bakje gaat, bij ons, altijd erg snel open nadat de machine gestart is. Dus heel veel verschil maakt het niet denk ik.

• Zwollenaar88
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-01 09:22
Ik wil hier wel op inhaken. Ik heb zelf 9 jaar gewerkt in een fabriek waar we vaatwastabletten maakte. (Heerde )
We maakte de W5 van Lidl de Una van Aldi. DM eigenmerk. AH eigen merk en de vaatwastabletten voor Miele en ook de casette met poeder erin. Elke winkel heeft wel zijn eigen recept en kleurtjes maar allemaal doen ze het goed. In een werkdag van 8uur maakte alleen ik met twee persen altijd rond de 800000 tabletten. Dus het gaat om miljoenen per week vandaar dat ze per stuk niet zo duur hoeven te zijn. De meeste jaren won de W5 variant altijd in de Duitse consumentenbondtest. Het was ook een eis vanuit Lidl dat ze altijd in de top 3 wouden eindigen. De merken Dreft en Finish haalden vaak de top 10 niet eens. Hier thuis gebruiken we dus altijd gewoon een all in one blokje en moet zeggen dat de vaat altijd goed schoon is. Ene dag eco programma andere dag pannen programma zodat je leidingen wel schoonblijven.
Je kan trouwens de blokjes door midden knippen mocht je dus een kleine vaat hebben. Ik ken meerdere mensen om mij heen die dat doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Zwollenaar88 op 17-12-2025 13:21 ]

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:06
Ik moest meteen denken aan de oplosbare plastics uit de aflevering van de Keuringsdienst van Waarde over wasstrips.

Wij gebruiken al zo’n tien jaar vrijwel alleen poeder in de vaatwasser. Meestal is dat (zoals hier eerder genoemd) Sun, maar dit jaar hebben we het poeder van DM in gebruik. Helaas bevat dat, in tegenstelling tot Sun, nog steeds plastic, naar ik begreep als vervanger van fosfaten.

Het merk Claro schijnt wel Eco vaatwaspoeder te hebben dat zowel op fosfaten als plastic een stuk beter scoort!

Heel af en toe gebruikten we de eco‑tabletten van de AH, maar die krijgen theeaanslag niet goed uit de mokken.

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-01 16:42
Ik haal ook de Sun vaatwaspoeder, Nettorama heeft vaak aanbiedingen, 2 voor 8.50 bijvoorbeeld. Ik zou graag een ander merk gebruiken, maar kan nergens iets vinden dat qua prijs ook maar interessant kan zijn. Sun blokjes vond ik altijd met afstand de slechtste. Met een beetje strooien op de deur werkt het goed.
Belangrijk is dat als je het hebt dat je een voorprogramma kiest die met warm water voorspoelt.
Sommige dingen worden nooit schoon wat ik ook gebruik, zal aan de vorm liggen.

Meer kwalijke vind ik dat de bovenste lade aardig weg aan het roesten is. Mooi is dat, een product gemaakt om te werken in een omgeving vol water, en dan maken ze het zo bagger dat het gewoon weg roest. Vervangen? 125 euro...

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:25
.NCK schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:38:
Ik moest meteen denken aan de oplosbare plastics uit de aflevering van de Keuringsdienst van Waarde over wasstrips.
Zou er in vaatwaspoeder dan geen PVA met geurstoffen zitten? Het zat namelijk niet alleen in de folie en was volgens de EU "niet gekwalificeerd als plastic"...

• m4bnl
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
Ik volg dit topic even. Voor onze vaatwasser wil ik graag blokjes of poeder gebruiken zonder plastic. Hopelijk bestaat dat uberhaupt.
Een blokje waar geen plaativ omheen zit, of waar je het plastic vanaf haalt is ook al prima.

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:53
Ik maak gebruik van verschillende merken. Nu met Sun bezig all-in-one en ik heb ook vaak van Dreft. Laatst heb ik bij de Jumbo het huismerk gekocht met volgens mij 40 tabletten erin voor €2,55! Heel af en toe gebruik ik 2 was tabletten in de machine. eentje binnen de houder en eentje los in de machine. dat doe ik niet altijd. Ik ben tevreden met de resultaten. Alleen wat ik soms merk is, dat de vaat soms niet meteen droog is. Ik heb een Bosch A+ vaatwasser (2 rijen 45cm breed)

Wij maken het schoon met Bosch reiniging speciaal voor de vaatwasser op 70-graden. De vaatwasser gebruiken wij normaalgesproken op 50-graden Eco-stand. Binnenzijde is van RVS. Mocht deze het begeven dan neem ik een Bosch met A+++ (45cm)

[ Voor 24% gewijzigd door Van der Berg op 17-12-2025 19:56 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Omdat wij een waterontharder hebben, is er niet meer zoveel poeder nodig. Een blokje is dan veel te groot.
Ik heb de resterende blokjes dus eerst in drieën gesneden, en steeds een stukje gedaan.

