Vraag

• snifrrr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-12 17:39
In mijn garage heb ik een verdeelkast zitten die de lampen en electra aanstuur van een tuinkamer, nu loopt daar een hoofdkabel van die verdeelkast van de garage naar binnen, echter deze is momenteel niet aangesloten, woon hier nog niet zo lang. Op de verdeler staat geen spanning, is dus echt een verdeler met schakelaars.

Op de verdeelkast zitten:
mantel (aderkabel) in een klem
blauw/grijs samen in een klem
zwart/bruin samen in een klem

Deze buitenkabel komt binnen in mijn huis, echter daar heb ik alleen een gele / bruine en blauwe draad.

Kan ik nu gewoon heel simpel gezegd:
- blauw/grijs verbinden met blauw
- zwart/bruin verbinden met bruin
- mantel verbinden met geel

Hoop dat iemand hier duidelijkheid in kan geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7uLfU9lyrjppr6cFZ86SaHcV2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E1VuJF4Dgy75dZoZDMMlnESO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ha1Paz2qYcZaNRMFgtf0nu9Ayq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J0Dr8KyzCTkoZTyPNwsuKNqe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FpElb16QyNPjt8tNpzW5KrjLyUw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DvaOS63gWPbeOPEyggxjWc81.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNNYjHnK6D2GOWeBplFKvx9t1Uc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/svglQ9zE8bkKb3naC17iP8Wp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLHWzdOmBTX_2LTKIlOyPUqiREM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzNFcUdf7XRfztR0dKq8t1v0.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12 16:21
Je bent wat onduidelijk in je vragen , je wilt dus je 5 aderige kabel aansluiten op de 3 draden die uit je muur komen ? En de aardlitze moet middels een oogje aangeknepen op de aardrail aangesloten erom heen gewikkeld lijkt mij geen goede vaste oplossing . Niet gaan lopen freewhelen , voor een elektriker een klein klusje . Klemmen van je hoofdschakelaar van de garage(?) is volgens mij ook niet geschikt om twee aders zo in het kooitje. Verdeler vind ik wel een radje-toe zom op de foto's. Litze moet omwikkeld met tape in de verdeler naar de aardrail gebracht worden. among others :)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-12 10:45
Er is een kabel geschikt voor 3-fase naar de schuur gelegd, Maar deze wordt nu voor 1 fase gebruikt. Daarbij heeft men de beschikbare aders nu gecombineerd;
Bruin en zwart = fase draad
Blauw en grijs = nul draad
De mantel is aarde (geel/groen).

Dus jouw aanname met verbinden klopt.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:06
Never mind, ik lees het verkeerd.

Je hebt een driefasenkabel die je als enkelfase wil gaan aansluiten. Dan zou ik bruin/blauw/aardedraad aansluiten en zwart/grijs afdoppen.

[ Voor 153% gewijzigd door GioStyle op 13-12-2025 16:46 ]

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-12 18:11
Ik kan het niet goed zien maar is die rode "automaat" niet alleen een hoofdschakelaar :?
Oftewel: als iemand een keer die kabel naar de schuur "pakt", gaat je hoofdzekering eruit :X

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:47
er zijn speciale lasklemmen voor een litze naar vaste kern. eventueel ook nog een optie ipv de tape.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:52
Ik zou een elektricien inschakelen.
Even los van dat die onderverdeler eruit ziet alsof deze een jaar in de regen heeft gehangen moet er een doosje komen binnen en alles even netjes aangesloten worden (ik zie op 1 foto al 3 fouten). Daarnaast adviseer ik ook om daarna alle stopcontacten in de ''groene tuinkamer'' even te (laten) testen met een installatietester i.v.m. circuitweerstand en aardlekschakelaars.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:47
MeTooPV schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 16:41:
Er is een kabel geschikt voor 3-fase naar de schuur gelegd, Maar deze wordt nu voor 1 fase gebruikt. Daarbij heeft men de beschikbare aders nu gecombineerd;
Bruin en zwart = fase draad
Blauw en grijs = nul draad
De mantel is aarde (geel/groen).

Dus jouw aanname met verbinden klopt.
Het is m.i. gevaarlijk om die kabels te combineren zoals dat nu gedaan is. Bij een 1fase aansluiting zoals hier ga je toch niet kabels combineren? Ik zie de wago klemmen meer als een manier van de vorige eigenaar om de boel bij elkaar te houden. De verdeeldoos is een rommeltje en verdient ook aandacht.

• snifrrr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-12 17:39
Ja klopt er ligt nu eenmale een 3 fase kabel ,die ligt helemaal ingegraven en ook geen zin om die helemaal te vervangen.

De kast is al een keer door een electricien bekeken en is ook door een electricien aangelegd. dit is gewoon een simpel verdelertje waar 2 stopcontacten op zitten buiten en wat verlichting op een 12v adapter. Niet echt spannend.

Wat ze denk ik hebben gedaan is gewoon van dei 3 fase kabel een 1 fase kabel gemaakt door grijs/blauw en zwart/bruin te combineren.

Kastje zit wat stof op , maar heeft zeker niet in regen gehangen, hangt gewoon droog binnen.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:47
Je hoeft die kabel ook niet te vervangen. Er bestaat niet zoiets als een 1fase of 3fase "kabel". Je moet de zwarte en grijze in dit geval gewoon niet gebruiken en voor de toekomst een andere elektricien zoeken.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:09
snifrrr schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 16:25:
Kan ik nu gewoon heel simpel gezegd:
- blauw/grijs verbinden met blauw
- zwart/bruin verbinden met bruin
- mantel verbinden met geel
Dat leidt inderdaad tot een werkende situatie.

Het kan geen kwaad om in de nabije toekomst dit deel van de installatie nog eens na te lopen. De kabels binnen uit de muur lijken een reguliere groep te zijn met 2,5mm2 en ik zou daarbij dan een ook een aardlek en B16 automaat verwachten (eventueel gecombineerd).
In de garage heb je vervolgens een aantal B16 groepen achter een aardlek en een B20 groep zonder aardlek. Dit is niet gevaarlijk, echter is de kans groot dat de groep in de meterkast eerder of tegelijktijd afslaat bij kortsluiting/overbelasting. Dit is niet per se onveilig, het kan wel leiden tot ongemak: Een tuin heeft een grotere kans op hogere lekstromen, waardoor nu mogelijk het halve huis zonder stroom kan komen te zitten.

Spel en typfouten voorbehouden

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-12 19:13
En met een 'knie-deksel' sluit je de buitenkabel aan op de inbouwdoos: https://www.karwei.nl/ass...bouw-en-lasdoos/p/B763359

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1