Aan te sturen thermostaat elektrische vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• martijnversluis
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-12 00:16
Wij hebben infrarood-vloerverwarming. Ik had bij de aankoop beter moeten letten op de hardware, het is helaas goedkope smart rommel.
Werking op dit moment
- in de meterkast hangen Optima TC40 en TC35 wifi relais die de toevoer aan/uit zetten en met een vloersensor oververhitting voorkomen. De relais moeten dmv de telefoon worden gekoppeld:

Afbeeldingslocatie: https://www.heatsupplies.nl/5160-large_default/tc40-inbouw-ontvanger-rf-wifi-16a-met-externe-sensor.jpg
(link)

- In de kamers hangen thermostaten, die moet je dan weer apart koppelen met de relais.

Afbeeldingslocatie: https://www.durensashop.nl/media/catalog/product/cache/fc983622403a9d2da9ea6461160657f5/o/p/optima-w-exclusive-wifi-en-rf-thermostaat-opbouw-tuya-compatible.jpg
(link)
Mijn bezwaren
- alles is draadloos, het koppelen is irritant. Bij evt verkoop van het huis heel bewerkelijk om over te dragen aan nieuwe bewoners
- voor aansturing op afstand gebruik je een slecht gebouwde app
- alles loopt (vermoed ik) via chinese servertjes (nee heb ik niet onderzocht)
- er is geen open standaard om de verwarming te automatiseren
Wat ik zoek
Ik wil de hardware vervangen met degelijk spul. Chinees is prima, zolang het degelijk (veilig) is en geen chinese API/app gebruikt.

- de vloersensors moeten nog steeds gekoppeld kunnen worden
- zo min mogelijk koppel-gezeur. Bedraad van thermostaat naar meterkast zou prima zijn
- ik wil extern kunnen aansturen, bijvoorbeeld via MQTT, API, modbus. De connectie thermostaat <-> relais moet echter niet afhankelijk zijn van bijv een MQTT broker
- aansturing het liefst niet via een remote API, kan gewoon lokaal. Als ik er buitenshuis bij wil kunnen regel ik dat zelf wel
Wat ik heb overwogen
Ik heb mooie thermostaten gevonden die kunnen interfacen via Zigbee. Echter, dan blijf je afhankelijk van de Zigbee bridge. Voor de rest heb ik verrassend weinig gevonden.
Mijn vraag
Zijn er mensen met elektrische vloerverwarming? Wat gebruik je om aan te sturen, en welke mogelijkheden heb je en benut je om te automatiseren?