Daarna een paar verpakkingen Sun gehaald, steeds een bodempje in het bakje. Bevalt prima.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wat vaak ook gedaan wordt is dat mensen de te wassen vaat al af- / schoonspoelen in de gootsteen voordat ze het in de vaatwasser zetten. Kost je ten eerste een hoop onnodig extra water en je maakt het voor de vaatwasser ook moeilijker om de vaat goed schoon te krijgen doordat juist in die 'vervuiling' welke aanwezig is natuurlijke enzymen zitten welke de vaatwasser helpen de vaat goed schoon te kunnen krijgen met zo min mogelijk wasmiddel (én water).

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 17-12-2025 19:31 ]

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:39

Vliegvlug

Flight Simple

m4bnl schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:31:
Ik volg dit topic even. Voor onze vaatwasser wil ik graag blokjes of poeder gebruiken zonder plastic. Hopelijk bestaat dat uberhaupt.
Een blokje waar geen plaativ omheen zit, of waar je het plastic vanaf haalt is ook al prima.
Ik gebruik de W5 classic tabletten van de Lidl op de 10/10 van de Picnic en die hebben beiden een plasticje dat je eraf moet halen voordat je het blokje in het bakje van de vaatwasser legt.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Vliegvlug schreef op woensdag 17 december 2025 @ 19:26:
[...]

Ik gebruik de W5 classic tabletten van de Lidl op de 10/10 van de Picnic en die hebben beiden een plasticje dat je eraf moet halen voordat je het blokje in het bakje van de vaatwasser legt.
Dát dus (tabletten van bijv. Finisch hebben dat ook), en dat plasticje gooi je bij het PMD zodat het ook weer netjes verwerkt kan worden middels de gescheiden afvalstromen.

• m4bnl
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
Vliegvlug schreef op woensdag 17 december 2025 @ 19:26:
[...]

Ah top. Dan ga ik die binnenkort halen

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:23

FreakNL

Well do ya punk?

Hier ook Sun poeder.

https://www.plein.nl/sun-...uHrdY2Fi9046wFgr5joq5swGM

Los van de kosten discussie is het ook beter voor de leidingen van je vaatwasser t.o.v. all1one blokjes.

Ik gebruik ook geen ECO programma’s, altijd de hoogste/intensiefste stand

[ Voor 49% gewijzigd door FreakNL op 18-12-2025 12:33 ]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Will_M schreef op woensdag 17 december 2025 @ 19:19:
Wat vaak ook gedaan wordt is dat mensen de te wassen vaat al af- / schoonspoelen in de gootsteen voordat ze het in de vaatwasser zetten. Kost je ten eerste een hoop onnodig extra water en je maakt het voor de vaatwasser ook moeilijker om de vaat goed schoon te krijgen doordat juist in die 'vervuiling' welke aanwezig is natuurlijke enzymen zitten welke de vaatwasser helpen de vaat goed schoon te kunnen krijgen met zo min mogelijk wasmiddel (én water).
Bron?

Ik spoel ook af namelijk.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

FreakNL schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:31:
[...]

Bron?

M'n oma zij dat vroeger al (en die leeft al een jaar of twintig niet meer).... Maar:

https://www.rtl.nl/wonen/...-afspoelen-voor-je-het-de

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Will_M schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:59:
[...]

M'n oma zij dat vroeger al (en die leeft al een jaar of twintig niet meer).... Maar:

https://www.rtl.nl/wonen/...-afspoelen-voor-je-het-de
Ah ja..

Nou ja ik spoel soms wel af maar dat is meer om bijvoorbeeld wat vastgekoekte pasta uit de pan te halen… Borden veeg ik leeg (mits er nog wat opligt) en koekenpannen gaan sowieso niet in de vaatwasser natuurlijk

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:05
Ik heb een waterontharder en gebruik geen glansspoelmiddel en zout is ook niet nodig (het reservoir is wel gevuld maar de waterhardheid staat op de laagste instelling). Bij voorkeur gebruik ik dus poeder omdat ik dan makkelijker minder kan doseren en mijn vaatwasser prima werkt met standaard poeder ipv die opgeklopte marketing all in one blokjes. Maar vaak koop ik de simple huismerk blokjes (geen all in one dus) omdat die goedkoper zijn en die halveer ik dan. In Nederland is (huismerk) poeder bijna nergens meer te koop voor een normale prijs. Ben benieuwd of er nog iemand is die een goede tip heeft.

Engineering

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-01 12:01
FreakNL schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:31:
[...]
Bron?

Kun je inderdaad beter niet doen. De vaat wordt er niet schoner van en het vergroot de kans op verstopping.
Als je afspoelt in de gootsteen met een beetje warm water dan stolt het vet verderop in de leiding.
De vaatwasser staat vaak minimaal een uur te spoelen met een agressief middel dat vet oplost.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

remmuz schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:44:
[...]

Kun je inderdaad beter niet doen. De vaat wordt er niet schoner van en het vergroot de kans op verstopping.
Als je afspoelt in de gootsteen met een beetje warm water dan stolt het vet verderop in de leiding.
De vaatwasser staat vaak minimaal een uur te spoelen met een agressief middel dat vet oplost.
Wij eten sowieso al weinig met vet maar als het dan eens zo is gaat dat eigenlijk niet in de vaatwasser… Op een ovenschaal na maar die maak ik toch echt eerst schoon, die gaat niet vol met etensresten de vaatwasser in.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zelfs hier een topic over, wat mooi uit komt, onze Jumbo vaatwaspoeder is bijna op.
Dus ik wou even nieuwe bestellen, 10€ voor een fles Sun a 80 beurten, wat pakweg 2x zo duur is als tabletjes van een huismerk. Dus je betaalt meer voor een eenvoudiger product.
Dus ik ga nu eens de Classic tabletten van de Picnic proberen, die gewoon een plastic zakje hebben zoals hierboven werd aangegeven :) En dan hou ik wat poeder achter de hand voor kleine wasjes.

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-01 12:01
helaas achter een paywall: https://www.telegraaf.nl/...an-55-cent/102935889.html

Spoiler alert, huismerk van AH wint met glans (pun intended)
AH power all-in 1
Inhoud: 40 wasbeurten
Prijs: €2,69
Prijs per afwas: €0,07
Gekocht bij: Albert Heijn
Score: 9
De bijzonder compacte verpakking die uit 90% gerecycled materiaal bestaat, bevat 40 zeer goedkope tabletten. Hoewel dit geen speciaal eco-vaatwasmiddel is, is de milieuscore beter dan gemiddeld omdat het geen fosfonaten bevat. Dit is een prima vaatwasmiddel dat op werkelijk alle programma’s uitmuntend presteert. De glans is opvallend vergeleken met de andere tabletten en er zijn geen druppels zichtbaar op de glazen. Daarbij is geen vlek te gek, zelfs de hardnekkige zetmeelstrepen in de kookpannen die voor rijst of pasta werden gebruikt, zijn volledig verdwenen.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

remmuz schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:14:
helaas achter een paywall: https://www.telegraaf.nl/...an-55-cent/102935889.html

Spoiler alert, huismerk van AH wint met glans (pun intended)
AH power all-in 1
Inhoud: 40 wasbeurten
Prijs: €2,69
Prijs per afwas: €0,07
Gekocht bij: Albert Heijn
Score: 9
De bijzonder compacte verpakking die uit 90% gerecycled materiaal bestaat, bevat 40 zeer goedkope tabletten. Hoewel dit geen speciaal eco-vaatwasmiddel is, is de milieuscore beter dan gemiddeld omdat het geen fosfonaten bevat. Dit is een prima vaatwasmiddel dat op werkelijk alle programma’s uitmuntend presteert. De glans is opvallend vergeleken met de andere tabletten en er zijn geen druppels zichtbaar op de glazen. Daarbij is geen vlek te gek, zelfs de hardnekkige zetmeelstrepen in de kookpannen die voor rijst of pasta werden gebruikt, zijn volledig verdwenen.
Ongeveer zo'n zelfde test deden ze bij BNN Vara Kassa onlangs ook 8)
Will_M in "[Ervaringen] Vaatwaspoeders"

Pagina: 1